Auteur Topic: dieselwagens  (gelezen 2798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
dieselwagens
« Gepost op: maandag 07 april 2008 - 09:57:29 »
Op de website van De Standaard staat vandaag een dossier over dieselrijden http://www.standaard.be/diesel.


Volgens mij zit één van de hoofdzaken van het vele dieselrijden in België in het feit dat er zeer veel firmawagens rondrijden. Vrijwel al deze firmawagens rijden verplicht op diesel. Terecht wordt gesteld dat deze firmawagens zeer veel kilometers maken in de vrije tijd van deze werknemers. Het gebruik van de tankkaart is meestal wel beperkt tot België en soms tot de Benelux. Met de grote actieradius van de huidige dieselwagens kom je dan nog een heel eind. Het zomaar afnemen of beperken van die firmawagens is ook niet direct een oplossing. Zij worden door de meeste werknemers gezien als een stuk van hun loon. De overheid heeft het de werkgever ontraden om zijn werknemers een hoog loon te geven, dus zoekt men naar alternatieve verloningswijzen en dat is net die firmawagen.
Als men mij de keuze zou geven van brandstof zou ik opteren voor een LPG. Ik vind dat een benzinewagen toch nog prettiger rijdt dan een diesel en een goede LPG-installatie maakt die benzine-motor nog aantrekkelijker.

Het lijkt me beter dat men naar een volledig nieuw model van verkeersbelastingen evolueert. Momenteel wordt er gewerkt met een stuk belastingen die vast zijn. Het zou beter zijn deze afhankelijk te maken van de gereden afstand. De handigste manier om dit te doen is dit te verwerken in de brandstofprijs. Om dit systeem te laten werken zal er wel op Europese schaal gewerkt moeten worden. België is een klein land en vele mensen zullen zoveel mogelijk net over de grens gaan tanken als de brandstofprijs hier in België veel hoger wordt in vergelijking met onze buurlanden.

Verder vond ik weer de stelling terug dat de dieselwagens als maar krachtiger worden en daardoor meer verbruiken. Deze stelling is m.i. niet juist. Als ik even terugkijk op de 20 jaar dat ik met een wagen rijdt kan ik dat uit ervaring makkelijk weerleggen.

De eerste dieselwagen bij mijn ouders thuis was een Peugeot 405 GLD. Dit was een atmosferische 1.9 l diesel met 70 pk. Het verbruik dat ik hiermee haalde was ongeveer 5,7 l/100 km. Dat gold toen als een heel zuinige wagen. Enkel de volkswagen golfjes met de op dat moment prachtige 1.9 turbo diesel deed nog beter.
Halfweg jaren negentig kreeg ik mijn eerste firmawagen, een Citroen Xantia Break met een 2,1 l turbo diesel van 110 pk, een prachtige motor trouwens. Mijn verbruik bleef hiermee net onder de 6 l/100 km.
In tussentijd heb ik met een paar wagens gereden die nog veel betere verbruikscijfers noteerden:

- Opel Astra 1,7 TD 75 pk   4,5 l / 100 km
- Golf TDI 105 pk      4,8 l / 100 km
- BMW 320d 163 pk      5,7 l / 100 km
- BMW 530d 230 pk      6,0 l / 100 km

Ik merk hierbij wel op dat ik een zuinig rijstijl hanteer en steeds minder verbruik dan door de fabrikant wordt opgegeven. De belangrijkste principes hierbij zijn, beperkt toerental en anticiperen.

Ik meen niet dat ik uit deze waardes kan besluiten dat wagens meer zijn gaan verbruiken door hun toegenomen vermogen. Als je bovendien beseft dat de wagens in 20 jaar tijd toch enkele honderden kilo's zwaarder zijn geworden dan merk je dat de huidige motoren zeer efficiënt zijn geworden.

Het is dus niet nodig om de vermogens terug te dringen. Ik meen dat het nuttiger is op het gewicht van de wagens in te spelen. De vermogens zullen dan vanzelf wel terug naar beneden gaan. Door meer aluminium te gebruiken en carbon-vezel moet dit zeker kunnen. Het zal de prijs van de wagen verhogen, maar dit kan zeker terug gewonnen worden door minder verbruik.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dieselwagens
« Reactie #1 Gepost op: maandag 07 april 2008 - 16:56:28 »
Citaat van: JC
Op de website van De Standaard staat vandaag een dossier over dieselrijden http://www.standaard.be/diesel.

