Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Rafael op vrijdag 01 oktober 2010 - 13:41:21
-
-
Eerst die regering vormen, zaterdag is nog een beslissende dag dacht ik.
Maar er zijn daar inderdaad plaatsen genoeg waar 130 goed zou kunnen.
-
²
-
Woordvoerders van hier halen natuurlijk weer het meest belachelijke argument aan waar je gewoon alles mee kan bewijzen:
Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'
Denk maar aan de bomen en palen en obstakels die op en langs de baan staan, hoe meer dat er zijn, hoe erger een eventueel ongeval wordt, bij eender welke snelheid. Daarom zet/plant de overheid er zoveel mogelijk bij. ::)
-
Nederland 130 kmh, UK* zal ook wel volgen met 80 mph officieel of wie weet 90 mph (70 mph is nog van 1965)
Al een hele resem EU-landen hebben ondertussen hun max-snelwegen verhoogd, de laatste 2 tot 160 kmh...
Ik had eens uitgerekend dat enkel EU-landen -met snelwegen- (24 landen van EU-27) de gemiddelde max al bijna 135 kmh was.
*
http://www.dailymail.co.uk/news/article-92486/Drive-80mph-motorways.html
'Drive at 80mph on motorways'by DAVID WILLIAMS, Evening Standard
Motorway speed limits could be raised from 70 to 80mph under radical plans being studied by ministers.
But drivers on congested sections of Britain's expressways could be forced to slow to 50mph under an official review of speed limits by the Department of Transport which is being considered by Transport Minister John Spellar.
Officials believe that the higher limit - rigidly enforced - would restore drivers' respect for all speed limits after surveys repeatedly showed that more than half of all drivers regularly exceed 70mph on motorways because it is "too slow".
The move would help mend relations with Britain's 30 million motorists after bruising encounters over the proliferation of "spy" cameras and the fuel tax protests more than a year ago. The higher limit would bring Britain closer into line with other European countries where 80mph is the norm.
...
The RAC Foundation said it would welcome an 80mph limit, saying it was a "perfectly safe" speed in good conditions when motorists left a safe gap between themselves and the vehicle in front.
"There is no doubt that ministers are keen to placate motorists after problems over petrol prices and speed cameras," said the foundation's executive director, Edmund King, describing the plan as "a sweetener".
According to the foundation a higher limit would have to be effectively enforced, however, to prevent motorists believing it was acceptable to cruise at 90 or 100mph.
Earlier this year the Tories called for an 80mph limit on motorways, attacking the 70mph limit as " discredited and ignored". They said 80mph was "normal and safe in the right conditions".
130 is al de maximumsnelheid bij onze zuiderburen in Frankrijk, en in Duitsland mag je op veel plaatsen zelfs nog sneller. Als Nederland de maximumsnelheid verhoogt, is België als een eiland dat de beperking tot 120 km per uur handhaaft. En tenzij de regeringsonderhandelaars er anders over beslissen, blijft dat voorlopig zo.
Be is al een eiland zeker wat de domheid qua verkeersveiligheid betreft.
'Gezien onze slechte statistieken over de verkeersveiligheid hebben we nooit overwogen om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen', zegt Jan Pauwels, woordvoerder van ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V).
Achterlijke en absurde redenering, wie had ook anders verwacht.
Denemarken heeft het al voorgedaan in 2004. Zelfs een 20 kmh limiet-verhoging van 110 naar 130 kmh, 110 kmh had sowieso geen draagvlak. Door 130 kmh in te voeren ging de gemiddelde snelheid niet eens omhoog aldaar om dat vele foert-rijders ver boven de limiet zich nu wel véél meer aanpasten aan de 130 kmh.
'Integendeel: er is veeleer een omgekeerde tendens. De gewesten hebben de bevoegdheid om de maximumsnelheid te beperken waar ze dat nodig achten. En dat doen ze ook. Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'
Achterlijke egoïstische vent, precies dat de R1-drukte (van x-uren per dag) een referte is voor 7/7 24/24h-snelwegen in gans Vlaanderen, en dit voor heel de Vlaamse bevolking.
Ook als op vele snelwegen in Vlaanderen dikwijls rustig verkeer is.
Begrijpen die idioten nu echt niet dat een algemene limiet altijd geldt ook op verlaten autosnelwegen in beste rijomstandigheden ?
Awel nu hoop ik echt dat de Waalse politiekers 130 kmh gaan invoeren op Waalse snelwegen (is al voorgesteld), benieuwd wat er met de kronkelende taalgrens-snelwegen gebeurd (E40,...) ;D
Maar zo is het meestal, die "bekrompen meneertjes" die regelmatig in de file staan en toch meestal niet sneller kunnen als 100 kmh in hun dagelijks mobiliteitsbeeld, en buiten hun pendeluren maar zelden de auto nemen willen hun ego-willetje dan opdwingen: " als ik bestraft wordt door druk verkeer moet maar iedereen bestraft worden door de limieten zo absurd laag te houden als ikke-ikke kan rijden. " >:(
Die idioten gaan nooit beseffen dat er zoiets als wederzijds respect en acceptantiegraad bestaat, het is een kwestie van geven en krijgen.
Verhoog de snelheidslimieten -op de bewezen veiligste wegen - naar een veel groter draagvlak (rond V85), dat deze snelwegen ook verdienen, en vele bestuurders gaan veel lagere limieten veel eerder respecteren op veel conflictrijkere wegen (bbk,...).
Zolang ze niet absurd en ongeloofwaardig laag zijn natuurlijk (70, gewone weg, is al het laagste in Europa).
-
Woordvoerders van hier halen natuurlijk weer het meest belachelijke argument aan waar je gewoon alles mee kan bewijzen:
Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'
Denk maar aan de bomen en palen en obstakels die op en langs de baan staan, hoe meer dat er zijn, hoe erger een eventueel ongeval wordt, bij eender welke snelheid. Daarom zet/plant de overheid er zoveel mogelijk bij. ::)
En grachten ! Daarvoor moet je eens naar het vernieuwde stuk N41 tussen Hofstade en Gijzegem komen kijken !
Ik vraag me af hoe lang het gaat duren eer er daar eentje in sukkelt
-
Voor bussen en autocars gaat in België de snelheid wél omhoog, van 90 naar 100 km per uur. 'Dat is om in overeenstemming te zijn met de rest van Europa. En om ze tussen de vrachtwagens vandaan te halen, zodat de passagiers zich veiliger voelen.'
Ja, dat die vrachtwagenchauffeurs zich onveilig voelen tijdens het treintje rijden op de rechterrijstrook doet er niet toe.
Zorgt voor meer spektakel in de media. ::)
-
Zolang snelheid als de enige oorzaak van onveiligheid en ongevallen wordt beschouwd, en niet het ganse plaatje (infrastructuur-rijatitude-opleiding-pakkans...) zal men in belgië moeten blijven trager en trager rijden. (desnoods op 1 meter achter mekaar)
-
Nog een reden waarom in België geen 130 op de autosnelwegen kan: putten, bulten, spoorvorming, springschansen, enz..In het buitenland liggen die wegen er een pak beter bij.
-
Nog een reden waarom in België geen 130 op de autosnelwegen kan: putten, bulten, spoorvorming, springschansen, enz..In het buitenland liggen die wegen er een pak beter bij.
