Auteur Topic: railbike  (gelezen 10298 keer)

Offline carwatcher

• Starter
  • *
  • Geslacht: Man
  • De auto = Positief
railbike
« Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 20:32:24 »
Wanneer je met een railbike rijdt heb je dan voorrang bij een overweg, is dit een spoorvoertuig?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: railbike
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 00:16:52 »
Volgens het verkeersreglement heb je dan inderdaad voorrang op de andere weggebruikers bij een overweg. Een railbike is immers een spoorvoertuig.

Er is evenwel meer dan het verkeersreglement. Een oom van mij kwam in 1965 om het leven toen zijn auto op een overweg gegrepen werd door een trein. Na 6 jaar procederen werd de NMBS uiteindelijk volledig aansprakelijk gesteld voor het ongeval op basis van het burgerlijk wetboek, op grond van het feit dat zij niet als een goed huisvader gehandeld had om het ongeval te voorkomen door de daartoe vereiste maatregelen te treffen. Een onderzoek had namelijk uitgewezen dat de rode knipperlichten aan die overweg op dat ogenblik niet voldoende zichtbaar waren vanwege de laagstaande zon, wijl het om een overweg zonder slagbomen ging.

Om een dergelijke aansprakelijkheid te vermijden, zul je er dus moeten voor zorgen dat de doorgang met je railbike op die overweg tijdig en voldoende ter kennis gebracht wordt van de andere weggebruikers. Als daarbij geen signalisatie in werking treedt, lijkt mij dit uiterst moeilijk. De weggebruikers worden immers niet geacht rekening te houden met de aanwijzingen van iemand die geen bevoegd persoon, signaalgever o.i.d. is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 08:51:54 »
Is het eigenlijk toegelaten om op deze manier gebruik te maken van spoorwegen? Sporen die in gebruik zijn, zijn uiteraard verboden terrein; maar hoe zit het met verlaten, semiverlaten en privéspoorlijnen? Hoe weet je wie de eigenaar is van een spoorlijn en in welke mate de lijn nog in gebruik is? Waar vind je nog verlaten spoorlijnen (in de Ardennen ben er al wel een paar tegengekomen, maar in Vlaanderen lijkl men ze liever af te breken en er fietspaden van te maken)?
In welke mate beschikken verlaten spoorlijnen over een signaleringsinstallatie? Ik kan me indenken dat er op zulke spoorlijnen niet veel geïnvesteerd wordt/is aan bewaakte overwegen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 09:32:48 »
Met een beetje gegoogle kom je wel op alle spoorlijnen van België. Het zijn er nog een heel pak. Ooit waren we het dichtst berailde land ter wereld en ik denk dat we zeker nog in de top staan. In de Ardennen liggen nog een groot aantal verlaten spoorlijnen, echter deze worden ook in sneltempo omgevormd tot fietspaden (Ravel-plan dacht ik).
Een spoorlijn die er verlaten uitziet hoeft daarom niet buiten dienst gesteld te zijn. Er zijn enkele voorbeelden zoals de spoorlijn naar Moerbeke (L204). Deze ziet er verlaten uit, maar wordt in principe in de bietencampagne gebruikt om bieten naar de suikerfabriek daar te brengen (laatste jaar hebben ze vrachtwagens gebruikt, misschien is die dus nu wel buiten gebruik). Een ander voorbeeld is de lijn die door Bütgenbach loopt, deze ziet er zeer verlaten uit. Enkele jaren geleden ben ik zelfs over het spoorviaduct gelopen (104 m lang en 30 m hoog), wat heel indrukwekkend is. Volgens de NMBS is die lijn nog steeds actief. Ze werd in ieder geval nog sporadisch gebruikt voor houttransport.
Veel van de lijnen in Wallonië hebben bovendien een militaire geschiedenis. Een aantal lijnen werden aangelegd voor militaire transporten vanuit Duitsland en dan later buiten dienst gesteld. Er zijn er zelfs die door de vredesakkoorden na deze oorlogen verplicht werden ontmanteld (L. 163A Orgeo - Muno grens).
In Wallonië zijn er nog een aantal lijnen die door vzw's worden uitgebaat, de bekendste is de CFV3V op de lijn L. 132 van Mariembourg naar Treignes.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 11:16:09 »

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 11:35:10 »
Ik weet niet of het om hetzelfde spoor gaat, maar ik heb toch al treinen zien rijden op het spoor naast het Albertkanaal ergens tussen Herentals en de sluis ter hoogte van Olen.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 11:44:32 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 13:01:49 »
Als ik het goed heb is de lijn die passeert aan de sluis in Olen industrielijn 207. Deze loopt van Herentals naar Zittaart over de de zuidelijke oever van het Albertkanaal. Daar rijdt regelmatig een trein met gaswagons over. De lijn van de railbike is industrielijn 248 en loopt van Tessenderlo naar Paal. De snelheid van treinen op deze industrielijnen is dikwijls beperkt tot 40 km/u.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline carwatcher

• Starter
  • *
  • De auto = Positief
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 18:43:21 »
Als ik het goed heb is de lijn die passeert aan de sluis in Olen industrielijn 207. Deze loopt van Herentals naar Zittaart over de de zuidelijke oever van het Albertkanaal. Daar rijdt regelmatig een trein met gaswagons over. De lijn van de railbike is industrielijn 248 en loopt van Tessenderlo naar Paal. De snelheid van treinen op deze industrielijnen is dikwijls beperkt tot 40 km/u.

