Auteur Topic: De wintertopic  (gelezen 3676 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
De wintertopic
« Gepost op: zondag 25 november 2007 - 21:35:22 »
De winter staat voor de deur en dit betekent toch ook wel wat in het verkeer. Hierbij mijn persoonlijk lijstje van punten die ik even aanpas, nakijk, meeneem, ...

- winterbanden: ik rijd steeds met winterbanden in de winter, zeker nu ik eind december ga skiën
- extra ruitenwisservloeistof in de koffer, ruitenwissers moeten bovendien in topconditie zijn
- een deken
- batterij wordt nagekeken, vloeistofniveau, spanning, visuele toestand
- krabbers en vloeistof om de ruiten ijsvrij te maken

Wellicht kunnen de forumbezoekers nog wat nuttige dingen toevoegen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: De wintertopic
« Reactie #1 Gepost op: zondag 25 november 2007 - 21:48:25 »
Werkhandschoenen. Trekkabel. Startkabels. (steekt allemaal bij het reservewiel)
Fles(jes) plat water. (passagiersruimte)

Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 25 november 2007 - 21:55:34 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 november 2007 - 22:03:30 »
Waar dienen deze voor?

Wat ongeopende flesjes of blikjes water in de auto zijn een aanrader voor het geval je ergens urenlang geblokkeerd geraakt, in een regelrechte monsterfile ofzo.

Wel wat uitkijken als je auto in vriestemperaturen buiten staat ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 25 november 2007 - 23:45:12 »
@ JC: als je gaat skieën, neem dan ook een brede aftrekker mee.

Als je bij je wagen komt wanneer het aan het sneeuwen is en er ligt al een dik pak sneeuw op de wagen, is het onbegonnen werk met zo van die aftrekkertjes van amper 20 cm breed. Alleen al de ruiten hangen terug vol met sneeuw voor je rond bent.

Afhankelijk van het gebied ook sneeuwkettingen meenemen.

Op sneeuw met je BMW 3.0 diesel: doe alsof er tussen je rechter voet en het gaspedaal een ei steekt dat niet kapot mag!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: maandag 26 november 2007 - 00:24:33 »
Die startkabel was ik vergeten in mijn lijstje. Die ligt trouwens altijd in mijn wagen. Vroeger reed ik meet een automaat en was die startkabel absoluut noodzakelijk, je kan een automaat immers niet in gang trekken/duwen. Ik heb die kabel trouwens al een aantal keer nodig gehad, ..., om anderen te depaneren. Water neem ik winter en zomer mee in de wagen.

Voor mijn skiverlof zal de wagen ter plekke blijven staan. Ik kom toe in het hotel en geniet van de Oostenrijkse gastvrijheid. Het skigebied kan ik bereieken per ski en ik kom per ski 's avonds terug aan de hoteldeur. Elke dag start ik de wagen en laat hem 15 min draaien, rijden doe ik niet. Als ik een ander skigebied wil bezoeken doe ik dat met de gratis skibus. Dit is veiliger en ik kan een glüwein drinken na het skiën.

Ondertussen dacht ik nog aan een belangrijke. Neem je GSM mee en zorg voor een lader.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 november 2007 - 00:58:49 »
Ondertussen dacht ik nog aan een belangrijke. Neem je GSM mee en zorg voor een lader.

En hopen dat je "ontvangst" hebt in de bergen. ;)

In plaats van water zou ik in de winter eerder voorkeur geven aan cola of iets dergelijks.
Wanneer je ergens heel lang vastzit kan dit nog voor wat extra suikers enzo zorgen. Ik weet het normaal minder gezond dan water maar in dergelijke gevallen kan het wel de honger wat stillen. (reeds ondervonden)
Wat ook belangrijk is is dat het nog enkele graden dieper onder 0 mag vooralleer cola zal vervriezen. ;)

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 november 2007 - 18:29:45 »
Die startkabel was ik vergeten in mijn lijstje. Die ligt trouwens altijd in mijn wagen. Vroeger reed ik meet een automaat en was die startkabel absoluut noodzakelijk, je kan een automaat immers niet in gang trekken/duwen.
Een 3 liter diesel in gang duwen is ook niet van de poes...

Elke dag start ik de wagen en laat hem 15 min draaien, rijden doe ik niet.
Dit lijkt me vrij zinloos: je batterij zwaar belasten om de motor te starten en dan 'slechts' 15 minuten weer opladen aan stationair toerental? Mijns inziens laat je de wagen beter staan en start hem gewoon wanneer je naar huis wil komen... met een vrij nieuwe wagen (of een oude met een goede batterij)mag dat geen probleem zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 11:27:53 »
Een goede zaklamp zou ik ook meenemen.

wooter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 12:43:38 »
Je bent idd beter af met een druppellader dan 'm te laten stationair draaien.  Écht laden gaat pas goed aan 2000tpm.

Ik ga niet aan de winterband (het is nauwelijks winter, en ik ben nog geen winterband tegengekomen die ik bij niet-winters weer zoals nu betrouw).  Interventiejas ligt altijd in de auto, samen met sleeptouw, gereedschapsset en startkabels...