Auteur Topic: Open Vld wil verhoging vrijstelling fietsvergoeding  (gelezen 9827 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Open Vld wil verhoging vrijstelling fietsvergoeding
« Gepost op: woensdag 23 januari 2008 - 17:34:32 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Open Vld wil verhoging vrijstelling fietsvergoeding
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 januari 2008 - 22:58:46 »
Het is hoog tijd dat ze de fietsvergoeding eens verplicht maken en verhogen. Een verhoging van 15 naar 20 cent per kilometer vind ik nog erg tegenvallen aangezien de kilometervergoeding voor de automobilisten nog altijd veel hoger ligt.
Wanneer iemand de fiets neemt ipv de auto, waarom zou hij dan niet het recht hebben op een evenhoge vergoeding?
Ik vind het vreemd dat de ene werknemer voor dezelfde werkprestatie een hoger salaris krijgt dan de andere werknemer.
Bovendien, wanneer de fietser goed wil kunnen fietsen dan kan hij ook goed een duurdere fiets gebruiken, wat mi geen overbodige luxe is voor zowel het comfort als de snelheid=tijd.
Op dit moment wordt de fiets mi nog achtergesteld tov de auto, dit terwijl de meeste werknemers op een fietsbare afstand van hun werk wonen en hierin dus een keuze hebben.
Ik vind het schrijnend, zowel vanuit het perspectief van rechtvaardigheid als met het oog op de milieuproblematiek, dat menig automobilist nu gedwongen wordt om met de auto, die hij toch al bezit, naar het werk te gaan omdat hij zodoende een hoger salaris krijgt en netto minder betaalt voor de auto. Het zou voor die autobezittende werknemer financieel geen verschil moeten maken ofdat hij met de auto of de fiets naar het werk gaat wat enkel kan wanneer hij te fiets eenzelfde vergoeding krijgt als te auto.

Je kan de situatie ook nog vanuit een ander perspectief bekijken. Ofdat hij enkel een fiets bezit en gebruikt of daarnaast ook een auto gebruikt heeft een forse invloed op zijn loonstrookje waardoor hij niet beloond wordt wanneer hij voor de fiets kiest. De werknemer zou mi dan de keuze moeten hebben tussen ofwel fietsen en veel meer geld overhouden ofwel autorijden en hiervoor dan ook maar veel meer betalen. Het is voor de meesten helemaal niet nodig om 50-100 kilometer van huis te rijden.
Nu is het openbaar vervoer voor lang niet alles een goede oplossing wanneer je incidenteel eens grote niet-werkgerelateerde afstanden moet overbruggen (bijvoorbeeld 1 keer in de 2 weken) maar voor koppeltjes zou 1 auto voor 2 personen dan een prima oplossing kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 januari 2008 - 23:02:49 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 januari 2008 - 23:49:15 »
@ BBB:

Ik vrees dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

Het is niet zo dat het salaris in België afhankelijk zou zijn van het vervoersmiddel dat men gebruikt om het trajekt tussen de woonplaats en de werkplaats af te leggen.

Wel krijg je, bovenop het salaris, een verplaatsingsvergoeding. Bij vele werkgevers, zoals bij de mijne, wordt die berekend op basis van de kostprijs van het openbaar vervoer. Of ik te voet, met de fiets, met een eigen motorvoertuig, met het openbaar vervoer, met een taxi of met een helicopter naar het werk kom, is hem worst: de verplaatsingvergoeding is in al die gevallen dezelfde. Hier is er dus al geen onderscheid voor wat je ontvangt naargelang het vervoermiddel.

Daarnaast mag je voor de berekening van de personenbelasting van je inkomen een bedrag aftrekken voor je beroepskosten. Hier kan je ofwel kiezen voor een forfait dat afhankelijk is van het inkomen (en waarbij je niets hoeft te bewijzen), ofwel je zogenaamde werkelijke kosten bewijzen als ze hoger liggen. Voor verplaatsingen met een fiets, een bromfiets, een motorfiets of een auto mag je dan 0,15 Euro per kilometer vermelden. Hier ook is het voordeel dus onafhankelijk van het feit of je je met een fiets,een bromfiets, een motorfiets of een auto verplaatst. In het geval van een fiets is dat veel meer dan de werkelijke kosten; in het geval van een auto is dat veel minder dan de werkelijke kosten. Een andere gedupeerde is diegene die te voet naar het werk gaat: die mag niets aftrekken.