De spoorlijn waar ik geconfronteerd werd met railbike's,was in Falaën, niet ver van Dinant
De spoorlijn Olen Industrie word nu ook gebruikt om het huisvuil aan te voeren naar de verwerkingsinstallatie van Geel,en binnenkort ook voor de af en aanvoer van containers naar de containerhaven van Ham (Zittaart),daarom is het volgens mij dringend nodig dat men de overweg aan sas Olen uitrust met de nodige signalisatie,nu is dit nog altijd een onbewaakte overweg!Want ook al rijden de treinen maar 40/km.uur dat is snel als je aangereden word,ik spreek uit ondervinding,enkele jaren geleden ben ik in Oostenrijk aangereden door een trein die aan het rangeren was van het ene fabrieksterrein naar het ander aan de overkant,die reed misschien 10/km.uur. wees gerust mijn wagen was klaar voor de pers.
er stond daar wel een man met een rooie vlag,maar het was mij niet duidelijk wat hij daar stond te doen,hij zei achteraf ook dat hij niet gezien had dat ik een buitenlander was, anders had hij wat duidelijker geweest met zijn vlag,maar ja voor hem was het routine,en de meeste wagens die daar passeerden kenden de situatie, vandaar dat ik ook in mijn recht werd verklaard, Na 4 Jaar weliswaar.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 18:48:05 »

er stond daar wel een man met een rooie vlag,maar het was mij niet duidelijk wat hij daar stond te doen

Jij wist niet wat die vlag betekende, en daardoor had je het vlaggen.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline carwatcher

• Starter
  • *
  • De auto = Positief
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 19:51:44 »
Misschien had men daar beter een gevaarsbord gezet met een onderbord "gezinsverpleging",dan had ik waarschijnlijk wel gereageerd op iemand die langs de weg met een rooie vlag staat te zwaaien. :D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 02:25:54 »
Misschien had men daar beter een gevaarsbord gezet met een onderbord "gezinsverpleging",dan had ik waarschijnlijk wel gereageerd op iemand die langs de weg met een rooie vlag staat te zwaaien. :D

;D ;D ;D

In welke mate beschikken verlaten spoorlijnen over een signaleringsinstallatie? Ik kan me indenken dat er op zulke spoorlijnen niet veel geïnvesteerd wordt/is aan bewaakte overwegen.

Als er al signalisatie staat (met bel en licht en/of slagbomen) dan vraag ik me ook af of een railbike voldoende kontact heeft om die in werking te stellen zoals een trein dat doet.

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 09:57:52 »
De signalisatie op overwegen wordt geactiveerd wanneer een aankomende trein met zijn borstel over een contactbrug veegt (eigen terminologie). Ik weet echter niet of het om een eenvoudige kortsluiting gaat tussen spoor en contactbrug, of of er een bepaald spanningsverschil wordt aangelegd tussen spoor en contactbrug (eventueel gepulseerd om meer informatie door te geven, zoals de lengte van de trein).

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 10:06:32 »
Zo'n spoorlijn vind je hier, je vertrekt in Ham, en gaat met je railbike naar Tessenderlo. Of omgekeerd. Het is een spoorweg die van het Albertkanaal, tot aan Tessenderlo Chemie loopt. Op die route kruis je 4 wegen, waar geen lichten staan, enkel borden. Het zijn ook achterwegen waar nauwelijks wat volk komt, dus geen probleem.

Wat bedoel je hier met geen probleem Rafael ? als daar één dode valt ook al is dat maar ééntje die daar per toeval om de zoveel tijd zou kunnen voorbijkomen, dan vind ik het nog altijd een groot probleem  ;)

Er staan ook bordjes voor de railbikes met vermelding 'OPGELET, kruising rijbaan'. De railbikes worden opgeslagen op het terrein van het fabriek, maar ik weet niet of zij hier ook verantwoordelijk voor zijn.

Als de gebruikers van dat ding éénmaal doorhebben dat ze als "spoorvoertuig" steeds voorrang hebben zullen die bordjes al veel van hun waarde verloren hebben vrees ik.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 10:34:13 »