Huidige 44tonners zijn maar veilig tot zo een 48ton, bij meer moet de veiligheid teveel gaan inboeten.
En ik veronderstel dat ze niet zelden overladen worden tot zelfs meer dan 48 ton?
Niet zo vaak boven de 46ton (zesenveertig) maar het gebeurd, dus nog een marge van een 2 ton.
De meeste chauffeurs zijn geen kamikazen he en de transportbazen zijn ook niet zo happig om een investering van meer dan 100.000€ zomaar in stukken te laten rijden door regelmatig teveel te laten overladen.
Daarenboven zijn de boetes ook niet mals.
Wanneer dit onverwijld nog eens gebeurd is dit meestal door een rotte appel ofwel ergens een fout die gemaakt wordt.
De chauffeur heeft in dergelijke gevallen meestal niet de mogelijkheid om het gewicht te kontroleren want een weegschaal die meer dan 44ton kan wegen steek je nu eenmaal niet zomaar in je binnenzak.

Ene gaan zoeken is ook geen oplossing want ten eerste waar vind je die? In België mischien niet ZO moeilijk maar in het buitenland??
Ten tweede: Eens je vertrokken bent van het bedrijf keert men niet vlug meer terug want dat heeft enkel maar een boel extra komplimenten en het is veel makkelijker en sneller om rekening te houden met je lading en gewoon verder te rijden en hopen dat er niks gebeurd.
Volgens mij schort er ergens wat met het statuut van de chauffeurs. Als een vrachtwagen technisch niet in orde is of overladen of slecht geladen is, zou de chauffeur moeten kunnen weigeren om ermee te vertrekken zonder dat dit invloed op zijn tewerkstelling heeft.