Je krijgt dus in werkelijkheid geen 0,15 Euro per kilometer. Dat bedrag komt in mindering op je inkomen voor de berekening van je belastbaar inkomen. Als je uiteindelijk op je belastbaar inkomen bijvoorbeeld 33% personenbelasting moet betalen, heb je 0,15 Euro per kilomter x 33% = 0,05 Euro per kilometer gekregen.

Voor een fietser die 20 km van het werk woont en aldus 40 km per dag aflegt, betekend dat dus 2 Euro per dag, of 38 Euro op een gemiddelde maand met 19 werkdagen (zaterdagen, zondagen, feestdagen en vakantiedagen afgetrokken). Niet veel, maar toch nog altijd 456 Euro per jaar of 2.280 Euro na 5 jaar. Ik denk dat hij zich daar al een meer dan behoorlijke fiets kan mee bekostigen.

Voor een automobilist die dezelfde afstand aflegt, is dat bedrag natuurlijk peanuts. Zelfs als zijn wagen nog maar 5 liter diesel op 100 km verbruikt, kosten 40 km per dag hem alleen aan brandstof al meer dan 2 Euro.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 04:29:19 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat hier maar eens iets aan gedaan wordt zodanig dat het niet enkel bij "hoop" blijft.
Iedereen gelijk voor de wet dus iedereen dezelfde vergoeding, of dit nu te voet of met helikopter gebeurd.
Een maximum invoeren, bv. 2x50km/dag zou ook geen slecht idee zijn.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 09:11:33 »
@ BBB:

Ik vrees dat je een aantal zaken door elkaar haalt.

Het is niet zo dat het salaris in België afhankelijk zou zijn van het vervoersmiddel dat men gebruikt om het trajekt tussen de woonplaats en de werkplaats af te leggen.

Wel krijg je, bovenop het salaris, een verplaatsingsvergoeding. Bij vele werkgevers, zoals bij de mijne, wordt die berekend op basis van de kostprijs van het openbaar vervoer. Of ik te voet, met de fiets, met een eigen motorvoertuig, met het openbaar vervoer, met een taxi of met een helicopter naar het werk kom, is hem worst: de verplaatsingvergoeding is in al die gevallen dezelfde. Hier is er dus al geen onderscheid voor wat je ontvangt naargelang het vervoermiddel.

Daarnaast mag je voor de berekening van de personenbelasting van je inkomen een bedrag aftrekken voor je beroepskosten. Hier kan je ofwel kiezen voor een forfait dat afhankelijk is van het inkomen (en waarbij je niets hoeft te bewijzen), ofwel je zogenaamde werkelijke kosten bewijzen als ze hoger liggen. Voor verplaatsingen met een fiets, een bromfiets, een motorfiets of een auto mag je dan 0,15 Euro per kilometer vermelden. Hier ook is het voordeel dus onafhankelijk van het feit of je je met een fiets,een bromfiets, een motorfiets of een auto verplaatst. In het geval van een fiets is dat veel meer dan de werkelijke kosten; in het geval van een auto is dat veel minder dan de werkelijke kosten. Een andere gedupeerde is diegene die te voet naar het werk gaat: die mag niets aftrekken.

Je krijgt dus in werkelijkheid geen 0,15 Euro per kilometer. Dat bedrag komt in mindering op je inkomen voor de berekening van je belastbaar inkomen. Als je uiteindelijk op je belastbaar inkomen bijvoorbeeld 33% personenbelasting moet betalen, heb je 0,15 Euro per kilomter x 33% = 0,05 Euro per kilometer gekregen.

Voor een fietser die 20 km van het werk woont en aldus 40 km per dag aflegt, betekend dat dus 2 Euro per dag, of 38 Euro op een gemiddelde maand met 19 werkdagen (zaterdagen, zondagen, feestdagen en vakantiedagen afgetrokken). Niet veel, maar toch nog altijd 456 Euro per jaar of 2.280 Euro na 5 jaar. Ik denk dat hij zich daar al een meer dan behoorlijke fiets kan mee bekostigen.

Voor een automobilist die dezelfde afstand aflegt, is dat bedrag natuurlijk peanuts. Zelfs als zijn wagen nog maar 5 liter diesel op 100 km verbruikt, kosten 40 km per dag hem alleen aan brandstof al meer dan 2 Euro.