Ik vind het een regelrechte schande hoe de overheid zich opstelt tegenover dieselrijders. Want het is die overheid zelf die de automobilisten er destijds toe aangemoedigd heeft om wagens met een dieselmotor te kopen, uitgerekend met het argument dat ze milieuvriendelijker zouden zijn dan benzinemotoren. Als nu blijkt dat dat niet klopt, dan is het vanwege de overheid totaal ongepast om de dieselrijders daarvoor een blaam te geven, doch dient zij haar verantwoordelijkheid op te nemen met maatregelen die het overschakelen naar een wagen met een benzinemotor mogelijk maken zonder dat dit de betrokkenen een fortuin kost.

Citaat
Het zomaar afnemen of beperken van die firmawagens is ook niet direct een oplossing. Zij worden door de meeste werknemers gezien als een stuk van hun loon.

Die firmawagens zijn in vele gevallen inderdaad louter een vorm van verloning die veel goedkoper uitvalt als een gewoon loon. Er dient immers slechts op een beperkt aantal kilometers per jaar belasting op voordelen in natura voor betaald te worden, en er worden geen sociale zekerheidsbijdragen op geheven.

Toen mijn ex-vriendin overwoog om een studio aan de kust te kopen, was een niet onbelangrijk element bij haar beslissing het feit dat ze over een firmawagen beschikte, zodat we zonder kosten ieder week-end er naartoe konden.

Citaat
Als men mij de keuze zou geven van brandstof zou ik opteren voor een LPG.

Een brandstof die weinig vervuiling oplevert, en waarmee de motor ook soepeler is dan met benzine.

Ze heeft evenwel ook nadelen. Er is de tank die plaats inneemt. Er zijn slechts weinig bevoorradingspunten, en daar kan je dan nog enkel maar LPG tanken als de uitbater aanwezig is (een wettelijke verplichting).

Ik heb een tijdlang met LPG gereden. Toen ik eens in Oostenrijk LPG getankt heb, verbruikte hij heel wat minder dan met LPG in België. Dat kwam omdat er in Oostenrijk meer propaan en minder butaan in de LPG zit.

Ooit ging het verbruik geleidelijk aan alsmaar stijgen, en ruikte ik onverbrande LPG in de uitlaatgassen. Garagehouder: "Mijn probleem niet, ga maar naar de LPG installateur." De LPG installateur opent de luchtfilter, en zegt: "Mijn probleem niet, ga maar terug naar je garagehouder. Hij heeft zeker al 3 keren de luchtfilter niet vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. En daar is LPG gevoelig aan." Een vervuilde luchtfilter bleek inderdaad het probleem te zijn. Maar het is niet prettig als je zo van het kastje naar de muur gestuurd wordt.

Citaat
Momenteel wordt er gewerkt met een stuk belastingen die vast zijn. Het zou beter zijn deze afhankelijk te maken van de gereden afstand.

Als het totaal aan belastingen gelijk moet blijven, komt het dan goedkoper uit voor diegenen die weinig rijden, doch helaas duurder voor diegenen die genoodzaakt zijn om veel te rijden.

Citaat
Verder vond ik weer de stelling terug dat de dieselwagens als maar krachtiger worden en daardoor meer verbruiken.

Dikke kwatch natuurlijk. Dieselmotoren halen alsmaar meer vermogen met eenzelfde cilinderinhoud, waardoor ze juist zuiniger worden.

Ik heb dat gemerkt met mijn twee eerste Mercedessen uit de middenklasse. De eerste, een W123 - 200 D, had een maximum vermogen van 60 PK; ik verbruikte er 8,3 liter op 100 km mee, maar de gemiddelde eigenaar had 9,0 liter op 100 km nodig. De tweede, een W124 - 250 D, had een maximum vermogen van 90 PK; zijn verbruik lag meestal net iets onder 7,0 liter op 100 km.

Citaat
- Golf TDI 105 pk      4,8 l / 100 km

Dat is echt wel zuinig. Ik geraak met onze Bora van 115 PK niet onder 5,2 liter op 100 km. Maar ja: ofwel is het een kort ritje om ergens met Boyke te gaan wandelen, ofwel is het autosnelweg met gedeelten tussen 180 en 200 km/h. Niet ideaal dus voor het verbruik.

Citaat
Ik meen dat het nuttiger is op het gewicht van de wagens in te spelen. De vermogens zullen dan vanzelf wel terug naar beneden gaan.

Ondanks de lichtere materialen, is het gewicht van de wagens voor een groot deel gestegen door de bijkomende veiligheidsvoorzieningen.

