Kan je die schotel niet op een hogere plaats brengen, op een paal of zoiets ?
De achterkant van ons terrein heeft een hellingsgraad van 24%. Aan de achtergrens van het terrein begint het bos met hoge naaldbomen. Het zou dus al een bijzonder hoge paal moeten zijn, die ook zeer stevig is om de constante preciese uitrichting van een schotelantenne te verzekeren als er veel wind is.
Ik denk dat ik dan al evengoed aan onze overbuurman, die een schotelantenne heeft, zou kunnen vragen om een zendertje te plaatsen dat het signaal naar mij doorstuurt.
Met DBVT zouden we eind dit jaar 28 zenders moeten kunnen ontvangen. Of dat, gelet op de plaatsgesteldheid, via een straafantennetje binnen kan, dan wel of daarvoor de bestaande dakantennes vereist blijven, zal moeten uitgemeten worden.
Vroeger was het trouwens mogelijk om internet via satelliet te krijgen, 2 Mb down, 128 kb up. De uplink gebeurde via ADSL of ISDN.
De Duitste Telekom biedt dat nu nog aan aan klanten die nog totaal geen mogelijkheid tot DSL hebben, in afwachting dat dat wel komt.
Ook dan is er het probleem van het zicht op de satelliet.
Bovendien: ik behoor niet tot die categorie, want ik kán DSL hebben (zij het met een maximum downloadsnelheid van 384 kbps).
We hebben al een kandidaat-huurder gehad die om die reden één van onze appartementen niet willen huren heeft.
Ach, het is nog altijd sneller dan ISDN (64 kbps met 1 kanaal, 128 kbps met 2 kanalen). En er zijn Duitse ISPs die, gelet op de geringe gewenste snelheid, voor een aantrekkelijke prijs flatrates aanbieden, zowel inzake tijd als inzake datavolume. Bijvoorbeeld
Callero.: 9,99 Euro per maand. Met het verschil in prijs tegenover een Skynet Go of Telenet Expressnet kun je al wel wat bier kopen om je te troosten tijdens de langere downloadtijden.