De koppelingsplaat kan verschuiven op in ingaande as van de versnellingsbak. Maar er is niets dat ze, bij het ontkoppelen, daadwerkelijk verwijdert van het vliegwiel of de drukplaat. Daardoor ondergaat de koppelingsplaat ook dan toch nog enige wrijving.
Belangrijker bij een ingedrukt gehouden koppelingspedaal is de slijtage op de druklagers van de koppeling.
Toch verdient het aanbeveling om, bij het starten van de motor, het koppelingspedaal ingedrukt te houden.
Ten eerste is het een extra zekerheid om te vermijden dat de auto in beweging komt, mocht de versnellingsbak niet in neutraal staan. Met een automaat kun je trouwens alleen maar starten als de automaat in P(arking) of N(eutraal) staat, en bij heel wat automaten kun je slechts in D(rive) or R(everse) schakelen als je daarbij het rempedaal ingedrukt houdt.
Ten tweede vermijd je aldus dat de startmotor, behalve de motor, ook nog eens de assen en tandwielen van de versnellingsbak moet ronddraaien.
Als de auto een tijdje stilgestaan heeft, is het best dat je na het starten, en met de versnellingsbak in neutraal, de koppeling even laat opkomen. Zo draaien de assen en de tandwielen in de versnellingsbak al even zonder belasting, en worden ze gesmeerd (dit gebeurt uitsluitend door spatsmering door de tandwielen die door de olie onderaan in de versnellingsbak draaien). Op het ogenblik dat je dan vertrekt en de tandwielen in de versnellingsbak belast worden, zijn ze al gesmeerd.