Poll

Rara, wat betekent dit bord?

Opgepast - geregeld in- en uitrijden van ziekenwagens en andere hulpdiensten
Opgepast - op elk ogenblik kan er zich een gek voor uw wagen gooien
Opgepast - rijen aanschuivende hulpbehoevende gezinnen
Nog iets veel absurders

Auteur Topic: Verkeersbordenquiz  (gelezen 7033 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Verkeersbordenquiz
« Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 23:27:36 »
Wat betekent het volgende bord met onderbord? De eerste keer dat ik het tegenkwam had ik totaal geen idee wat het zou kunnen betekenen.


De rest van de straat:



Gelieve niet vals te spelen; als je dit bord al rijdende regekomt heb je ook geen tijd om de betekenis op te zoeken.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 23:39:21 »
Kzou het echt niet weten, ik twijfelde tussen 1 en 4 maja kan net zogoed 2of 3 zijn eigenlijk. :-\ :-[
Gelukkig herken ik de driehoek en dat is al het voornaamste. ;)

Ik denk 1 en er zal daar waarschijnlijk ergens een bejaardentehuis zijn ofzo.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 23:44:29 »
Deze borden kom je onder meer tegen in Geel. Geel heeft al een lange traditie van geestesgestoorden die in gezinnen opgenomen worden in plaats van in een psychiatrie. Ze zijn niet zo erg geestesgestoord dat ze niet op de openbare weg mogen komen, maar ze kunnen daarbij soms wel rare dingen doen, waardoor ze zichzelf en andere weggebruikers in gevaar brengen.

Het antwoord is dus 2.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 246
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #3 Gepost op: zondag 06 augustus 2006 - 00:01:32 »
A51: "Gevaar dat niet door een speciaal symbool wordt bepaald. Een onderbord duidt de aard van het gevaar aan."

Die driehoek is dus inderdaad voornaam, maar als je niet weet waarop je moet letten kan je ook niet anticiperen op wat er zou kunnen gebeuren.


Iedereen in Geel weet wat gezinsverpleging is; ik vermoed echter dat er bitter weinig mensen in de rest van Vlaanderen zijn die weten wat dat onderbord betekent (maar nu hopelijk een paar meer), waardoor het zijn effect mist op al wie toevallig door Geel rijdt. Een onderbord met daarop "geestesgestoorden" zou veel effectiever zijn; dan weten bestuurders tenminste al dat ze naar mensen (die zich eventueel eigenaardig gedragen) moeten uitkijken en niet naar in- en uitritten van aanliggende terreinen of naar een bepaalde klasse van voertuigen.
"Gezinsverpleging" is trouwens ook niet correct: het is noch het gezin, noch de verpleging die de oorzaak van het mogelijk gevaar is, maar wel de verpleegde.


Bestaat er trouwens een wettelijk kader omtrent de mogelijke opschriften van onderborden of mag de wegbeheerder eender welk fantasietje op een onderbord zetten?

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #4 Gepost op: zondag 06 augustus 2006 - 00:31:57 »
Ik ken meerdere plaatsen waar aan gezinsverpleging wordt gedaan (m'n zus werkt oa. in ene) maar dergelijk onderbord heb ik daar nog nooit gezien.

Het zou mischien wel kunnen dat ik tijdens m'n vele kilometers op de baan dat bord al eens ben tegengekomen in Geel maar er echt op gelet heb ik in ieder geval niet gedaan.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #5 Gepost op: zondag 06 augustus 2006 - 17:36:28 »
Bestaat er trouwens een wettelijk kader omtrent de mogelijke opschriften van onderborden of mag de wegbeheerder eender welk fantasietje op een onderbord zetten?

In het "Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens" voorziet art. 7.13 dat een onderbord van het type III van bijlage 2 tot dit besluit de aard van het gevaar aanduidt.

De bijlage schrijft een wit opschrift op blauwe achtergrond voor, evenals de hoogte van de karakters.

Er lijken geen voorschriften te bestaan omtrent de tekst van de aanduiding van de aard van het gevaar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 185
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #6 Gepost op: zondag 06 augustus 2006 - 22:16:04 »
Eerlijk gezegd, had ik eerder iets gedacht in de zin van:

opgepast, hier stopt vaak een auto ivm gezinsverpleging

Had ook gedacht dat het blauwe bord duidt op het gevaar, aangegevan door de de rode driehoek, in dit geval (naar mijn idee) dus de gezinsverpleger/gezinsverpleegster.

Misschien was het bord ´ontoerekenbare individuen die zich om nog onbekende redenen soms en soms niet voor je auto werpen´ gewoon uitverkocht ?

 ;D
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #7 Gepost op: zondag 06 augustus 2006 - 22:46:26 »
Misschien was het bord ´ontoerekenbare individuen die zich om nog onbekende redenen soms en soms niet voor je auto werpen´ gewoon uitverkocht ?
 ;D

Dan zou het bord geen zin hebben, want dat zijn de meeste zwakke weggebruikers, en die kom je overal tegen.

Deze mensen staan al een stap verder: ze worden verpleegd.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #8 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 00:12:33 »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Verkeersbordenquiz
« Reactie #9 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 15:40:44 »
Misschien was het bord ´ontoerekenbare individuen die zich om nog onbekende redenen soms en soms niet voor je auto werpen´ gewoon uitverkocht ?
 ;D

Dan zou het bord geen zin hebben, want dat zijn de meeste zwakke weggebruikers, en die kom je overal tegen.

Deze mensen staan al een stap verder: ze worden verpleegd.  :D

 ;D ;D ;D ;D ;D