Auteur Topic: Dieselauto’s beter voor milieu  (gelezen 2389 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dieselauto’s beter voor milieu
« Gepost op: dinsdag 20 november 2007 - 16:03:25 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Dieselauto’s beter voor milieu
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 november 2007 - 18:01:07 »
Mag ik je aanraden de kop te veranderen in 'Dieselauto's; beter voor het milieu maar slechter voor de gezondheid'? ;)
Frankly, dat ze minder CO2 uitstoten vind ik bij lange na niet opwegen tegen het feit dat ze fijnstof uitstoten. Die CO2 beschadigt mijn longen niet, dat fijnstof wel. >:(

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 20 november 2007 - 19:02:35 »
Mag ik je aanraden de kop te veranderen in 'Dieselauto's; beter voor het milieu maar slechter voor de gezondheid'? ;)
Frankly, dat ze minder CO2 uitstoten vind ik bij lange na niet opwegen tegen het feit dat ze fijnstof uitstoten. Die CO2 beschadigt mijn longen niet, dat fijnstof wel. >:(

Is het niet juist dat, dat de roetfilter tegenhoudt?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 november 2007 - 02:27:46 »

Is het niet juist dat, dat de roetfilter tegenhoudt?
Niet juist. De roetfilter houdt enkel de grotere deeltjes tegen. De kleinste deeltjes die juist de meeste schade aanrichten, doordat ze dankzij hun geringe diameter de alveolen kunnen bereiken, richten juist het meeste schade aan. Deze kleinste deeltjes worden niet tegengehouden door de huidige roetfilters.

wooter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 november 2007 - 15:39:54 »
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=32226
http://www.infomil.nl/aspx/get.aspx?xdl=/views/infomil/xdl/Page&ItmIdt=178655&SitIdt=&VarIdt=46&popup=popupdossier
Citaat
De af-fabriek systemen kunnen de roetuitstoot met 99% reduceren; de effectiviteit van retrofit filters ligt op 30% tot 50%.
Geen probleem, BBB, voor jou zal ik speciaal nog hele roetvlokken uitstoten met m'n 1.9tdi.  Of toch maar liever 1% uitstoot met een af-fabriek roetfilter op m'n 320d?

M'n uitlaat is van binnen nog altijd metaalkleurig, en dat na 14000km.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 november 2007 - 16:56:08 »
Citaat
De af-fabriek systemen kunnen de roetuitstoot met 99% reduceren; de effectiviteit van retrofit filters ligt op 30% tot 50%.
Helaas bestaat die ene procent wel voor 100% uit de fijnste stofdeeltjes. De grotere roetdelen dringen toch amper door naar het longweefsel, ze lossen op in het slijm en worden ofwel naar buiten gehoest ofwel ingeslikt. De fijnste stofdeeltjes ontsnappen vaak aan deze verdedigingsmechanismen.

Kijk, wanneer je nooit aan sport doet en je je eigen altijd door de diesel laat verplaatsen dan zal je je daar wellicht weinig van aantrekken. Wanneer je de ambitie hebt om ooit nog een grote uithoudingsprestatie neer te zetten dan is het een heel wat groter probleem.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 november 2007 - 17:00:21 door BBB »