Jozef, je vergeet dat sommige bedrijven een fietsvergoeding betalen van 0,15 €/km, deze vergoeding gaat dus niet via de belastingen. Ik had vroeger een collega die dagelijks 130 km met de fiets deed (heen en terug verplaatsing), dit leverde hem een mooi centje op. Er is trouwens wel een minimum aantal verplaatsingen dat je met de fiets moet maken, zo ergens rond de 90% dacht ik. Je kan dus al eens met de auto komen in zeer slecht weer zonder je vergoeding te verliezen.

Met een vergoeding van 0,15 €/km is een fietser in staat zijn kosten te dekken. Even een kleine berekening maken met een aangename fietsverplaatsing van 10 km enkel per dag.

200 werkdagen x 20 km = 4000 km = 600 €

Aankoop van een defitige fiets bij de fietsenmaker: 1 000 €

onderhoud fiets / jaar: 100 € (buitenband, olie, remblokken, poetsmiddelen, ...)

afschrijving fiets op 10 jaar: 100 €

kleding: 100 € / jaar

Totale kost zit dus rond de 400 € / jaar voor die fiets. Blijft er dus nog 200 € over van de vergoeding. Bovendien ben ik hier uitgegaan van ruime bedragen. Als je zelf je onderhoud doet aan de fiets en je shopt een beetje voor je onderdelen dan kom je veel goedkoper uit. Die fiets zal je trouwens nog voor andere verplaatsingen gebruiken, de bovenstaande berekening is dus niet volledig eerlijk. Met 1000 € heb je trouwens al een serieuze stadsfiets, het kan gerust ook met minder.

Een verhoging van de fietsvergoeding is dus duidelijk een verkapt 'loon' om met de fiets te komen. Het zou in bovenstaand voorbeeld bij een verhoging naar 0,2 €/km neerkomen op 2 €/dag.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 09:46:37 »
Want diegene die verder van huis werken zijn slechte burgers en verdienen gestraft te worden?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 11:23:48 »
Geen slechte burgers, maar wel burgers die meer overlast veroorzaken. Ver van het werk gaan wonen mag fiscaal niet aangemoedigd worden, maar moet ontraden worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 11:25:59 »
En wat als je ver van je woonst gaat werken?

Zo wordt ik bijvoorbeeld benadeeld, want mijn contract zegt dat ik werk in "de benelux".  Probeer maar eens binnen 50 km van álles binnen de Benelux te wonen.

Of ik kan natuurlijk ook een functie kiezen die niet dergelijke mobiliteit vereist.  Of na elke opdracht met hebben en houden verhuizen.  Of alleen opdrachten aanvaarden binnen 50 km van m'n woonst.

Kortweg: als voor velen dit een optie was, koos men er wel voor.  De snelwegen en treinen zitten tijdens de spits ook niet vol met dagjesmensen...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 januari 2008 - 11:29:09 door wooter »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 13:25:42 »
Je weet evengoed als ik dat je argumenten onzin zijn. Je vertrekt van uw uitzondering en projecteert dit op de gehele bevolking. Veruit de meeste mensen werken elke dag op een vaste plaats en zelfs op vaste uren. Deze nemen zeker niet allemaal het openbaar vervoer of hebben hun woonst aanhun werk aangepast.

Mensen zijn gewoontedieren, daarom verhuist men niet en daarom blijft men ook met de auto rijden. Ik kom uit de Kempen. In mijn buurt werkten er veel mensen in Brussel. Veruit de meesten deden deze verplaatsing per auto. 's Morgens duurde het ongeveer 1u 45 min om in Brussel te geraken. Men kan echter de wagen (of fiets of bus) nemen tot in Turnhout, Herentals of Lier om van daar verder te sporen. Men gelooft gewoon niet dat de trein sneller zou zijn.

Trouwens met een beetje nadenken over de locatie waar je gaat wonen kan je de werkverplaatsingen minimaliseren. Ik heb ongeveer 6 jaar de verplaatsing Zandhoven - Brussel gemaakt. Toen woonde ik nog bij mijn ouders. Toen ik voldoende had gespaard om een huis te kopen heb ik gekozen voor een gunstiger locatie. Ik koos Mechelen, wat de verplaatsing van 75 km terugbracht naar ongeveer 25 km. Sindsdien ben ik een aantal keer van job en/of werkplaats veranderd. De meeste plaatsen lagen van bij mij thuis zeer gunstig (Leuven, Willebroek, Mechelen, Antwerpen). Vorig jaar werkte ik in Gent, wat weer 75 km was, maar de verplaatsing met de trein was zo efficiënt dat met de wagen rijden gekkenwerk was.

