Een bel heb je enkel evt. nodig wanneer je inhaalt en dan nog is het meer voor de beleefdheid dan voor de veiligheid.
Een bel moet je gebruiken om een dreigend ongeval te vermijden.
Wat ga je zonder bel doen als er op het fietspad een voetganger loopt? Zoals de wielerterroristen misschien: roepen, en in het voorbijrijden hun neus snuiten zonder zakdoek?
Persoonlijk steek ik mijn arm uit wanneer ik naar links afsla en er een auto achter mij is. Ik steek dan iets voor het afslaan mijn arm uit en ga alvast iets meer in het midden fietsen, ik sla altijd vlot af en de automobilist achter mij zal niet eens hoeven te remmen zolang hij maar niet versnelt.
Voor het naar rechts afslaan gebruik ik nooit mijn arm.
Dat is dan jouw keuze om wetens en willens het verkeersreglement aan je laars te lappen.
Er zijn heel wat geluiden die je moet kunnen waarnemen om veilig te fietsen: het speciaal geluidstoestel van een prioritair voertuig, het geluidstoestel van een auto, het fluitsignaal van een politiebeambte die de aandacht wil trekken, het belsignaal van een andere fiets of bromfiets, een achteropkomende bromfiets die gaat inhalen op het fietspad
Zolang je volledig rechts fietst hoef je die geluiden niet te horen, je kan immers toch niet nóg verder uitwijken.
Op vele fietspaden kun je niet voortdurend zodanig uiterst rechts fietsen, dat een inhaler je voorbij kan.
Een politiebeambte kan je aandacht moeten trekken om je een bevel te geven.
Ook als je uiterst rechts fietst, en een prioritair voertuig kan jou aldus niet veilig inhalen, ben je verplicht om wat anders te doen dan uiterst rechts te fietsen om de doorgang onmiddellijk vrij te maken. Anders speel je mogelijk met mensenlevens die in gevaar zijn.
Wanneer er iets hapert in het trapmechanisme of wanneer het achterwiel niet stabiel is dan voel je dat vanzelf wel, al lang voordat je het kan horen.
Als bijvoorbeeld de bevestiging van de fietsstandaard loskomt, waardoor het uiteinde van die pikkel tussen de spaken van je achterwiel dreigt te geraken, dan hoor je die fietsstandaard wel rammelen door de oneffenheden van het wegdek, maar voelen zul je er niet veel van doen zolang hij niet tussen de spaken geraakt is.
Zonder geluid fietsen zal best wat veiliger zijn maar ik denk niet dat het extra risico noemenswaardig groot is.
Een spijtige inschatting: "best wat veiliger" is niet nodig.
Wil je toch geen andere geluiden kunnen waarnemen door naar een mp3-speler te luisteren, zorg dan zelf voor een ander geluid door luidkeels mee te zingen, zodat iedereen je tijdig hoort aankomen en een vluchtweg kan zoeken.