Auteur Topic: Maschine kaputt  (gelezen 16474 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #60 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 20:22:17 »
Als ik dan onlangs die clown van een gouverneur hoorde verklaren dat hij parkings wil gaan sluiten omdat daar teveel illegalen worden aangetroffen ....  waar ligt het probleem dan ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #61 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 20:30:40 »
Da's het probleem nu net: zijn collega mag hem daar staan opwachten zoveel hij wil, maar die parking hààlt de chauffeur niet door de file, en het gebrek aan voldoende parkings.   Een oplossing die er geen is, dus.

Die chauffeurs halen altijd de parking waar hun collega hun staat op te wachten, anders mag de dispatcher gaan stempelen.

Omdat er toch een andere chauffeur bereid is, hoeft de eerste chauffeur zijn rijtijd niet op te gebruiken tot op het laatste nippertje. En het Track en Trace systeem van de NSTE deelt de chauffeur mede op welke parking hij eraf moet, rekening houdende met de verkeerssituatie.

Het systeem werkt al jaren feilloos.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #62 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 20:52:50 »
Omdat er toch een andere chauffeur bereid is, hoeft de eerste chauffeur zijn rijtijd niet op te gebruiken tot op het laatste nippertje. En het Track en Trace systeem van de NSTE deelt de chauffeur mede op welke parking hij eraf moet, rekening houdende met de verkeerssituatie.

De chauffeur stopt dan, en de collega neemt over.  Wat met de eerste chauffeur ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #63 Gepost op: maandag 12 mei 2014 - 21:22:51 »
De chauffeur stopt dan, en de collega neemt over.  Wat met de eerste chauffeur ?

Die rijdt weg met de firmawagen waarmee de vervanger toegekomen is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #64 Gepost op: dinsdag 13 mei 2014 - 22:20:52 »
De chauffeur stopt dan, en de collega neemt over.  Wat met de eerste chauffeur ?

Die rijdt weg met de firmawagen waarmee de vervanger toegekomen is.

Daar was ik al bang voor ....  

Volgens 561/2006, is dat arbeidstijd als hij met de firmawagen wegrijdt.  Probleempje: die chauffeur z'n uren zijn op, anders zou hij niet moeten wisselen met z'n collega.  
« Laatst bewerkt op: dinsdag 13 mei 2014 - 22:25:00 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Maschine kaputt
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 13 mei 2014 - 22:37:03 »
Wist je dat de 45 minuten rust niet achter het stuur genomen mag worden? Dat dit ook bestempeld word als werken? Toch in Duitsland, 1500€ danke.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 12:48:38 »
 Probleempje: die chauffeur z'n uren zijn op, anders zou hij niet moeten wisselen met z'n collega.

Waarom zouden zijn uren moeten op zijn? Men kan hem toch bijvoorbeeld 8 uur laten rijden met de vrachtwagen en daarna 1 uur met een personenwagen.

Wat doen de Belgen? Chauffeur A rijdt met een vrachtwagen of autocar tot zijn uren zo goed als compleet op zijn. Dan wordt hij vervangen door chauffeur B, die hem al die tijd al gevolgd heeft met een personenwagen, en waarmee chauffeur A dan terugrijdt. Op het ogenblik van de wissel zitten beide chauffeurs al lang achter een stuur, maar moeten ze bovendien nog lang rijden, A met een personenwagen, B met een vrachtwagen of autocar. Ik zal best maar geen namen van dergelijke transportbedrijven noemen zeker...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #67 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 13:33:27 »
Wat doen de Belgen? Chauffeur A rijdt met een vrachtwagen of autocar tot zijn uren zo goed als compleet op zijn. Dan wordt hij vervangen door chauffeur B, die hem al die tijd al gevolgd heeft met een personenwagen, en waarmee chauffeur A dan terugrijdt. Op het ogenblik van de wissel zitten beide chauffeurs al lang achter een stuur, maar moeten ze bovendien nog lang rijden, A met een personenwagen, B met een vrachtwagen of autocar. Ik zal best maar geen namen van dergelijke transportbedrijven noemen zeker...

