Op de website van De Standaard staat vandaag een dossier over dieselrijden http://www.standaard.be/diesel.
Ik vind het een regelrechte schande hoe de overheid zich opstelt tegenover dieselrijders. Want het is die overheid zelf die de automobilisten er destijds toe aangemoedigd heeft om wagens met een dieselmotor te kopen, uitgerekend met het argument dat ze milieuvriendelijker zouden zijn dan benzinemotoren. Als nu blijkt dat dat niet klopt, dan is het vanwege de overheid totaal ongepast om de dieselrijders daarvoor een blaam te geven, doch dient zij haar verantwoordelijkheid op te nemen met maatregelen die het overschakelen naar een wagen met een benzinemotor mogelijk maken zonder dat dit de betrokkenen een fortuin kost.
Het zomaar afnemen of beperken van die firmawagens is ook niet direct een oplossing. Zij worden door de meeste werknemers gezien als een stuk van hun loon.
Die firmawagens zijn in vele gevallen inderdaad louter een vorm van verloning die veel goedkoper uitvalt als een gewoon loon. Er dient immers slechts op een beperkt aantal kilometers per jaar belasting op voordelen in natura voor betaald te worden, en er worden geen sociale zekerheidsbijdragen op geheven.
Toen mijn ex-vriendin overwoog om een studio aan de kust te kopen, was een niet onbelangrijk element bij haar beslissing het feit dat ze over een firmawagen beschikte, zodat we zonder kosten ieder week-end er naartoe konden.
Als men mij de keuze zou geven van brandstof zou ik opteren voor een LPG.
Een brandstof die weinig vervuiling oplevert, en waarmee de motor ook soepeler is dan met benzine.
Ze heeft evenwel ook nadelen. Er is de tank die plaats inneemt. Er zijn slechts weinig bevoorradingspunten, en daar kan je dan nog enkel maar LPG tanken als de uitbater aanwezig is (een wettelijke verplichting).
Ik heb een tijdlang met LPG gereden. Toen ik eens in Oostenrijk LPG getankt heb, verbruikte hij heel wat minder dan met LPG in België. Dat kwam omdat er in Oostenrijk meer propaan en minder butaan in de LPG zit.
Ooit ging het verbruik geleidelijk aan alsmaar stijgen, en ruikte ik onverbrande LPG in de uitlaatgassen. Garagehouder: "Mijn probleem niet, ga maar naar de LPG installateur." De LPG installateur opent de luchtfilter, en zegt: "Mijn probleem niet, ga maar terug naar je garagehouder. Hij heeft zeker al 3 keren de luchtfilter niet vervangen tijdens een onderhoudsbeurt. En daar is LPG gevoelig aan." Een vervuilde luchtfilter bleek inderdaad het probleem te zijn. Maar het is niet prettig als je zo van het kastje naar de muur gestuurd wordt.
Momenteel wordt er gewerkt met een stuk belastingen die vast zijn. Het zou beter zijn deze afhankelijk te maken van de gereden afstand.
Als het totaal aan belastingen gelijk moet blijven, komt het dan goedkoper uit voor diegenen die weinig rijden, doch helaas duurder voor diegenen die genoodzaakt zijn om veel te rijden.
Verder vond ik weer de stelling terug dat de dieselwagens als maar krachtiger worden en daardoor meer verbruiken.
Dikke kwatch natuurlijk. Dieselmotoren halen alsmaar meer vermogen met eenzelfde cilinderinhoud, waardoor ze juist zuiniger worden.
Ik heb dat gemerkt met mijn twee eerste Mercedessen uit de middenklasse. De eerste, een W123 - 200 D, had een maximum vermogen van 60 PK; ik verbruikte er 8,3 liter op 100 km mee, maar de gemiddelde eigenaar had 9,0 liter op 100 km nodig. De tweede, een W124 - 250 D, had een maximum vermogen van 90 PK; zijn verbruik lag meestal net iets onder 7,0 liter op 100 km.
- Golf TDI 105 pk 4,8 l / 100 km
Dat is echt wel zuinig. Ik geraak met onze Bora van 115 PK niet onder 5,2 liter op 100 km. Maar ja: ofwel is het een kort ritje om ergens met Boyke te gaan wandelen, ofwel is het autosnelweg met gedeelten tussen 180 en 200 km/h. Niet ideaal dus voor het verbruik.
Ik meen dat het nuttiger is op het gewicht van de wagens in te spelen. De vermogens zullen dan vanzelf wel terug naar beneden gaan.
Ondanks de lichtere materialen, is het gewicht van de wagens voor een groot deel gestegen door de bijkomende veiligheidsvoorzieningen.
Ik vrees dat het commercieel moeilijk haalbaar zou zijn om de vermogens te verminderen. Iemand die vandaag 120 PK heeft, zal niet gauw geneigd zijn om zich bij een volgende aankoop met 90 PK tevreden te stellen.