Als je daarentegen in een uithoek van het land gaat wonen dan vraag je er natuurlijk om. De gronden kunnen er misschien goedkoper zijn, het kan er veel groener zijn (dat je trouwens door er gaan te wonen voor een stukje om zeep helpt), ... Daarmee krijg je ook slechte verbindingen op het openbaar vervoer, ver van het werk, auto voor alles en nog wat nodig, ... Dat dit financieel wordt ontmoedigd is niet meer dan logisch.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 16:08:22 »
Met een vergoeding van 0,15 €/km is een fietser in staat zijn kosten te dekken. Even een kleine berekening maken met een aangename fietsverplaatsing van 10 km enkel per dag.

200 werkdagen x 20 km = 4000 km = 600 €

Aankoop van een defitige fiets bij de fietsenmaker: 1 000 €

onderhoud fiets / jaar: 100 € (buitenband, olie, remblokken, poetsmiddelen, ...)

afschrijving fiets op 10 jaar: 100 €

kleding: 100 € / jaar
2 kanttekeningen.
Als je je met een maximale efficiëntie wil verplaatsen dan heb je een overdekte ligfiets nodig wat al snel 3.000 €
Het verschil in snelheid tussen de topligfietsers (allemaal amateursporters!) tussen de gewone ligfiets en de overdekte ligfiets bedraagt zo'n 30 km/uur (in de 50 vs. in de 80).
Dit is misschien overdreven wanneer je op 6 km. van jouw werk woont, het maakt veel verschil wanneer je op 20 km. afstand woont.
2de kanttekening, je zal je misschien wat vaker moeten douchen, wanneer je terugkomt van het werk, dat water wordt verwarmd met gas en dat tarief ligt erg hoog op dit moment zoals je weet.

Citaat
Totale kost zit dus rond de 400 € / jaar voor die fiets. Blijft er dus nog 200 € over van de vergoeding. Bovendien ben ik hier uitgegaan van ruime bedragen. Als je zelf je onderhoud doet aan de fiets en je shopt een beetje voor je onderdelen dan kom je veel goedkoper uit.
De meeste mensen missen de kennis om zelf hun fiets te onderhouden. Een bandje plakken dat lukt nog wel, met een beetje geluk kunnen ze zelf hun remmen afstellen/repareren maar dan houdt het meestal wel op. Zelf kan ik ook geen achterband vervangen wanneer een fiets versnellingen heeft.

Citaat
Een verhoging van de fietsvergoeding is dus duidelijk een verkapt 'loon' om met de fiets te komen. Het zou in bovenstaand voorbeeld bij een verhoging naar 0,2 €/km neerkomen op 2 €/dag.
Als dit het geval zou zijn dan heb ik er geen bezwaar tegen. Het is niet enkel voor de fietsende werknemer goed wanneer hij met de fiets gaat ipv met de auto.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 januari 2008 - 16:12:22 door BBB »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 16:17:59 »
Als je daarentegen in een uithoek van het land gaat wonen dan vraag je er natuurlijk om. De gronden kunnen er misschien goedkoper zijn, het kan er veel groener zijn (dat je trouwens door er gaan te wonen voor een stukje om zeep helpt), ... Daarmee krijg je ook slechte verbindingen op het openbaar vervoer, ver van het werk, auto voor alles en nog wat nodig, ... Dat dit financieel wordt ontmoedigd is niet meer dan logisch.
Ik ben het met het grootste deel van jouw verhaal eens.
Alleen kan je, vind ik, niet van mensen verlangen dat ze omwille van hun werk gaan verhuizen van waar je bent opgegroeid. Dan woon je immers ook ver weg van jouw vrienden en familie.
Ik meen dat je niet in een uithoek van het landje moet gaan wonen om 'goedkoop' te wonen. Dat is mogelijk in de 'centralere' delen van het land zolang je maar iets verder van de stadse voorzieningen zit. Dat heeft dan wel weer als nadeel dat de keuzemogelijkheden voor de vrijetijdsbesteding vaak wat beperkter zijn.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 19:07:00 »
Citaat van: BBB
Als je je met een maximale efficiëntie wil verplaatsen dan heb je een overdekte ligfiets nodig wat al snel 3.000 €

Ja, duurder kan natuurlijk altijd. Als ik met de auto naar het werk moet, zou ik dat bijvoorbeeld graag met een Maybach 62 S doen. Zeer comfortabel, en daardoor zeer efficiënt voor de kostbaarste energie: de mijne. Wat me ervan weerhoudt, is dat hij met zijn lengte van 6,165 m iets meer dan 1 m uit de parkeervakken bij mijn werkgever zou steken (en natuurlijk ook wel enigszins de basisprijs van 484.242 Euro).

