Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: Rafael op zaterdag 08 augustus 2009 - 21:33:02
-
-
Het is een mooi wagentje, maar waarom dan geen Tesla nemen ? Die is ook gebaseerd op de Elise en kost wat minder.
De prestaties zijn zeker zeer goed, het bereik begint op iets te lijken, waardoor ik ervan overtuigd ben dat we nog maar het topje van de ijsberg zien. Deze auto's zijn immers benzinevarianten die worden omgebouwd naar elektrisch. Een wagen die ontworpen wordt voor een elektrische aandrijving zal nog betere prestaties halen. Ik ben alvast zeer benieuwd.
-
Die Elise is natuurlijk ook zo duur omdat hij omgebouwd is
Ik vind de Loremo EV als E-karretje zelfs interessant, 2 versnellingen zijn genoeg voor 170 kmh.
http://evolution.loremo.com/content/view/98/141/lang,de/ voorlopig* 3 motoren.
LOREMO EV
Motor Elektro-Motor
Leistung 20kw, Li-Ion
V max 170 km/h
Beschleunigung 15s (0-100km/h)
Getriebeart 2-Gang Schaltgetriebe
Antrieb Mittelmotor / Heckantrieb
Verbrauch 6kwh / 100km
Reichweite 150 km
Gewicht < 600 kg
Luftwiderstand Cw=0,20
Sitze 2+2
Maße (l x b x h) 380 cm x 140 cm x 114 cm
Preis < 30.000 Euro
Serie Radio Airbags, Radio
Extras On-Board-PC, Klimaanlage, MP3-Player, Navigationssystem
Er mag wel wat meer "E-tank" in (vb. Akku x 2) bij minder als 600 kg en nog voldoende plaats (2 kofferruimtes) is dit mogelijk.
Prijs zal wel hoger worden...
*Interessanter als de dieselversies is vooral de geplande Benzine-LPG-versie, de LOREMO GT LPG, men leest waarom:
http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/5/5/lang,en/ Engels
http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/5/5/lang,de/
Loremo Antriebskonzepte
Mittwoch, 21. Januar 2009
[...
Für den sportlichen Loremo GT haben wir einen leistungsfähigen 2-Zylinder Ottomotor eines süddeutschen Herstellers mit 850 ccm und Saugrohreinspritzung vorgesehen, der ab diesem Jahr in Serie produziert wird. Der Motor leistet in der Grundvariante rund 45 kW.
Die Favorisierung des Ottomotors für den Loremo GT erfolgte aus verschiedenen Gründen:
- Aufgrund rechtlicher Hürden wird es immer schwieriger, Dieselmotoren auf dem Markt zu verbreiten. Dadurch, dass wir eine mit einem Ottomotor betriebene Variante anbieten, schaffen wir Projektsicherheit.
- Der Ottomotor bietet uns die Möglichkeit, mit relativ geringem Aufwand auch gasbetriebene Varianten anzubieten (sowohl CNG, als auch LPG).
Insbesondere das bereits weit verbreitete LPG (Flüssiggas) trifft heute auf das größte Versorgungsnetz an Tankstellen und ist in der technischen Umsetzung absolut unproblematisch und nahezu ohne Nachteile. Bei der beim Loremo gegebenen Genügsamkeit könnten die vorhandenen Reserven an Flüssiggas einen erheblichen Beitrag zur Mobilitätsversorgung leisten.
Die ökologischen Vorteile der Nutzung von Flüssiggas sind gegeben (geringe CO2-Anteile des Abgases). Der Otto-Motor benötigt im Verhältnis zur Leistung deutlich weniger Gewicht und Bauraum. Die Entwicklungskosten liegen bei dem hardwareseitig bereits vollständig entwickelten Ottomotor erheblich niedriger, als bei einem Dieselmotor. Sie resultieren in erster Linie aus der Programmierung des Motorsteuergerätes zur Erreichung der Abgasziele.
... ]
Volgens de tekst te lezen zal de prijs voor die Loremo GT LPG duidelijk onder de diesel GT liggen en die kost 24.000 € (eerste link), en hij zal lichter zijn.
-
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
-
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
Neen, maar grote interesse, ttz bestellingen ? kunnen al online doorgegeven worden, hoe meer hoe beter. ;)
Ref: http://evolution.loremo.com/content/view/100/136/
Sie wollen den Loremo jetzt schon kaufen?
Der Loremo wird leider erst ab 2011 in Serie gehen. Durch die Anmeldung bei myLoremo erfahren Sie jedoch als erster über wichtige Meilensteine, so dass Sie zu den ersten gehören, die sich über einen eigenen Loremo freuen können.