Dat kan hoogstens een flauw excuus zijn maar is helemaal geen reden om die max-snelheid te veralgemenen op alle snelwegen in Be.
Een "oldie met sleurhut" < 3,5 T mag ook 120 kmh op dezelfde snelweg als hij door de keuring geraakt... ;D
Precies of die 10 kmh-meer wat uitmaakt aan het weggedrag van de doorsneewagen voor die wegtoestand.
Goede auto´s genoeg die dat -tijdelijk- wegtoestandprobleem gemakkelijk kunnen compenseren aan die snelheid relatieve traagheid.
Een bestuurder past zijn snelheid aan naargelang de mogelijkheden van zijn voertuig en de wegtoestand en... ttz de geest van Art 10.1.1
Een snelheidslimiet is bij mijn weten nog altijd "het uiterste" in goede omstandigheden en geen aanbevolen richtsnelheid.
Daarom is die 120 kmh duidelijk te laag als algemene limiet, ik ken stukken Be-snelwegen genoeg waar het wegoppervlak beter is als sommige stukken in Duitsland waar dan een aanbevolen 130 kmh geldt. Men past zijn snelheid gewoon aan hé, zoals bijna elke Duitse bestuurder het daar gaat doen, die gaat ook geen +200 rijden op een snelweg in (tijdelijke) slechte staat. En al zeker niet bij regen.
Anders kunnen ze de helft wat in art 10.1.1 staat schrappen.
-
Even tabelletje maken.. 8 j-evolutie verkeerdoden/milj. inw. en de hoogste limieten op gewone 1+1 én snelweg:
(gewoon wat zoek- en plakwerk, bij Be Vlaanderen zet ik wel de afgedwongen 70 kmh erbij)
Land (deelstaat) 2001 | 2009 | evolutie % | gewone weg | snelweg
0 Nordrhein-Westfalen 58 35 -40% (100) | 250´limiet constructeurs´
1 United Kingdom 61 38 -38 % (97) | 113*
2 Sverige 66 39 -41 % (90-100) | 120
3 Nederland 66 44 -33 % (80, 100) | 120*
4 Deutschland 85 51 -40 % (100) | 250 =´limiet constructeurs´ ?)
5 Malta 41 51 24% (80) | -
6 Suomi/Finland 84 53 -37 % (80) | 120
7 Éire/Ireland 107 54 -50 % (80/100) | 120
8 Danmark 81 55 -32 % (80/90) | 130
9 España 136 58 -57 % (90/100) | 120
10 Slovensko 114 64 -44 % (90/100) | 160
11 France 138 67 -51 % (90) | 130
12 Italia 125 68 -46 % (90) | 150 (3-vaks)
# EU-27 landen 113 69 -39 % (90) | 134,3 kmh (3223 : 24 landen met snelweg)
13 Eesti 146 75 -49 % (90) | -
14 Österreich 119 76 -36 % (100) | 130
15 Portugal 163 79 -52 % (90) | 120
16 Magyarország 121 82 -32 % (90) | 130
17 Slovenija 140 84 -40 % (90) | 130
18 Česká republika 130 87 -33 % (90) | 160
19 Κύπρος (Kypros)/Kibris 140 89 -36 % (80) | 110
20 Belgique/België 145 90 -38 % (70/90) | 120
21 Luxembourg 159 97 -39 % (90) | 130
22 Lietuva 202 110 -46 % (90) | 130
23 Latvija 236 112 -53 % (90) | -
24 България (Bulgaria) 128 118 -8 % (90) | 130
25 Polska 145 120 -17 % (90) | 140
26 Ελλάδα (Elláda) 172 130 -24 % (90) | 120
27 România 112 130 16 % (90) | 140
Voor diegenen die vallen over die 250 kmh-Autobahn, kunnen we ook 160 kmh nemen, dan is het 3133/24 = 130,5 kmh gemiddeld
* UK naar 80 mph (129 kmh) en NL naar 130 kmh is binnenkort mogelijk, waarmee de "gemiddelde max-EU-snelweg" uitkomt op 135,4 kmh, als we dan D-autobahn =160 kmh nemen is het dan 131,6 kmh, EU-24 landen die een autosnelweg hebben.
Motorway speed limits could be raised from 70 to 80mph under radical plans being studied by ministers.
But drivers on congested sections of Britain's expressways could be forced to slow to 50mph under an official review of speed limits by the Department of Transport which is being considered by Transport Minister John Spellar.
...
Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-92486/Drive-80mph-motorways.html#ixzz154Ixv8fJ
Nederland naar 130 kmh: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDT306LTQ
voornaamste bron limieten in Europa:
http://de.wikipedia.org/wiki/Tempolimit#Europa zie ook de refertes onder de tabel
-
Toch even melden dat er in Nederland heel wat tegenstand is tegen die verhoging tot 130 km/u: zie artikel (http://www.zibb.nl/10277356/Auto/Auto-nieuws/Auto-nieuwsbericht/130-kmu-is-vrijwel-onmogelijk.htm)
-
Toch even melden dat er in Nederland heel wat tegenstand is tegen die verhoging tot 130 km/u: zie artikel (http://www.zibb.nl/10277356/Auto/Auto-nieuws/Auto-nieuwsbericht/130-kmu-is-vrijwel-onmogelijk.htm)
Was te verwachten dat er vooral klinkklare onzin te lezen valt geuit door de oppositie.
Als ik die titel alleen al lees dan moet ik toch lachen.
-
Toch even melden dat er in Nederland heel wat tegenstand is tegen die verhoging tot 130 km/u: zie artikel (http://www.zibb.nl/10277356/Auto/Auto-nieuws/Auto-nieuwsbericht/130-kmu-is-vrijwel-onmogelijk.htm)
Als je de reacties op dat artikel leest blijkt die tegenstand al heel wat minder, en bovendien komt hij ook weer uit de reeds bekende hoek
-
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .
Men kan wel per vergissing wat te hard rijden,dat kan iedereen overkomen, maar 200 en meer, dat is moetwil .
Ik heb in mijn carriere een paar millioen km gereden met vanalles en nog wat en durf dus zeggen dat ik enie ervaring heb.
Maar de Antwerpse ring, dat is toch gekkenwerk, dat ze daar eens een beperking van 80 maken, en zonder pardon met 85 zware boete, het zal daar heel wat veiliger worden,soms lijken het wel losgelaten cowboys , en het tijdsverschil zal maar enkele minuten zijn, soms integendeel, het verkeer zal vlotter verklopen .
Geef mij dan maar de perefeique in Parijs,veel mensen hzbben d
-
Vervolg :
Veel mensen hebben daar schrik van, maar blijkbaar kunnen ze daar beter met een auto rijden .
-
-
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .
Om tegen 200 km/h te kunnen rijden moet je echt geen hopen geld hebben.
Ik heb destijds in België geregeld tegen 180 km/h veel veiliger gereden dan een aantal taffelaars die het rond 120 km/h hielden.
-
[PUI]
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .
Men kan wel per vergissing wat te hard rijden,dat kan iedereen overkomen, maar 200 en meer, dat is moetwil .
