0,115 /km vind ik nu niet echt duur. Er zijn geen wagens die aan deze prijs per km rijden. Reken voor een klein zuinig wagentje maar snel 0,25 /km, een gemiddelde wagen zit rond de 0,35 .
Daar moet je ook bij bedenken dat een wagen veel meer mobiliteit geeft. Je kan zelf bepalen op welk moment je waar naar toe rijdt, iets wat met de trein veel minder goed mogelijk is.
Misschien nog belangrijker, je kan ook 's nachts nog rijden. Klein voorbeeldje ter illustratie. Ik ben van plan om zondag te gaan skiën. Er is een speciaal tarief, waarschijnlijker omdat er anders op dat tijdstip een onderbezetting van de skihal is, op de zondagavond van 12-23 uur. Één probleem; de trein is geen optie want die brengt ons niet meer terug naar Leuven na 23 uur.
Ander voorbeeldje: ik wil naar 2 vrienden in Oostende toe die net een baby hebben gekregen. Ik zou dan om 8 uur al moeten vertrekken als ik de op één na laatste trein zou willen pakken, iha niet echt een geschikt tijdstip om de visite te beëindigen.
Dit zijn 2 zeer concrete voorbeelden die goed illustreren dat je met de auto een groot stuk extra mobiliteit krijgt wat soms voordelig is.
Ik wil maar zeggen dat de wagen best heel wat meer mag kosten dan de trein. Je krijgt er veel mobiliteit en comfort voor terug.
Hoewel je voor dat geld wellicht niet met de auto kan reizen blijft het toch veel geld voor veel mensen. Wat ik vooral jammer vind is dat "de Lijn" 10 keer zo veel subsidie krijgt als de NMBS terwijl de NMBS mi een veel belangrijkere mobiliteitsfunctie heeft.
Kleine afstandjes, die "de Lijn" meestal verzorgt kan je met de fiets ook nog wel afleggen tenzij je een zware handicap hebt. Voor grotere afstanden ben je aangewezen op motorig vervoer. Ik zou dan ook liever zien dat de NMBS 10 keer zo veel subsidie krijgt dan "de Lijn", dat lijkt mij een heel wat nuttigere besteding.