Op de Home-site vindt ge de laatste nieuwtjes hier (Blog):
http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/lang,de/
In D-Wiki vindt ge ook vele refertes, ik heb het gevoel dat hier ook "geruchten" te vinden zijn, en de communicatie hier ook voor een deel gevoerd wordt.
http://de.wikipedia.org/wiki/Loremo
- bvb Volgens ref 2 (media) zouden de eerste 10.000 stuk in 2011 verkocht worden.
- volgens meerdere refs weten ze nog niet juist waar de produktie gaat plaatsvinden (mss China !), de prototypes rijden al en zijn al op de openbare weg toegelaten.
- voor een verdere produktie zoeken ze wslk nog extra geld, zie ref 35 waar ze aandelen aanbieden.
-´t zou spijtig zijn moest een grotere produktie niet doorgaan wegens te weinig geld, maar dan zie ik wel de weinige eigenaars (max 10.000 ?) met een prachtige geldinvestering én "kult-auto" rondrijden...
btw Ik kan het weten, de mijne is maar 8000 x verkocht op 2,5 jaar (Bjaren ´89-´91), besteld aug ´87... 2 jaar moeten wachten
N.B eveneens Ref Loremo BLog p 2. : http://evolution.loremo.com/content/blogsection/4/187/5/5/lang,de/
de motoren zouden van een Zuid-duitse constructeur komen, voor de benzine-lpg/cng en de EV tip ik op BMW(basis moto-motor), voor de turbo-dieseltjes denk ik meer aan Audi (VAG).
-
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
Loremo = vaporware
Elk jaar wordt de lancering minstens een jaar "bijgesteld".
Ondertussen komen gewone auto's al aardig in de buurt van het (omhoog aangepaste) verbruik van de (diesel) loremo-als-prototype, zonder de gigantische beperkingen van de loremo (benepen 2-zitter met 2 noodzitjes). Je moet eens foto's bekijken met 2 personen in de loremo, dat is schouder aan schouder.
-
De elektrische Elise is een andere interpretatie dan de Tesla op nagenoeg dezelfde basis: hogere topsnelheid en wat lager gewicht maar tragere acceleratie en kleinere actieradius. Voor de weg lijkt de Tesla een interessanter keuze; dat blijkt ook uit het feit dat er ondertussen al meer dan 500 rondrijden. Ik wacht met spanning op de levering aan een familielid ten vroegste eind volgende maand.
En dan tja, die ijle Loremo. Een beetje vergelijkbaar met de Aptera (http://"http://www.aptera.com/"). Zelfs als die hier leverbaar zouden worden lijken die toch iets te licht voor de openbare weg. Met 600kg gaat het comfort en weggedrag waarschijnlijk tegenvallen, en bij een eventuele botsing wordt de lichtgewicht met een grotere snelheid weggekatapulteerd volgens m1v1 ~ m2v2.
-
:-X
-
Ah, maar de Volt gaat 30000$ kosten, wat zowat het dubbele is dan wat een Amerikaan "normaal" vind als prijs...
Ik hou het op de Tesla Model S. Ik begrijp niet waarom een milieuvriendelijke auto er altijd zo lelijk moet uitzien...
(http://www.autoscoops.eu/files/imagecache/full_width/nieuws/2009/03/tesla-model-s-1.jpg)
(http://www.autoscoops.eu/files/imagecache/full_width/nieuws/2009/03/tesla-model-s-2.jpg)
-
Die Loremo vind ik ook een interessant karretje. Wordt die nu eigenlijk al geleverd ?
Loremo = vaporware
Elk jaar wordt de lancering minstens een jaar "bijgesteld".
Ondertussen komen gewone auto's al aardig in de buurt van het (omhoog aangepaste) verbruik van de (diesel) loremo-als-prototype, zonder de gigantische beperkingen van de loremo (benepen 2-zitter met 2 noodzitjes). Je moet eens foto's bekijken met 2 personen in de loremo, dat is schouder aan schouder.
Hebt ge een link van een gewone auto die aardig in de buurt komt qua zuinigheid/rijbereik, en die meer plaats hebben als een Loremo ?
Edit:
http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
Modell (Diesel) l/100km
1. Audi A2 3L (45) 3,6
2. Volkswagen Lupo 3L (91) 3,7
3. Smart Fortwo (1048) 4,2
4. Citroen C1 (34) 4,3
De eerste twee zijn idd niet veraf, vooral de A2 niet met 0,25 CW waarde.
De Loremo zal met zijn smalle silhouette (doorsnede) x 0,20 CW-waarde vooral op snelle wegen zuinig zijn.
