Auteur Topic: Geen verbod op muziek luisteren op de fiets (NL)  (gelezen 3978 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Geen verbod op muziek luisteren op de fiets (NL)
« Gepost op: dinsdag 23 oktober 2007 - 22:45:54 »
Van tweakers.net

http://life.tweakers.net/nieuws/49982/geen-verbod-op-muziek-luisteren-op-de-fiets.html

Citaat
Geen verbod op muziek luisteren op de fiets
Door Mick de Neeve, dinsdag 23 oktober 2007 21:53

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft laten weten dat er geen verbod komt op het gebruik van muziekspelers door fietsers. De risico's zouden te klein zijn om er politiecapaciteit aan te spenderen.

Twee jaar geleden vroeg de landelijke brancheorganisatie van rijscholen om een dergelijk verbod. Volgens de rijinstructeurs waren de gevaren duidelijk: mp3-spelers zouden 'levensgevaarlijk' zijn voor fietsers omdat ze door het luisteren minder geconcentreerd zouden zijn, het omgevingsgeluid niet horen, en met name door van achter komend verkeer verrast konden worden. Toenmalig verkeersminister Peijs zei destijds dat er pas een beslissing over een eventueel verbod zou komen als een onderzoek naar de gevaren door haar departement zou zijn afgerond.

Inmiddels zijn de resultaten van dat onderzoek beschikbaar, en heeft minister Eurlings in een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat er wat hem betreft geen verbod komt. De risico's van het luisteren naar muziek op de fiets - mits het niet te hard staat - zouden gering zijn. Het onderzoek van zijn ministerie spreekt van maximaal tweemaal zoveel doden als het aantal slachtoffers dat door bellen op de fiets om het leven komt - en dat eist slecht een enkel leven per jaar, zo wijzen de cijfers uit.

Dat rechtvaardigt volgens Eurlings de in zijn ogen benodigde extra politie-inzet voor het handhaven van een verbod niet. De minister wijst erop dat hij, onder meer vanwege handhavingsproblemen, al niet achter een verbod op mobiel bellen op de fiets staat, en dat een verbod op fietsend naar muziek luisteren nog lastiger te handhaven is. Zo kan het dragen van oordopjes alleen van dichtbij kan worden geconstateerd, en dan enkel bij genoeg licht en een voldoende korte haardracht, aldus Eurlings.

De gek om los te lopen. Zeker het stukje over dat bellen op de fiets. Het bellen op de fiets lijkt me zeer gevaarlijk, een volledig handenvrije set zie ik nog niet zitten, hoogstens een oortje. Ik heb al meermaals fietsers kapriolen zien uithalen terwijl ze aan het bellen waren of nog erger aan het sms-en. Hier moet hard tegen opgetreden worden. Voor de vermelding - mits het niet te hard staat - doet mijn wenkbrauwen fronsen, meestal kan je al van ver meegenieten van hun mp3-lawaai.
Daarom verbod op gsm-gebruik door fietsers en voor mijn part ook voetgangers als ze in beweging zijn. Hoeveel voetgangers hebben hun leven al niet te danken aan de oplettende chauffeur die de zombie-sms-ers nog kon ontwijken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Geen verbod op muziek luisteren op de fiets (NL)
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2007 - 23:22:33 »
In België geldt m.b.t. de GSM gelukkig ook voor fietsers al:

Citaat
AR 8.4.  Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

In Duitsland kunnen mp3-spelers ook niet:

Citaat
StVO §23 (1) Der Fahrzeugführer ist dafür verantwortlich, daß seine Sicht und das Gehör nicht durch die Besetzung, Tiere, die Ladung, Geräte oder den Zustand des Fahrzeugs beeinträchtigt werden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2007 - 23:39:07 »
Een belverbod voor voetgangers zou ik wel erg betuttelend vinden. Ik bel niet vaak wanneer ik aan het wandelen ben maar als ik toevallig onderweg ben en bereikbaar moet zijn dan ga ik toch ook niet hiervoor stilstaan. Als voetganger heb je enorm veel tijd om de verkeerssituatie te analyseren en beslissingen te nemen.
Voor fietsers hangt het wel of niet kunnen bellen nogal af van het verkeer. Het maakt nogal veel verschil uit ofdat je op een keurig van de automobilisten afgescheiden fietspad fietst of in de binnenstad tijdens het spitsuur.

