Auteur Topic: test van een zeer krachtige wagen  (gelezen 4380 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
test van een zeer krachtige wagen
« Gepost op: donderdag 22 november 2007 - 21:07:59 »
Sinds kort heb ik de beschikking over een nieuw vehikel. Het betreft een 3.0 l diesel (6 cylinders, 24 kleppen), met 230 pk en 500 Nm koppel. Dat is meer dan 3x het vermogen dan de Polo waar ik noodgedwongen in het weekend mee reed. Voor de mensen die wat thuis zijn in het (kleine) wereldje van de grote diesels, het betreft een BMW 530d, vanaf nu mijn firmawagen. Hoewel ik absoluut geen BMW fan ben, ben ik toch zeer onder de indruk van deze wagen. Er zit een handgeschakelde versnellingsbak in, maar schakelen heeft niet zoveel belang met het gigantische koppel waarover deze wagen beschikt.
Door het uiterst soepele rijgedrag en de gigantische vermogenswinst is dit een aangename wagen. In het drukke verkeer op de snelweg is het nu comfortabeler rijden, de zeer snelle hernemingen geven meer opties dan een minder krachtige wagen.

Ik moet wel bekennen dat dit geen wagen is voor de beginnende chauffeur. Voor een wat ervaren chauffeur die het gaspedaal wat kan doseren is hij echter wel ideaal. Helaas worden dergelijke wagens in België fiscaal zwaar benadeeld. Als ik echter kijk naar de verbruikscijfers dan vallen deze reuze mee. Ik zit op een gemiddelde van 6,5 l/100 km in voornamelijk fileverkeer.

De komende weken zal ik deze wagen wat verder aan de tand voelen. Vooral het gedrag van de achterwielaandrijving interesseert me. Dat ga ik dan even testen buiten de openbare weg.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 01:55:22 »
Beste Joeri,

Het verheugt me ten zeerste dat je nu beschikt over een BMW 530d, een prachtwagen.

Je beschikt nu over een wagen van een merk dat echt wel toonaangevend is, en de soepelheid en geruisloosheid van een 3-liter 6-cilinder motor. Met een vermogen van 230 PK en een maximum koppel van 500 Nm, heb je nu echt wel een wagen waarmee je je op ieder ogenblik probleemloos zult kunnen aanpassen aan de snel en sterk wisselende vereisten van het hedendaags vekeer. De soepelheid van een 6-ciilinder, die van de laagste tot de hoogste toerentallen een behoorlijk koppel levert, is ongetwijfeld een comfortfactor die aanzienlijk zal bijdragen tot je veiligheid.

De achterwielaandrijving is niet alleen een vereiste om het beschikbare koppel te kunnen overbrengen op de aandrijfwielen. Door de schijnbare gewichtsverplaatsing naar achter bij het acceleren, is een voorwielaangedreven wagen immers beperkt in de aandrijfkracht die hij kan overbrengen op de aandrijfwielen, en blijft de bestuurder, bij een eventueel te snel genomen bocht, geen andere optie meer over dan deze ruimer trachten te nemen.

Met een achtteraangedreven wagen beschik je over de mogelijkheid om, afhankelijk van het op de aandrijfwielen overgebrachte koppel, te kiezen tussen onderstuur, neutraal bochtengedrag, of overstuur. In een noodsituatie zul je nog altijd de wagen door de bocht kunnen halen met overstuur, gepaard met de nodige stuurcorrecties.

Bij extreem glad wegdek wil een belading in de kofferruimte nog wel eens helpen. Een belading van slechts 50 kg in de acheroverbouw doet, wegens haar hefboomwerking, al wonderen.

2 jaar geleden was ik er in het Berchtesgadener Land getuige van hoe een dame met een Mercedes SLK de uitrit van en supermarkt niet opgeraakte vanwege de sneeuw. Ik zei haar toen: "Versuchen Sie es etmal im 2. Gang."  Ze geraakte probleemloos tot boven, wenkte nog eens om me te bedanken, en reed vervolgens verder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 09:31:14 »
Nou, dat is een mooi wagentje.  ;D

't Duurt wel een 30.000 km vooraleer die motor losgereden is, dus nu voelt ie eigenlijk nog tam aan, JC.  Het voordeel van achterwielaandrijving is de laatste jaren, door de vooruitgang bij de voorwieltrekkers, gedaald bij lage snelheden.  Bij hogere snelheden echter blijft het een plezier om te zien wat je kan bereiken.  In een lange bocht zachtjes de motor laten trekken en je voelt de wagen zich perfect in de bocht zetten.  Zalig.

Geniet ervan!