Ik vrees dat het commercieel moeilijk haalbaar zou zijn om de vermogens te verminderen. Iemand die vandaag 120 PK heeft, zal niet gauw geneigd zijn om zich bij een volgende aankoop met 90 PK tevreden te stellen.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: dieselwagens
« Reactie #2 Gepost op: maandag 07 april 2008 - 19:26:46 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: dieselwagens
« Reactie #3 Gepost op: maandag 07 april 2008 - 21:42:05 »
Ik vind het spijtig dat ik in heel deze discussie nog niet over LPG heb horen praten. Dit is zoals Jozef ook al opmerkte een zeer milieuvriendelijke brandstof. Met de laatste installaties verlies je geen vermogen meer en verbruik je ongeveer evenveel liter LPG dan benzine. Gezien het soortelijk gewicht van LPG ongeveer 20% lager is dan dat van benzine en gezien het feit dat het om kortere ketens koolwaterstoffen gaat (propaan en butaan) stoot je minder CO2 uit dan met benzine. Voor CO2 moet je met gewichten rekenen (chemische reacties behouden na reactie dezelfde massa, NIET volume), en niet zoals een idioot van de VAB ooit op de TV vertelde. Hij claimde een meerverbruik van 10% met een LPG, dus ook 10% meer CO2. Wat dus totaal verkeerd is !!!

Men verkiest de laatste tijd dikwijls voor bodemmontage of montage in de plaats van het reservewiel. Met een grote middenklasser zal je dus zelden te weinig koffer hebben. Ook het tanken is geen probleem, alle grote stations hebben LPG en langs de snelwegen kan je ook 's nachts tanken. Ik weet trouwens pomphouders die hun LPG-pomp 's nachts niet afzetten, hoewel dit verplicht is. In het buitenland is het enorm verbeterd met de beschikbaarheid van LPG, neem wel je adaptors mee ! Op een navigatiesysteem kan je de LPG stations inladen als POI (points of interest) waardoor je steeds het dichtsbijzijnde kan vinden. In de praktijk had ik enkele jaren geleden met mijn laatste LPG wagen zelden problemen in Frankrijk of Duitsland.

Het kan inderdaad dat in Oostenrijk meer propaan in de LPG zit. Merk echter op dat de mengverhouding hier niet constant is. In de zomer bevat LPG tot 60% butaan, in de winter daalt dit tot 20%.

Een aantal merken hebben het van kastje naar de muur sturen van de klant ondertussen wel onder controle, andere merken ontmoedigen het nog steeds (bv. door verval garantie op de motor). Loop alvorens een wagen aan te schaffen even langs via een installateur, hij zal je vertellen welke motoren prima op LPG draaien en welke niet. Installateurs hebben dikwijls ook een merk dat ze prefereren omdat ze het goed kennen. BMW's zijn bijvoorbeeld moeilijk om te vormen naar LPG, hoewel sommige installateurs hier in gespecialiseerd zijn en prima werk afleveren.

Halfweg jaren negentig had ik een prachtige Rover 820 Si, zoals het hoort, full option en in British Racing Green. Ik vond die wagen fantastisch en voor die tijd was hij nog aardig snel met zijn 136 pk. Op LPG liep die perfect ! Ik verbruikte nauwelijks 9 l / 100 km en de motor draaide zeer soepel op LPG. Hij was quasi trillingsvrij en was zeer stil. Op benzine schudde hij een beetje en maakte hij wat meer lawaai. Helaas is die wagen om zeep geholpen door de garage, waar ook het spelletje van de LPG-installatie te verwijten begon.

Momenteel betaal je voor LPG echter een speciale LPG-belasting. Deze vervangt de accijnzen op de brandstof waardoor het LPG rijden echt interessant wordt bij zeer veel kilometers. Ook hier zou ik opteren voor het afschaffen van deze belasting en een beetje accijnzen op de brandstof. Door het milieuvriendelijk karakter mag dit minder zijn dan op benzine waardoor het nog altijd interessant blijft. België is momenteel het goedkoopste land voor LPG bij mijn weten. De tijd dat ik echter LPG tankte aan 6,9 BEF/l is lang geleden (tankstation achter het vliegveld in Deurne op de militaire baan, van heinde en verre bekent voor de goedkope LPG intertijd).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: dieselwagens
« Reactie #4 Gepost op: maandag 07 april 2008 - 21:48:02 »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: dieselwagens
« Reactie #5 Gepost op: maandag 07 april 2008 - 22:18:40 »
Hij claimde een meerverbruik van 10% met een LPG, dus ook 10% meer CO2. Wat dus totaal verkeerd is !!!

Inderdaad.

Ik heb met een Toyota Corolla 1300 op LPG gereden van 1981 tot 1984. Toen had je met LPG nog wel een meerverbruik van ca. 10%. Maar desondanks had je minder CO2 uitstoot.

