Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Wegeninfrastructuur => Topic gestart door: mazda op dinsdag 10 maart 2009 - 21:38:04

Titel: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op dinsdag 10 maart 2009 - 21:38:04
Plaats:  De Bareel in st Gillis .

Het is een rond punt, geen B1 of D5 (geen rotonde), er staat alleen een D1 die u verplicht om naar rechts op te rijden.
Het rare is dat aan elke toegangsweg verkeerslichten staan.
Er komen verschillende straten uit op dat punt.
Er krijgen altijd twee of drie straten tegelijk groen licht.
Je mag dan het punt oprijden met rondgaand verkeer.
Op het moment dat je groen krijgt zit er altijd verkeer op het punt dat  voorrang moet verlenen omdat je van rechts komt.

Kan deze combinatie van groen licht, voorrang van rechts en éénrichtingsverkeer rond een middelpunt?

Wat vinden jullie hiervan?
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Stefto op dinsdag 10 maart 2009 - 22:15:51
Plaats:  De Bareel in st Gillis .

Het is een rond punt, geen B1 of D5 (geen rotonde), er staat alleen een D1 die u verplicht om naar rechts op te rijden.
Het rare is dat aan elke toegangsweg verkeerslichten staan.
Er komen verschillende straten uit op dat punt.
Er krijgen altijd twee of drie straten tegelijk groen licht.
Je mag dan het punt oprijden met rondgaand verkeer.
Op het moment dat je groen krijgt zit er altijd verkeer op het punt dat je voorrang moet verlenen omdat je van rechts komt.

Kan deze combinatie van groen licht, voorrang van rechts en éénrichtingsverkeer rond een middelpunt?

Wat vinden jullie hiervan?

Op z'n minst heel verwarrend.

61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt.

Het spijtige (of net het geluk) is dat het daar niet om een 4-armen kruispunt gaat. Wat is het statuut van dat "kruispunt" (geen plein of rotonde m.i.)? Wat zijn daar de dwarswegen?

De wegen van de wegbeheerder zijn ondoorgrondelijk. (soms zelfs in het Brusselse)

Toch nog even opmerken dat de lichten de voorrang niet beïnvloeden. (weet je natuurlijk ook wel)
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: jozef op dinsdag 10 maart 2009 - 22:25:52
Citaat van: Stefto
Wat is het statuut van dat "kruispunt" (geen plein of rotonde m.i.)?

Elke toegangsweg vormt een afzonderlijk T-kruispunt met de rijbaan van het "rond punt". Voor wie vanop een toegangsweg nadert, is de rijbaan van het "rond punt" de dwarsweg.

Het onderste van de drie verkeerslichten had dus een oranjegeel knipperlicht moeten zijn in plaats van een vast groen verkeerslicht.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Stefto op dinsdag 10 maart 2009 - 22:41:42
Citaat van: Stefto
Wat is het statuut van dat "kruispunt" (geen plein of rotonde m.i.)?

Elke toegangsweg vormt een afzonderlijk T-kruispunt met de rijbaan van het "rond punt".

Verduidelijk je even? Wat is een "rond punt" en waarom is of heeft dat "rond punt" een aparte rijbaan en afzonderlijke kruispunten?

Het onderste van de drie verkeerslichten had dus een oranjegeel knipperlicht moeten zijn in plaats van een vast groen verkeerslicht.

Idd. een legale oplossing.
Titel: ,
Bericht door: mazda op dinsdag 10 maart 2009 - 22:52:10
Ja inderdaad, dat dacht ik ook maar jaren geleden was dat ook zo en nu bij de plaatsing van nieuwe lichten branden er groene lichten ipv onderaan oranje knipperlichten.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: sniper op dinsdag 10 maart 2009 - 23:10:54
Het onderste van de drie verkeerslichten had dus een oranjegeel knipperlicht moeten zijn in plaats van een vast groen verkeerslicht.

Idd. een legale oplossing.
als het aangeduid staat als een 'rotonde'
anders blijft de VAR tellen
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op dinsdag 10 maart 2009 - 23:23:38
De VAR mag blijven.

Maar de vraag is als het kan dat men in de ene straat groen licht krijgt en in de andere straat geen rood licht maar gewoon VAR moet verlenen aan de bestuurders die groen hebben.

