Christophoros

Forumgemeenschap => Forumleden => Topic gestart door: jozef op maandag 27 januari 2014 - 21:16:45

Titel: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 27 januari 2014 - 21:16:45
Vanmorgen rond 3 uur, op de Ring rond München, met onze Volvo S60.

Even vóór Aschheim kom ik op enkele luttele seconden plots in een vreselijke sneeuwstorm terecht.  De zichtbaarheid bedraagt nog amper 10 meter. Maar ik moet voorzichtig vertragen, want de sneeuw is zeer glad, en een achterligger volgt mij veel te kort.

Gelukkig is er daar juist een parking. Ik verlaat de autosnelweg tegen nog 60 km/h op de teller.

Pech: juist aan het begin van de toegangsweg tot de parking staat er links op de rijbaan, en bovendien ook nog zonder enige verlichting, een tractor met oplegger uit het Oostblok geparkeerd. Ik rem uit volle kracht en stuur naar rechts om uit te wijken, maar ik kom zowat 20 cm tekort. Amper 5 seconden na de knal steekt de vrachtwagenbestuurder zijn lichten aan.

De resultaten zijn op bijgevoegde foto's te zien. Een dokter heeft bijna een uur nodig om al de glassplinters uit mijn gezicht te verwijderen en een diepe wonde dicht te naaien. "Veligheidsglas" heet dat.

Gelukkig droeg ik, zoals altijd, de gordel correct.

De airbag van de passagiersplaats werd geaktiveerd, maar de mijne niet. Waarom?

Ik zat in de Volvo, met de stoel in de laagste stand, op minder dan 1 cm van het dak. Ze moeten de auto's nog wat lager maken en de voorruit nog iets schuiner leggen, dan knal ik nog wat rapper met mijn appel tegen de voorste dakbalk. De enkele druppels brandstof die ze dan besparen met een iets geringere luchtweerstandscoëfficiënt kunnen ze dan besteden aan een airco die krachtig genoeg is om het in zo een broeikas in de zomer leefbaar te houden.

Met mijn Benz uit 1983 was het niet gebeurt. Niet alleen zit ik daarin veel verder van de voorruit. Bij gebrek aan ABS waren de voorwielen bij zo sterk remmen geblokkeerd, zodat ze zich ingegraven hadden in de losse sneeuw, die als een muur welke vóór de wielen verrijst de wagen had gestopt.

Vaarwel, lieve Volvo. Ons samenzijn was mooi, maar helaas veel te kort. Ik kan genezen, jij helaas niet meer.  :'(
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Inazuma op maandag 27 januari 2014 - 21:40:05
"Veligheidsglas" heet dat.
De zijruiten hebben geen veiligheidsglas - al is dat tegenwoordig een optie hier en daar (o.a. bij Volvo op latere modellen).
Laten bekleven met folie - eventueel volledig doorzichtig - is een optie op auto's waar je geen veiligheidsglas op de zijruiten kan krijgen

Citaat
De airbag van de passagiersplaats werd geaktiveerd, maar de mijne niet. Waarom?
Geen idee waarom de éne wel ging en de andere niet.
Dit soort afschampende botsingen heeft wel vaker als resultaat dat de airbag(s) niet afgaan omdat de sensor die ze activeert niet of te laat aangesproken wordt - die zit vaak lager ingebouwd waardoor hij nog niks geraakt heeft of nog geen voldoende grote vertraging registreert als je A-stijl al tegen de oplegger zit ...



Citaat
Met mijn Benz uit 1983 was het niet gebeurt.
I beg to differ.
Rekening houdend waarmee je gecrasht bent, waartegen, en hoe snel ongeveer ...
Als je die oplegger hetzelfde geraakt had met de ouwe MB, of er onder geschoven was, had je het meer dan waarschijnlijk hier niet meer komen navertellen  :-\

Ik heb ooit een goed eind meer dan 100m nodig gehad op verse sneeuw om te stoppen van pakweg 70 om een ongeval te melden via een praatpaal (pre-GSM tijdperk).
Ik was er op tijd aan begonnen, dacht ik, maar stond een heel eind voorbij die paal ...

Volgens mij is het een utopie te denken dat je een sneeuwmuur gaat vormen die je afremt.

Ik heb ik elk geval nooit die ervaring gehad.
Blokkerende wielen = schuiven.
Mijn sneeuwstrategie is volledig op de motorrem gericht, en dat werkt (voor mij).


Spoedig en volledig herstel gewenst - al zal dat er voor de Elch niet meer in zitten.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jo op maandag 27 januari 2014 - 21:53:27
Dan heb je de juiste reactie om uit te wijken staat daar weer zo eentje op een slechte plaats zijn rusttijd te pakken.

In elk geval ook van mij een voorspoedig en volledig herstel gewenst.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 27 januari 2014 - 22:10:13
Volgens mij is het een utopie te denken dat je een sneeuwmuur gaat vormen die je afremt.

Kijk bijvoorbeeld bij Wikipedia onder Antiblokkeersysteem (http://nl.wikipedia.org/wiki/Antiblokkeersysteem):

Citaat
Alleen bij remmen op een losse (bijvoorbeeld grind) of heel gladde ondergrond (bijvoorbeeld ijs) zorgt ABS niet voor een kortere remweg. Door het blokkeren van het wiel bij remmen zonder ABS, wordt door de opstapeling van het losse materiaal een wig gevormd tussen de band en de ondergrond. Dit kan leiden tot een kortere remafstand. Doordat ABS het blokkeren van het wiel voorkomt ontstaat deze wig niet.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Motorbear op maandag 27 januari 2014 - 22:41:36
Beste Forumleden,

Zoals jullie ondertussen wel zullen weten ben ik de echtgenote van Jozef en kom hier eigenlijk maar zelden langs (waarschijnlijk daar ik nogal licht ontvlambaar ben als het over verkeersveiligheid gaat).

Ik wou toch effe reageren op de posting ivm het ongeval van Jozef, vorige nacht zonder op technisch vlak ergens op in te gaan. Hoe het ook zij of het nu met een andere wagen wel of niet erger geweest was en of het met de Benz of het geitje niet gebeurd was, het is onomkeerbaar maar vooral heel erg dat zulke dingen zo vaak gebeuren. Ik vind het onmogelijk dat mensen zoals die kamionchauffeur daar gaan staan waar het zo gevaarlijk is, net zoals ik het onmogelijk vind dat de achterliggers die zoiets zien gebeuren nog niet eens stoppen om hulp te verlenen.

Andererzijds heb ik mogen ervaren dat de hulpdiensten hier in Duitsland wel heel professioneel en vooral meelevend met slachtoffers omgaan maar zich ook heel correct en uiterst behulpzaam en vriendelijk tegenover de verwanten gedragen. Jozef had mij kort verwittigd, na 2 uur hield ik het niet meer uit en heb de lokale polizei van München Trudering gebeld, die hebben mij heel vriendelijk het telefoonnummer van hun kollega's in Haar doorgegeven, daar kreeg ik een uiterst vriendelijke polizist aan de lijn die juist zijn kollega's terug zag binnenkomen, daar heeft hij mee gesproken (mij ongeveer 3 minuutjes op wacht gezet) en kon mij haarfijn uitleggen waar mijn echtgenoot zich bevond, waar de wagen heengebracht was en hoe ik het best kontakt met iedereen kon opnemen met volledige adressen en telefoonnummers van de spoeddienst waar Jozef was binnengebracht en van de Sicherheitsdienst waar de auto stond.

Voor de rest wil ik er enkel nog het volgende aan toevoegen

Vaarwel, lieve Volvo. Ons samenzijn was mooi, maar helaas veel te kort. Ik kan genezen, jij helaas niet meer.  :'(

Ook ik reed heel graag met de Volvo en vind het jammer dat hij niet meer kan genezen. Vooral omdat het jouw overleden papa's auto was. Maar voor mij is en blijft het allerbelangrijkste dat jij er zo "goed" vanaf gekomen bent. Toen we samen nog bij het wrak zijn geweest om de papieren en persoonlijke spullen te gaan halen, en ik met eigen ogen zag hoe erg de auto er aan toe was, is het me meer dan ooit bewust geworden dat het materiele toch maar het materiele blijft en we god dankbaar mogen zijn dat we nog samen zijn. Het hangt soms zo aan een zijden draadje.

En op het risiko af dat ik wat TE sentimenteel wordt (maar na zo een emotierijke dag permitteer ik het me gewoon): laat ons allemaal een beetje harder werken om het verkeer beter te laten verlopen en om het mekaar zo aangenaam mogelijk te maken op de weg zodat er zoveel mogelijk ongevallen kunnen vermeden worden.

