Auteur Topic: Stukken gemaakt? of pech gehad?  (gelezen 8537 keer)

Offline vlammerke

• Starter
  • *
Stukken gemaakt? of pech gehad?
« Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 15:49:06 »
Vandaag mijn combo binnen gedaan in de garage.

Het ding heeft 101000Km en moet zijn 5e jaar nog ingaan. Het laatste jaar en vooral half jaar heeft hij ook zo goed als stil gestaan wegens Moto, andere wagen,…

Nu goed, hij verbruikte wat water de laatste 2 weken, vandaar ook deze actie. Verder kon hij het gebruikelijke onderhoud ook wel hebben.

Ik heb de problemen gemerkt omdat mijn chaufage onregelmatig werkte. Dit wil zeggen dat wanneer ik in vrijloop draaide of van men gas af ging ik koude lucht kreeg, en pas wanneer ik weer wat toeren maakte kwam er weer warme lucht uit de blazer.

Ik vermoedde dus een probleem met de waterpomp, wat ook het waterverlies kon verklaren.

Deze middag opgebeld door de garage…

Zware kosten op til want de joint de culasse is eraan volgens hen. Ze gaven zelf toe dat dit raar is, want dat type motor (1.7DTI) heeft een metalen joint de culasse en geen soepel ding zoals enkele jaren geleden. Dit kan normaal dan ook niet kapot, en ze hebben dit nog niet tegengekomen.
Nadeel aan dat metalen joint is dat goed als zeker ook mijn koppen vervangen moeten worden aangezien het systeem zo is dat die dan ook allicht om zeep zijn.
Uiteraard ook de culasse zelf laten reviseren dus ik had het al door: ik koop beter gelijk een nieuwe.

Nu heb ik een zware voet, ja, maar ik verzorg mijn stalen koets ook als een goede huisvader. Alles wat de wagen nodig heeft, onderhoud, alles in het oog houden, alles proper en netjes houden,… Ik geef hem dus ook niet op zijn staart als hij niet al netjes op de bedrijfstemperatuur staat etc.

Hoe kan dergelijke schade dan verklaard worden? Iemand ervaring of een opinie?  ??? ???

Ik heb ook NOOIT iets gemerkt, nooit te warm, overgekookt, olietekort,…
En volgens de garagist moet hij eens ooit véél te lang véél te heet zijn geweest.

Please help  :(

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Stukken gemaakt? of pech gehad?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 17:30:56 »
Een cilinderkoppakking (joint de culasse) is en blijft blijkbaar een delicaat onderdeel, en het is dikwijls moeilijk uit te maken wat precies tot zijn beschadiging geleid heeft.

De oorzaak van een defect is uiteraard wat je garagehouder opgeeft: te lang te heet gestaan. Maar je bent duidelijk wel op de hoogte van waarop je dient te letten om dit te vermijden.

Mijn vader heeft een defecte cilinderkoppakking gehad met een Mercedes W124 300 Turbo-Diesel die 40.000 km op de teller had. Oorzaak: na een rit tegen 170 km/h de motor onmiddellijk afgezet, in plaats van hem nog een minuut te laten draaien, zodat hij wat kon afkoelen. Mijn vader wist niet dat dat noodzakelijk was, en heeft de fabriek erover aangeschreven. Beslissing van de fabriek: kosten 1/3 ten laste van de fabriek, 1/3 ten laste van de dealer en 1/3 ten laste van mijn vader.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 17:54:41 »
Ja, mijn dealer treft nu niet meteen schuld denk ik.

Maar dat Opel wat kosten op zich neemt zou mooi zijn, maar te mooi om waar te zijn vrees ik.

Hebben ze trouwens reeds gedaan:

Steekt al een nieuwe boite onder (productiefout in een rollement) was garantie
Verder net na garantie sturing van injectie stuk... aanvankelijk €1400 voor dat doosje, dan wilde de dealer er zijn comissie op laten vallen... €1200 Toch maar contact gehad met Opel Belgium....Factuur gecrediteerd €0
Ik ben elektronicus van opleiding en heb dat misterieuze aluminium doosje eens opengegooid. Ik overdrijf niet, maar die componenten stel ik samen voor 20€ in extremis!!!!!