Wat houdt je tegen om namen te noemen ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #68 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 13:50:02 »
Ik heb het hier lang geleden ook al eens neergeschreven. Mijn vader werkte vroeger voor een klein autocarbedrijf, met een 5-tal full-time chauffeurs. Voor enkele lijnen naar industrie (Van Hool, Renault, ...) werkten er nog enkele part-time chauffeurs. Dit alles speelde zich af in de tweede helft van de jaren '80, begin jaren '90. De truck met de volgauto werd toen ook al dikwijls toegepast.
Bv. een bus rijdt richting Oostenrijk, wanneer één van de chauffeurs zijn uren ongeveer op zijn t.h.v. München neemt die de personenauto die volgde over en de chauffeur van de auto rijdt met de bus verder. Na een rit van pakweg 800 km komt de personenwagen terug toe in de Kempen, 's avonds laat. De volgende dag rijdt die chauffeur als tweede chauffeur met de bus naar Lourdes.

Ander voorbeeld. Mijn vader rijdt met de bus naar Saalbach als enige chauffeur. Net te ver om met één chauffeur te doen. Als ik me niet vergis waren toen 10 u toegelaten, hij zou er uiteindelijk een 12-tal uur over doen. Ter plekke wordt er gedurende de midweek weinig gereden. Met het gezelschap wordt afgesproken dat er een uitstap naar de Grössklockner extra komt. De betaling werd afgesproken met de baas van de firma. Mijn vader was in zijn nopjes, dat soort dingen deed hij graag. Twee dagen later moest hij met de bus terug naar Turnhout als enige chauffeur. Ter hoogte van de Eikelberg ging het goed mis. De motor van de bus loopt volledig vast, blijkbaar was een tube van de koeling losgevlogen tijdens de klim, bovendien was de turbocompressor volledig uit elkaar gevlogen. Later werden turbinestukken gevonden in de motor. Gevolg de motor was volledig geblokkeerd. Er wordt gebeld naar België en een tweede bus komt depanneren. Naar ik schat een rit van ongeveer 600 km. Zoon van de baas komt toe met de bus, de bagage wordt overladen en de rit vervolgd terug naar Turnhout. Mijn vader had een 8-tal uur gerust, maar niet in ideale omstandigheden. Het gezelschap begon zich agressief te gedragen. Uiteindelijk zijn die twee chauffeurs in Turnhout aangekomen rond 6u 's morgens. Wettelijk zal het allemaal wel niet geweest zijn.
Twee details: 1. wat zou er gebeurd zijn moest die motor het hebben begeven twee dagen vroeger op de Grössklockner? 2. de baas van de firma had mijn moeder niet verwittigd (pré-GSM tijdperk).

Het kon ook nog veel erger. Mijn vader werd gevraagd om met een bus naar Dubrovnik te rijden. Gelukkig moest hij hiervoor maar tot ergens in de buurt van Venetië waar de bus op de ferry ging. We spreken dan toch al snel over een afstand van pakweg 1300 km, natuurlijk veel te veel om met slechts één chauffeur af te leggen. Om de prijs te drukken had de baas van die firma afgesproken met het gezelschap. Blijkbaar was er iemand die het nodige rijbewijs had en die zou als tweede chauffeur gebruikt worden. Na vertrek in de buurt van Herentals vond mijn vader het al voor de snelweg welletjes en heeft hij het stuur terug overgenomen om de volledige rit zelf te rijden. Een groot risico bij controle, maar met die andere 'chauffeur' was het nog onveiliger.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #69 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 14:00:09 »
Ik heb het hier lang geleden ook al eens neergeschreven. Mijn vader werkte vroeger voor een klein autocarbedrijf, met een 5-tal full-time chauffeurs. Voor enkele lijnen naar industrie (Van Hool, Renault, ...) werkten er nog enkele part-time chauffeurs. Dit alles speelde zich af in de tweede helft van de jaren '80, begin jaren '90. De truck met de volgauto werd toen ook al dikwijls toegepast.
Bv. een bus rijdt richting Oostenrijk, wanneer één van de chauffeurs zijn uren ongeveer op zijn t.h.v. München neemt die de personenauto die volgde over en de chauffeur van de auto rijdt met de bus verder. Na een rit van pakweg 800 km komt de personenwagen terug toe in de Kempen, 's avonds laat. De volgende dag rijdt die chauffeur als tweede chauffeur met de bus naar Lourdes.