Motorbear
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Rafael op maandag 27 januari 2014 - 23:02:10
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: JC op dinsdag 28 januari 2014 - 02:54:22
Beterschap Jozef!

Spijtig voor de emotionele waarde die je ongetwijfeld had voor die Volvo. Die Volvo heeft je wel beschermd voor erger, die dingen zijn hard. Beschouw het als een ultiem cadeau van je vader!
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: os2lover op dinsdag 28 januari 2014 - 04:19:20
Veel beterschap Papa!
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: KV op dinsdag 28 januari 2014 - 19:49:28
veel beterschap !
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op woensdag 29 januari 2014 - 11:58:57
Hartelijk dank aan allen die mij hier en via andere kanalen hun medeleven betuigd hebben. In het bijzonder aan iemand van wie ik het niet verwacht had: Bert Covens (zijn verbanning heb ik opgeheven).

Ik zie er intussen heel wat minder ongeschonden uit dan op bovenstaande foto. Vooral rond mijn oog is alles dik opgezwollen. Maar dat is normaal, dat trekt weer wel weg, zij het via alle kleuren van de regenboog. Zo moet ik alvast voor carnaval geen masker opzetten. En ook na het reinigen van mijn oren met een krachtige straal van de douchekop komen er nog altijd minuskule glasschilfers uit mijn linker oor.

Moreel is Leslie er helaas niet zo goed aan toe als ik.

Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen. Gelukkig hadden de ambulanciers al mijn notebook uit het interieur gehaald.

Gezien de wagen 6 jaar oud was, was hij niet meer in full-omnium verzekerd, enkel nog in mini-omnium. De verzekeringsmakelaar heeft mij bevestigd dat ik daardoor alvast de gebroken ruiten vergoed krijg. Maar ik vrees dat daar niet de herstelling van de carrosserie inbegrepen is die zou vereist zijn om die ruiten te kunnen vervangen...  ;D
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Inazuma op woensdag 29 januari 2014 - 13:39:28
Ik zie er intussen heel wat minder ongeschonden uit dan op bovenstaande foto. Vooral rond mijn oog is alles dik opgezwollen. Maar dat is normaal, dat trekt weer wel weg, zij het via alle kleuren van de regenboog.

ik kan je een tube Hirudoid aanbevelen  ;-)

In 27 jaar bloed- en aanverwante geven gebeurt er wel eens een ongelukske.
Of bij een medisch onderzoek kom je personeel tegen dat niet best kan prikken met een naald die 3 keer dunner is.  :-X

Citaat
Zo moet ik alvast voor carnaval geen masker opzetten. En ook na het reinigen van mijn oren met een krachtige straal van de douchekop komen er nog altijd minuskule glasschilfers uit mijn linker oor.
Laten nakijken door de dokter !
Kunnen makkelijk je trommelvlies perforeren, en dan is water eerder af te raden ...

Citaat
Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen. Gelukkig hadden de ambulanciers al mijn notebook uit het interieur gehaald.
Liep er dan toch nog volk rond ?

Citaat
Gezien de wagen 6 jaar oud was, was hij niet meer in full-omnium verzekerd, enkel nog in mini-omnium. De verzekeringsmakelaar heeft mij bevestigd dat ik daardoor alvast de gebroken ruiten vergoed krijg. Maar ik vrees dat daar niet de herstelling van de carrosserie inbegrepen is die zou vereist zijn om die ruiten te kunnen vervangen...  ;D
Wat met de geparkeerde oostblokker ?
Keken ze in D niet naar wat iemand deed om een ongeval te vermijden ?
Hier in B kan die enkel een PV krijgen wegens foutparkeren ...
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op woensdag 29 januari 2014 - 19:45:58
Citaat
Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen. Gelukkig hadden de ambulanciers al mijn notebook uit het interieur gehaald.
Liep er dan toch nog volk rond ?

Gelet op het tijdstip, het vreselijk gure weer en de plaats (nog een heel eind vóór de eigenlijke parkeerplaatsen), kan ik me niet voorstellen dat daar iemand anders zou rondgelopen hebben dan de chauffeur van de vrachtwagen die ik aangereden heb, ook al is die man uiteraard onschuldig tot bewijs van het tegendeel (dat uiteraard nooit zal kunnen geleverd worden).

Citaat
Citaat
Gezien de wagen 6 jaar oud was, was hij niet meer in full-omnium verzekerd, enkel nog in mini-omnium. De verzekeringsmakelaar heeft mij bevestigd dat ik daardoor alvast de gebroken ruiten vergoed krijg. Maar ik vrees dat daar niet de herstelling van de carrosserie inbegrepen is die zou vereist zijn om die ruiten te kunnen vervangen...  ;D
Wat met de geparkeerde oostblokker ?
Keken ze in D niet naar wat iemand deed om een ongeval te vermijden ?

Dat is nog een kleine hoop die me rest.

In de eerste plaats had ik er natuurlijk moeten voor zorgen dat ik kon stoppen op de afstand die ik kon overzien. Maar gezien de plotse opkomst van die sneeuwstorm, het gladde wegdek en de kort achter mij rijdende achterligger, kon ik mijn snelheid niet snel genoeg afbouwen op een verantwoorde wijze.

Als daar overdag bij goed zicht een vrachtwagen in overtreding staat, vloek je eens, maar ga je daar natuurlijk niet opknallen. Maar ik vind dat die vrachtwagenbestuurder, toen die sneeuwstorm opkwam, had moeten beseffen dat het onverantwoord was om daar nog langer te blijven staan, en er sprake is van "Gefährdung des Straßenverkehrs".

Ook de stad München gaat voor mij niet vrijuit. Nog geen kilometer daarvoor brandden er dynamische snelheidsborden met 60 km/h. Je laat de mensen niet tegen 60 km/h een sneeuwstorm inrijden waarbij je nog amper 10 meter zicht hebt.

Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op woensdag 29 januari 2014 - 19:49:47
Intussen heb ik van mijn Volvo dealer een verklaring gekregen voor de airbags.

Mijn airbag werd niet geactiveerd omdat bij de snelheid tegen dewelke ik reed de veiligheidsgordel volstond.

Omdat er geen gordel vastgeklikt was aan de passagierskant, wordt ervan uitgegaan dat een eventuele passagier zijn gordel niet draagt, en het dan toch nog altijd beter is dan niets om de airbag te activeren.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Inazuma op woensdag 29 januari 2014 - 20:09:17
Intussen heb ik van mijn Volvo dealer een verklaring gekregen voor de airbags.

Mijn airbag werd niet geactiveerd omdat bij de snelheid tegen dewelke ik reed de veiligheidsgordel volstond.
Bij een aanrijding als deze was die anders wel bruikbaar geweest.

Hebben die oudere S60s dan geen stoelsensor ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op woensdag 29 januari 2014 - 23:13:53
Hebben die oudere S60s dan geen stoelsensor ?

Toch wel. Maar die wordt enkel gebruikt om bij het vertrek na te gaan of er iemand de gordel niet aangedaan heeft, niet als parameter voor de airbag.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op donderdag 30 januari 2014 - 10:03:30
Omdat er geen gordel vastgeklikt was aan de passagierskant, wordt ervan uitgegaan dat een eventuele passagier zijn gordel niet draagt, en het dan toch nog altijd beter is dan niets om de airbag te activeren.

Zit er daar dan geen sensor om te registreren of er daadwerkelijk iemand zit ?  Of werkt het verklikkerlampje van de gordel enkel voor de chauffeur ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op donderdag 30 januari 2014 - 14:29:25
Zit er daar dan geen sensor om te registreren of er daadwerkelijk iemand zit ?  Of werkt het verklikkerlampje van de gordel enkel voor de chauffeur ?

Die sensor wordt enkel gebruikt voor het verklikkerlampje en het belletje bij het vertrek.

De redenering is de volgende. Bij een ongeval kan het gebeuren dat er meerdere achtereenvolgende botsingen van het voertuig plaatsvinden. Stel dat bij een eerste botsing de passagier, die geen gordel draagt, naar voor schuift. Men wil dan vermijden dat het systeem, doordat de sensor in de zitting niet voldoende gewicht meer voelt, er ten onrechte van uitgaat dat er zich daar geen passagier bevindt.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jo op donderdag 30 januari 2014 - 14:41:58
Plus dat een korte weg sneller is, eerst nog eens via een sensor, die mogelijk nog kapot is ook.....
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: e49Memling op donderdag 30 januari 2014 - 17:35:34
Intussen weer op het forum geweest, wat mij niet elke dag lukt.

Dus, heel verrast over het bericht van het ongeval van Jozef. (Sepp, de l op het einde mag er in Bayern niet bij had je eens gezegd)
Ik ben onder de indruk van de foto's van na het ongeval, en ben tevens blij dat, wat uit Jozef en zijn vrouwtje schrijven, blijkt dat de kwetsuren meevallen.
Het is altijd 'zo rap' gebeurt, hoe goed je ook oplet, je bent inderdaad niet de enige speler in het 'spel' dat het verkeer is.
Spijtig van het verlies van de auto. Ik hoop dat je snel weer 'de oude' bent.



Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: e49Memling op donderdag 30 januari 2014 - 17:39:54
Weinig fraai is dat iemand, toen ik reeds met de ambulanciers in de ziekenwagen zat en de Polizei nog niet ter plaatse was, ervan geprofiteerd heeft om mijn tas met kleren, toiletgerief, medicijnen en sigaretten uit de bagageruimte van mijn auto te stelen.

Ongelooflijk, wat voor een eigenwaardegevoel kunnen zo'n mensen nog hebben.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: os2lover op donderdag 30 januari 2014 - 20:27:10
Als daar overdag bij goed zicht een vrachtwagen in overtreding staat, vloek je eens, maar ga je daar natuurlijk niet opknallen. Maar ik vind dat die vrachtwagenbestuurder, toen die sneeuwstorm opkwam, had moeten beseffen dat het onverantwoord was om daar nog langer te blijven staan, en er sprake is van "Gefährdung des Straßenverkehrs".

Misschien was hij daar gaan staan VOOR de sneeuwstorm opstak, en was hij zijn rusttijd aan het gebruiken om effectief te slapen ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op donderdag 30 januari 2014 - 21:54:20
Misschien was hij daar gaan staan VOOR de sneeuwstorm opstak, en was hij zijn rusttijd aan het gebruiken om effectief te slapen ?

Aan het slapen was hij zeker niet of niet meer, want amper een paar seconden nadat ik ertegen gereden was, stak hij al zijn lichten aan. Bovendien zei hij mij al meteen: "Dan moet ik nu mijn baas verwittigen dat ik wellicht een half uur vertraging ga hebben, want ik moet wachten op de Polizei".

Het was gewoon crimineel om daar, op de rijbaan aan het begin van de toegangsweg tot een parking, bij duisternis en slecht weer zonder verlichting te gaan staan. Had hij, wegens plaatsgebrek, aan het einde van de parking gestaan, dan had ik dat nog kunnen begrijpen. Maar hij heeft niet eens de moeite gedaan om de parking op te rijden om te gaan kijken of er plaats was.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op donderdag 30 januari 2014 - 22:16:30
Dus, heel verrast over het bericht van het ongeval van Jozef.

Verrast was ik ook wel toen ik plots de Volvo op die oplegger zag afstevenen. Maar ik heb tot vlak vóór de aanrijding gehoopt dat ik hem nog kon ontwijken.

Citaat
(Sepp, de l op het einde mag er in Bayern niet bij had je eens gezegd)

Juist, Seppl is te Oostenrijks. Dat heb je goed onthouden!  ;D

Citaat
Ik ben onder de indruk van de foto's van na het ongeval, en ben tevens blij dat, wat uit Jozef en zijn vrouwtje schrijven, blijkt dat de kwetsuren meevallen.

Wat op mij veel indruk maakte, was dat beroepshulpverleners die de auto gezien hebben (of foto's ervan, de ambulanciers hadden er betere gemaakt) het "Wahnsinn" noemden dat ik er zo goed uitgekomen ben. En de dokter, die het een mirakel noemde dat geen enkele glassplinter in mijn oog terechtgekomen is, maar wel meerdere op amper enkele millimeters ernaast.

Citaat
Het is altijd 'zo rap' gebeurt

Zeg dat wel. In fracties van een seconde moet je beslissingen nemen en ze uitvoeren, en vóór ik het goed besefte kwam de knal.

Ik ben onmiddellijk langs rechts uit de auto gestapt. Ik zag wel wat bloed op mijn kleren, maar ging ervan uit dat er verder niets aan de hand was. Aan wat ik ontsnapt was, drong nog totaal niet tot mij door.

Ik heb onmiddellijk Leslie gebeld om haar te zeggen dat ze zich niet ongerust moest maken over mij. Want ik dacht: "Zodadelijk komt de ziekenwagen, en dan kan ik niet meer bellen. En misschien deelt iemand haar dan mede dat ik in het ziekenhuis lig, en hij verder niets mag zeggen zolang de dokter geen uitspraak gedaan heeft."

Leslie wilde eerst de spullen uit de Volvo gaan halen, maar ik stond erop dat ze eerst naar het ziekenhuis kwam. Toen ze achteraf de auto gezien heeft, was ze mij daar dankbaar voor. Want als ze de auto gezien had vóór ze mij gezien had, zou ze vreselijk ongerust geweest zijn.

Citaat
Spijtig van het verlies van de auto.

Vooral omdat het de laatste auto van mijn papa geweest was.

Citaat
Ik hoop dat je snel weer 'de oude' bent.

Dank je wel, Walter. Oud ben ik al, en 'de' oude, dat zal niet lang meer duren.  ;)
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op donderdag 30 januari 2014 - 23:37:16
Ik heb onmiddellijk Leslie gebeld om haar te zeggen dat ze zich niet ongerust moest maken over mij. Want ik dacht: "Zodadelijk komt de ziekenwagen, en dan kan ik niet meer bellen. En misschien deelt iemand haar dan mede dat ik in het ziekenhuis lig, en hij verder niets mag zeggen zolang de dokter geen uitspraak gedaan heeft."

En eigenlijk is daar een goede, begrijpelijke reden voor.

Onze huidige ceo van de rijschool, heeft vroeger nog onder Beaucourt gewerkt.  Hij wist me te vertellen dat bij een interventie je quasi nooit een sluitende diagnose kan stellen.  Hij heeft het in zijn loopbaan daar, méér dan 1x meegemaakt dat de verwondingen op 't eerste zicht leken mee te vallen, en de dokter de ambulanciers de opdracht gaf naar het ziekenhuis te vertrekken.  Maar onderweg moeten stoppen, omdat er complicaties optraden en de patiënt weg gleed, en ze moesten reanimeren.  Omgekeerd ook vaak genoeg gezien dat de verwondingen er erg akelig uitzien, terwijl dan een grondige controle in het ziekenhuis aan 't licht brengt dat alles nogal zal meevallen.

Ofwel heb je dan iemand gerust gesteld dat 't allemaal zal meevallen ==> en blijkt bij aankomst dat 't véél ernstiger is dan aanvankelijk gedacht (mogelijks patiënt overleden).
Ofwel heb je dan iemand helemaal overstuur gemaakt, wat levensgevaarlijke toestanden kan opleveren als die als een gek naar het ziekenhuis wil, met alle risico's vandien ==> terwijl de wonden al bij al nogal meevallen.

>>> hier (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1782790/2014/01/28/Schoonmoeder-op-weg-naar-brand-in-ongeval-betrokken.dhtml) vind je zo'n recent voorbeeldje.  Ipv gewoon de achterdeur van een brandend huis desnoods in te beuken, verwittigt de brandweer de schoonma om de sleutel te komen brengen.  Gevolg: schoonma overstuur, en krijgt een grellig ongeval.


Naaste familie verwittigen zonder sluitend zeker te zijn over iemands toestand, is dan ook niet zonder risico.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: sniper op vrijdag 31 januari 2014 - 01:13:14
snel herstel gewenst

ik kan je een tube Hirudoid aanbevelen  ;-)
ik kan je een tube Aloë Vera Gelly aanbevelen, herstel van wonden zonder veel lidtekens
heb het al een paar keer gebruikt met succes
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op zondag 02 februari 2014 - 01:57:13
Veel beterschap toegewenst.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 17 februari 2014 - 16:17:13
Nog enkele foto's van de Volvo S60.

1/4
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 17 februari 2014 - 16:17:29
2/4
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 17 februari 2014 - 16:17:48
3/4
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 17 februari 2014 - 16:18:04
4/4
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op vrijdag 21 februari 2014 - 18:20:07
Nieuws gekregen van de Polizei.

De vrachtwagenbestuurder beweert dat hij niet geparkeerd stond, maar geïmmobiliseerd was door een andere vrachtwagen die vastzat in de sneeuw. Hij beweert ook dat hij zijn 4 knipperlichten aangestoken had, maar zijn achterlichten misschien bedekt waren met sneeuw, zodat ik ze niet gezien heb.

Mij wordt ten laste gelegd dat ik, met een aanvankelijke snelheid van 60 km/h, te snel gereden heb. Volgens de Polizisten die daar pas 20 minuten later aangekomen zijn, had ik daar niet sneller dan 30 km/h mogen rijden. Dus: 145 Euro boete plus 28 Euro Gebühren plus 3 punten in Flensburg.

Zo ben ik nu dus lid van de fractie van de snelheidsduivels.

