Natuurlijk vallen overladen vrachtwagens niet niet goed te keuren.
Maar die rijden inderdaad ook in Nederland en in Duitsland, en daar lijden de autosnelwegen er blijkbaar niet onder.
Het lijkt mij toch maar normaal dat er enige marge dient ingebouwd te worden bij de aanleg van een weg. Het minste hobbeltje, en een vrachtwagen komt daar voorbij al met een zwaardere kracht dan het maximum toegestane gewicht per as op het wegdek terecht.
Maar zoals ik al schreef: op de E17 tussen Gent en Antwerpen, die nauwelijks enkele jaren geleden heraangelegd werd, verkeert de linker rijstrook op sommige plaatsen al in erbarmelijke staat, en daar komen geen vrachtwagens.
Het is inmiddels voor de overheid duidelijk dat deze autosnelweg weldra weeral heraangelegd zal moeten worden.
Dit zal niet alleen een enorme verkeerschaos veroorzaken. Ik had bijvoorbeeld vanavond een afspraak bij mijn huisdokter in Aalter om 18:15 u. Normaal doe ik over dat trajekt van 80 km ongeveer 1 uur. Ik had uit voorzorg maar liefst 0:45 u. extra gerekend, en ben om 16:30 u. thuis vertrokken. Uiteindelijk ben ik bij mijn huisarts aangekomen om 19:00 u. Ik heb er dus maar liefst 2:30 u. over gedaan om 80 km af te leggen, hetzij een gemiddelde snelheid van 32 km/h. Als geoefende fietser was ik er vrijwel even snel geweest. Dat is wat er overblijft van de mobiliteit op de autosnelwegen in België, dat zich een beschaafd land meent te mogen noemen.
Een dergelijk beleid van de overheid verlamt niet alleen de economie, doch getuigt tevens van kortzichtigheid: "Die snelweg zal het wel volhouden tot de volgende regering, na ons de zondvloed."