Ik heb in mijn carriere een paar millioen km gereden met vanalles en nog wat en durf dus zeggen dat ik enie ervaring heb.
Maar de Antwerpse ring, dat is toch gekkenwerk, dat ze daar eens een beperking van 80 maken, en zonder pardon met 85 zware boete, het zal daar heel wat veiliger worden,soms lijken het wel losgelaten cowboys , en het tijdsverschil zal maar enkele minuten zijn, soms integendeel, het verkeer zal vlotter verklopen .
Geef mij dan maar de perefeique in Parijs,veel mensen hzbben d
[/PUI]
-
Huh? Als ik voor Aken al probleemloos 180 kan rijden, waarom zou hetzelfde doen op de E313 in Grobbendonk dan een halszaak zijn?
En 100 per uur op de Antwerpse Ring is ook maar traag. Denk dat daar dagelijks nog probleemloos snelheden worden gehaald die meer zijn dan wat vroeger toegelaten was.
De truuk is om je snelheid aan te passen aan de omstandigheden. In de avondspits geraak ik daar ook maar moeizaam aan 100 km/u, als de signalisatie het al toelaat.
-
Over de Antwerpse ring gesproken.... Als je Antwerpen uitrijdt door de Kennedytunnel richting Kruibeke, weet er dan iemand waar de snelheidsbeperking van 100 ooit eindigt? In Gent aan het viaduct waar je maar 90 mag? Anyone?
-
Ik neem aan aan het eerste kruispunt, dus aan de af/oprit linkeroever ongeveer. ;D
Toen wij indertijd nog onbegrensd reden gingen we meestal iets sneller op slechte snelwegen om het schokken, met toen nog bladveren, wat minder te voelen in onze rug.
Bijkomende voordelen waren onder andere dat men makkelijker alert bleef en vroeger op de bestemming waren.
-
Over de Antwerpse ring gesproken.... Als je Antwerpen uitrijdt door de Kennedytunnel richting Kruibeke, weet er dan iemand waar de snelheidsbeperking van 100 ooit eindigt? In Gent aan het viaduct waar je maar 90 mag? Anyone?
Tussen de afslag en de oprit die van en naar de e34 gaat.
-
130 per uur mag hier ook, en dan zeker s'nachts, maar dan ook die paljassen met hopen geld die denken dat ze 200 mogen rijden voorgoed hun rijbewijs afnemen .
Om tegen 200 km/h te kunnen rijden moet je echt geen hopen geld hebben.
Ik heb destijds in België geregeld tegen 180 km/h veel veiliger gereden dan een aantal taffelaars die het rond 120 km/h hielden.
Maar dan denk ik direct aan :
Luc Beaucourt gepakt aan 186 km per uur
Maar je mag hem niet hypocriet noemen, hij wou gewoon snel naar huis....
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.
-
De meeste Nederlanders rijden toch al 120 kmh op hun snelwegen, zelfs in veel mindere omstandigheden (redelijk druk verkeer, natte snelweg, enz...)
Dan is 160 kmh de veel betere limiet, want een uiterste limiet is voor de beste omstandigheden.
Heeft men trouwens in Oostenrijk op A10 uitgetest en gemeten (was een dynamische 160 kmh), waar in goede omstandigheden de limiet 160 kmh vrijgeven werd. 15 % van de autobestuurders benutten toen die limiet (legaal dan)
Ik heb een jaar lang elk WE gependeld naar Rhenen aan de Rijn (NL), quasi steeds snelweg, en steeds tijdens de drukkere uren.
Als de omstandigheden soms goed waren reden toch 1/4 van de inhalende autobestuurders regelmatig 140-160 kmh.
Men "moet" ook vlot inhalen volgens de verkeersregels hé.
Wat begrijpen sommige **** hier niet aan ? ;)
Daarbij hebben de Nederlanders voldoende onderzoek gedaan naar ongevaloorzaken op hun snelweg.
Overdreven snelheid is daar quasi te verwaarlozen als ongevaloorzaak bij snelwegdoden, wat begrijpen sommige **** hier niet aan ?
Ik zoek het "onderzoek" even op, ttz het is een download om het te kunnen lezen, ik citeer:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2005/10/14/vragen-dijksma-pvda-over-de-stijging-van-het-aantal-verkeersdoden.html
Vragen Dijksma (PvdA) over de stijging van het aantal verkeersdoden
PDF document | 7 pagina's | 68 KB
Kamerstuk | 14-10-2005 | OCW
< Download >
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Onderwerp verkeersongevallencijfers 2003, vragen van lid Dijksma en reactie op AVV-rapport "Ontwikkelingen in de verkeersveiligheid tussen 2010 en 2020"
... page 3 en 4
1.4 Stijging aantal doden op 120 km-wegen
Het aantal doden op 120 km-wegen is fors gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003. Deze stijging baart mij, ook in mijn rol als wegbeheerder, grote zorgen. Opvallend is dat er met name een toename van doden is in weekenddagen: in 2002 26 doden en in 2003 40. Voor weekdagen is het risico constant gebleven.
Vier mogelijke oorzaken zijn expliciet onderzocht:
- alcoholgebruik: er zijn geen aanwijzingen dat dit de oorzaak is;
- spitsstroken: hiermee is geen relatie te leggen; op 120 km-wegen zijn geen spitsstroken en op de onderzochte spitsstroken op wegen met een lagere maximumsnelheid zijn in 2003 geen doden gevallen;
- achterstallig onderhoud: de wegvakken met achterstallig onderhoud zijn vergeleken met de overige wegvakken. Weliswaar is op deze wegvakken sprake van een hoger risico, maar dat was in de jaren 2001 en 2002 ook het geval, zodat niet kan worden geconcludeerd dat dit feit in 2003 tot meer onveiligheid zou hebben geleid;
- snelheid: dit blijkt maar bij drie dodelijke slachtoffers de oorzaak te zijn; dit is in vergelijking met andere
jaren een laag aantal, dus dit kan geen verklaring zijn van de opgetreden stijging.
Van geen van deze factoren kan dus worden aangetoond dat dit de oorzaak is van de stijging van het aantal doden op 120 km-wegen.
Ter informatie geef ik u een overzicht van de toedracht van ongevallen waarbij verkeersdoden vielen op 120 km/uur-wegen:
Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen: *gemiddelde/jaar
57 59 77 64 68 89 = 69 / jaar
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17 10 25 14 28 19 = 19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4 3 0 6 0 17 = 5 / jaar
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4 11 10 9 7 6 = 8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3 2 5 6 4 9 = 5 / jaar
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3 = 1,8 / jaar
Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2 6 7 7 1 4 = 4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1 7 6 1 5 6 = 4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24 17 22 21 22 25 = 22 / jaar
| *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendgKrantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites. | *Opmerking = gemiddelde/ jaar heb ik zelf zelf bijgevoegd |
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
http://www.oeamtc.at/index.php?type=article&menu_active=87&id=1117875
Het gemiddelde van alle gevraagden was 145 kmh.
http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendg/1114307.html
-
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
mss omdat ze het daar aan bestuurders vragen
in belgie wordt die vraag meestal aan het station gesteld aan mensen die (bijna) nooit met de wagen rijden
het valt me de laatste dagen trouwens op dat veel mensen schrik hebben om met de auto te rijden in nat winderig weer
-
In Oostenrijk waren 6 van de 10 gevraagde autobestuurders voor een 160 kmh limiet.
mss omdat ze het daar aan bestuurders vragen
Zoals ik schreef.