Ach, als we maar gezond zijn...
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op vrijdag 21 februari 2014 - 19:01:34
Nieuws gekregen van de Polizei.

De vrachtwagenbestuurder beweert dat hij niet geparkeerd stond, maar geïmmobiliseerd was door een andere vrachtwagen die vastzat in de sneeuw.

Hebben de verbalisanten daar iets van vastgesteld, of betreft dat een loze bewering?  Als daar echt voor hem een camion vastgestaan heeft, lijkt het me nogal kras dat die op 20 min. aanrijtijd van de Polizei foetsie is.  En daar moeten dan toch sporen van te vinden zijn geweest in de sneeuw, nee?  En als er idd. 1e gestaan heeft, zou het in Belziek vluchtmisdrijf betreffen als 'm het hazepad gekozen heeft.

Hij beweert ook dat hij zijn 4 knipperlichten aangestoken had, maar zijn achterlichten misschien bedekt waren met sneeuw, zodat ik ze niet gezien heb.

Tsja, daarvan ga je natuurlijk moeilijk het tegendeel kunnen bewijzen als 'm slim genoeg geweest is om ze te ontsteken tegen dat de Polizisten arriveerden.

Mij wordt ten laste gelegd dat ik, met een aanvankelijke snelheid van 60 km/h, te snel gereden heb. Volgens de Polizisten die daar pas 20 minuten later aangekomen zijn, had ik daar niet sneller dan 30 km/h mogen rijden. Dus: 145 Euro boete plus 28 Euro Gebühren plus 3 punten in Flensburg.

Zo ben ik nu dus lid van de fractie van de snelheidsduivels.

Die boete en die punten zijn mss nog 't minste van je zorgen.  Als ik 't allemaal goed begrijp, word je aansprakelijk gesteld.

Ach, als we maar gezond zijn...

Klopt.  Boetes kan je betalen, auto's kan je vervangen.  Mensenlevens niet.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op zaterdag 22 februari 2014 - 15:22:48
Hebben de verbalisanten daar iets van vastgesteld, of betreft dat een loze bewering?

Dat is louter het woord van die vrachtwagenbestuurder tegen het mijne. Hij kan dat verhaaltje van die vastzittende andere vrachtwagen niet bewijzen, ik kan niet bewijzen dat hij geparkeerd stond.

Alleen: als mijn wagen geïmmobiliseerd wordt door een ander voertuig, zet ik mijn wagen meestal niet op slechts 10 cm van de linker kant van de rijbaan.

Citaat
Hij beweert ook dat hij zijn 4 knipperlichten aangestoken had, maar zijn achterlichten misschien bedekt waren met sneeuw, zodat ik ze niet gezien heb.

Tsja, daarvan ga je natuurlijk moeilijk het tegendeel kunnen bewijzen als 'm slim genoeg geweest is om ze te ontsteken tegen dat de Polizisten arriveerden.

Als je weet dat die lichten in de U-vormige achterbumper staan, welke onder de laadbak van de oplegger steekt, dan begrijp ik niet hoe het vertikaal vlak daarvan dermate met sneeuw zou kunnen bedekt zijn, dat je er zelfs die 21 Watt knipperlichten niet meer door ziet.

Citaat
Zo ben ik nu dus lid van de fractie van de snelheidsduivels.
Die boete en die punten zijn mss nog 't minste van je zorgen.

Ik ga eens nagaan of er destijds geen club opgericht werd door Turbo Rolf (http://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrsunfall_auf_der_Bundesautobahn_5_im_Juli_2003). Gezien ik de aankoop van een BMW overweeg, kan ik daar dan misschien lid van worden.

Citaat
Als ik 't allemaal goed begrijp, word je aansprakelijk gesteld.

Zoals de Polizei het ziet, maak ik weinig kans. Afwachten hoe mijn advocaat, en eventueel een rechter dat ziet.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op donderdag 06 maart 2014 - 18:43:06
Voilà, de vervanger van de Volvo is er sinds gisteren: een bronskleurige BMW X3 20d met automatische Steptronic versnellingsbak (8 versnellingen).

Jawel, sorry Michel, maar het is een diesel geworden:

2.0 benzine:
max. koppel 270 NM - gemiddeld verbruik 7,5 l/100 km

2.0 diesel:
max. koppel 380 Nm - gemiddeld verbruik 5,6 l/100 km
meerprijs: 1.900 Euro
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: os2lover op donderdag 06 maart 2014 - 19:04:57
Wel ja, als je toch tot de club der snelheidsduivels behoort, dan is een BMW passend  :D
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op donderdag 06 maart 2014 - 22:04:21
Wel ja, als je toch tot de club der snelheidsduivels behoort, dan is een BMW passend  :D

Precies. De snelheidsboetes zijn dan toch maar een peulschil van het totale budget. Alleen zien dat ik niet al te veel punten in Flensburg verzamel.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jo op donderdag 06 maart 2014 - 22:47:19
Spaarkaart voor Flensburger? Goed bierke. ;D ;D
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op zaterdag 10 mei 2014 - 11:46:29
Een min of meer gelijkaardig ongeval, hier in Kruibeke.  Helaas met een minder goeie afloop voor het slachtoffer.  Duitse vrachtwagen foutgeparkeerd op parking, weliswaar géén sneeuw.  Slachtoffer voor 2/3 aansprakelijk omdat hij volgens de rechter met onaangepaste snelheid reed én er 4m ruimte was om nààst die camion te rijden:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kruibeke/slachtoffer-deels-verantwoordelijk-a1876959/
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op zaterdag 10 mei 2014 - 13:14:27
Ach ja.

Mijn advocaat heeft het opgegeven. Hij ziet geen kans om iets voor mij te bekomen. Ik mag het dus binnenkort zelf gaan uitleggen op de rechtbank. Geen probleem, ik heb toch niets te verliezen.

Je kunt 's avonds of 's nachts geen parking langs de autosnelweg oprijden, of er staan meer vrachtwagens in overtreding dan andere. Dikwijls zoals in dit geval: op de toegangsweg tot de parking, ze hebben nog niet eens de moeite genomen om te gaan kijken of er nog een reglementaire plaats vrij is.

Ze doen maar op, en de flikken doen alsof hun neus bloedt. Flikken en parkeerwachters maken liever jacht op personenwagens die niemand hinderen of in gevaar brengen.

Ja, want zonder camions zouden we niet kunnen. Klopt. Maar wel zonder vrachtwagenbestuurders die geen greintje verantwoordelijkheidszin hebben.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Rafael op zaterdag 10 mei 2014 - 17:20:56
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op zaterdag 10 mei 2014 - 21:13:00
Bedoel je daar mee dat ze in Duitsland ook meer op snelheid beginnen te focussen in plaats van andere zaken?

Enkele jaren geleden heeft een rechter een complete film met snelheidsovertredingen in de prullemand gekapt, met als argument dat er op die plaats geen gevaar was dat snelheidsmetingen verrechtvaardigde en het bijgevolg enkel maar een geldklopperij was.

Ik heb inzage gekregen van het Aktenzeichen van de Polizei (een document zoals een PV in België) voor mijn ongeval. Het krioelt van de fouten.

Ik heb geen rijbewijs C, maar C+E.

Ik reed niet met een Volvo S40, maar met een S60, dat stond er achteraan op.

Ze beweren dat ik aan het slippen geraakt ben, wat op geen enkel moment het geval geweest was. Ze zijn slechts 50 minuten na het ongeval toegekomen, toen mijn sporen in de sneeuw al lang terug dichtgesneeuwd waren.

Ze beweren dat de vrachtwagenbestuurder daar alleen maar stond te wachten om een collega te laten vertrekken. Maar in het dossier zit een brief van de vrachtwagenbestuurder, waarin hij verklaart dat hij daar stond omdat zijn ruitenwisser kapot was.

Zijn tachograaf hebben ze niet nagekeken.

Ze hebben ook niet vermeld dat hij daar niet mocht staan en geen gevaarsdriehoek opgesteld had.

Volgens hun schets heb ik de oplegger geraakt met de volledige linkerhelft van mijn  voorkant, terwijl uit de foto's overduidelijk blijkt dat ik hem hoogstens met 20 cm van mijn linkerkant geraakt heb.

Volgens hun bedroeg de schade aan mijn Volvo 15.000 Euro en aan de oplegger 25.000 Euro (!). Mijn Volvo was nog 10.000 Euro waard, en mijn verzekering heeft de kosten aan de oplegger volledig vergoed met 5.300 Euro.