Citaat
Het verschil in snelheid tussen de topligfietsers (allemaal amateursporters!) tussen de gewone ligfiets en de overdekte ligfiets bedraagt zo'n 30 km/uur (in de 50 vs. in de 80).

80 km/h op een fietspad waar andere fietsers zich tegen gemiddeld pakweg 20 km/h verplaatsen ... je kunt het zo veilig niet bedenken.

Citaat
je zal je misschien wat vaker moeten douchen, wanneer je terugkomt van het werk, dat water wordt verwarmd met gas en dat tarief ligt erg hoog op dit moment zoals je weet.

Ik moet wel met de auto gaan werken. Ik moet daarna 's avonds dus nog gaan fietsen om de nodige beweging te hebben. En dan moet ik daarna ook douchen.

Citaat
De meeste mensen missen de kennis om zelf hun fiets te onderhouden.

Er bestaan daar boeken over, en cursussen waar je op één zaterdag alles leert, zelfs het afstellen van de spaken als er een wiel niet meer rond is. Maar toen ik 15 jaar was, had ik er geen cursus voor nodig om uit drie oude fietsen één degelijke samen te stellen. Op school of bij mijn ouders heb ik ook niet leren behangen of hemden strijken, maar intussen kan ik het wel.

Citaat
Alleen kan je, vind ik, niet van mensen verlangen dat ze omwille van hun werk gaan verhuizen van waar je bent opgegroeid. Dan woon je immers ook ver weg van jouw vrienden en familie.

Is het dan niet interessanter om elke werkdag gemakkelijk en snel op het werk te geraken, en tijdens het minder drukke weekend eens wat verder te moeten rijden naar vrienden en familie?

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 21:35:59 »
Want diegene die verder van huis werken zijn slechte burgers en verdienen gestraft te worden?

Nee, die moeten er ofwel de kosten dan maar bijnemen, ander werk zoeken, openbaar vervoer nemen of verhuizen dichter bij het werk. Ne :P

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 21:41:21 »
En wat als je ver van je woonst gaat werken?

Zo wordt ik bijvoorbeeld benadeeld, want mijn contract zegt dat ik werk in "de benelux".  Probeer maar eens binnen 50 km van álles binnen de Benelux te wonen.

Of ik kan natuurlijk ook een functie kiezen die niet dergelijke mobiliteit vereist.  Of na elke opdracht met hebben en houden verhuizen.  Of alleen opdrachten aanvaarden binnen 50 km van m'n woonst.

Kortweg: als voor velen dit een optie was, koos men er wel voor.  De snelwegen en treinen zitten tijdens de spits ook niet vol met dagjesmensen...

Mijn contract zegt "op verplaatsing"  ??? probeer daar maar eens achter te lopen. Is nog veel groter dan "de benelux". ;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 22:03:19 »
2 kanttekeningen.
Dit is misschien overdreven wanneer je op 6 km. van jouw werk woont, het maakt veel verschil wanneer je op 20 km. afstand woont.

Een ligfiets is pas echt efficiënt op de wat langere afstand. Bovendien is het nuttig dat je parcour uit rechte, lichtlopende asfaltwegen bestaat, dan pas kan je die hoge snelheden halen. De ligfietsen zijn inderdaad veel sneller, maar het acceleert vrij traag boven de 30 km/u. Uit ervaring weet ik dat je vooral hoge snelheden kan halen op jaagpaden langs kanalen of op lange rechte wegen door de velden. Op fietspaden lukt dit niet echt, te veel bochte, straatmeubilair, ... Bovendien ga ik niet graag met 50 km/u over een fietspad waar er uitritten op uitgeven. Ik heb al enkele van mijn fietsvrienden op de koffer van een auto zien terechtkomen.
Een overdekte ligfiets mag, als die breder is dan 70 cm, op de rijbaan rijden. In vele gevallen is dit veiliger. In blik op de weg was er vorig jaar nog een uitzending waar ze een Quest klokten op meer dan 60 km/u.

Misschien koop ik me deze zomer wel een ligfiets, maar dan wel tweedehands. Je vindt prima exemplaren voor 1000 à 1500 €. Mijn voorkeur gaat uit naar een Optima Baron, Optima X-low of een M5 low racer. Allemaal snelle en lage fietsen voor de langere afstand, echter niet zo handig in de stad.