Tja aan wie anders, het zijn alleen moto- en autobestuurders die van die hogere snelheden kunnen gebruik maken.
Enkel "autobestuurders" zal dat dus 6 op 10 zijn. (motorrijders tellen ook maar die zijn bijna verwaarloosbaar in aantal)
Volgens de ÖAMTC-bevraging bij 21,2 % niet-autobestuurder (212 op 1000), was de gemiddelde limiet 145 kmh.
Dat vind ik toch een redelijk objectieve bevraging.
30 % was hier voor 160 kmh; 58 % voor 140 kmh of méér. (incl. 4 % voor +160 kmh of geen limiet)
40 % wou quasi bij de 130 kmh blijven.
Ik citeer best de resultaten.
ÖAMTC-Umfrage
1.000 Personen, davon 788 Autofahrer, wurden Anfang März österreichweit befragt. "In der Frage, welches Tempo auf Autobahnen bei optimalen Bedingungen vertretbar ist, zeigt sich eine deutliche Polarisierung zwischen den Befürwortern von 130 km/h und 160 km/h", berichtet ÖAMTC-Verkehrstechniker Roman Michalek. Die Voraussetzung für ein höheres Tempolimit: Eine gut ausgebaute Autobahn mit wenig Verkehr bei guten Wetterbedingungen.
Die Umfrage-Ergebnisse im Detail:
•Tempolimit erhöhen
Wer die Autobahn intensiv nutzt, spricht sich besonders deutlich für eine Anhebung des Tempolimits aus. Jeder sechste Autofahrer ist täglich oder fast täglich auf der Autobahn unterwegs. Beinahe die Hälfte der Befragten aus dieser Gruppe will 160 km/h oder schneller fahren dürfen. "Tendenziell sind es eher Männer, jüngere Autofahrer und Berufstätige, die für die Anhebung des Tempolimits sind", weiß der ÖAMTC-Verkehrstechniker aus den Umfrage-Ergebnissen.
•Tempolimit beibehalten
Dem gegenüber stehen vier von zehn Autofahrern, die weiterhin bei Tempo 130 km/h bleiben wollen. Die stärksten Befürworter des Status Quo sind die eher sicherheitsorientierten Frauen und die Senioren. "Nur drei von zehn Lenkern, die nach eigenen Angaben seltener als einmal wöchentlich auf der Autobahn unterwegs sind, sprechen sich für eine Anhebung des Tempolimits auf 160 km/h oder gar noch mehr aus", sagt der ÖAMTC-Experte.
Diese Tempolimits wollen die österreichischen Autofahrerinnen und Autofahrer:
•weniger als 130 km/h: 3 Prozent
•130 km/h: 37 Prozent
•140 km/h: 8 Prozent
•150 km/h: 16 Prozent
•160 km/h: 30 Prozent
•mehr als 160 km/h oder gar kein Tempolimit: 4 Prozent sonstiges: 2 Prozent
Fazit
Im Mittel ergibt sich daraus eine Geschwindigkeit unter optimalen Straßen-, Witterungs- und Verkehrsbedingungen von 145 km/h.
-
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.
Op de snelheidsmeter misschien nog net, maar vanaf een gemeten snelheid van 129 km/h (=121 km/h na correctie van 6%) heb je prijs.
-
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.
Op de snelheidsmeter misschien nog net, maar vanaf een gemeten snelheid van 129 km/h (=121 km/h na correctie van 6%) heb je prijs.
Op de snelheidsmeter geeft dat toch dik 135
En vanaf hoeveel heb je in Nederland prijs? 121?
-
Die 130 in Nederland is dezelfde snelheid dat je hier al jaren kunt rijden zonder geflitst te worden.
Op de snelheidsmeter misschien nog net, maar vanaf een gemeten snelheid van 129 km/h (=121 km/h na correctie van 6%) heb je prijs.
Op de snelheidsmeter geeft dat toch dik 135
En vanaf hoeveel heb je in Nederland prijs? 121?
Maar bijlange niet op alle snelheidmeters... ;)
In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 % > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?
ALS de flitspolitie hun apparatuur niet iets hoger instellen, het r€nd€ment moet kloppen hé.
Frankrijk heeft een marge van 5 kmh/ 5 %
http://www.controleradar.org/tolerance-radars-automatiques
daar gaat de flits bij 137 kmh af, bij limiet 130.
Maar anders gaat ook:
Polen heeft alle max-snelheden op hun vlotte wegen verhoogt met 10 kmh sinds 1 mei 2010.
(van 130 naar 140 kmh op snelweg was al eerder)
van 110 naar 120 kmh op expresswegen 2+2
van 100 naar 110 kmh op expresswegen 1+1
(de rest van de 1+1 buiten bbk blijft 90 kmh)
http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/261926,na_autostradzie_bedziemy_jezdzic_szybciej.html
Na autostradach i drogach ekspresowych będzie można jeździć szybciej o 10 km/h. Na pozostałych drogach i w miastach prędkość pozostanie bez zmian.
Na autostradach i drogach ekspresowych będzie można jeździć szybciej o 10 km/h.
Nawet 140 km/h będzie można jechać autostradą. W przypadku drogi ekspresowej dwujezdniowej - 120 km/h, a na drodze ekspresowej jednojezdniowej - 110 km/h. Takie zmiany zakłada przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Zmiany zakładają także, że szybciej będzie można podróżować również na drogach, które mają co najmniej dwa pasy przeznaczone dla każdego kierunku ruchu. W takim miejscu dopuszczalna prędkość pojazdu wyniesie 110 km/h. Tak więc na wymienionych wyżej drogach będzie można jechać o 10 km/h szybciej niż obecnie. Na pozostałych trasach poza obszarem zabudowanym kierowca nie powinien jechać szybciej niż 90 km/h.
...
Najniższe mandaty będą na drogach ekspresowych i autostradach. Za jazdę przekraczającą o 10-20 km/godz. kara wyniesie 100 zł, natomiast 500 zł za jazdę z prędkością ponad 50 km/godz. od wskazanej na znakach.
- Urządzenia służące do pomiaru prędkości mogą się mylić o 4 km/h zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść kierowcy, dlatego pewna tolerancja powinna być stosowana - uważa Adam Jasiński, komisarz Komendy Głównej Policji.
...
Większość nowych regulacji wejdzie w życie 1 maja 2010 r.
Daar moet ik zelfs geen Pools voor kunnen. :D
De tolerantie schijnt daar ook 4 kmh/4 % te zijn zoals in NL.
Dus daar gaat de flits af bij 147 kmh op de 140-snelweg.
Er zijn nog EU-landen met 150 kmh (I) en 160 kmh (CZ en SK)... ;)
-
In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 % > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?
Ja ja maar dacht dat 120 + marge een foto opleverd en betaal je dan direct bij die 127.
Hier is 127 min de marge net niet genoeg om te betalen.
-
foute post, zie hieronder.
