Binnenkort wordt heel België zone 30 en zullen de voethangers en fietsers zelfs voorrang krijgen op autosnelwegen.
Je zegt daar zoal iets. Het zou niet de eerste keer zijn dat de politie een voetganger of fietser van een autosnelweg moet plukken.
Landbouwvoertuigen, en andere soms nog tragere voertuigen, mogen nu reeds de boel gaan verzieken op expreswegen enzo
Ik rijd soms van Aalter naar Maria-Aalter. Een gedeelte van het traject omvat een asfaltweg waar 2 personenwagens elkaar nauwelijks kunnen kruisen. Aan elke kant staan er bomen dicht op elkaar.
Geregeld ontmoet ik daar als tegenligger zo een mastodont van een landbouwtractor, die met een behoorlijke snelheid aangereden komt, niet vertraagt, en er nog niet aan denkt om uit te wijken. Dan is het zaak om vlug tussen twee bomen opzij te gaan staan, want een aanrijding met zo een tegenligger overleef je niet.
Maar ja, de boeren mogen altijd wat meer, hé. Ze hebben altijd wel een reden om subsidies te krijgen: het is te nat geweest, het is te droog geweest, het is te koud geweest, het is te warm geweest. En als de oogst meevalt en ze een overschot hebben, dan krijgen ze nog subsidies om dat overschot te vernietigen. In de bietentijd mogen ze de wegen op het platteland levensgevaarlijk maken met slijk van de velden. Maar als een aannemer een huis bouwt, en de straat is 's avonds niet proper, krijgt hij een boete.
Mischien ook op treinen en HST's.

Waarom niet? Het begint met de trams als spoorvoertuigen, dus we zijn op goede weg ...
Misschien komt het wel ooit zo ver dat, zoals op het einde van de 19de eeuw, vóór elke auto, die tegen 5 km/h reed, iemand met een bel moet stappen om de aankomst van het voertuig te melden ...