Muziek  hoeft geen probleem te zijn. Wanneer je als fietser goed kijkt dan heb je jouw gehoor niet nodig. Persoonlijk heb ik een zeer fijn ontwikkeld gehoor (ik ben muzikaal en ik heb een goed gevoel voor klanken) terwijl ik visueel de handicap heb dat ik bijziend ben1. Ik ga dan ook graag op mijn gehoor af in het verkeer, ik kijk ook goed maar vooral ter bevestiging van wat ik met mijn gehoor al had waargenomen.
Het zicht is echter voldoende om veilig te kunnen fietsen.

Het SMS-en vind ik veel meer een probleem. Dan zitten ze op hun schermpje te kijken waardoor ze niets meer zien.

1Ik draag geen bril. Ik heb er één maar helaas worden brillen gemaakt voor het gemiddelde hoofd en verkopen ze geen aparte monturen voor de langere medemens. Dit houdt in dat de meeste monturen, waaronder de goedkope monturen, niet passen. Ik gebruik de bril dan ook enkel wanneer ik zit en dan nog valt de bril regelmatig af, bijvoorbeeld wanneer ik even in mijn boek/schrift kijk. Aan lenzen wil ik voorlopig nog niet beginnen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 00:04:44 »
Voor fietsers hangt het wel of niet kunnen bellen nogal af van het verkeer. Het maakt nogal veel verschil uit ofdat je op een keurig van de automobilisten afgescheiden fietspad fietst of in de binnenstad tijdens het spitsuur.

Mijn persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat veilig fietsen met slechts één hand aan het stuur onmogelijk is. Je kunt dan maar één rem bedienen (hopelijk de voorrem). Meestal staat de bel links en de bediening van de versnellingen rechts, waardoor je alvast bij één van beiden niet geraakt. Ik zie een fietser ook niet de arm uitsteken in de hand van dewelke hij zijn GSM vastheeft om een richtingsverandering aan te geven. Bij een ietwat noemenswaardige oneffenheid in het wegdek is het zeer moeilijk om met één hand aan het stuur een vaste koers te behouden.

Citaat
Muziek  hoeft geen probleem te zijn. Wanneer je als fietser goed kijkt dan heb je jouw gehoor niet nodig.
...
Het zicht is echter voldoende om veilig te kunnen fietsen.

Er zijn heel wat geluiden die je moet kunnen waarnemen om veilig te fietsen: het speciaal geluidstoestel van een prioritair voertuig, het geluidstoestel van een auto, het fluitsignaal van een politiebeambte die de aandacht wil trekken, het belsignaal van een andere fiets of bromfiets, een achteropkomende bromfiets die gaat inhalen op het fietspad, een abnormaal geluid aan de eigen fiets dat op een probleem wijst dat weldra een valpartij kan veroorzaken, enz.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 00:30:22 »

Mijn persoonlijke ervaring heeft me geleerd dat veilig fietsen met slechts één hand aan het stuur onmogelijk is. Je kunt dan maar één rem bedienen (hopelijk de voorrem). Meestal staat de bel links en de bediening van de versnellingen rechts, waardoor je alvast bij één van beiden niet geraakt.
Een bel heb je enkel evt. nodig wanneer je inhaalt en dan nog is het meer voor de beleefdheid dan voor de veiligheid.

Citaat
Ik zie een fietser ook niet de arm uitsteken in de hand van dewelke hij zijn GSM vastheeft om een richtingsverandering aan te geven.
Ik zie fietsers sowieso niet hun arm uitsteken. ???
Persoonlijk steek ik mijn arm uit wanneer ik naar links afsla en er een auto achter mij is. Ik steek dan iets voor het afslaan mijn arm uit en ga alvast iets meer in het midden fietsen, ik sla altijd vlot af en de automobilist achter mij zal niet eens hoeven te remmen zolang hij  maar niet versnelt.
Voor het naar rechts afslaan gebruik ik nooit mijn arm.
Citaat
Bij een ietwat noemenswaardige oneffenheid in het wegdek is het zeer moeilijk om met één hand aan het stuur een vaste koers te behouden.
Dit heb ik tot nu toe enkel nog ondervonden met sneeuwval, drempels waaarover ik uitgleed doordat ze niet meer zichtbaar waren. :o
Dat kan erg pijnlijk zijn en ik raad dan ook oudere mensen (die eerder iets breken) af om met zulk weer nog te fietsen.

