Auteur Topic: Negen op tien wagens hebben te lage bandenspanning  (gelezen 2322 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Negen op tien wagens hebben te lage bandenspanning
« Gepost op: zondag 23 september 2007 - 14:11:56 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: Negen op tien wagens hebben te lage bandenspanning
« Reactie #1 Gepost op: maandag 12 november 2007 - 12:40:41 »
In Oktober winterbanden laten monteren bij de 'bandenboer', thuisgekomen controleer ik de bandenspanning (na afkoelen van de banden) 2,1 bar, terwijl 2,5 bar voorgeschreven is. Peu 307 SW hdi
De banden zijn gevuld met stikstof, dit laat toch niet toe een mindere druk te gebruiken? of moeten winterbanden minder druk?
Zij zetten er normaal 2,3 bar op, mogelijk is mijn drukmeter wat minder juist, maar toch....

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 november 2007 - 13:45:16 »
Bij mijn weten geldt voor winterbanden dezelfde druk als voor gewone banden.

Ik heb zelf ook al gezien dat een mecanicien banden oppompt zonder een tabel met de voorgeschreven druk te raadplegen. Als het een mecanicien bij een merkdealer is, kan ik nog begrijpen dat hij de voorgeschreven druk voor de wagens van dat merk uit het hoofd kent. Maar bij een bandencentrale waar alle types auto's van de meest uiteenlopende merken komen, heb ik daar vraagtekens bij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 08:20:53 »
Inderdaad, hatelijk dat mensen zo weinig aandacht hebben voor net datgene dat je wagen op de baan houd: Banden!

Druk moet steeds goed zijn. Uiteraard is dat een verrekening tussen de totale massa van het voertuig en de oppervlakte van het raakvlak van de band (breedte en omtrek van de band doen dus ook veel)

Het kan dus wel degelijk zijn dat een winterband (doorgaans iets minder breed) iets meer druk nodig heeft dan een sportieve zomerband.

Die druk verandert helaas continu! In oktober was het misschien nog 14°C en ondertussen vriest het (bijna). Logisch dat de bandenspanning zal variëren aangezien lucht ook uitzet en inkrimpt.

Dat is dan het voordeel van het vullen van banden met CO2... temperatuur heeft minder invloed.

Toch erg dat net die grootste verkeersapen die vinden dat traag=veilig vaak met bijna platte banden rijden. Met hun rijstijl voel je allicht ook minder de gevolgen op het sturen en remmen.

Ik merk vrij snel wanneer het tijd is om bij te pompen. Dikwijls scheelt dit dan 0.2Kg (op normale druk van 2.4Kg dus amper 10%)

Ik wil wel eens testen: Ik rij aan 90 waar 70 mag, en wijk uit/rem plots voor een obstakel (genre slipcursus). Dat wil ik vergelijken met zo'n verkeersaap aan 60 met een halve kilo te weinig druk op de banden.... Ik kan het me al zo voorstellen  :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 november 2007 - 08:22:50 door vlammerke »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 02:45:49 »
Onlangs in de garage geweest met m'n wagen en zag daar zo'n tabel hangen.
Was wel niet hetzelfde merk van mijn banden maar hetzelfde type stond erop (astra break).
Vond ik toch wel overdreven wat ik daarop zag (2.3 vooraan en 2.7 achteraan).
Zelf hou ik het het liefst op 2.2 a 2.3 en toen ik m'n garagist erop aansprak begon die te lachen met het komentaar "als je je daarop moet basseren... dat klopt langs geen kanten die tabel, voor de jouwe is 2.4 ruim voldoende". :-\ ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 29 november 2007 - 13:56:50 »
In principe wordt er alvast voor de achterbanden een minimum en een maximum druk opgegeven, afhankelijk van de belading van de wagen.