Auteur Topic: test van een minder krachtige wagen  (gelezen 2320 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
test van een minder krachtige wagen
« Gepost op: zondag 18 november 2007 - 22:08:59 »
In de nacht van vrijdag op zaterdag hadden dieven het gemund op mijn GPS (hoewel die niet zichtbaar was in de wagen), gevolg een stukgeslagen ruit en een vervangwagen. Helaas had de garage enkel een VW Polo ter beschikking met een 51 kW TDI motor. Ik acht het wel nuttig om mijn ervaringen met dit weinig krachtige wagentje te delen.

De wagen kan onder normale omstandigheden met het verkeer mee, maar ook niet meer dan dat. De eerste versnelling is zeer kort, wat even wennen is bij het vertrekken. Bij 120 km in 5de versnelling brult het wagentje met ongeveer 3100 toeren/min, erg veel voor een diesel. Het is pas wat meer eisende omstandigheden dat de motor duidelijk zijn tekortkomingen laat zien. Toen ik bv. aan Metropolis de ring in Antwerpen nam was de acceleratie zeer miniem op de helling naar de ring. Hetzelfde geldt voor de hernemingen, wanneer je bv. een vrachtwagen op de snelweg wil voorbij steken. Een kort inhaalmanoeuvre is gewoon niet mogelijk. Als zuinig stadswagentje zal deze auto wel zijn functie hebben, maar verder vind ik het niets. Verder is de wegligging niet echt goed en is het wagentje zeer nerveus op de snelweg. Het wiebelt wat naar voor en achter door de korte wielbasis.

De 51 kW is duidelijk niet voldoende in de carrosserie van net geen 1200 kg. Het geeft je geen reserve, bij een verkeerd ingeschat manoeuvre ben je de pineut. Ik moet er niet aan denken wat dit wagentje maar presteert met 4 volwassenen en bagage in de bergen. Kortom, nooit meer, maandag ruil ik het terug in voor een krachtiger exemplaar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: test van een minder krachtige wagen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 18 november 2007 - 22:27:49 »
Ik kan mij goed voorstellen dat 70pk een ganse aanpassing is, om ietwat veilig door het huidige verkeer te geraken.  Maar op zich zou het moeten volstaan... honderdduizenden Mercedessen zijn vroeger geleverd geweest met 60 pk à 75 pk (en eigenlijk is dat nog niet zo héél lang geleden ook).  Miljoenen kilometers werden ermee afgelegd en nog steeds draaien velen hun rondjes ermee.

Mij lijkt het dus vooral een mentale aanpassing.  Je moet je meer als een vrachtwagen gedragen.  Maar ik besef goed genoeg dat het net de andere bestuurders zijn die daar (te) weinig rekening mee zouden houden, zodat gevaarlijke situaties ontstaan.  ;)

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: test van een minder krachtige wagen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 18 november 2007 - 23:04:20 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: test van een minder krachtige wagen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 19 november 2007 - 00:02:35 »
De eerste Mercedes-Benz W123-200D (° december 1975) had een maximum vermogen van 55 PK en een eigen gewicht van minimum 1.340 kg.



Even rekenen:

MB W123-200D: 55 PK - 1.340 kg - 24,37 kg/PK
VW Polo: 70 PK - 1.200 kg - 17,14 kg/PK
Rafaels auto: 75 PK - 1.000 kg - 13,33 kg/PK

Ik heb een MB W123-200D gehad van 1983. Het vermogen was toen al opgevoerd tot 60 PK (22,33 kg/PK).

Ik ben er één keer mee naar Bayern geweest. Zodra ik voorbij Karlsruhe was: man, man, man, miserie, miserie, miserie! Tegen dat hij beneden aankwam in een bergaf, had hij amper zijn topsnelheid van 130 km/h gehaald, die ik dan als aanloop nodig had om tegen het einde van de daaropvolgende bergop nog hooguit 80 km/h te halen.

Zelfs in het vlakke Vlaanderen kon hij niet mee. Natuurlijk moet je je er, zoals Peter318d schrijft, aan aanpassen: er altijd van bewust zijn dat je niet veel meer acceleratievermogen hebt dan een vrachtwagen. Alleen: de anderen zien hem niet als een vrachtwagen, je haalt er een hoop ergernis mee op je nek omdat je niet vlot genoeg meekunt. Bovendien betrapte ik mij er geregeld op dat ik er inderdaad ging mee rijden zoals met een vrachtwagen: toch maar al het mogelijke doen om niet te moeten vertragen, want het was zo moeizaam om weer op snelheid te geraken. En dat is niet echt veilig te noemen.

Ja, Peter318d, er zijn er daar inderdaad heel veel van gebouwd. Maar het verkeer is nu ook erg veranderd tegen toen. Het is niet alleen drukker geworden, er wordt hier in België vooral veel agressiever gereden. Ze laten je nu bijvoorbeeld veel minder kans om in te voegen dan toen. Probeer vandaag de dag met zo een beest nog maar eens de verkeerswisselaar in Lummen heelhuids over te geraken, als je daarbij enkele keren van rijstrook moet veranderen, en er tegen sterk uiteenlopende snelheden gereden wordt op de verschillende rijstroken.

Een voordeel ervan was dat je bumperklevers gemakkelijk op andere gedachten kon brengen. Het volstond daartoe plankgas te geven. Nog lang vóór de snelheid merkbaar toenam, kwam er dan een enorme stinkende donkere walm uit de uitlaat, waardoor de bumperklever wel afstand moest houden. In die walm zaten ook fijn vernevelde druppeltjes onverbrande diesel; de bumperklever deed er dan goed aan om deze te laten opdrogen vooraleer zijn ruitenwissers in te schakelen, want anders lag er meteen een vettige film op zijn voorruit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: test van een minder krachtige wagen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 november 2007 - 06:40:43 »
Blijkbaar zijn sommigen hier toch min of meer op de hoogte hoe het aanvoeld om met een vrachtwagen (geladen) te rijden en zo weinig mogelijk nutteloos te willen vertragen. ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 19 november 2007 - 06:43:19 door bibi585 »

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: test van een minder krachtige wagen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 november 2007 - 15:42:34 »
De eerste Mercedes-Benz W123-200D (° december 1975) had een maximum vermogen van 55 PK en een eigen gewicht van minimum 1.340 kg.





W123 200D  8)

Zelfs met een 318d ken ik het vrachtwagengevoel, als ik bij koude motor het boeltje op't gemak laat opwarmen en niet boven de 2000 tpm kom.  Man man man, er hebben zich al mensen geërgerd aan mij  ;D