Citaat
Er zijn heel wat geluiden die je moet kunnen waarnemen om veilig te fietsen: het speciaal geluidstoestel van een prioritair voertuig, het geluidstoestel van een auto, het fluitsignaal van een politiebeambte die de aandacht wil trekken, het belsignaal van een andere fiets of bromfiets, een achteropkomende bromfiets die gaat inhalen op het fietspad,
Zolang je volledig rechts fietst hoef je die geluiden niet te horen, je kan immers toch niet nóg verder uitwijken.

Citaat
een abnormaal geluid aan de eigen fiets dat op een probleem wijst dat weldra een valpartij kan veroorzaken, enz.
Wanneer er iets hapert in het trapmechanisme of wanneer het achterwiel niet stabiel is dan voel je dat vanzelf wel, al lang voordat je het kan horen.

Zonder geluid fietsen zal best wat veiliger zijn maar ik denk niet dat het extra risico noemenswaardig groot is.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 15:51:52 »
Een bel heb je enkel evt. nodig wanneer je inhaalt en dan nog is het meer voor de beleefdheid dan voor de veiligheid.
Een bel moet je gebruiken om een dreigend ongeval te vermijden.

Wat ga je zonder bel doen als er op het fietspad een voetganger loopt? Zoals de wielerterroristen misschien: roepen, en in het voorbijrijden hun neus snuiten zonder zakdoek?

Citaat
Persoonlijk steek ik mijn arm uit wanneer ik naar links afsla en er een auto achter mij is. Ik steek dan iets voor het afslaan mijn arm uit en ga alvast iets meer in het midden fietsen, ik sla altijd vlot af en de automobilist achter mij zal niet eens hoeven te remmen zolang hij  maar niet versnelt.
Voor het naar rechts afslaan gebruik ik nooit mijn arm.

Dat is dan jouw keuze om wetens en willens het verkeersreglement aan je laars te lappen.

Citaat
Citaat
Er zijn heel wat geluiden die je moet kunnen waarnemen om veilig te fietsen: het speciaal geluidstoestel van een prioritair voertuig, het geluidstoestel van een auto, het fluitsignaal van een politiebeambte die de aandacht wil trekken, het belsignaal van een andere fiets of bromfiets, een achteropkomende bromfiets die gaat inhalen op het fietspad

Zolang je volledig rechts fietst hoef je die geluiden niet te horen, je kan immers toch niet nóg verder uitwijken.

Op vele fietspaden kun je niet voortdurend zodanig uiterst rechts fietsen, dat een inhaler je voorbij kan.

Een politiebeambte kan je aandacht moeten trekken om je een bevel te geven.

Ook als je uiterst rechts fietst, en een prioritair voertuig kan jou aldus niet veilig inhalen, ben je verplicht om wat anders te doen dan uiterst rechts te fietsen om de doorgang onmiddellijk vrij te maken. Anders speel je mogelijk met mensenlevens die in gevaar zijn.

Citaat
Wanneer er iets hapert in het trapmechanisme of wanneer het achterwiel niet stabiel is dan voel je dat vanzelf wel, al lang voordat je het kan horen.

Als bijvoorbeeld de bevestiging van de fietsstandaard loskomt, waardoor het uiteinde van die pikkel tussen de spaken van je achterwiel dreigt te geraken, dan hoor je die fietsstandaard wel rammelen door de oneffenheden van het wegdek, maar voelen zul je er niet veel van doen zolang hij niet tussen de spaken geraakt is.

Citaat
Zonder geluid fietsen zal best wat veiliger zijn maar ik denk niet dat het extra risico noemenswaardig groot is.

Een spijtige inschatting: "best wat veiliger" is niet nodig.