-
In Nederland is de officiële marge 4 kmh < 100 kmh of 4 % > 100 kmh
ttz bij 120 limiet wordt men daar vanaf gemeten 126 kmh geflitst. Of is het eigenlijk 127 ?
Ja ja maar dacht dat 120 + marge een foto opleverd en betaal je dan direct bij die 127.
Hier is 127 min de marge net niet genoeg om te betalen.
Jo, ik heb het nog eens gecheckt in Nederland is het uiteindelijk vanaf 128 kmh - instelling apparaat - dat men geflitst wordt.
De uiteindelijke hoogte van de boete zelf is wel op bvb 128 kmh - 3 % correctiemarge en dan afgerond of 124 kmh.
Dus men hanteert een extra tolerantiemarge (instelling apparaat);
naast een correctiemarge die de gecorrigeerde snelheid en dus enkel de boetehoogte bepaald.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/actueel/@147120/gereden_snelheid_op/
Gereden snelheid op CJIB-giro
5 december 2002
Veel weggebruikers zijn in de veronderstelling dat er al boetes worden uitgeschreven voor overschrijdingen van maximumsnelheid met 2 of 3 km/uur. Dat beeld klopt niet.
(1.) - De snelheidsapparatuur van de politie wordt namelijk zo ingesteld dat de camera pas vanaf 57 resp. 87 km/uur de overtreding vastlegt.
(2.) - Boven de 100 kilometer per uur is dat vanaf 108 (3.) - en 128 km/uur.
- Daarnaast houden politie en OM er rekening mee dat de apparatuur waarmee de snelheid wordt gemeten, iets kan afwijken.
Vandaar dat er een correctiemarge is ingebouwd. Die bedraagt 3 kilometer bij snelheden tot 100 km/uur en 3 procent bij snelheden boven de 100 km/uur. Heeft iemand 57 km/uur gereden, dan wordt hij of zij beboet voor de gecorrigeerde snelheid van 54 km/uur.
Op de CJIB-beschikking stond tot voor kort die lagere, gecorrigeerde snelheid aangegeven. Sinds kort wordt dus de hogere, werkelijk gemeten snelheid vermeld, zodat het misverstand over de onzinboetes verdwijnt en er hopelijk meer begrip ontstaat voor de handhaving van snelheidslimieten.
ttz
(1.),(2.) is evenzo in Be.
Enkel (3.) bij 120 snelweglimiet, mag men in Be 1 kmh sneller.
Bij trajectcontroles - opgelet, dan wel gemiddelde snelheid over het ganse traject - gelden die marges eveneens:
Gelden de correctiemarges ook bij trajectcontrole?
Ja. Net als bij alle andere vormen van snelheidscontroles, krijgen weggebruikers bij trajectcontrole een bekeuring als zij 7 km/uur of meer (limieten tot 100 km/uur) of 8 km/uur of meer (limieten boven 100 km/uur) te hard rijden. Bij het vaststellen van de boete wordt standaard een meetcorrectie toegepast. Bij een gemeten snelheid van minder dan 100 km/uur bedraagt de correctie 3 kilometer; bij een snelheid van meer dan 100 km/uur is het 3% van de gemeten snelheid. Op de acceptgiro staat zowel de gemeten als de gecorrigeerde snelheid vermeld.
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/veelgestelde_vragen/trajectcontrole/
-
Dus bij echte 128 krijg je al een boete voor 124 in NL terwijl je hier vanaf 130 een boete van 121 oploopt?
-
Dus bij echte 128 krijg je al een boete voor 124 in NL terwijl je hier vanaf 130 een boete van 121 oploopt?
Bijna Jo, NL zit je juist,
maar in Be is 130 kmh gemeten (correctie - 6 % = 7,8 ) = 122,2 of 122 kmh
129 kmh is 121 kmh na correctie.
bereken hier uw boete (http://www.wegcode.be/index.php?option=com_content&view=article&id=1381:boeteberekening&catid=178&Itemid=311) ;)
Dus in beide landen mag je gerust tot ~ 130 à 135 navenant kwaliteit snelheidsmeter.
-
Niet dat ik het ga proberen maar ik had altijd iets van in Nederland ben je sneller gepakt.
Is toch weer wat duidelijker. :)
-
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
-
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
Heeft ook met de wielomtrek te maken: hoe kleiner je wiel, hoe meer een eventuele fout op de meter wordt uitvergroot; slijtage van de banden heeft op klein wielen ook een groter effect op de nauwkeurigheid van de meter
-
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
Heeft ook met de wielomtrek te maken: hoe kleiner je wiel, hoe meer een eventuele fout op de meter wordt uitvergroot; slijtage van de banden heeft op klein wielen ook een groter effect op de nauwkeurigheid van de meter
Heb ik eens uitgerekend, bij een nieuwe band gaat de snelheidsmeter ca. 2% juister als bij een bijna versleten band.
Dit bij de standaardbreedtes voorgeschreven door de constructeur.
Bij bepaalde bredere velgen/bandenmaten -in optie- kan er ook nog een klein verschil opzitten;
maar meestal is dat snelheidsmeter: 1 % onjuister.
-
Met de Vivaro indertijd reed ik 120km/u als de meter 128 aangaf, met de huidige Dodge daarentegen rij ik effectief 120 wanneer de teller 120 aanheeft.
Heeft ook met de wielomtrek te maken: hoe kleiner je wiel, hoe meer een eventuele fout op de meter wordt uitvergroot; slijtage van de banden heeft op klein wielen ook een groter effect op de nauwkeurigheid van de meter
Dat klopt, daarmee ook dat de meeste vrachtwagenchauffeurs graag nieuwe banden hebben op de trekas. ;)
Dat verschil van de vivaro was er reeds toen hij splinternieuw uit de garage kwam met de originele wielen en banden.
-
Ik zie niet direct hoe een lagere snelheidsbeperking veiliger zal worden?
Integendeel.
Het directe effect van de snelheidsbeperkingen die het VVC maar al te vaak en duidelijk al te graag oplegt, is dat de voertuigen in trosjes gaan rijden.
Het gebeurt keer op keer op keer dat ze daar de snelheid verlagen naar een absurd lage snelheid, en keer op keer op keer vormen zich trosjes auto's die eigenlijk allemaal veel te dicht op elkaar rijden, nauwelijks snelheidsverschillen vertonen (= lang in dode hoek).
-
Update alle NL-snelwegen waar 130 kmh binnenkort mag (op de afsluitdijk-A7 mag het reeds):
http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2011/mei2011/binnenkort_130_kmu_op_de_a2_a6_en_a16.aspx
Binnenkort 130 km/u op de A2, A6 en A16
03-05-2011
Binnenkort mag behalve op de A7 (Wognum Afsluitdijk) ook op de A2 (Everdingen-Deil), de A6 (Almere Buiten Oost-Joure) en de A16 (Moerdijk-Breda) 130 km per uur worden gereden. Op de A6 mag dit naar verwachting vanaf half mei, op de A2 en de A16 vanaf eind mei. In juli volgen de A17/A58, A32, A37 en A58. De exacte data worden op de website van Rijkswaterstaat en met persberichten bekendgemaakt.
Op dit moment vinden voorbereidende werkzaamheden plaats.
