@ BBB:
Ik vrees dat je een aantal zaken door elkaar haalt.
Het is niet zo dat het salaris in België afhankelijk zou zijn van het vervoersmiddel dat men gebruikt om het trajekt tussen de woonplaats en de werkplaats af te leggen.
Wel krijg je, bovenop het salaris, een verplaatsingsvergoeding. Bij vele werkgevers, zoals bij de mijne, wordt die berekend op basis van de kostprijs van het openbaar vervoer. Of ik te voet, met de fiets, met een eigen motorvoertuig, met het openbaar vervoer, met een taxi of met een helicopter naar het werk kom, is hem worst: de verplaatsingvergoeding is in al die gevallen dezelfde. Hier is er dus al geen onderscheid voor wat je ontvangt naargelang het vervoermiddel.
Daarnaast mag je voor de berekening van de personenbelasting van je inkomen een bedrag aftrekken voor je beroepskosten. Hier kan je ofwel kiezen voor een forfait dat afhankelijk is van het inkomen (en waarbij je niets hoeft te bewijzen), ofwel je zogenaamde werkelijke kosten bewijzen als ze hoger liggen. Voor verplaatsingen met een fiets, een bromfiets, een motorfiets of een auto mag je dan 0,15 Euro per kilometer vermelden. Hier ook is het voordeel dus onafhankelijk van het feit of je je met een fiets,een bromfiets, een motorfiets of een auto verplaatst. In het geval van een fiets is dat veel meer dan de werkelijke kosten; in het geval van een auto is dat veel minder dan de werkelijke kosten. Een andere gedupeerde is diegene die te voet naar het werk gaat: die mag niets aftrekken.
Je krijgt dus in werkelijkheid geen 0,15 Euro per kilometer. Dat bedrag komt in mindering op je inkomen voor de berekening van je belastbaar inkomen. Als je uiteindelijk op je belastbaar inkomen bijvoorbeeld 33% personenbelasting moet betalen, heb je 0,15 Euro per kilomter x 33% = 0,05 Euro per kilometer gekregen.
Voor een fietser die 20 km van het werk woont en aldus 40 km per dag aflegt, betekend dat dus 2 Euro per dag, of 38 Euro op een gemiddelde maand met 19 werkdagen (zaterdagen, zondagen, feestdagen en vakantiedagen afgetrokken). Niet veel, maar toch nog altijd 456 Euro per jaar of 2.280 Euro na 5 jaar. Ik denk dat hij zich daar al een meer dan behoorlijke fiets kan mee bekostigen.
Voor een automobilist die dezelfde afstand aflegt, is dat bedrag natuurlijk peanuts. Zelfs als zijn wagen nog maar 5 liter diesel op 100 km verbruikt, kosten 40 km per dag hem alleen aan brandstof al meer dan 2 Euro.