Er ontgaat me iets ....

Citaat
o) „meervoudige bemanning”: een situatie waarin er zich  tijdens elke rijperiode tussen twee opeenvolgende dagelijkse rusttijden of tussen een dagelijkse rusttijd en een wekelijkse rusttijd ten minste twee bestuurders in het voertuig bevinden om het te besturen. Bij meervoudige bemanning is de aanwezigheid van een andere bestuurder of andere bestuurders gedurende het eerste uur facultatief, maar gedurende de resterende periode verplicht;

Op het ogenblik dat die tweede chauffeur doorrijdt richting Oostenrijk, en de andere huiswaarts keert, is hij hiermee toch nooit in orde ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #70 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 14:16:01 »
Was dat ook zo in 1986 of 1987? Qua rust- en rijtijden is de wetgeving in die tijd al aardig gewijzigd. Waarschijnlijk net om dergelijke firma's in het gelid te duwen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 20 mei 2014 - 14:19:25 »
Was dat ook zo in 1986 of 1987? Qua rust- en rijtijden is de wetgeving in die tijd al aardig gewijzigd. Waarschijnlijk net om dergelijke firma's in het gelid te duwen.

Op die vraag, moet ik je 't antwoord schuldig blijven, vrees ik.  Zou idd. wel 's een regel kunnen zijn, die men in 't leven geroepen heeft om (oa) de truck-met de-volgwagen een halt toe te roepen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 28 mei 2014 - 00:24:55 »
Was dat ook zo in 1986 of 1987? Qua rust- en rijtijden is de wetgeving in die tijd al aardig gewijzigd. Waarschijnlijk net om dergelijke firma's in het gelid te duwen.

In die tijd waren ze al content als je 8 tot 10 per dag onafgebroken stilstand zagen* op je schijf.

*Meestal was dat "zien" slechts een illusie, toch zeker bij de langeafstandrijders.

@Jozef
Zonder veel in detail te treden maar sta eens stil bij de verhuis van enkele jaren geleden. Moest ik met schijven EN 100% reglementair gereden hebben.
En eigenlijk was dat vakantie voor mij.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Maschine kaputt
« Reactie #73 Gepost op: woensdag 28 mei 2014 - 12:01:00 »
@Jozef
Zonder veel in detail te treden maar sta eens stil bij de verhuis van enkele jaren geleden. Moest ik met schijven EN 100% reglementair gereden hebben.

Juist, dan was je hier in één keer niet geraakt.

Denk ook nog eens aan de nacht van 30 april op 1 mei 2008, toen je meegereden bent met je bestelwagen en een aanhangwagen. Weet je nog hoeveel moeite het ons kostte om op de parkings ergens te kunnen gaan staan (en dan nog niet reglementair) omdat de vrachtwagens al de parkeerplaatsen van de personenwagens ingenomen hadden? Vervelend, maar niet levensgevaarlijk. De bestuurder van de vrachtwagen waar ik op 27 januari 2014 onder gereden ben, heeft wél mijn leven in gevaar gebracht.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Maschine kaputt
« Reactie #74 Gepost op: vrijdag 30 mei 2014 - 01:50:03 »
Ik moet wel zeggen dat ik nooit voor de parking mijn verplichte rust heb genomen. Steeds op of net voorbij (ja op de pechstrook) de parking.
Om er voorbij te geraken moet je soms ook al het geluk hebben om je niet hopeloos vast te rijden op de parking zelf omdat ze overvol staat.
Buiten de autosnelweg is de kans wel veel groter om ongewenst bezoek te krijgen.