De proeven met 130 km/u
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu wil onderzoeken hoe en waar een verhoging van de maximumsnelheid mogelijk is. Daarvoor heeft ze een experiment met snelheden tot 130 km/u op acht trajecten in Nederland aangekondigd.
Drie methoden testen
Er worden drie verschillende methoden van snelheidsverhoging getest: 24 uur per dag een snelheidsverhoging, verkeersafhankelijk en met tijdvensters. Op de A7, en later dit jaar op de A17/A58, A32, A37 en A58 geldt 24 uur per dag een snelheidsverhoging.
Op de A2 (Everdingen-Deil) en de A16 (Moerdijk-Breda) geldt een maximum van 130 km/u met uitzondering van de drukke uren (spits). Dan gaat de maximumsnelheid afhankelijk van het verkeersaanbod omlaag. De geldende maximumsnelheid wordt met matrixborden aangegeven en wisselt automatisch.
Op de A6 mag in de avond en nacht (van 19.00 – 06.00 uur) 130 km/u worden gereden. Dit tijdvenster wordt met een onderbord onder het verkeersbord met 130 aangegeven.
1 maart gestart
Op 1 maart startte Rijkswaterstaat met een snelheidsverhoging naar 130 km/u op de A7 (Wognum-Afsluitdijk). Rijkswaterstaat bekijkt wat de effecten zijn op de doorstroming, de omgeving en verkeersveiligheid. Ook wordt onderzoek gedaan naar gedragsaspecten van weggebruikers. Een aantal geschikte trajecten wordt onderzocht.
De proeven met 100 km/u
Naast proeven met een snelheidsverhoging naar 130 km per uur, heeft Rijkswaterstaat recentelijk proeven uitgevoerd op de A1 (Bussum-Muiderberg) en de A12 (Voorburg), en start binnenkort een proef op de A20 (Rotterdam) met een snelheidsverhoging naar 100 km per uur. Op basis van de verschillende proeven zal de minister van Infrastructuur en Milieu in het najaar een beslissing nemen over een snelheidsverhoging in Nederland.
En dat in NL, ... ´t kan verkeren, schreef Bredero ooit. ;D
Gewoon de Sossen en Groenen en ... uit de regering en dan is het zelfs in NL mogelijk.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Rutte
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zet in op leefbaarheid en bereikbaarheid, met een vlotte doorstroming in een goed ingerichte, schone en veilige omgeving. Het ministerie werkt aan krachtige verbindingen over de weg, spoor, het water en door de lucht, beschermt tegen wateroverlast en bevordert de kwaliteit van lucht en water. Vlot, veilig en leefbaar: dat is Infrastructuur en Milieu.
Met zo´n naam kon het ook niet anders. ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melanie_Schultz_van_Haegen
Minister van Infrastructuur en Milieu: Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (VVD):
"Ik wil nog meer vaart brengen in het verkeer op de weg, op het spoor en op het water. Dat is heel hard nodig voor onze economie. Mobiliteit en milieu horen bij elkaar. Ik wil bestuurlijke drukte verminderen en procedures gemakkelijker maken. Zo kunnen we besluiten en projecten zoveel mogelijk versnellen. Het is geen vetpot de komende jaren. Daarom ga ik het maximale halen uit elke te investeren Euro."
http://www.rijksoverheid.nl/regering/het-kabinet/bewindspersonen/melanie-schultz-van-haegen-maas-geesteranus
-
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
Volledige artikel op Nieuwsblad.be (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GDT306LTQ)
Yep, iedereen gaat sneller, vlotter, veiliger, maar wij boeren lekker verder achteruit.
Woordvoerders van hier halen natuurlijk weer het meest belachelijke argument aan waar je gewoon alles mee kan bewijzen:
Denk maar aan de Antwerpse ring, waar je vaak maar 100 km per uur mag. Hoe sneller je rijdt, hoe erger een eventueel ongeval wordt.'
-
Nog een reden waarom in België geen 130 op de autosnelwegen kan: putten, bulten, spoorvorming, springschansen, enz..In het buitenland liggen die wegen er een pak beter bij.
Dat kan hoogstens een flauw excuus zijn maar is helemaal geen reden om die max-snelheid te veralgemenen op alle snelwegen in Be.
Persoonlijk vind ik dat 1 van de meest doorslaggevende argumenten.
De Belgische snelwegen zijn inherent onveilig :
- slecht aangelegd
- slecht onderhouden
- slechte wegmarkeringen (vervaagd, onzichtbaar in de regen, tijdelijke markeringen die blijven liggen, ...)
- geen reflectoren, maar Crevits deed al wel het licht uit.
-
Gisteren heb ik op de terugrit van Amsterdam even mogen genieten van het stukje 130 m/u op de A16 van iets voorbij Dordrecht tot ongeveer Breda. Ik moet zeggen dat ik me er een stuk veiliger voelde dan op de 5 rijstrook brede A2 tussen Utrecht en Amsterdam waar maar 100 km/u is toegelaten. Op de A16 ging het verkeer vlot en kon ik quasi constant goed 130 km/u rijden. Voor de rest is Nederland het mekka van de schoolmeesterkes en linksrijders, wat ik meermaals heb mogen merken op de heenrit via mijn vertrouwde route (A27/A2).
-
NL = nur links ;D
-
De Britten volgen ook http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1326814/2011/09/30/Britten-mogen-sneller-rijden-op-snelwegen.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1326814/2011/09/30/Britten-mogen-sneller-rijden-op-snelwegen.dhtml)
-
OEF!
70 mijl is echt wel traag.
-
Let op het volgende stukje uit de laatste paragraaf van het artikel:
Onze overzeese buren hinken zo het Europese vasteland achterna, waar de limiet op snelwegen bijna overal hoger ligt.
In België zal het wel anders zijn!
Ik hou mijn hart al vast met de regeringsvorming. Wanneer mobiliteit in handen van een Vlaming komt zullen we hier naar een lagere snelheid evolueren. Ik hoorde het 9 jaar geleden al van een verkeersdeskundige die hoopte dat men zou evolueren naar:
- 30 km/u bebouwde kom
- 50 km/u secundaire wegen buiten de bebouwde kom
- 70 km/u op grotere secundaire wegen, de verbindingswegen en 2x2's
- 90 km/u op de snelwegen
Zo hard zal men het wel niet onmiddellijk spelen maar
- 30 km/u bebouwde kom
- 70 km/u secundaire wegen
- 100 km/u snelwegen
zie ik er toch aankomen.
Men zal wel weer een ongeval aanhalen en wat kindjes opvoeren om dit erdoor te krijgen.
-
De Britten volgen ook http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1326814/2011/09/30/Britten-mogen-sneller-rijden-op-snelwegen.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1326814/2011/09/30/Britten-mogen-sneller-rijden-op-snelwegen.dhtml)
Officieus zou die 80 mph al jaren bestaan. Geflitst werd zelfs meestal pas vanaf 85 mph (meerdere bronnen ;) op de snelweg)
Bij de 2+2 autowegen en off. niet-snelwegen normaal 70 mph + 10 % + 2 mph tolerantie = 80 mph.
Op de snelweg waren ze wat ´losser´.
Ref Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country#cite_note-UK1-39
United Kingdom 113 (70 mph) (both Motorways and trunk Dual-carriageways)
enforcement tolerance: 3–14 km/h(2-9 mph) dependent on limit and jurisdiction[fn 32].