Met oranje pinklicht val je terug op de in voege zijnde voorrangsregeling.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Stefto op woensdag 11 maart 2009 - 00:00:49

Met oranje pinklicht val je terug op de in voege zijnde voorrangsregeling.

Met het groene licht toch ook bij VVR?
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op woensdag 11 maart 2009 - 08:01:59
Wel Stefto, dat is nu net wat ik mij afvraag?

Er zijn twee zaken waar ik niet zeker van ben.
Kan je groen hebben als op de dwarsweg(zoals Jozef schrijft, elk kruispunt is apart een T kruispunt) geen rood licht staat?
Gaan lichten niet boven de algemene regel van VVR?

Als de lichten niet werken vallen we terug op de in voege zijnde voorrangsregeling( VVR of borden)
Maar hier is een combinatie gemaakt van lichten en VVR.
En je moet altijd VVR verlenen ook al is men gestopt(voor het rode licht dan).

Het rode licht staat wel een klein stukje achteruit in de straten wat zou kunnen betekenen dat je niet op het kruispunt staat.
Het werkt in ieder geval, er zijn geen problemen met de toepassing.
De vraag is alleen of dit wettelijk is?
De groene lichten en de VVR spreken mekaar ook niet tegen.

Heb ook de vraag gesteld op wegcode.be op het franstalig gedeelte onder "rond point"
Er is een schrijven vertrokken naar de wegbeheerder. Bij antwoord gaat wegcode.be iets laten weten.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Michel op woensdag 11 maart 2009 - 11:36:47
Wel Stefto, dat is nu net wat ik mij afvraag?

Er zijn twee zaken waar ik niet zeker van ben.
Kan je groen hebben als op de dwarsweg(zoals Jozef schrijft, elk kruispunt is apart een T kruispunt) geen rood licht staat?
Gaan lichten niet boven de algemene regel van VVR?

Ja, als ze "werken" worden zelfs andere verkeerstekens ongeldig...  ;) 
En (werkende) verkeerslichten* zijn verkeerstekens dus gaan ze altijd voor op een verkeersregel,*behalve de lichten zie Art 6.3/ Art 64.1
Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art61
TITEL III: Verkeerstekens
Artikel 61: Driekleurige verkeerslichten

Citaat
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art6
Artikel 6: Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels 

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt niet voor het oranjegeel knipperlicht en voor de lichten boven de rijstroken.

Citaat
Artikel 64: Verkeersknipperlichten 
 
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: bibi585 op woensdag 11 maart 2009 - 14:06:05
Zijn dat geen, al dan niet automatische, verkeerslichten die een betere doorstroming moeten verzekeren tijdens de spits?
In Parijs wordt dit systeem vaak gebruikt, niet alleen aan rotondes maar ook aan de opritten van snelwegen, ringwegen en expreswegen.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op woensdag 11 maart 2009 - 14:29:16
Dat zou de bedoeling moeten zijn.
Maar waar plaatsen we dat in de wegcode?
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: bibi585 op woensdag 11 maart 2009 - 14:32:15
Dat zou de bedoeling moeten zijn.
Maar waar plaatsen we dat in de wegcode?


Hehe, tiens waarom negeren zoveel mensen het Belgisch verkeersreglement. Kassa-kassa???
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Michel op woensdag 11 maart 2009 - 15:28:34
Dat zou de bedoeling moeten zijn.
Maar waar plaatsen we dat in de wegcode?
Hehe, tiens waarom negeren zoveel mensen het Belgisch verkeersreglement. Kassa-kassa???

Ja, waarom landen er zoveel "lappendeken"-artikels tot bij Cassatie omdat zelfs politierechters - na beraad en discussie, vanuit hun stoel - er niet aan uit geraken... ?  ;)

Natuurlijk "proberen" de meeste bestuurders al rijdende het "verkeersreglement" soms in enkele seconden strikt na te leven...