Met 28 PK 170 kmh, of met 61 pk 200 kmh halen, ge moet het maar doen (Audi A2 3L 168 kmh, Lupo 165 kmh beide ook met 61 PK)
Maar diegene die wat bergachtig wil rijden zal toch de 61 pk versie nemen, Nederlanders de 28 pk versie ;)
Die Loremo valt idd smal uit, wat wilt ge bij 140 cm breedte, de oude smalle 911 had zelfs al 161 cm buitenbreedte.
http://www.porsche.com/germany/accessoriesandservices/classic/world/models/roadvehicles/1964-911/
En de zithoogte is ook beperkt - vooraan best max 1,90 - of beter max 1,88 voor goede zithouding denk ik, de achterste plaatsen zijn natuurlijk eerder kindplaatsen max 1,60 cm, daarom heet hij ook 2+2 (zoals de 911 ook).
Voor man-man wordt het idd smalletjes vooraan, tja zal wel voor man-vrouw zijn en dan nog een gezellige vrouw... ;)
Achteraan kan als bijkomende koffer benut worden zoals de 911.
-
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
1 liter benzine kost 1,40 €.
Dan is de Loremo EV vanaf 78 cent/100 km toch zuiniger (verbruik 6kWh/100 km x 13 cent/kWh nachtstroom)
Een Loremo GT-LPG zal met 3l/100 km x 0,40 = 1,20 €/100 km ook zuiniger kunnen zijn.
Natuurlijk vergelijk ik nu een dikke appel met smalle peertjes ;)
-
En dan tja, die ijle Loremo. Een beetje vergelijkbaar met de Aptera (http://"http://www.aptera.com/"). Zelfs als die hier leverbaar zouden worden lijken die toch iets te licht voor de openbare weg. Met 600kg gaat het comfort en weggedrag waarschijnlijk tegenvallen,... ]
Tja, die Belgische wegen ook... ;)
btw de zwaarste 2 CV weegt 575 kg...
http://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_2CV
Poids et performances
Poids (à vide) de 475 à 575 kg
-
btw de zwaarste 2 CV weegt 575 kg...
Klopt niet: er heeft een 4x4 versie met 2 motoren bestaan, die woog 630 kg (zie http://2cv-4x4-voisin.auto-blog.fr/). ;D
-
-
Dan is de Loremo EV vanaf 78 cent/100 km toch zuiniger (verbruik 6kWh/100 km x 13 cent/kWh nachtstroom)
Je gelooft toch niet dat vadertje staat zijn inkomsten uit brandstof gaat laten wegsmelten voor de nog "goedkope" stroom ?
Bovendien kan ons nu almaar vaker overbelaste distributienet niet veel elektrische auto's aan zonder ingrijpende aanpassingen.
Reken maar op een verveelvuldiging van de distributiekost / Eliataks daarvoor.
Voor wie het nog niet meegemaakt heeft : je kan dan een ei bakken op het trottoir, en de stoom komt gewoon uit de grond !
-
Dan is de Loremo EV vanaf 78 cent/100 km toch zuiniger (verbruik 6kWh/100 km x 13 cent/kWh nachtstroom)
Je gelooft toch niet dat vadertje staat zijn inkomsten uit brandstof gaat laten wegsmelten voor de nog "goedkope" stroom ?
Ik weet het niet, zolang ze geen -big-brother- digitale verbruikscontrole hebben waarvoor ge uw huisstroom juist benut kunnen ze toch niets doen, denkt gij van wel ? Dan vertel me eens hoe, en hoelang dat nog kan duren (er zijn al electro-auto´s in Be)
Bovendien kan ons nu almaar vaker overbelaste distributienet niet veel elektrische auto's aan zonder ingrijpende aanpassingen.
Dat is natuurlijk juist, het gaat geleidelijk moeten verlopen.
Maar of ik nu mijn huis-kWh gebruik voor mijn auto langzaam op te laden of voor stroomverbruikers die hetzelfde verbruiken...
Reken maar op een verveelvuldiging van de distributiekost / Eliataks daarvoor.
Daar reken ik ook op.
Mss wordt het wel hetzelfde verhaal als de LPG-auto´s... over CNG spreken we dan nog niet...
Belgie en milieuvriendelijk... :'(
-
Ik weet het niet, zolang ze geen -big-brother- digitale verbruikscontrole hebben waarvoor ge uw huisstroom juist benut kunnen ze toch niets doen, denkt gij van wel ? Dan vertel me eens hoe, en hoelang dat nog kan duren (er zijn al electro-auto´s in Be)
Hoe ze het gaan doen weet ik niet, wat ik wel weet is dat overheden zeer inventief zijn als het op nieuwe belastingsmechanismen en belastings redenen aankomt.
