Als er iemand inderdaad zo met je kl- speelt, dan moet je daar gewoon korte metten mee maken (ban?) ipv er een heel drama van rond te maken.
Wouter, onder meer als gewezen moderator van het Wegcode Forum, weet je minstens even goed als ik hoe delicaat het beheren van een forum wordt van zodra er deelnemers met elkaar in de clinch geraken.
Ik heb, in naam van de vrije meningsuiting, zo lang mogelijk geen "korte metten" gemaakt. Toegegeven: misschien wel té lang, omdat draden die begonnen waren met een zakelijke mededeling van objectieve feiten en een gezonde gedachtenwisseling daaromtrent, in persoonlijke aanvallen ontaard zijn.
Het probleem is: als je merkt dat een draad ontspoort, en je sluit of verwijdert hem, krijg je steevast de opmerking dat er alleen op het forum mag verschijnen wat bepaalde mensen wensen. Kijk maar naar de typische reactie van Xantingo in dit verband: "Voor mij is het nu dus helemaal duidelijk: al wie niet naar de pijpen van Jozef danst, wordt gewoon van het forum weggeveegd." Je kunt onmogelijk voor iedereen goed doen. Er zijn nu eenmaal mensen die boel maken op een forum als hobby hebben, en ze weten daar altijd wel een aanleiding voor te vinden.
Dan heb ik ingegrepen met een waarschuwing (de gele kaart). Iedere forumdeelnemer die een gele kaart krijgt, mag verondersteld worden te weten dat hij moet dimmen, want dat er anders een rode kaart zal volgen.
Die rode kaart zal, als het van mij afhangt, evenwel nooit bestaan uit een levenslange verbanning van het forum, zoals ik die op het Wegcode forum opgelopen heb. Je doet als forumbeheerder een publiek aanbod tot actieve deelname aan het forum, dat je naar mijn begrip dan ook verplicht bent na te komen zolang iemand er zich aan de wetten en de forumetiquette houdt. Doet een deelnemer dat niet, dan kun je bijvoorbeeld tijdelijk zijn postings slechts publiceren na goedkeuring, en als hij zich daarbij voortaan aan de regels blijkt te houden, dan herstel je hem in al zijn rechten.
Het is net alsof je op ImmoWeb je huis voor 250.000 Euro zou te koop zetten, en dan tegen een koper die dat bedrag wil betalen, zou zeggen: "Neen, aan jou verkoop ik het niet, want jouw toon staat me niet aan." Ik denk dat je nogal een bolwassing zult krijgen van de rechter.
Iemand levenslang de mond snoeren hoort niet thuis in een democratische rechtsstaat. Dergelijke praktijken hebben in het verleden miljoenen mensen het leven gekost. Ik wijs ze dan ook duidelijk af met een overtuigd "Nie wieder". Ik ben kandidaat voor het verwerven van de Duitse nationaliteit, en wens mijn kansen daarop dan ook niet in het gedrang te brengen met een dictatoriaal verleden in België.
Ik weet niet hoe de rest erover denkt, maar alleszins ik ben niet geïnteresseerd om op een verkeersforum een soap te lezen.
Er is ook niets of niemand die jou ertoe noopt om de betrokken draden te lezen. Er zijn op het forum gelukkig heel wat meer draden waar op een aangename en serene wijze met elkaar van gedachten gewisseld wordt.