Maar waarschijnlijk mag ik tegen de rechter niet zeggen dat daardoor wel de vraag rijst of die flikken uiteraard nog tot enige geloofwaardige uitspraak in staat waren.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op zondag 11 mei 2014 - 03:30:42
Je kunt 's avonds of 's nachts geen parking langs de autosnelweg oprijden, of er staan meer vrachtwagens in overtreding dan andere. Dikwijls zoals in dit geval: op de toegangsweg tot de parking, ze hebben nog niet eens de moeite genomen om te gaan kijken of er nog een reglementaire plaats vrij is.

Dat is een probleem die met de jaren, ondanks het protest van de toenmalige transportsector, steeds groter en groter geworden is en door de verschillende overheden, wegens gebrek aan kennis, steeds erger en erger word.

Er zijn tijden geweest dat een vrachtwagen enkel op straat kwam om te rijden/laden/lossen.
Tegenwoordig ben je nog maar half vertrokken en je moet al stoppen om geen monsterboete aan je been te hebben. Kijk er de tarieven maar op na. Ja ook diegene die je een maand of zelfs een jaar...  wat zeg ik, zelfs 5jaar later nog kan krijgen.

De 40 uren week, later zelfs maar 38 meer.
De tijd dat de bewoner/eigenaar 's nachts of zelfs in het weekend uit z'n bed kwam was ook voorbij.
Tegenwoordig mag je al blij zijn als je geen hoop gedonder op je kop krijgt wanneer je midden in de dag ergens toekomt.

Toen werden de wegen, vooral in Vlaanderen dan, overal bezaaid met bordjes max. 3,5t of 7,5t en dergelijke. Dus een veilige slaapplaats zoeken in de buurt was ook al lang uit den boze.
Parkeerplaatsen die groot genoeg zijn voor vrachtwagens verdwijnen ook overal d.m.v bomen, boordstenen, bloembakken, rotsblokken, ... noem maar op.
Desondanks blijft het aantal vrachtwagens (noem het eerder mobiele magazijnen) maar toenemen.
Waar moet je er op den duur mee blijven?

Dit zijn er nog maar enkele van de vele oorzaken die ik opsom.

Sinds enkele jaren rijd Europa vol met mensen zonder West-Europees identiteitsbewijs die op, voor de overheid althans, onverklaarbare manier aan de nodige papieren zijn geraakt en zonder enige vorm van opleiding met een vrachtwagen (of wat ervoor moet doorgaan KLIK (http://www.nrk.no/ostfold/stanset-livsfarlig-vogntog-1.11706780)) rond rijden.
Sommigen hebben zelfs nooit leren rijden met een fiets, laat staan een auto of vrachtwagen en dat word hier op onze wegen losgelaten.

Ikzelf, die dik 4 miljoen ongevalsvrije kilometers bijeen gereden heb in meer dan 20 jaar, kan zelfs geen C of CE voertuig meer huren om er de verhuis van de zoon mee te doen enkele weken geleden.
We hadden eigenlijk maar deze (http://www.dockx.be/nl/huur-verhuur/maxi-load-mercedes-sprinter-519-cdi/) gevraagd en het gebruik van de digitach zo gelaten want mijn kaart is vervallen. Mijn rijbewijs is er "oud" genoeg voor en kregen die mee met mijn BE.
C of CE is niet meer geldig omwille van de medische schifting.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op zondag 11 mei 2014 - 10:52:27
Ikzelf, die dik 4 miljoen ongevalsvrije kilometers bijeen gereden heb in meer dan 20 jaar, kan zelfs geen C of CE voertuig meer huren om er de verhuis van de zoon mee te doen enkele weken geleden.
We hadden eigenlijk maar deze (http://www.dockx.be/nl/huur-verhuur/maxi-load-mercedes-sprinter-519-cdi/) gevraagd en het gebruik van de digitach zo gelaten want mijn kaart is vervallen. Mijn rijbewijs is er "oud" genoeg voor en kregen die mee met mijn BE.  C of CE is niet meer geldig omwille van de medische schifting.

 ::)

>>> zo 1 (http://www.dockx.be/nl/huur-verhuur/maxi-load-mercedes-sprinter-519-cdi/), een vaste (lichte) vrachtwagen met laadvermogen van 4.300 kg ?  

Huh ?  Hoe komen ze er bij Dockx in godsnaam bij, dat je dergelijk voertuig zou mogen besturen met een B+E behaald voor 1 mei 2013 ?  Dat heeft nooit gemogen ....  En de C1+E, is ook al bullshit.  Er hangt nog geeneens een aanhangwagen achter, toch ?  Voor dit voertuig is een rijbewijs C1 nodig, en als de MTM van het voertuig hoger is dan 7,5 ton, heb je een rijbewijs C nodig.

Zij verhuren jou dergelijk voertuig, terwijl zowel je digitach-kaart als je medische shifting vervallen zijn ?  Goed bezig, die knuppels van Dockx !   >:(

Zij verwarren met het feit dat een combinatie bestaande uit een trekkend voertuig categorie B, en een aanhangwagen met een MTM van > 3,5 ton, waarbij de totale MTM van de sleep maximaal 12 ton bedraagt, voortaan C1+E combinaties zijn.  Zij mogen evenwel -in het kader van verworven rechten- ook nog met een rijbewijs B+E bestuurd worden, indien behaald VOOR 1 mei 2013.  

>>> bron (http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2013/01/15_1.pdf#Page23)

Citaat
Art. 15. Artikel 4 van hetzelfde besluit, wordt vervangen als volgt :

« Art. 4. Artikel 2 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 1 september 2006, wordt vervangen als volgt :
« Art. 2. § 1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën :

6° Categorie B+E : samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg;

7° Categorie C1 : andere auto’s dan die van de categorieën D1 of D, met een maximale toegelaten massa van meer dan 3 500 kg en ten hoogste 7 500 kg en die zijn ontworpen en gebouwd voor het vervoer
van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld;

8° Categorie C1+E :
— samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie C1 en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;
— samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;

Citaat
Art. 29. Artikel 50 van hetzelfde besluit wordt vervangen als volgt :

« Art. 50. In artikel 78 van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 5 september 2002, 15 juli 2004, 1 september 2006 en 24 augustus 2007, worden de volgende wijzigingen aangebracht :

o) het vierde lid wordt vervangen als volgt :

p) het wordt aangevuld met een vijfde en zesde lid die luiden als
volgt :

Het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, afgegeven vóór 1 mei 2013, laat toe in artikel 2, § 1, 8°, tweede streepje, bedoelde voertuigen te besturen. ». ».

edit: dus samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximale toegelaten massa van meer dan 3.500 kg, mits de maximale toegelaten massa van het samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt;


Samengevat

Dus bij deze regeling, moet je eerder denken aan >>> zoiets (http://www.dockx.be/nl/huur-verhuur/trekker-met-oplegger-met-laadklep-mercedes-sprinter-519-cdi/) of >>> zoiets (http://www.dockx.be/nl/huur-verhuur/trekker-met-oplegger-met-schuifzeil-mercedes-sprinter-519-cdi/).  
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op zondag 11 mei 2014 - 12:18:53
Dat is een speciaal systeem die zij (voorlopig) alleen hebben met patent dacht ik. Bij de introductie enkele jaren geleden had ik er ook mijn twijfels bij maar het gaat effectief over een lichte vracht met aanhangwagen.
Die tweede as is zelfs een soort opleggersysteem, met plateau en aparte nummerplaat en al, die onder het voertuig gebouwd is.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op zondag 11 mei 2014 - 12:26:16
@ bibi585:

Kan allemaal wel zijn, maar ik heb daar toch mijn bedenkingen bij.

Ooit heb ik overdag op een parking langs de autosnelweg eens een verkeerde afslag genomen en mij dan maar gans vooraan op een lange parkeerplaats gezet (er waren trouwens nog heel wat van die parkeerplaatsen vrij). Een bus, die er nog gemakkelijk bij kon, kwam achter mij staan en begon een claxonconcert af te steken. Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Verder kan het de vrachtwagenbestuurder bij mijn ongeval niet ontgaan zijn dat hij daar op de rijbaan van de toegang tot een parking 's nachts met een zichtbaarheid door een sneeuwstorm van amper 10 meter zeer gevaarlijk stond.

Hij beweert dat hij zijn 4 richtingsaanwijzers aangestoken had (wat niet klopt), doch ze misschien bedekt waren met sneeuw en daardoor niet zichtbaar waren. Nu moet jij me eens vertellen hoe het vertikale vlak van achterlichten van een oplegger, die zich in een U-vormige bumper bevinden, onder een naar achter uitstekend deel van de laadvloer, en van de sneeuw wegrijdend, dermate met sneeuw konden bedekt zijn dat je zelfs die 21 Watt lampen niet zou zien knipperen hebben.