Patrol officers use own discretion (normally 10% + 2mph).
32.^ No blanket national guidelines exist, but most regional police forces are mooted to allow a 2 mph, 10%, or 10% + 2 mph tolerance (upper limits, IE these are the minimum speeds that will attract penalty), with no clear information on which level is in place in each jurisdiction. A driver on a 60 mph road may be able to sustain 61.9 or 67.9 mph without penalty either side of a border. 20 mph zones typically have a 5 mph tolerance to allow for poorer speedometer accuracy, increased difficulty of keeping to a constant low speed (and that these roads were typically under 30 mph limits until recently), and an understanding that the nature of a road attracting a 20 mph limit means drivers will need to be more vigilant and not "clock watching". Patrolling police officers not using static speed traps are free to make their own judgments depending on traffic, road conditions and driver behaviour - speeds in excess of 80 mph are often left unchallenged on free flowing trunk routes, but dangerously swift yet technically legal driving can still be prosecuted under separate statutes (dangerous driving, undue care and attention, etc), e.g. 60 mph on that same road in traffic and freezing fog. (Unofficial data)
bvb
http://www.carsuk.net/uk-motorway-speed-limit-to-be-80mph-a-wasted-opportunity/
“All that effort and all that money just to make the 80mph unofficial limit on UK motorways (we all know plod won’t touch you for up to 85mph) an official 80mph limit. Come on, Phil, you can do better than that.”
Read more: http://www.carsuk.net/uk-motorway-speed-limit-to-be-80mph-a-wasted-opportunity/#ixzz1ZQqULQnG
Read more: http://www.carsuk.net/uk-motorway-speed-limit-to-be-80mph-a-wasted-opportunity/#ixzz1ZQq4wGJx
Dus binnenkort tot 95 mph officieus in UK. Dat kan men al een max-snelheid noemen.
-
Ik hou mijn hart al vast met de regeringsvorming. Wanneer mobiliteit in handen van een Vlaming komt zullen we hier naar een lagere snelheid evolueren.
Gezien de staat en de onveiligheid van zelfs de snelwegen in België lijkt dat zelfs geen overbodige luxe tot de wegeninfrastructuur op buitenlands niveau gebracht worden.
Maar ik hou mijn hart vast voor een geitewollensokker op een volledig geregionaliseerd verkeersdepartement.
3 wegcodes in België, het zou het summum van de idiotie zijn.
-
Tja, echt drie verschillende wegcodes, dat zal er misschizn wel niet van komen, hoewel er toch verschillen zijn .
Of het nu nog is weet ik niet, maar enlele jaren geleden moesten ze in Wallonie nog autoradiotax en tax op aanhangwagentjes betalen, iets dat hier al jaren geleden afgeschaft is .
-
Voor zover ik heb vernomen zou het echt de bedoeling zijn om alle palen met 70 per uur uit te trekken en hier en daar een paaltje 90 km/u te zetten. Onder het mom van besparingen. Dat het verwijderen van die palen en het plaatsen van nieuwe palen niet een besparing is, ging er niet in.
-
In Nederland wordt 130 kmh de algemene norm op de snelweg vanaf 1 september 2012.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111128_116
In een toelichting zei Schultz dat de norm 130 kilometer per uur wordt...
In UK wordt 80 mph of 129 kmh ingevoerd vanaf 2013.
http://www.guardian.co.uk/world/2011/sep/29/speed-limit-raised-80mph
Government plans to raise speed limit to 80mph
Hammond said on Thursday he will launch a consultation later this year with a view to introducing the new limit in 2013.
Be wordt echt een 120 kmh-eiland.
F: 130 kmh
Lux: 130 kmh
D: aanbevolen 130 kmh
NL: 130 kmh
UK: 80 mph.
Het EU-gemiddelde betreft de hoogste limieten zal dan bij ca. 135 kmh liggen.
-
In Nederland wordt 130 kmh de algemene norm op de snelweg vanaf 1 jan 2012.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20111128_116
In UK wordt 80 mph of 129 kmh ingevoerd vanaf 2013.
Be wordt echt een 120 kmh-eiland.
yep
àlle omringende landen gaan 130 hanteren vanaf 2012
Hier wordt steeds naar een achterlijke minderheid geluisterd
-
We kunnen niet stellen dat onze wegen niet deugen en onveilig zijn (wat klopt, en zeker 's nachts zonder licht opvalt) en dan tegelijk om een snelheidsverhoging jengelen ...
-
We kunnen niet stellen dat onze wegen niet deugen en onveilig zijn (wat klopt, en zeker 's nachts zonder licht opvalt) en dan tegelijk om een snelheidsverhoging jengelen ...
Oh jawel hoor. Ik wil nl. dat onze wegen verbeterd worden én dat de snelheidslimiet verhoogd wordt
-
Het EU-gemiddelde betreft de hoogste limieten zal dan bij ca. 135 kmh liggen.
Zo een gemiddelde kun je eigenlijk niet berekenen, omdat de 130 km/h in Duitsland geen limiet is, doch slechts een aanbeveling. Het gemiddelde is daardoor ∞ km/h (∞ = oneindig).
-
Het EU-gemiddelde betreft de hoogste limieten zal dan bij ca. 135 kmh liggen.
Zo een gemiddelde kun je eigenlijk niet berekenen, omdat de 130 km/h in Duitsland geen limiet is, doch slechts een aanbeveling. Het gemiddelde is daardoor ∞ km/h (∞ = oneindig).
Weet ik Jozef, ik heb toen relatieve 200 kmh** genomen voor D.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1954.msg19271.html#msg19271
Maar oneindig kan je ook niet nemen (aerodynamica);
of neem dan de topsnelheid van de snelste auto, Bugatti Veyron SS ofzo (# 431 kmh # ) ;D
- Dat oud EU-lijstje moet ik dan hier even aanpassen, die 160 kmh wishfull thinking voor Tsjechie en Slovakije is er niet gekomen. :-\
1. Belgie: 120
2. Bulgarije: 130
3. Denemarken: 130
4. Duitsland: 200 **ik moet iets nemen, eigenlijk is het "onbeperkt" of 250 kmh electronische. limiet meeste constructeurs.
5. Estland : geen snelweg
6. Finland: 120
7. Frankrijk: 130
8. Griekenland: 130
9. Ierland: 120
10. Italie: 150
11. Letland: geen snelweg
12. Litouwen: 130
13. Luxemburg: 130
14. Malta : geen snelweg
15. Nederland: 130 (2012)
16. Oostenrijk: 130
17. Polen: 140
18. Portugal: 120
19. Roemenie: 130
20. Zweden: 120
21. Slovakije: 130
22. Slovenie: 130
23. Spanje: 120
24. Tsjechie: 130
25. Hongarije: 130
26. UK: 129 (80 mph vanaf 2013)
27. Cyprus: 110
totaal : 3139 / 24 = 131 kmh (130,8 afgerond) gemiddelde voor de huidige 24 EU-landen met "snelwegnorm".
# Neem ik voor D: 431 kmh # is het gemiddelde 3370/24 = 140,4 kmh ;D
-
En kijk eens naar hoe groot de 120 landen zijn.