Wil je toch geen andere geluiden kunnen waarnemen door naar een mp3-speler te luisteren, zorg dan zelf voor een ander geluid door luidkeels mee te zingen, zodat iedereen je tijdig hoort aankomen en een vluchtweg kan zoeken.  ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 16:25:01 »
Als ik met mijn racefiets op pad ben gebruik ik mijn bel eigenlijk nooit, ik roep inderdaad altijd. Ik doe dit omdat ik uit ervaring weet dat er op een bel niet of nauwelijks gereageerd wordt. De klassieke pest zijn de kuddes gepensioneerden die zich vakkundig over de gehele breedte van de rijbaan draperen. Als je deze wil voorbij sturen en je kondigt je komst aan met de bel dan duurt het eeuwen voor die valium-slikkende bende naar rechts gaat. Je kan er dan ook zeker van zijn dat er wel ergens in die groep iemand nog even wil confirmeren of er aan die bel ook een fiets vasthangt. Dat soort mensen kijkt dus over hun linkerschouder of er inderdaad een fiets op komst is. Door hun twijfelachtige stuurkunsten staat naar linksachter kijken gelijk aan naar links uitwijken. Op die manier ben ik al een aantal keren bijna in de gracht beland. Daarom roep ik nu, bij dat soort mensen is er blijkbaar geen twijfel dat er onder de roeper ook nog een fiets zit.
Als de groep klein is en ik zie een gaatje om voorbij te steken houd ik me zelfs angstvallig stil, voor ze reageren ben ik ze al voorbij.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 20:05:19 »
Citaat
Dat is dan jouw keuze om wetens en willens het verkeersreglement aan je laars te lappen.
Ach, ik doe toch al heel wat meer dan de meesten. Hoeveel mensen ken jij die hun arm nog uitsteken wanneer ze een bocht naar links maken vanaf de rijstrook?

Wanneer je een bocht naar rechts maakt dan is het sowieso overbodig om jouw arm uit te steken. Ik weet niet hoe het met jou zit maar wanneer ik een bocht naar rechts maak dan blijf ik aan de rand van de beide rijstroken en zorg ik er voor dat ik niet hoef te vertragen, dwz dat als het nodig is om te vertragen dat ik dat dan doe vóór de bocht en niet tijdens de bocht. ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 20:54:14 »
Ik weet niet hoe het met jou zit maar wanneer ik een bocht naar rechts maak dan blijf ik aan de rand van de beide rijstroken en zorg ik er voor dat ik niet hoef te vertragen, dwz dat als het nodig is om te vertragen dat ik dat dan doe vóór de bocht en niet tijdens de bocht. ;)

Ik doe het zoals het hoort, naar analogie met de richtingsaanwijzers: tijdig mijn arm uitsteken, niet pas als ik de bocht ga nemen, maar al veel eerder, om mijn voornemen te kennen te geven, zoals de wegcode het voorschrijft. En dus alleszins vóór ik begin te vertragen. Dat is juist één van de bedoelingen: door tijdig aan te geven dat je van plan bent rechtsaf te slaan, weten de achteropkomende bestuurders dat je daartoe wellicht ook wat gaat vertragen.

Een bestuurder die aan het kruispunt van links komt en linksaf wil slaan, weet zo dat ik rechtsaf gaat slaan, en hoeft dus niet nodeloos te wachten om mij voorrang van rechts te geven.

Interactie met de andere weggebruikers door het tijdig geven van duidelijke en correcte signalen is heel belangrijk voor een vlot en veilig verloop van het verkeer. Maar dat verkeersinzicht is vele weggebruikers vreemd.

Ik zie dagelijks fietsers hun linker arm uitsteken als het al veel te laat is, en dan maar onmiddellijk naar links uitwijken en links afslaan zonder zelfs eens even achterom te kijken of er al misschien geen autobestuurder op het punt staat om ze in te halen. Ze steken een kruispunt over op het fietspad, zonder even te kijken of er geen auto gaat afslaan waarvan de bestuurder hen niet gemerkt heeft, en of een bestuurder die van rechts komt hen wel gemerkt heeft en nog tijdig kan stoppen. Van enige vorm van defensief rijgdrag hebben ze duidelijk nog nooit gehoord. Het verwondert mij dan ook elke dag opnieuw dat er niet meer fietsers verongelukken.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 25 oktober 2007 - 23:07:07 »
Als dit kan, waarom zou sms-en of gsm-en dan niet kunnen? ;D ;D ;D

http://www.garagetv.be/video-galerij/ultrafunk/Idioot_met_kast_op_de_fiets.aspx