Het probleem was toen ook dat de motor nooit optimaal kon afgesteld worden. Je moet immers af en toe ook nog even op benzine kunnen rijden. Dus werd de voorontsteking ingesteld op het gemiddelde van de ideale waarde voor benzine en die voor LPG. Maar met de moderne volautomatische motormanagementsystemen is dat geen probleem meer.

Citaat
Men verkiest de laatste tijd dikwijls voor bodemmontage of montage in de plaats van het reservewiel.

Als je geregeld de bandenspanning controleert, is een lekke band een zeldzaamheid geworden. Maar als je dan geen reservewiel hebt, wordt het wel een dure zaak. Leslie heeft dat voorgehad met de Touran, die geen reservewiel heeft vanwege de 3de bank. De meegeleverde spuitbus en compressor konden niet baten: de scheur in de band was te groot. Dat heeft dus takelkosten opgeleverd.

Citaat
In het buitenland is het enorm verbeterd met de beschikbaarheid van LPG, neem wel je adaptors mee !

Die keer toen ik in Oostenrijk getankt heb, had ik geen adaptor mee, maar de uitbater van het tankstation kwam al met een adaptor aan van zodra hij onze Belgische kentekenplaat gezien had.

Citaat
Een aantal merken hebben het van kastje naar de muur sturen van de klant ondertussen wel onder controle, andere merken ontmoedigen het nog steeds (bv. door verval garantie op de motor).

Ik had mij voorgenomen op mijn Jaguar XJ LPG te laten installeren. Ik heb toen heel wat installateurs gecontacteerd. Bepaalde Alfa Romeo's hebben een verstelbare nokkenas (de tijdstippen waarop de kleppen openen en sluiten wijzigen volgens de motorbelasting en het motortoerental), waardoor die motoren niet geschikt zouden zijn voor LPG. En dan was er nog één wagen die niet geschikt was voor LPG: jawel, uitgerekend mijn Jaguar. De klepzittingen zouden het met LPG ten laatste na 40.000 km begeven. Dit werd mij ook bevestigd door de naverkoopdienst van de invoerder.

Citaat
BMW's zijn bijvoorbeeld moeilijk om te vormen naar LPG, hoewel sommige installateurs hier in gespecialiseerd zijn en prima werk afleveren.

Inderdaad. Het enige probleem is dat de installateur moet weten hoe hij de LPG-installatie moet integreren in de motorelectronica.

Citaat
Halfweg jaren negentig had ik een prachtige Rover 820 Si, zoals het hoort, full option en in British Racing Green. Ik vond die wagen fantastisch en voor die tijd was hij nog aardig snel met zijn 136 pk.

Ik heb er zo een als vervangwagen gekregen toen mijn Jaguar moest hersteld worden. Toen ik hem terugbracht, vroeg de chef van de werkplaats wat ik ervan vond. "Niets voor mij" zei ik. Hij antwoordde mij: "Ik weet al waarom: een rammelbak hé." Hij had juist geraden.

Citaat
Momenteel betaal je voor LPG echter een speciale LPG-belasting. Deze vervangt de accijnzen op de brandstof waardoor het LPG rijden echt interessant wordt bij zeer veel kilometers.

Toen ze dat systeem ingevoerd hebben, is de belangstelling voor LPG drastisch beginnen dalen. Ik hoorde toen velen zeggen: "Je zult zien, van zodra er genoeg automobilisten een LPG-installatie hebben, gaat de staat het LPG-rijden duurder maken."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: dieselwagens
« Reactie #6 Gepost op: maandag 07 april 2008 - 22:26:49 »
Ik heb er zo een als vervangwagen gekregen toen mijn Jaguar moest hersteld worden. Toen ik hem terugbracht, vroeg de chef van de werkplaats wat ik ervan vond. "Niets voor mij" zei ik. Hij antwoordde mij: "Ik weet al waarom: een rammelbak hé." Hij had juist geraden.

Mijn wagen had inderdaad ook een vervelend geknisper in het dashboard. Ik heb dat dan maar opengezwierd en had het probleem gevonden en opgelost. Na deze ingreep was die auto volledig stil binnen. Ik kan absoluut niet tegen wagens die rammelen en ga dus zeker op zoek naar de oorzaak. Bij sommige wagens is het echter een verloren zaak, ik heb zo een Golf gehad die een absolute rammelkar was. Zelfs een relatief nieuwe BMW 320d waar ik een tijdje mee reed rammelde. Ergens aan de middenconsole had je het vervelende geknars van plastic op plastic, om je gek aan te ergeren.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519