Dus ja... eigenlijk heeft die wagen nog niet veel geluk opgebracht zeg maar....

Toch vraag ik me af hoe een metalen joint de culasse kan wegbranden.
Garagist zegt zelf dat dit hoogst eigenaardig is.

Toch eens vragen of ze dit niet willen vermelden zodat ik een case kan openen bij Opel Belgium (heeft reeds een keer gewerkt...)

Offline xantingo

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 19:57:24 »
Toch vraag ik me af hoe een metalen joint de culasse kan wegbranden.

Bij mijn weten heeft een "gewone" pakking ook metalen randen aan de openingen van de cilinders.
Voorbeeldje...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 28 november 2007 - 23:47:56 »
Ja inderdaad, maar de joint de culasse die in mijne motorke zit zou volledig lichtmetaal zijn, dus niet meer uit dat flexibele materiaal.
Ondertussen weet ik al dat het minstens 1500 euro kosten zullen zijn indien het enkel de joint is. Indien ook de cilinderkop beschadigd is komt het er surplus bij. Ik kan dan kiezen uit revisiemodel of nieuw.

Even afwachten tot ze weten wat zeg maar...

Ik heb nog omnium.... misschien beter in de vaart rijden en opgeven als gestolen  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 01:14:22 »
Ik heb nog omnium.... misschien beter in de vaart rijden en opgeven als gestolen  ;)

Ja, toevalllig stond hij in een afdaling die recht naar een kanaal leidde, en had je zowel nagelaten de handrem aan te trekken als de wagen in versnelling te zetten en de voorwielen naar de rand van het trottoir te draaien. Uiteraard bevonden er zich nog heel wat persoonlijke voorwerpen van jou in de auto, zoals de autopapieren, waardeloze CD's en een versleten overjas, om geen argwaan te wekken.

Een alternatief bestaat erin om de wagen wat korter te maken door als bij louter toeval tegen een betonnen muur of peiler te rijden.

Je kunt ook een aanrijding uitlokken op een kruispunt met voorrang van rechts, waarvan je quasi zeker weet dat de van links komende bestuurder jou geen voorrang zal verlenen.

Tot al deze praktijken om een verzekeringsmaatschappiij op te lichten, met alle zware gevolgen vandien als het misloopt, leen ik mij echter niet.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 01:45:56 »
Aha vlammerke, een oude bekende als ik me niet vergis. Wees welkom.  ;)

Joint de culasse, hmmm... ook eens zo'n probleem gehad indertijd met m'n Toyota Camry.
Heeft me uiteindelijk zo'n 120.000fr (€2974) gekost om dat te laten herstellen als ik me goed herinner. Is ondertussen ook een 12tal jaar geleden.
Water, olie en brandstof vermengden zich en het moest er net om doen dat het in een zeer mistige periode was zodanig dat het niet zo echt opviel aan de dampen die uit de uitlaat kwamen.
Bovendien reed ik er op dat moment zelf niet zo vaak mee maar daar heb ik het liever niet meer over.
Ik ben nog net in de garage geraakt ermee (op 5 km 3x gestopt om niet te overhitten) maar het kwaad was reeds geschied.
Volledig moeten laten reviseren en achterover gevallen van het prijskaartje. :-\

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 08:51:06 »
Tot al deze praktijken om een verzekeringsmaatschappiij op te lichten, met alle zware gevolgen vandien als het misloopt, leen ik mij echter niet.

Sja, een kruispunt met voorrang rechts ken ik zo. In Heist Op Den Berg naast het pleintje... 5 keer voorrang nemen en gegarandeerd kosten  ;D

Neen, het was een moptjen uiteraard. Mijn verzekeringsagent is ne goeie dus dat wil ik nog even zo houden. Overigens ga ik zelf ook niet per sé ongeschonden wegwandelen uit een aanrijding die mijn wagen total loss maakt waarschijnlijk.

Het kanaal zou een idee zijn, maar dat doe je nu niet met die wagen die misschien nog 7000euro opbrengt dan... Nogal veel risico voor dat beetje centen lijkt me