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 10:39:52 »
Hij zit al los, ik heb hem overgenomen van een collega. Het valt inderdaad op hoe soepel hij is. In het begin was het ook wennen aan het geluid van de 6 cylinder-motor. Ik had constant de indruk dat ik een hoog toerental draaide maar dat bleek helemaal niet waar te zijn. Zou dit te maken hebben met het feit dat deze meer cylinders dus meer explosies per minuut maakt ?
Ik moet er echter nog mee leren rijden. Ik weet nog niet hoe ik moet schakelen i.f.v. mijn rijgedrag. Dit weekend ga ik eens een tank leegrijden en dan zal dat al wel fel verbetert zijn.
Gisteren heb ik de volledige handleiding doorlopen en nog ken ik alle opties niet. De electronica wordt in deze wagens dermate uitgebreid dat het niet zomaar direct duidelijk is. Dit is een veiligheidsrisico, ik kan me voorstellen dat mensen beginnen te prutsen aan hun boordcomputer terwijl ze rijden. Zelfs bij mij beginnen mijn vingers te jeuken als ik rijd, maar ik houd dan ook van gadgets.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 10:48:31 »
Hij zit al los, ik heb hem overgenomen van een collega. Het valt inderdaad op hoe soepel hij is. In het begin was het ook wennen aan het geluid van de 6 cylinder-motor. Ik had constant de indruk dat ik een hoog toerental draaide maar dat bleek helemaal niet waar te zijn. Zou dit te maken hebben met het feit dat deze meer cylinders dus meer explosies per minuut maakt ?

Technisch kan ik er geen uitleg aan geven (daar ken ik niks van  :-X), maar de zescilinders hebben idd altijd een "zingend" geluid.  Gedeeltelijk is dit ook zo ontworpen, BMW doet aan "sound engineering".  Door te spelen met luchtinlaat, uitlaat en dergelijke toestanden, creëren ze een sportiever geluid.  De zescilinder benzines zijn/waren daarin natuurlijk de top, maar ook bij de diesels bereiken ze mooie resultaten.

Ik moet er echter nog mee leren rijden. Ik weet nog niet hoe ik moet schakelen i.f.v. mijn rijgedrag. Dit weekend ga ik eens een tank leegrijden en dan zal dat al wel fel verbetert zijn.

Dat komt idd wel vanzelf. ;D  Durf gerust ook het gaspedaal (bij accelereren) te vloeren en tot 4.500 tpm te trekken, dat houdt de interne huishouding wat properder.  Vooral in de 3de versnelling kan je het koppel ten volle benutten en indrukwekkende hernemingen voorleggen.  1ste en 2de versnelling wordt elektronisch wat beperkt om de mechaniek te sparen.  ;)


Gisteren heb ik de volledige handleiding doorlopen en nog ken ik alle opties niet. De electronica wordt in deze wagens dermate uitgebreid dat het niet zomaar direct duidelijk is. Dit is een veiligheidsrisico, ik kan me voorstellen dat mensen beginnen te prutsen aan hun boordcomputer terwijl ze rijden. Zelfs bij mij beginnen mijn vingers te jeuken als ik rijd, maar ik houd dan ook van gadgets.

Is't een facelift-model (na maart 2007) of pré-facelift (voor maart 2007)?

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 13:40:49 »
Mooie wagen, met het oog op de volksgezondheid vind ik het wel spijtig dat het een diesel is al kan ik dat met het huidige wanbeleid van de regering (diesel financieel relatief stimuleren, benzine en LPG financieel ontmoedigen) ergens nog wel voorstellen.
Hoeveel diesel verbruikt jouw wagen per 100 kilometer? Maakt het veel verschil, in vergelijking met andere type wagens, ofdat je in het Belgische 30-50-70-drempel-zebrapad-verkeer dan wel op bijvoorbeeld de Duitse snelwegen rijdt?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 14:06:30 »
Ik denk niet dat je kan stellen dat de Belgische regering diesels zo fel stimuleert. De verkeersbelasting op de diesels zijn toch aardig hoog, zeker als de cylinderinhoud boven de 2.0 l stijgt. LPG heeft weliswaar ook een hoge verkeersbelasting, maar daar worden er geen accijnzen betaald op de brandstof, bij diesel wel.

Het verbruik van deze wagen valt heel erg mee. Hij verbruikt 6.5 l / 100 km. Dit is voor mijn typische verplaatsingen, dus veel fileverkeer en verkeer in de stad. De vorige gebruiker vertelde me dat het verbruik op de snelweg dikwijls onder de 6 l / 100 km gaat. Ik vind dit zeer goede resultaten, zeker als je weet dat de wagen ongeveer 1700 kg weegt. Dergelijke zware auto's hebben relatief veel last van constant acceleren en remmen wat in België noodzakelijk is. Bij hoge snelheid blijft het verbruik echter relatief laag. Ik vind het vooral fijn dat, gecombineerd met de redelijk grote tank een actieradius ontstaat van meer dan 1000 km, ik heb een hekel aan tanken nl.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 14:46:10 »
Het aangename motorgeluid is in de eerste plaats te danken aan het feit dat het een 6-cilinder is.

