jij ook weer specifiek Belg moest zeggen...
Pff, ik gebruik 1 keer die 4 letters en jij begint over varkens, zegt meer over jou dan over mij maar soit.
Het zou gek zijn wanneer ik op een Belgisch forum over de Nederlander ga spreken. Zal Jozef dan maar gaan spreken over de Duitser en JC over de Chinees? Leuk voor de culturele uitwisseling, niet zo nuttig voor een discussie als deze.
Het feit dat ik toevallig een andere nationaliteit heb doet niet ter zake. Ik woon al jarenlang in België en België is dus op dit moment mijn land, de Vlamingen zijn mijn landgenoten. Ik heb net zoveel recht om over mijn medelandgenoten te spreken als dat jij, JC en Jozef hebben.
Ik wil het met alle plezier over mijn voormalige landgenoten hebben maar dat lijkt met niet echt handig op een Belgisch forum. Wanneer ik spreek over de Belg, dan doe ik dat als landgenoot, niet als buitenlander die spreekt over een ander volk.
Ook de Nederlander zou meer mogen fietsen, 1 probleem is bijvoorbeeld de ouders die hun oudere toch al obese kinderen naar het middelbaar brengen omdat ze hun kinderen niet durven te laten fietsen ipv dat ze hun een verkeersopvoeding hebben gegeven zodat ze wel zelfstandig kunnen fietsen, maar dat soort zaken zijn nu niet zo relevant aangezien dit geen Nederlands forum is.

Alles wat ik wilde zeggen is dat, om wat voor redenen dan ook, veel mensen niet graag fietsen. Ik hoop dat binnen niet al te lange tijd de ligfiets, al dan niet electrisch ondersteund, populair gaat worden en de auto zal verdringen als nummer 1 vervoersmiddel. Realistisch bezien zal dan eerst de mentaliteit tov het fietsen moeten veranderen.
Nu weer ontopic
Voor een deel heeft dat met gewoonte te maken, voor een deel heeft het te maken met zaken als infrastructuur, veiligheid en incidenteel het hellingspercentage.
Ik ga de statistieken niet allemaal terug opzoeken (heb ik een jaar geleden al eens gedaan) maar ik zal 1 klein voorbeeldje geven.
http://www.pdfdownload.org/pdf2html/pdf2html.php?url=http%3A%2F%2Fusers.pandora.be%2Ffietsersbond.vzw1%2FPdf%2FCampagneFietsenBrengtOpBrochWerkn.pdf&images=yesGemiddelde woon-werk-afstand in België: 6,2 km. (is op een vlakke ongeveer een kwartier fietsen voor de modale werknemer die dit dagelijks doet)
30% van de Belgen woont op minder dan 5 kilometer van zijn werk.
Desalniettemin gaat 40% van de belgen
die op minder dan 5 kilometer van zijn werk woont met de auto naar zijn werk.
Meestal ben je nog niet eens sneller met de auto dan met de fiets op zulke korte afstanden. Zie voor meer informatie deze folder.
Als je ziet wat er in de supermarkt tijdens de wekelijkse boodschappen op en in een karretje staat en ligt, wat is dan het alternatief? Met het karretje naar huis rijden misschien? Dan zijn, zeker in de zomer, de diepvrieswaren ontdooid vóór je ermee thuis bent.
Zelfs in de zomer ga ik met de fiets naar de supermarkt, nooit heb ik problemen met het ontdooien. Wel moet je dan soms wanneer je in de kassa staat nog even snel jouw exemplaar inwisselen voor een die nog in de vriezer staat. Het terugfietsen gaat net zo snel als het terugrijen, dus het maakt qua tijd sowieso geen verschil, wel is het in de auto in de zomer een stuk heter dan op de fiets, dat zal vast niemand bestrijden. Wil je zeker zijn dat het niet kan ontdooien voordat je terug bent, met auto of te fiets, gebruik dan gewoon een goed geïsoleerde diepvriestas.
Hoeveelheid lading? Onderschat niet wat je mee kan nemen op de fiets. Grote sporttas op de rug, fietstassen achterop, 2 zakken aan het stuur. Wanneer je op slechts 500 meter van een supermarkt woont kan je natuurlijk ook 2 keer per week naar de supermarkt gaan ipv 1 keer, zo veel werk is dat niet. Ze zijn open van 8-8, voor de meesten is het een kwestie van wanneer je met de fiets van het werk komt gewoon eventjes langs de supermarkt te fietsen.
Versta me niet verkeerd, ik begrijp heel goed dat sommige mensen geen goesting hebben om met de fiets naar de supermarkt te gaan wanneer het 6 kilometer fietsen is. Maar wanneer de supermarkt op 500 meter afstand is?

Jozef, je haalt dan wel het pikante voorbeeld er uit.
Hoe verdedig jij het wanneer je met de auto naar de fitness gaat wanneer het maar 4 kilometer ver is en je vertrekt vanuit jouw woning (en die persoon een fiets heeft

).
Hoe verdedig je het dat iemand eventjes op en neer gaat naar de bakker wanneer het 1 km. ver is?
Mag het? Ja.
Moet je het daarom ook doen? Dat hangt er van af hoeveel verantwoordelijkheid je wil nemen tov jezelf en de maatschappij.
Maar dat is mijn mening, iedereen mag er natuurlijk anders over denken.