Deel de km² eens door 24 of de lengte van de snelwegen.
-
En kijk eens naar hoe groot de 120 landen zijn.
Deel de km² eens door 24 of de lengte van de snelwegen.
De lengte van de snelwegen is mss interessant, maar maakt niet zoveel uit;
Spanje heeft bvb relatief zeer veel snelweg, zelfs langer als D (maar capaciteit = aantal rijstroken weet ik niet)
UK dan relatief weinig, maar die hebben veel expresswegen die ook 113 kmh hebben.
De oost-Europese landen hebben nog een grote achterstand in snelweglengte, zie Polen.
En ~ 1/3 van de Duitse Autobahnen is permanent begrenst tot 120/130 kmh (zelfs uitzonderlijk 100 kmh door stedelijk gebied)
gerangschikt kms snelwegnet:
1 Spanien 13515
2 Deutschland 12813
3 Frankreich 11163
4 Italien 6629
5 Vereinigtes König 3674
6 Niederlande 2631
7 Schweden 1855
8 Portugal 1835
9 Belgien 1763
10 Österreich 1696
11 Griechenland 1600
12 Ungarn 1273
13 Dänemark 1128
14 Polen 849
15 Finnland 765
16 Slowenien 747
17 Tschechische Rep. 729
18 Irland 663
19 Bulgarien 418
20 Slowakei 391
21 Rumänien 321
22 Litauen 309
23 Zypern 257
24 Luxemburg 152
25 Estland 100 enkel 2+2 , geen snelweg
http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/setupModifyTableLayout.do
http://en.wikipedia.org/wiki/Transport_in_Greece#Highways
-
We kunnen niet stellen dat onze wegen niet deugen en onveilig zijn (wat klopt, en zeker 's nachts zonder licht opvalt) en dan tegelijk om een snelheidsverhoging jengelen ...
Oh jawel hoor. Ik wil nl. dat onze wegen verbeterd worden én dat de snelheidslimiet verhoogd wordt
Dan wel eerst verbeteren, en dan de max. snelheid verhogen.
Niet andersom.
-
Dan wel eerst verbeteren, en dan de max. snelheid verhogen.
Niet andersom.
Je zegt dat precies zo dat indien - hoofdwegen buiten bbk - beter en veiliger gemaakt worden dat ze dan ook een hogere limiet kunnen krijgen of verdienen ? ???
Toch (nog) niet in Belziek, eerder integendeel.
De 1+1 en 2+2-middenberm die veiliger geworden zijn hebben "als dank" een 20 à 30 kmh lagere limiet gekregen.
Mooi toch... ::)
- * sommige 1+1 kregen volledig gescheiden dure fietspaden (enkele meters achter de bomen mits onteigeningen) en een nieuw wegdek gevolg : van meestal 90 kmh naar doorgaand 70 kmh.
- * sommige 2+2-middenberm kregen doorgaand beveiligde middenbermen: van 120 kmh naar 90 kmh.
- sommige autowegen en snelwegen kregen doorgaand beveiligde middenbermen en afgeschermde wegrandinfra:
van 120 kmh naar ... 120 kmh.
V85 telt niet in Belziek... dan mogen er nog zoveel nationale en internationale studies over bestaan.
http://wiki.infopolitie.nl/index.php/V85
De V85
Begrip in de verkeerskunde. De maximale snelheid die door 85% van de weggebruikers op een weg wordt gereden. De overige 15 % overschrijdt de V85-waarde. In de verkeerskunde wordt aangenomen dat de V85-waarde symbool staat voor de weginrichting.
Bij klachten over snelheid wordt bij metingen veelal gebruik gemaakt van de V85. Indien de V85 (vrijwel) overeenkomt met de ter plaatse vastgestelde maximumsnelheid, heeft de wegbeheerder gezorgd voor een snelheidsregime, dat overeenkomt met de inrichting van de weg, 85% van de weggebruikers houdt zich aan de snelheid.
Met name bij de beslissing om snelheidscontroles te houden op 30- en 60 km/h-wegen wordt gekeken naar de V85. Indien de V85 de vastgestelde maximumsnelheid ruim overschrijdt, correspondeert de inrichting van de weg niet met het snelheidsregime en zal de wegbeheerder maatregelen moeten nemen om snelheid en inrichting met elkaar in overeenstemming te brengen door aanpassing van de infrastructuur of het nemen van snelheidsremmende maatregelen, zoals de aanleg van drempels. Uiteraard kan ook de maximumsnelheid worden aangepast.
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/156.pdf
Snelheidsmanagement en snelheidsbeheer
Literatuurstudie
RA-MOW-2008-006
S. Vlassenroot, W. Vandenberghe, J. De Mol
Onderzoekslijn Duurzame mobiliteit
p 17 onderaan:
...
Tabel 2. V85 snelheden waargenomen sinds 2003 tot 2005 (Bron: BIVV)
Voor de V85, die een realistische weergave zou moeten zijn van de acceptatie van snelheidslimieten stelt men dat de verkeerslimiet haast altijd * met minimaal 10 km/u wordt overschreden.
Deze twee indicaties geven aan dat er dringend meer werk moet gemaakt worden om een integraal aanvaardbaar snelheidsbeleid te voeren.
* Geen wonder als men de 120 volgens de wegcode naar 90 zet.
* Geen wonder als men de 90 volgens de wegcode naar 70 zet.
7.2.2 Snelheidslimieten
• Overweeg om te komen naar een harmonisatie van snelheidslimieten (regionaal, nationaal en internationaal) om de kredietwaardigheid en de aanvaarding van de limieten te verhogen.
• Overweeg om de maximale snelheid ...]
Is niet van mij hé. ;D
En dit is van de Vlaamse wegbeheerder hé:
http://www.addemar.be/files/cust_121/files//Artikel_2_december_07.pdf
via:
http://www.addemar.be/files/cust_121/mailing_42381/show_mail_report.html
NIEUWSBRIEF 19.12.2007
Geachte,
Hierbij vindt u de eerste elektronische nieuwsbrief van het Steunpunt Mobiliteit en Openbare Werken, spoor Verkeersveiligheid. Deze nieuwsbrief bevat korte artikels over het onderzoek door het Steunpunt. Hij is bedoeld voor een breed publiek in Vlaanderen, dat interesse heeft voor verkeersveiligheid in zijn verschillende aspecten.
...]
halfweg
(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRPEkWZUVjC4UDglOdpi1mhTmPUPnt6AArQwg-MK1-t4v-1c49c)
Op heel wat Vlaamse gewestwegen is sinds enkele jaren een gehele of gedeeltelijke snelheidsbeperking tot 70 km/u buiten de bebouwde kom van toepassing. Vanuit het standpunt van de wegbeheerder en de betrokken gemeentebesturen was een dergelijke lokale snelheidsbeperking aangewezen om veiligheidsredenen. Voor de weggebruiker is de situatie echter niet altijd duidelijk. Zelfs al is het systeem juridisch in orde, toch vereist het een aanzienlijke inspanning van de weggebruiker om op elk ogenblik goed te weten welke snelheid toegelaten is. Op eenzelfde wegvak kan het voorkomen dat nu eens 90, dan 70, dan 50 of 30 km/u van toepassing is.