Auteur Topic: Vrachtwagen sleurt vrouw 11 kilometer mee  (gelezen 4109 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Vrachtwagen sleurt vrouw 11 kilometer mee
« Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 04:42:31 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 02:28:05 door jozef »

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
Re: Vrachtwagen sleurt vrouw 11 kilometer mee
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 09:25:39 »
Ja heb het gisteren ook met verbazing gezien op tv.. Spijtige zaak. Men sprak toch van vrachtwagens verplicht te laten uitrusten met dodehoekspiegels/dodehoekcamera's ? Hoever staat men daarmee eigenlijk ?
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 14:02:37 »
Men sprak toch van vrachtwagens verplicht te laten uitrusten met dodehoekspiegels/dodehoekcamera's ? Hoever staat men daarmee eigenlijk ?

http://verkeerweb.be/tcontr/bijl16.html

Tot zover de theorie :o ::).

In de praktijk zou het me echt niet verwonderen dat nu net die dodehoekspiegel DE oorzaak is van het ongeval.
Met de tientallen vrachtwagens dat ik gereden heb in de loop der jaren heb ik er niet 1 tegengekomen waarbij ik die dodehoekspiegel zodanig kon plaatsen dat ik maar iets meer zag dan dat ik reeds kon zien door de spiegels die er sinds jaar en dag op staan. Nl. die 2 aan de voorkant van de zijruit en diegene bovenaan de zijruit.
Dus wat is het nut om 2 tot 3x hetzelfde te zien? Is het al niet verwarrend genoeg soms als je het eenmaal ziet?

Die verplichte dodehoekspiegel is in mijn ogen perfekt geplaatst om (zoals de naam reeds aanheeft) een extra dodehoek te creëren.
De grote ervan is voldoende om een kind, volwassene, fietser, motorfiets of zelfs een hele auto uit het zicht te laten verdwijnen. In bergachtige streken zelfs een volledige oplegger.

Ik wil hier nu niet beweren dat dit specifiek ongeval daaraan te wijten is maar het zou kunnen want als die vrouw op minder dan 1 meter van de voorkant voor die vrachtwagen loopt kun je dat in een normale zithouding niet zien.
Meestal (afhankelijk van de grote van de persoon in kwestie) zie je aan de hoeken onderaan van je voorruit iets lager dan over de rest van je voorruit en heb je nog een kans om een onverlaat, die voor een startende vrachtwagen buiten het zicht van de chauffeur nog overloopt, op te merken in een glimp en alsnog te reageren.
Nu hebben ze er wel niet beter op gevonden om net in die hoek de zogenaamde dodehoekspiegel te plaatsen.

Veel beter en nuttiger zou geweest zijn die spiegel aan de bovenkant van de voorruit te bevestigen en naar beneden gericht.
Zo zou men veel beter de voorkant op minder dan 1à2 meter in de gaten kunnen houden en was dit ongeval wellicht niet gebeurd.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:00:13 »
Ik vind het gruwelijk voor deze chauffeur. Die man lijkt er weinig aan te kunnen doen. Je zal er maar achter komen dat je 11 kilometer lang iemand hebt meegesleurd.  :o :(
Het is maar de vraag ofdat hij dat ooit verwerkt, hij zal daar mogelijk nog heel veel last van gaan hebben.

Ik vraag me af wat een mens bezielt om tussen een vrachtwagen en een bus over te steken. Ik steek als voetganger regelmatig onreglementair over maar ik weet wel altijd wat ik doe. Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om tussen 2 grote gevaarte over te steken waarbij noch ik noch de chauffeurs een goed overzicht hebben.
Het feit dat ik het haar eigen fout vind doet natuurlijk geen enkele afbreuk aan hoe gruwelijk ik het vind voor haar en de mensen die op haar gesteld waren om zoiets mee te maken.

Bibi, ik wil graag aannemen dat praktijkmensen als jij een goed beeld hebben van wat wel en niet goed werkt. Waarom mail je niet eens zo'n ingeving naar een bedrijf als TNO. Misschien zie je het goed en kunnen ze er wat mee doen. Je weet het maar nooit.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:07:36 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:38:53 »
Bibi, ik wil graag aannemen dat praktijkmensen als jij een goed beeld hebben van wat wel en niet goed werkt. Waarom mail je niet eens zo'n ingeving naar een bedrijf als TNO. Misschien zie je het goed en kunnen ze er wat mee doen. Je weet het maar nooit.

Als ik dat zou doen en er komt effektief iets van dan heb ik gegarrandeerd de volledige transportsektor en entourage op m'n dak.

De gevaarlijksten onder hen zouden zijn diegenen die zeggen "weeral een hoop zotte kosten (de zoveelste in rij) om aanpassingen uit te voeren die enkel en alleen in België de fabrikanten veel geld opbrengen."

Echt ongelijk zou ik ze op de koop toe niet kunnen geven zelfs.

Het is niet omdat die eventuele spiegel daar geplaatst is, en die dodehoekspiegel van nu verwijderd is, dat iedereen hem zomaar fatsoenlijk zal gaan gebruiken he.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 18:51:41 »
Citaat van: BBB
Ik vind het gruwelijk voor deze chauffeur. Die man lijkt er weinig aan te kunnen doen. Je zal er maar achter komen dat je 11 kilometer lang iemand hebt meegesleurd. :o :(
Het is maar de vraag ofdat hij dat ooit verwerkt, hij zal daar mogelijk nog heel veel last van gaan hebben.

Ik denk dat het ook erg moet zijn voor een treinbestuurder als hij een auto op een overweg ziet staan en al vooraf weet dat hij hem 250 meter zal meesleuren.

Citaat
Ik vraag me af wat een mens bezielt om tussen een vrachtwagen en een bus over te steken.

We hebben dat grotendeels te danken aan de politici die zich populair gemaakt hebben door bij Jan met de Pet de indruk te wekken dat hij zich als "zwakke weggebruiker" zelfs van een vrachtwagen niets hoeft aan te trekken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."