Bovendien kan ons nu almaar vaker overbelaste distributienet niet veel elektrische auto's aan zonder ingrijpende aanpassingen.
Dat is natuurlijk juist, het gaat geleidelijk moeten verlopen.
Maar of ik nu mijn huis-kWh gebruik voor mijn auto langzaam op te laden of voor stroomverbruikers die hetzelfde verbruiken...
Dat is het 'm net : het opladen van auto's wordt een aanzienlijk meerverbruik.
Want die andere stroomverbruikers ga je niet uitzetten of wegdoen omdat je een elektrische wagen hebt, dat zijn totaal verschillende gebruiken voor stroom.
Zolang het er een paar zijn is er uiteraard weinig of geen probleem.
-
-
Als ik me niet vergis loopt er in enkele Mechelse deelgemeentes een proef (ik dacht in Leest) met dergelijke intelligente energiemeters.
-
Wat info over het Vlaamse net...
http://www.vreg.be/nl/slimme%20meters/slimme%20meters.asp
WAT GEBEURT ER IN VLAANDEREN?
In de loop van 2007 heeft de VREG het overleg opgestart met de netbeheerders en leveranciers over de mogelijke invoering van slimme meters in het Vlaamse Gewest. Doel is om te bestuderen of de massale invoering van slimme meters wenselijk is vanuit technisch en financieel oogpunt.
In 2007 liet de VREG een eerste studie uitvoeren door de KUL waarin de communicatiemiddelen die gebruikt kunnen worden voor de gegevensoverdracht (communicatie over het elektriciteitsnet, communicatie over telefoon- en kabelnet en draadloze communicatie) onderling vergeleken worden qua kost en geschiktheid voor de vereiste functionaliteiten.
In 2008 werd door consultant KEMA een kosten-batenmodel ontwikkeld voor de Vlaamse markt, waarmee de kosten en baten van de invoering van de slimme meters kunnen worden geanalyseerd. Dit model gaat uit van een macro-economische benadering, maar de impact op de verschillende belanghebbenden (de netbeheerders, de leveranciers, de verbruikers, de overheid) kan eveneens worden onderzocht. Verschillende alternatieven kunnen worden bekeken (onder meer met betrekking tot de communicatiemedia en de functionaliteiten) binnen het kader van de huidige marktorganisatie. De lijst met functionaliteiten en de meeste gegevens voor het model werden aangeleverd door het Werktraject 4 van de Studie over het marktmodel die de VREG uitvoert. Een eerste rapport met resultaten werd in juli 2008 op de VREG-website geplaatst. Het model kan verder gebruikt worden als instrument om advies te verlenen en beslissingen over de invoering van slimme meters te onderbouwen.
In haar ondernemingsplan 2008 heeft de VREG zich ertoe geëngageerd op basis van deze analyse een eerste advies te verstrekken over de wenselijkheid van de aanpassing van het regelgevend kader inzake metering aan de Vlaamse minister van Energie. Op basis van de onderzoeksresultaten totnogtoe, adviseerde de VREG aan de Vlaamse minister van Energie om in samenwerking met de sector verder onderzoek te doen. Er is dus nog geen concrete beslissing genomen over het al dan niet invoeren van slimme meters in Vlaanderen.
http://www.vreg.be/nl/slimme%20meters/kostenbatenanalyse.asp
Kosten-batenanalyse invoering slimme meters
....
Een belangrijke vraag is wat dit betekent voor de afnemer. Uit het model blijkt dat vooral de afnemer voordeel doet gezien de energiebesparing die hij kan realiseren. Maar anderzijds dragen de netbeheerders volgens het huidige marktmodel de grootste kosten voor de invoering van slimme meters. De vraag is hoe die kost versleuteld zal worden en wat de impact zal zijn op de distributienettarieven. Deze vragen kunnen op basis van het huidige rapport nog niet beantwoord worden.
Daarnaast is het logisch om een eventuele invoering van slimme meters niet enkel met studies te onderbouwen, maar ook te laten voorafgaan door concrete pilootprojecten om zowel de technische haalbaarheid als de in de studie aangenomen waarden te kunnen aftoetsen. Dit zal nader bestudeerd worden in samenwerking met de sector.
Het model zal nu verder gebruikt worden als instrument om in de toekomst advies te verlenen en beslissingen over de invoering van slimme meters te onderbouwen. De VREG plant om voor het einde van het jaar hierover een eerste advies aan de minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur over te maken.
