Auteur Topic: Auto's verbruiken meer dan constructeurs beweren  (gelezen 2011 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Auto's verbruiken meer dan constructeurs beweren
« Gepost op: woensdag 14 november 2007 - 12:18:29 »
Uit De Standaard:

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Vooreerst vind ik het naast de kwestie dat men de constructeurs verwijt dat het verbruik hoger ligt door niet correcte bandenspanning en technische gebreken. Dit is toch de normaalste zaak van de wereld. Ook het meevoeren van te veel bagage of het monteren van een skidrager kan meerverbruik veroorzaken.

Persoonlijk heb ik bijna altijd een lager verbruik met een auto dan de constructeur opgeeft. Als voorbeeld geef ik de Golf IV 105 pk TDI die ik enige tijd gereden heb. Deze heeft volgens de constructeur een gemiddeld verbruikt van 5,2 l/100 km. Ik reed hiermee meestal in de file of in de stad en kwam op een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km. Dit is gemeten over bijna 10000 km. Regelmatig kwam ik op een verbruik van slechts 4,3 l/100 km over een afstand van pakweg 50 km. Het zich aanmeten van een correcte en anticiperende rijstijl is hier blijkbaar ook zeer belangrijk.

Ik benieuwd naar de verbruikscijfers van de forumdeelnemers, zodat we de beweringen van het artikel even kunnen aftoetsen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 01:56:51 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
Re: Auto's verbruiken meer dan constructeurs beweren
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 november 2007 - 12:20:14 »
Die "laboratoriumtesten" zijn de geijkte EU testnormen.  Dat menig bestuurder vlotter doortrekt of harder dan 120 km/u rijdt op de snelweg is niet de fout van de autoconstructeurs.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 november 2007 - 14:06:26 »
Bij onze beide diesels met 1,9 liter motor, de Bora (115 PK) en de Touran (105 PK), ligt het verbruik meestal zeer dicht in de buurt van de cijfers van de constructeur. Soms geraken we er iets onder. Als we meer verbruiken, is het op korte stadsritten of bij hoge snelheden.

Wat het optrekken betreft, heb ik eens een studie van BMW gelezen waarin het verbruik bij langzaam en snel optrekken vergeleken werd. Wanneer telkens op dezelfde toerentallen opgeschakeld werd, leverde snel optrekken het laagste verbruik op. De verklaring is eenvoudig: er is in beide gevallen eenzelfde hoeveelheid arbeid nodig om de wagen vanuit stilstand op een gegeven snelheid te brengen, maar bij snel optrekken rijdt de wagen minder lang in de lagere versnellingen, waar het verbruik hoger ligt dan in de hogere versnellingen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 november 2007 - 16:17:39 »
Peugeot 307 SW 1.6 110 hdi,
Zelfs al rij ik tot op het uiterste zuinig, (volgens 'het nieuwe rijden') kom ik toch aan een verbruik die ongeveer een liter hoger is dan opgegeven.

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 14 november 2007 - 16:40:05 »
Met de E46 318d common-rail heb ik na een goeie 60.000 km een gemiddeld verbruik van 5,7 liter/100 km.  De route die je rijdt, is ook belangrijk natuurlijk, dus ik schat 50 % autosnelweg, 35 % stadsverkeer en 15 % verbindingswegen.  Rijstijl : defensief, anticiperend, maar toch lekker vlotjes. ;D

Ik kan dus zeker niet klagen. ;)  Het opgegeven gemiddelde verbruik voor dit type wagen is 5,6 liter, dus daar zit ik maar 0,1 liter boven.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 14 november 2007 - 17:26:23 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 november 2007 - 17:28:53 door Rafael »