Soit, een foto van dat rondpunt (geen rotonde) met die lichten zou fijn zijn.
Toch maar wachten wat de euhmmm-experten... zeggen...:
Citaat van: mazda
Heb ook de vraag gesteld op wegcode.be op het franstalig gedeelte onder "rond point"
Er is een schrijven vertrokken naar de wegbeheerder. Bij antwoord gaat wegcode.be iets laten weten.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: JC op woensdag 11 maart 2009 - 15:47:53
Dit kan al helpen:

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=De+Bareel+brussel&sll=51.256168,4.079747&sspn=0.009776,0.03077&g=De+Bareel+st+Gillis&ie=UTF8&ll=50.826891,4.344664&spn=0.001252,0.002403&t=h&z=19&lci=com.panoramio.all/ (http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=De+Bareel+brussel&sll=51.256168,4.079747&sspn=0.009776,0.03077&g=De+Bareel+st+Gillis&ie=UTF8&ll=50.826891,4.344664&spn=0.001252,0.002403&t=h&z=19&lci=com.panoramio.all/)

Hoewel er hier blijkbaar nog geen verkeerslichten staan, ik zie nl. niet de stopstrepen die je toch voor verkeerslichten vindt.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Michel op woensdag 11 maart 2009 - 16:06:19
Dit kan al helpen:
Hoewel er hier blijkbaar nog geen verkeerslichten staan, ik zie nl. niet de stopstrepen die je toch voor verkeerslichten vindt.

Als ik de topicstarter goed begrijp, en deze sat.-foto zie, zijn die verkeerslichten geplaatst om een wat vlotter "oprijden" te verkrijgen,
ttz de lichten zijn enkel bedoelt het verkeer te regelen dat op punt staat om het "rond plein" op te rijden (noem het A), en eens op het plein -ccw te volgen- geldt dan de VVR, aangezien er op de direct-volgende kp(n) geen borden of verkeerslichten uit het zicht van het circulair rijdend verkeer zijn (gaat praktisch ook niet), enkel vanuit de toegangswegen tot het "rond plein", als het volgende kp-verkeer (B) groen heeft, hebben ze voorrang het plein op te rijden, en speelt het eigenlijk geen rol meer, of is ondergeschikt dat ze ook voorrang hebben op het al circulair verkeer (A) dat van links komt.
Ttz uit het zicht van circulair verkeer (A) geldt dat (groen) verkeerslicht van B (en enkel vóór B) niet aan het volgende kp maar wel de dan geldige VVR.
Vervolgens het volgende kp hetzelfde voor circulair A en B (nu ook circulair) waar (C) dan van rechts komt, enz... 

Zonder verkeerslichten -zoals op google-maps- schijnt het vroeger daar "puur-vvr" te zijn, aangezien er blijkbaar nergens verkeerstekens staan.

Als ik de foto zo zie met 7 invallende wegen op zeer korte invoegruimte, is daar een rotonde blijkbaar onmogelijk of heeft totaal geen zin, omdat men bij wat drukker verkeer er zeer moeilijk op geraakt, wslk vandaar die verkeerslichten op enkele bepaalde kpn.

Zo zal het vroeger en nu in de praktijk bij puur-vvr ook ongeveer wel geweest zijn wie durft of wie de sterkste auto heeft riskeert in te voegen ondanks *nieuwe VVR ( *en zeker toen de stopregel-terug aanzetten-vvr kwijt bestond  ;D)

Naja met de L´Arc de Triomphe kan men het ook niet vergelijken....  ;)
Citaat
http://www.ksu.ksu.edu/roundabouts/
(http://www.ksu.ksu.edu/roundabouts/photos/larcdetriomphe1.jpg)

This is not a modern roundabout. This is not any kind of roundabout. This is a TRAFFIC CIRCLE!

(http://lh4.ggpht.com/abramsv/R9WRs6tLeuI/AAAAAAAALOA/c9EBNLvzt4k/s640/40337-crazy-traffic-at-arc-de-triomphe-paris-france.jpg)
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Stefto op woensdag 11 maart 2009 - 18:58:49
Gaan lichten niet boven de algemene regel van VVR?

Ja, in principe wel. Alleen is er een conflict nodig om het ene boven het andere te doen gelden. De lichten laten je gewoon toe om verder te rijden (of verbieden het), de VVR blijft gewoon gelden.
(Nu even een mindfucker: Het bovenbeschreven principe; Is dat zelfs geldig als er bij werkende verkeerslichten borden betr. voorrang geplaatst zijn?)
(en lichten die niet voldoen aan de voorschriften maar wel werken; eventuele voorrangsborden gelden dan niet; dus: VVR?)