Had hij, zoals hij verplicht was, een gevarendriehoek opgesteld op 100 m achter zijn gevaarte, dan was ik er 100 m eerder op attent geworden, en had ik uiteraard nog tijdig kunnen uitwijken of stoppen. Maar zelfs dat niet. Na het ongeval is hij wel een geel knipperlicht erachter gaan opstellen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op zondag 11 mei 2014 - 12:28:52
Dat is een speciaal systeem die zij (voorlopig) alleen hebben met patent dacht ik. Bij de introductie enkele jaren geleden had ik er ook mijn twijfels bij maar het gaat effectief over een lichte vracht met aanhangwagen.
Die tweede as is zelfs een soort opleggersysteem, met plateau en aparte nummerplaat en al, die onder het voertuig gebouwd is.

Ok, dan zou het kunnen.  Heb ik alvast nog nooit gezien.

Dus, die tweede as, kan je volledig afkoppelen ?  Waar zitten de steunpoten dan ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op zondag 11 mei 2014 - 12:47:12
@ bibi585:

Kan allemaal wel zijn, maar ik heb daar toch mijn bedenkingen bij.

Ooit heb ik overdag op een parking langs de autosnelweg eens een verkeerde afslag genomen en mij dan maar gans vooraan op een lange parkeerplaats gezet (er waren trouwens nog heel wat van die parkeerplaatsen vrij). Een bus, die er nog gemakkelijk bij kon, kwam achter mij staan en begon een claxonconcert af te steken. Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Met het nodige respect voor het ongeval dat je helaas overkomen is, maarreuhm .....

Willen we 's een boompje opzetten, over hoe en waar sommige touringcarchauffeurs hun reizigers laten instappen/uitstappen ?  Met alle risciso's vandien, zowel voor z'n eigen passagiers, als voor de overige weggebruikers ?  En jippaa: de zomer komt er weer aan.  Geweldig toch, voor de vrachtwagenchauffeurs die het weldra NOG moeilijker krijgen om een reglementair plaatsje te vinden om hun wettelijke rusttijden op te nemen.  Driekwart van de sowieso al schaarse parkeerplaatsen voor vrachtwagens zijn namelijk ingenomen door Kees met z'n sleurhut.

Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op zondag 11 mei 2014 - 13:41:36
Willen we 's een boompje opzetten, over hoe en waar sommige touringcarchauffeurs hun reizigers laten instappen/uitstappen ?  Met alle risciso's vandien, zowel voor z'n eigen passagiers, als voor de overige weggebruikers ?

Ik kan jou alleen maar 100% gelijk geven. Dikwijls blijft de autocar dan ook nog een half uur met draaiende motor op zo een onmogelijke plaats wachten tot iedereen terug is.

Het bevestigt dat, met welk voertuig ze ook rijden, uitgerekend vele beroepsschauffeurs zich weinig professioneel gedragen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op zondag 11 mei 2014 - 15:28:06
Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Cowboys heb je overal.
Als alles vol staat is dat vaak nog de enige optie. In je binnenzak steken en in een boom kruipen om te slapen is me ook nog nooit gelukt. Een tentje zetten om in te slapen met je vrachtwagen in je binnenzak mag ook niet want dan ben je aan het wildcamperen.

Hij beweert dat hij zijn 4 richtingsaanwijzers aangestoken had (wat niet klopt), doch ze misschien bedekt waren met sneeuw en daardoor niet zichtbaar waren. Nu moet jij me eens vertellen hoe het vertikale vlak van achterlichten van een oplegger, die zich in een U-vormige bumper bevinden, onder een naar achter uitstekend deel van de laadvloer, en van de sneeuw wegrijdend, dermate met sneeuw konden bedekt zijn dat je zelfs die 21 Watt lampen niet zou zien knipperen hebben.

Dat is, denk ik, alleen vast te stellen op het moment zelf of ze al dan niet voldoende zichtbaar waren. Wat ik wel weet is dat men soms verbaasd staat wat wind kan doen met stof, vuil, sneeuw en dergelijke meer.

Een, zoals zo vaak, spijtige samenloop van omstandigheden.

Wat er ook vaak over het hoofd gezien wordt is dat wanneer een vrachtwagen stopt om z'n verplichte rust te nemen, die gedurende die volledige rustperiode geen meter mag bewegen. Dus wanneer je al 2 parkings doorgereden hebt omdat er geen plaats was dan MOET je wel stoppen op de derde. Plaats of niet want zoals eerder aangehaald zijn de boetes niet mals.
Wanneer je dan ergens "bedenkelijk" moet staan en 10 minuten later komen er 5 plaatsen vrij dan mag je je voertuig niet eens verplaatsen.
In de omstandigheden zoals bij het ongeval is het ook niet aangewezen om je met een vrachtwagen ver buiten het nog zichtbare wegdek te wagen. Voor hetzelfde zak je ergens in, glij je in een put of gracht of zit je daar gewoon een paar dagen vast in de sneeuw.

Dus, die tweede as, kan je volledig afkoppelen ?  Waar zitten de steunpoten dan ?

Kan inderdaad (in principe  ;) ) afgekoppeld worden maar daar ben je volgens diene mens wel een uur of 4 mee bezig.
De steunpoten zitten ingeklapt onder de laadbak. De "aanhangwagen" is ook voorzien van luchtvering en remmen met perslucht.
Voelt wat vreemd aan de combinatie van de 2 soorten remmen maar het valt best mee.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op zondag 11 mei 2014 - 19:46:36
Kan inderdaad (in principe  ;) ) afgekoppeld worden maar daar ben je volgens diene mens wel een uur of 4 mee bezig.
De steunpoten zitten ingeklapt onder de laadbak. De "aanhangwagen" is ook voorzien van luchtvering en remmen met perslucht.
Voelt wat vreemd aan de combinatie van de 2 soorten remmen maar het valt best mee.

Wat is dan eigenlijk het nut of de meerwaarde van zo'n soort combinatie ? (sorry als ik wat te ver offtopic doordram)
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op maandag 12 mei 2014 - 00:19:54
Wat is dan eigenlijk het nut of de meerwaarde van zo'n soort combinatie ? (sorry als ik wat te ver offtopic doordram)

Mensen met enkel B+E (=uitstervend ras) mogen ermee rijden, vaste wagen is makkelijker te manoeuvreren, laadklep, slingert niet zoals een aanhangwagen al eens durft te doen, tolkosten, ...

En toen kwam de overheid weeral eens af met de zoveelste pestmaatregel om alles moeilijker en duurder te maken voor diegenen die het op de goeie manier willen doen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 12 mei 2014 - 14:19:27
Maar een vrachtwagen die dwars op 10 parkeerplaatsen voor personenwagens staat, dat moet kunnen.

Cowboys heb je overal.
Als alles vol staat is dat vaak nog de enige optie. In je binnenzak steken en in een boom kruipen om te slapen is me ook nog nooit gelukt. Een tentje zetten om in te slapen met je vrachtwagen in je binnenzak mag ook niet want dan ben je aan het wildcamperen.

Rijtijd om of niet: als een vrachtwagen ergens niet mag parkeren, dan mag hij er niet parkeren. De wegcode geldt ook voor vrachtwagens:

Citaat
AR 4.4.  Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd. [...]

Gewoon afslepen dus, die hopen oud ijzer.

Het transportbedrijf moet er maar voor zorgen dat er tijdig een andere chauffeur ter plaatse is als de rijtijd van de eerste chauffeur opgebruikt is. Een vrachtwagen die stilstaat, kost geld in plaats van geld op te brengen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Inazuma op maandag 12 mei 2014 - 14:49:06
Dat is een speciaal systeem die zij (voorlopig) alleen hebben met patent dacht ik. Bij de introductie enkele jaren geleden had ik er ook mijn twijfels bij maar het gaat effectief over een lichte vracht met aanhangwagen.
Die tweede as is zelfs een soort opleggersysteem, met plateau en aparte nummerplaat en al, die onder het voertuig gebouwd is.

Het is gewoon een opligger die vast ligt ipv te scharnieren (wat wettelijk niet verplicht is), de pin zit op de wettelijke afstand, maar dat is redelijk ver vooraan in verhouding tot het bakje zelf.

Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op maandag 12 mei 2014 - 14:55:29
Om de oorzaken, ben je handig heen gefietst.

Het transportbedrijf moet er maar voor zorgen dat er tijdig een andere chauffeur ter plaatse is als de rijtijd van de eerste chauffeur opgebruikt is. Een vrachtwagen die stilstaat, kost geld in plaats van geld op te brengen.

Leg eens haarfijn uit, hoe je dat concreet in de praktijk zou omzetten ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Inazuma op maandag 12 mei 2014 - 15:04:48
De vrachtwagenchauffeurs / hun werkgever hebben al lang gezien dat de verkeersveiligheid in gevaar brengen, veel goedkoper uitvalt dan de dwaze reglementering inzake  rij/rusttijden te overtreden.