Eventuele opmerkingen op de studie mag u overmaken aan jo.demeyere@vreg.be.
Tja, als er ook maar een gerucht is (en dat is er al...) dat ze de prijs/kWh gaan opdrijven om E-auto´s op te laden, gaan vele mensen afhaken en het risico niet nemen een (te dure) E-auto (in de aankoop) te kopen... kosten/baten na x-jaren moet kloppen...
In NL spreken ze al van hackers...:
http://webwereld.nl/nieuws/56541/elektriciteitsnet-te-hacken-via--slimme--meters.html
Elektriciteitsnetwerken zijn plat te leggen via de draadloze, 'slimme' stroommeters die nu massaal worden ingevoerd, ook in Nederland.
Met vijfhonderd euro aan materiaal en voldoende kennis over de werking van de slimme stroommeters kunnen hackers delen van elektriciteitsnetwerken overnemen. Energiebedrijven installeren dergelijke stroommeters nu ook in Nederland.
Smart grids
De netwerken zijn ook plat te leggen door een stroomstoring te veroorzaken, meldt beveiligingsbedrijf IOACtive na een onderzoek. Het is mogelijk op afstand de energievoorziening lam te leggen. Bovendien kunnen die opgewekte stroomstoringen zich uitbreiden naar andere elektriciteitsnetwerken, aldus IOActive.
Slimme elektriciteitsnetwerken, die in Amerika 'smart grids' worden genoemd, hebben digitale energiemeters die hun meterstanden doorgeven via mobiel internet. Door kwetsbaarheden in hard- en software zijn de meters op afstand over te nemen. Sommige digitale elektriciteitsmeters hebben ook een mogelijkheid ingebouwd om de stroomlevering uit te schakelen.
Pwned
IOActive heeft verschillende stroommeters getest die in de Verenigde Statem al in de praktijk worden gebruikt. De onderzoekers hebben onder meer malware geschreven die zich snel kan verspreiden onder de apparaten bij mensen thuis. De onderzoekers is het ook gelukt de boodschap op de lcd-schermpjes van de meters te veranderen in 'pwned', hackersjargon voor 'overgenomen'.
IOActive heeft het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid (Homeland Security) op de hoogte gebracht van zijn bevindingen. Het bedrijf maakt niet zijn hele onderzoek openbaar, omdat dat een te groot gevaar zou opleveren. Energiebedrijven moeten de meters beter testen voordat ze ze installeren, vindt het bedrijf. In de VS zijn al zo'n 2 miljoen 'slimme' stroommeters in gebruik en er zijn plannen om nog eens 17 miljoen apparaten in te voeren.
...
-
Als ik me niet vergis loopt er in enkele Mechelse deelgemeentes een proef (ik dacht in Leest) met dergelijke intelligente energiemeters.
Niet alleen daar. Ik ben ooit gecontacteerd geweest om deel te nemen aan zo'n proefproject. Ik zou wel de kosten voor de installatie en een maandelijkse bijdrage voor de GSM-gebaseerde communicatie moeten betalen. Mijn voordeel zou zijn dat ik mijn verbruik van uur tot uur zou kunnen opvolgen en zo energie zou kunnen besparen ??? Nee, bedankt, daar heb ik geen cent voor over.
Micromanagen van het electriciteitsverbruik gaat niet veel opleveren. In de praktijk zijn er maar heel weinig verbruikers die zonder verlies van comfort of functionaliteit op zelf gekozen of door de leverancier/distributeur bepaalde momenten kunnen werken. Met (af)wasmachine en droogkast heb je het zowat gehad, en zelfs van deze apparaten wil je geen willekeurig gedrag. De uit energetisch oogpunt al weinig efficiënte electrische verwarming en/of boiler laten we maar buiten beschouwing. Wanneer de electrische wagen doorbreekt, zal die ook betrouwbaar geladen moeten worden.
De hele opzet van 'slimme meters' lijkt te zijn om verwarring te scheppen bij de consument (zoals bij de bizarre GSM tariefformules), zodat hij door het bos de bomen niet meer ziet, onderhevig wordt aan arbitraire kosten en prijzen en uiteindelijk meer betaalt. Op het eerste gezicht is het leuk de domme consument de slimme te laten subsidiëren, maar we weten allemaal waar dit toe leidt: dat je uiteindelijk als verstandig mens mee moet opdraaien.
Een andere verklaring is dat de productie en distributie op instorten staat door jaren wanbeheer, verkeerde "investeringen" in onbetrouwbare en wispelturige alternatieven, politieke incompetentie en corruptie. Dergelijk gepruts in de marge is geen goed teken.
-