En je moet altijd VVR verlenen ook al is men gestopt(voor het rode licht dan).

Als het duidelijk is dat de ander voor een rood licht staat mag je verder rijden:
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Kan je groen hebben als op de dwarsweg(zoals Jozef schrijft, elk kruispunt is apart een T kruispunt) geen rood licht staat?

Neen. Behalve als er een B9 of B15 staat en het rode licht vervangen is door een B5

1° wanneer de verkeerslichten geplaatst zijn om een oversteekplaats voor voetgangers te beschermen die in de nabijheid van een kruispunt ligt;

2° wanneer de verkeerslichten geplaatst zijn ter hoogte van een kruispunt gelegen in de onmiddellijke nabijheid van een ander kruispunt, dat met driekleurige verkeerslichten is uitgerust.

Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op woensdag 11 maart 2009 - 21:26:55
De verkeerslichten aan de arc de triomphe staan ter hoogte van de oversteekplaatsen(zie tweede foto van Michel), dus niet in de onmiddelijke omgeving van het kruispunt.
Deze lichten regelen het oversteken voor de voetgangers en tevens het aantal straten, boulevards  dat tegelijk op de place charles de gaulle(was place de l'étoile)toegang krijgt.
De VVR is van toepassing maar de lichten staan wel 20 tot 30m van de hoek van de straat.

De Bareel in St Gillis is veel kleiner, er rijden ook nog trams en de lichten staan  ongeveer op de hoek van de straten die op het plein uitkomen.
Zou het dan toch niet beter zijn zoals het voordien was met oranje knipperlicht ipv het groene licht?
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Michel op woensdag 11 maart 2009 - 21:38:27
Zou het dan toch niet beter zijn zoals het voordien was met oranje knipperlicht ipv het groene licht?
Regelt het oranje knipperlicht de toevoer van het oprijdend verkeer ?
Verkeerslichten kunnen dat wel.

Citaat
De verkeerslichten aan de arc de triomphe staan ter hoogte van de oversteekplaatsen(zie tweede foto van Michel), dus niet in de onmiddelijke omgeving van het kruispunt.
Deze lichten regelen het oversteken voor de voetgangers en tevens het aantal straten, boulevards  dat tegelijk op de place charles de gaulle(was place de l'étoile)toegang krijgt. ... 
btw hoeveel verkeerslichten staan daar volgens jou ? Ik denk alleen aan de bredere boulevards, aan de kleine straten zonder oversteekplaatsen niet, of zijn daar ook overal oversteekplaatsen met lichten?

Bij jouw 2e zin krijgt men de indruk dat elke straat en boulevard die op de place C uitkomen (12) door verkeerslichten geregeld worden die op een zekere afstand van de place C staan, is dat werkelijk zo ?
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op woensdag 11 maart 2009 - 22:34:43


Ik denk dat er een misverstand is.  Het oranje knipperlicht ipv het groene licht maar wel in het driekleurig systeem.
Dus rood bovenaan  vast oranje in het midden   oranje pinklicht onderaan ipv groen.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: mazda op woensdag 11 maart 2009 - 22:38:34
Ik ben niet zeker dat er aan elke straat die op de place Charles de Gaulle uitkomt  een licht staat.

Maar dat neemt niet weg dat de lichten regelen hoeveel straten tegelijk toegang krijgen op dit plein, zelfs al zouden er alleen maar lichten staan op 8 van de 12 toekomende straten of boulevards.


Rafael: titel aangepast, een titel als ',' zegt weinig in het overzicht.
Titel: Re: verkeerslichten aan rond punt
Bericht door: Michel op woensdag 11 maart 2009 - 23:46:35


Ik denk dat er een misverstand is.  Het oranje knipperlicht ipv het groene licht maar wel in het driekleurig systeem.
Dus rood bovenaan  vast oranje in het midden   oranje pinklicht onderaan ipv groen.
OK, nu volg ik, was even niet mee.
Als die combinatie wettelijk kan, tja waarom niet.