En dus staan ze overal waar het uitkomt volgens die rusttijdenreglementering.

Werken E19 ? Aan de splitsing in A'pen Noord staat het vol na een file ...
Alle "diensten" doorsteekjes op de snelwegen : gebruikt door vrachtwagens (C3 = 55 euro, parkeerverbod 110 erbij, tezamen = 160 euro ; peanuts ivm inbreuk rusttijd)
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op maandag 12 mei 2014 - 15:25:55
Mensen met enkel B+E (=uitstervend ras) mogen ermee rijden

Neen, hoor.  De opleiding voor B+E, wordt nog geregeld gevraagd.  Denk aan mensen die een caravan willen kopen, paardentrailers, ....

vaste wagen is makkelijker te manoeuvreren, laadklep, slingert niet zoals een aanhangwagen al eens durft te doen, tolkosten, ...

Dus eigenlijk heeft Dockx een soort handigheidje bedacht, waardoor je een voertuig dat veel weg heeft van een C1, nu ook bestuurd mag worden door chauffeurs met een B+E.  Zo kunnen ze er méér potentiële klanten voor warm maken.  Zoiets ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jo op maandag 12 mei 2014 - 18:32:35
De vrachtwagenchauffeurs / hun werkgever hebben al lang gezien dat de verkeersveiligheid in gevaar brengen, veel goedkoper uitvalt dan de dwaze reglementering inzake  rij/rusttijden te overtreden.

En dus staan ze overal waar het uitkomt volgens die rusttijdenreglementering.

Werken E19 ? Aan de splitsing in A'pen Noord staat het vol na een file ...
Alle "diensten" doorsteekjes op de snelwegen : gebruikt door vrachtwagens (C3 = 55 euro, parkeerverbod 110 erbij, tezamen = 160 euro ; peanuts ivm inbreuk rusttijd)
Mijne maat  komt van de 313 richting ring in Deurne staat het plots stil, hij staat een half uur zonder een meter te rijden, hierdoor zit hij 10 minuten over zijn rijtijd als hij de eerste afrit neemt (sportpaleis).
De week daarop doet hij een ritje ADR naar Duitsland waar hij op een parking vertrekt zonder zijn pinker te gebruiken, dat hebben ze door de vingers gezien maar ondertussen heel de reutemeteut nagekeken en wat bleek de week daarvoor 10 minuten te lang en nu bolt hij ADR (warme melasse), afgerond 2000€
Wat wil je dan voor 160€ ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 12 mei 2014 - 18:44:24
Het transportbedrijf moet er maar voor zorgen dat er tijdig een andere chauffeur ter plaatse is als de rijtijd van de eerste chauffeur opgebruikt is. Een vrachtwagen die stilstaat, kost geld in plaats van geld op te brengen.
Leg eens haarfijn uit, hoe je dat concreet in de praktijk zou omzetten ?

Zeer eenvoudig: NSTE (Non Stop Transport Enterprise). Er zijn er hier veel in Duitsland. Ze hebben chauffeurs in stand-by over heel Duitsland (en natuurlijk een Track and Trace systeem). Kan een chauffeur niet meer verder rijden, dan staat er al een vervanger klaar als hij aankomt op de parking.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op maandag 12 mei 2014 - 19:19:58
Zeer eenvoudig: NSTE (Non Stop Transport Enterprise). Er zijn er hier veel in Duitsland. Ze hebben chauffeurs in stand-by over heel Duitsland (en natuurlijk een Track and Trace systeem). Kan een chauffeur niet meer verder rijden, dan staat er al een vervanger klaar als hij aankomt op de parking.

Da's het probleem nu net: zijn collega mag hem daar staan opwachten zoveel hij wil, maar die parking hààlt de chauffeur niet door de file, en het gebrek aan voldoende parkings.   Een oplossing die er geen is, dus.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: Inazuma op maandag 12 mei 2014 - 20:12:52
Mijne maat  komt van de 313 richting ring in Deurne staat het plots stil, hij staat een half uur zonder een meter te rijden, hierdoor zit hij 10 minuten over zijn rijtijd als hij de eerste afrit neemt (sportpaleis).
De week daarop doet hij een ritje ADR naar Duitsland waar hij op een parking vertrekt zonder zijn pinker te gebruiken, dat hebben ze door de vingers gezien maar ondertussen heel de reutemeteut nagekeken en wat bleek de week daarvoor 10 minuten te lang en nu bolt hij ADR (warme melasse), afgerond 2000€
Wat wil je dan voor 160€ ?
En dus zetten die zich met nog een minuutje of zo over, gewoon op de pechstrook ... veel goedkoper.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op maandag 12 mei 2014 - 20:22:17
Als ik dan onlangs die clown van een gouverneur hoorde verklaren dat hij parkings wil gaan sluiten omdat daar teveel illegalen worden aangetroffen ....  waar ligt het probleem dan ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 12 mei 2014 - 20:30:40
Da's het probleem nu net: zijn collega mag hem daar staan opwachten zoveel hij wil, maar die parking hààlt de chauffeur niet door de file, en het gebrek aan voldoende parkings.   Een oplossing die er geen is, dus.

Die chauffeurs halen altijd de parking waar hun collega hun staat op te wachten, anders mag de dispatcher gaan stempelen.

Omdat er toch een andere chauffeur bereid is, hoeft de eerste chauffeur zijn rijtijd niet op te gebruiken tot op het laatste nippertje. En het Track en Trace systeem van de NSTE deelt de chauffeur mede op welke parking hij eraf moet, rekening houdende met de verkeerssituatie.

Het systeem werkt al jaren feilloos.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op maandag 12 mei 2014 - 20:52:50
Omdat er toch een andere chauffeur bereid is, hoeft de eerste chauffeur zijn rijtijd niet op te gebruiken tot op het laatste nippertje. En het Track en Trace systeem van de NSTE deelt de chauffeur mede op welke parking hij eraf moet, rekening houdende met de verkeerssituatie.

De chauffeur stopt dan, en de collega neemt over.  Wat met de eerste chauffeur ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op maandag 12 mei 2014 - 21:22:51
De chauffeur stopt dan, en de collega neemt over.  Wat met de eerste chauffeur ?

Die rijdt weg met de firmawagen waarmee de vervanger toegekomen is.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op dinsdag 13 mei 2014 - 22:20:52
De chauffeur stopt dan, en de collega neemt over.  Wat met de eerste chauffeur ?

Die rijdt weg met de firmawagen waarmee de vervanger toegekomen is.

Daar was ik al bang voor ....  

Volgens 561/2006, is dat arbeidstijd als hij met de firmawagen wegrijdt.  Probleempje: die chauffeur z'n uren zijn op, anders zou hij niet moeten wisselen met z'n collega.  
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jo op dinsdag 13 mei 2014 - 22:37:03
Wist je dat de 45 minuten rust niet achter het stuur genomen mag worden? Dat dit ook bestempeld word als werken? Toch in Duitsland, 1500€ danke.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op dinsdag 20 mei 2014 - 12:48:38
 Probleempje: die chauffeur z'n uren zijn op, anders zou hij niet moeten wisselen met z'n collega.

Waarom zouden zijn uren moeten op zijn? Men kan hem toch bijvoorbeeld 8 uur laten rijden met de vrachtwagen en daarna 1 uur met een personenwagen.

Wat doen de Belgen? Chauffeur A rijdt met een vrachtwagen of autocar tot zijn uren zo goed als compleet op zijn. Dan wordt hij vervangen door chauffeur B, die hem al die tijd al gevolgd heeft met een personenwagen, en waarmee chauffeur A dan terugrijdt. Op het ogenblik van de wissel zitten beide chauffeurs al lang achter een stuur, maar moeten ze bovendien nog lang rijden, A met een personenwagen, B met een vrachtwagen of autocar. Ik zal best maar geen namen van dergelijke transportbedrijven noemen zeker...
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op dinsdag 20 mei 2014 - 13:33:27
Wat doen de Belgen? Chauffeur A rijdt met een vrachtwagen of autocar tot zijn uren zo goed als compleet op zijn. Dan wordt hij vervangen door chauffeur B, die hem al die tijd al gevolgd heeft met een personenwagen, en waarmee chauffeur A dan terugrijdt. Op het ogenblik van de wissel zitten beide chauffeurs al lang achter een stuur, maar moeten ze bovendien nog lang rijden, A met een personenwagen, B met een vrachtwagen of autocar. Ik zal best maar geen namen van dergelijke transportbedrijven noemen zeker...