Bij een 4-cilinder heb je bij elke halve omwenteling in één van de cilinders een arbeidsslag. Bij zo een arbeidsslag wordt aanvankelijk druk opgebouwd door de verbranding (uitzetting door de warmte). Naarmate de zuiger naar beneden gedrukt wordt, vergroot de ruimte boven de zuiger, en neemt mede daardoor de druk af. Nog iets vóór de zuiger zijn onderste dode punt bereikt heeft, gaat de uitlaatklep al open om een goede afvoer van de verbrande gassen te verzekeren.

Bij een 6-cilinder worden er op 2 omwentelingen 6 arbeidsslagen geleverd. Aangezien elke arbeidsslag een halve omwenteling duurt, overlappen de arbeidsslagen elkaar, waardoor je een veel meer soepele werking van de motor verkrijgt. Tevens kan daardoor het vliegwiel lichter gehouden worden, waardoor het minder inertie heeft. De soepele werking uit zich ook in een al relatief grote trekkracht bij lage toerentallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 24 november 2007 - 00:02:09 »
Ik denk niet dat je kan stellen dat de Belgische regering diesels zo fel stimuleert. De verkeersbelasting op de diesels zijn toch aardig hoog, zeker als de cylinderinhoud boven de 2.0 l stijgt. LPG heeft weliswaar ook een hoge verkeersbelasting, maar daar worden er geen accijnzen betaald op de brandstof, bij diesel wel.
Als ik het goed begrijp dan betaal je in België per liter diesel minder accijns dan per liter benzine. Dan mag ik toch stellen dat België diesel stimuleert tov benzine, zeker in het licht bezien dat je van benzine meer moet gebruiken (benzine geeft echter practisch geen fijnstof!!!)?

Citaat
Het verbruik van deze wagen valt heel erg mee. Hij verbruikt 6.5 l / 100 km. Dit is voor mijn typische verplaatsingen, dus veel fileverkeer en verkeer in de stad. De vorige gebruiker vertelde me dat het verbruik op de snelweg dikwijls onder de 6 l / 100 km gaat. Ik vind dit zeer goede resultaten, zeker als je weet dat de wagen ongeveer 1700 kg weegt.
Ik vind dat ook meevallen.
Citaat
Dergelijke zware auto's hebben relatief veel last van constant acceleren en remmen wat in België noodzakelijk is.
Zou het ontwerp van dit type auto's (BMW, Audi en Mercedes) verband houden met het niet bestaan van een snelheidslimiet op de Duitse snelwegen? Met andere woorden, goedkoper in verbruik wanneer je hard kan rijden en weinig verkeersstremming hebt, maar duurder in verbruik (wat in dit geval nog mee lijkt te vallen) in het typische Belgische verkeer?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 november 2007 - 00:05:02 door BBB »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 24 november 2007 - 00:58:04 »
Als ik het goed begrijp dan betaal je in België per liter diesel minder accijns dan per liter benzine. Dan mag ik toch stellen dat België diesel stimuleert tov benzine, zeker in het licht bezien dat je van benzine meer moet gebruiken (benzine geeft echter practisch geen fijnstof!!!)?

Kijk eens naar de verkeersbelasting voor benzine en diesel ... je moet al heel wat kilometers per jaar afleggen om goedkoper af te zijn met een diesel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: test van een zeer krachtige wagen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 24 november 2007 - 07:00:37 »

Zou het ontwerp van dit type auto's (BMW, Audi en Mercedes) verband houden met het niet bestaan van een snelheidslimiet op de Duitse snelwegen? Met andere woorden, goedkoper in verbruik wanneer je hard kan rijden en weinig verkeersstremming hebt, maar duurder in verbruik (wat in dit geval nog mee lijkt te vallen) in het typische Belgische verkeer?

Ik denk dat het net komt door die Autobahn dat hun motoren (en zeker die van BMW, die altijd al tot de zuinigste behoord hebben, in verhouding tot hun cilinderinhoud en pk's) zo zuinig zijn.  Wie op hoge toeren/hoge snelheden zuinig is, zal dat ook zo zijn op lage snelheden...  de zesversnellingsbak of zestrapsautomaat is hierin de belangrijkste sleutel.  Kijk maar eens naar de verbruikscijfers van de Efficient Dynamics-motoren (waarvan ik vermoed dat JC nog niet zo'n motor heeft), die ontzettend zijn zuinig in stadsverkeer.

De Autobahn zorgt dus bij deze constructeurs voor een stuk "technische" voorsprong.