Wat houdt je tegen om namen te noemen ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: JC op dinsdag 20 mei 2014 - 13:50:02
Ik heb het hier lang geleden ook al eens neergeschreven. Mijn vader werkte vroeger voor een klein autocarbedrijf, met een 5-tal full-time chauffeurs. Voor enkele lijnen naar industrie (Van Hool, Renault, ...) werkten er nog enkele part-time chauffeurs. Dit alles speelde zich af in de tweede helft van de jaren '80, begin jaren '90. De truck met de volgauto werd toen ook al dikwijls toegepast.
Bv. een bus rijdt richting Oostenrijk, wanneer één van de chauffeurs zijn uren ongeveer op zijn t.h.v. München neemt die de personenauto die volgde over en de chauffeur van de auto rijdt met de bus verder. Na een rit van pakweg 800 km komt de personenwagen terug toe in de Kempen, 's avonds laat. De volgende dag rijdt die chauffeur als tweede chauffeur met de bus naar Lourdes.

Ander voorbeeld. Mijn vader rijdt met de bus naar Saalbach als enige chauffeur. Net te ver om met één chauffeur te doen. Als ik me niet vergis waren toen 10 u toegelaten, hij zou er uiteindelijk een 12-tal uur over doen. Ter plekke wordt er gedurende de midweek weinig gereden. Met het gezelschap wordt afgesproken dat er een uitstap naar de Grössklockner extra komt. De betaling werd afgesproken met de baas van de firma. Mijn vader was in zijn nopjes, dat soort dingen deed hij graag. Twee dagen later moest hij met de bus terug naar Turnhout als enige chauffeur. Ter hoogte van de Eikelberg ging het goed mis. De motor van de bus loopt volledig vast, blijkbaar was een tube van de koeling losgevlogen tijdens de klim, bovendien was de turbocompressor volledig uit elkaar gevlogen. Later werden turbinestukken gevonden in de motor. Gevolg de motor was volledig geblokkeerd. Er wordt gebeld naar België en een tweede bus komt depanneren. Naar ik schat een rit van ongeveer 600 km. Zoon van de baas komt toe met de bus, de bagage wordt overladen en de rit vervolgd terug naar Turnhout. Mijn vader had een 8-tal uur gerust, maar niet in ideale omstandigheden. Het gezelschap begon zich agressief te gedragen. Uiteindelijk zijn die twee chauffeurs in Turnhout aangekomen rond 6u 's morgens. Wettelijk zal het allemaal wel niet geweest zijn.
Twee details: 1. wat zou er gebeurd zijn moest die motor het hebben begeven twee dagen vroeger op de Grössklockner? 2. de baas van de firma had mijn moeder niet verwittigd (pré-GSM tijdperk).

Het kon ook nog veel erger. Mijn vader werd gevraagd om met een bus naar Dubrovnik te rijden. Gelukkig moest hij hiervoor maar tot ergens in de buurt van Venetië waar de bus op de ferry ging. We spreken dan toch al snel over een afstand van pakweg 1300 km, natuurlijk veel te veel om met slechts één chauffeur af te leggen. Om de prijs te drukken had de baas van die firma afgesproken met het gezelschap. Blijkbaar was er iemand die het nodige rijbewijs had en die zou als tweede chauffeur gebruikt worden. Na vertrek in de buurt van Herentals vond mijn vader het al voor de snelweg welletjes en heeft hij het stuur terug overgenomen om de volledige rit zelf te rijden. Een groot risico bij controle, maar met die andere 'chauffeur' was het nog onveiliger.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op dinsdag 20 mei 2014 - 14:00:09
Ik heb het hier lang geleden ook al eens neergeschreven. Mijn vader werkte vroeger voor een klein autocarbedrijf, met een 5-tal full-time chauffeurs. Voor enkele lijnen naar industrie (Van Hool, Renault, ...) werkten er nog enkele part-time chauffeurs. Dit alles speelde zich af in de tweede helft van de jaren '80, begin jaren '90. De truck met de volgauto werd toen ook al dikwijls toegepast.
Bv. een bus rijdt richting Oostenrijk, wanneer één van de chauffeurs zijn uren ongeveer op zijn t.h.v. München neemt die de personenauto die volgde over en de chauffeur van de auto rijdt met de bus verder. Na een rit van pakweg 800 km komt de personenwagen terug toe in de Kempen, 's avonds laat. De volgende dag rijdt die chauffeur als tweede chauffeur met de bus naar Lourdes.

Er ontgaat me iets ....

Citaat
o) „meervoudige bemanning”: een situatie waarin er zich  tijdens elke rijperiode tussen twee opeenvolgende dagelijkse rusttijden of tussen een dagelijkse rusttijd en een wekelijkse rusttijd ten minste twee bestuurders in het voertuig bevinden om het te besturen. Bij meervoudige bemanning is de aanwezigheid van een andere bestuurder of andere bestuurders gedurende het eerste uur facultatief, maar gedurende de resterende periode verplicht;

Op het ogenblik dat die tweede chauffeur doorrijdt richting Oostenrijk, en de andere huiswaarts keert, is hij hiermee toch nooit in orde ?
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: JC op dinsdag 20 mei 2014 - 14:16:01
Was dat ook zo in 1986 of 1987? Qua rust- en rijtijden is de wetgeving in die tijd al aardig gewijzigd. Waarschijnlijk net om dergelijke firma's in het gelid te duwen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bert.covens op dinsdag 20 mei 2014 - 14:19:25
Was dat ook zo in 1986 of 1987? Qua rust- en rijtijden is de wetgeving in die tijd al aardig gewijzigd. Waarschijnlijk net om dergelijke firma's in het gelid te duwen.

Op die vraag, moet ik je 't antwoord schuldig blijven, vrees ik.  Zou idd. wel 's een regel kunnen zijn, die men in 't leven geroepen heeft om (oa) de truck-met de-volgwagen een halt toe te roepen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op woensdag 28 mei 2014 - 00:24:55
Was dat ook zo in 1986 of 1987? Qua rust- en rijtijden is de wetgeving in die tijd al aardig gewijzigd. Waarschijnlijk net om dergelijke firma's in het gelid te duwen.

In die tijd waren ze al content als je 8 tot 10 per dag onafgebroken stilstand zagen* op je schijf.

*Meestal was dat "zien" slechts een illusie, toch zeker bij de langeafstandrijders.

@Jozef
Zonder veel in detail te treden maar sta eens stil bij de verhuis van enkele jaren geleden. Moest ik met schijven EN 100% reglementair gereden hebben.
En eigenlijk was dat vakantie voor mij.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op woensdag 28 mei 2014 - 12:01:00
@Jozef
Zonder veel in detail te treden maar sta eens stil bij de verhuis van enkele jaren geleden. Moest ik met schijven EN 100% reglementair gereden hebben.

Juist, dan was je hier in één keer niet geraakt.

Denk ook nog eens aan de nacht van 30 april op 1 mei 2008, toen je meegereden bent met je bestelwagen en een aanhangwagen. Weet je nog hoeveel moeite het ons kostte om op de parkings ergens te kunnen gaan staan (en dan nog niet reglementair) omdat de vrachtwagens al de parkeerplaatsen van de personenwagens ingenomen hadden? Vervelend, maar niet levensgevaarlijk. De bestuurder van de vrachtwagen waar ik op 27 januari 2014 onder gereden ben, heeft wél mijn leven in gevaar gebracht.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: bibi585 op vrijdag 30 mei 2014 - 01:50:03
Ik moet wel zeggen dat ik nooit voor de parking mijn verplichte rust heb genomen. Steeds op of net voorbij (ja op de pechstrook) de parking.
Om er voorbij te geraken moet je soms ook al het geluk hebben om je niet hopeloos vast te rijden op de parking zelf omdat ze overvol staat.
Buiten de autosnelweg is de kans wel veel groter om ongewenst bezoek te krijgen.
Titel: Re: Maschine kaputt
Bericht door: jozef op vrijdag 30 mei 2014 - 10:40:59
Ik moet wel zeggen dat ik nooit voor de parking mijn verplichte rust heb genomen. Steeds op of net voorbij (ja op de pechstrook) de parking.

Voilà. Je hebt dan ten minste de moeite genomen om te gaan kijken of er op de parking zelf nog plaats is.

Maar de bestuurder van de vrachtwagen waar ik onder gereden ben, stond helemaal aan het begin van de toegangsweg tot de parking.

Normaal vloek je dan eens en rijd je er naast. Maar als zo een vrachtwagen daar totaal onverlicht en zonder gevaarsdriehoek in een sneeuwstorm met amper 10 meter zicht staat, dan vind ik die bestuurder wel een crimineel.

Helaas wil mijn advocaat niets meer doen. Voor hem is het simpel: "Je hebt niet tijdig kunnen stoppen, dus reed je te snel". Ik zou eens willen zien of hij nog tijdig kan stoppen als er plots een voetganger een autosnelweg oversteekt waar hij tegen 250 km/h aangereden komt.