Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Michel op donderdag 04 november 2010 - 12:40:16

Titel: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op donderdag 04 november 2010 - 12:40:16
De EU heeft de laatste verkeersdodenevolutie gerangschikt:

europa.eu Straßenverkehrstote Ländern (je 1 Mio. Einwohner) (http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/970&format=HTML&aged=0&language=DE&guiLanguage=en)

Vooral de landen met veel dalingspotentiaal maken enorm vooruitgang, behalve België en Griekenland.
Oostenrijk doet het ook relatief slecht (evolutie), en de (heel kleine) landjes Luxemburg en Malta hebben toevalig wel een slecht jaar 2009 achter de rug. Enkele ver-Oost-Europese landen doen het ook slecht, maar daar kenden ze ook een enorme verkeerstoename door de Europese uitbreiding.
Duitsland heeft daardoor Malta net ingehaald in de rangschikking verkeersdoden/miljoen inw 2009.
Duitsland maakt uit de top 5 de beste evolutie en komt nu zelfs op plaats 4 achter Nederland. Nederland zakt naar 3.

Ik was zo vrij even (met Exel) een nieuwe rangschikking te maken, waar weer opvalt dat NL alweer "gesjoemeld" heeft door de cijfers van Swov(cognos) te nemen ipv de officiële van CBS. Het is namelijk verkeersdoden inwoners én niet-inwoners die de norm is.
De juiste NL-bron:
cbs.nl verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners) (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71426ned&D1=0&D2=0&D3=a&D4=a&D5=0,4,9,12-13&VW=T)
De verkeerde - enkel inwoners -: swov.nl/cognos (http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde)
IRTAD neemt wel de juiste bron:  
Citaat
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
 Country    2009  2008  2007  2006  2005  2004  2003  2002  2001 Road Fatalities (number)
Netherlands  720  755    791   811    817    881   1088  1066  1083
*juiste berekening voor NL: 720 verkeersdoden in 2009, wat dus op 16,5 miljoen inwoners 43,636 verkeersdoden op 1 miljoen inwoners is, afgerond 44.
In 2001 hadden ze 1083 verkeersdoden op 16,4 milj inw. (gemiddelde inw./jaar), wat dus 66 verkeersdoden/milj inwoners is.
*  

Soit, mijn uiteindelijke tabel volgens verkeersdoden/milj inw 2009 -afgerond - (en nog wat extra)  ;)
Citaat
Land (deelstaat)        2001   | 2009 | evolutie % | (snelheid 1+1, bubbk algemeen)

0  Nordrhein-Westfalen   58      35       -40%         (100 kmh)

1 United Kingdom           61      38       -38 %           (97 kmh)
2 Sverige                       66      39       -41 %         (90-100 kmh)
3 Nederland                   66      44       -33 %         (80 kmh, zelden 100 kmh bron altena.nl*)
4 Deutschland                85      51       -40 %         (100 kmh)
5 Malta                          41      51        24%         (80 =hoogste snelheid, heeft geen auto- of snelweg)
6 Suomi/Finland             84      53        -37 %          (80 kmh)
7 Éire/Ireland                107     54       -50 %         (80/100 kmh N-roads)
8 Danmark                     81      55       -32 %         (80/90 kmh)
9 España                      136      58        -57 %         (90/100 kmh)
10 Slovensko                114      64        -44 %         (90/100 kmh)
11 France                     138      67        -51 %        (90 kmh)
12 Italia                        125     68        -46 %        (90 kmh)

# EU-27 landen              113     69        -39 %       (gemiddeld 89,8 kmh)

13 Eesti                         146     75         -49 %      (90 kmh)
14 Österreich                 119     76         -36 %      (100 kmh)
15 Portugal                    163     79         -52 %       (90 kmh)
16 Magyarország            121      82         -32 %      (90 kmh)
17 Slovenija                   140     84         -40 %      (90 kmh)
18 Česká republika          130     87         -33 %      (90 kmh)
19 Κύπρος (Kypros)/Kibris 140    89         -36 %      (80 kmh)
20 Belgique/België           145     89        -38 %      (70/90 kmh: VL /90 kmh: W)  :-[
21 Luxembourg               159     97         -39 %      (90 kmh)
22 Lietuva                       202    110        -46 %      (90 kmh)
23 Latvija                        236    112        -53 %      (90 kmh)
24 България (Bulgaria)    128    118        -8 %       (90 kmh)
25 Polska                        145    120        -17 %     (90 kmh)
26 Ελλάδα (Elláda)           172    130        -24 %     (90 kmh)
27 România                    112    130          16 %     (90 kmh)  edit: % zijn verbeterd... oops
*altena.nl (http://www.vvn-altena.nl/SiteContents/frmViewSiteItem.aspx?IDNumber=57&type=2): 1+1 als 100 kmh-autoweg geklasseerd

Voor de verschillende D-Bundesländer (West/Oost) had ik ook iets gemaakt stand 2009: ref destatis.de  Verkehrsunfaelle/Tabellen  (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Navigation/Statistiken/Verkehr/Verkehrsunfaelle/Tabellen.psml)
Citaat
Bundesland          verkeersdoden   inwoners             doden/ 1 milj inw.
Baden-Württemberg    535         10.749.506                 49,8
Bayern                       784         12.519.728                  62,6
Berlin                         48            3.431.675                  14,0
Bremen                      13              661.866                   19,6
Hamburg                    33            1.772.100                   18,6
Hessen                      308           6.064.953                   50,8
Niedersachsen             542          7.947.244                   68,2
Nordrhein-Westfalen    620          17.933.064                 34,6
Rheinland-Pfalz           223           4.028.351                  55,4
Saarland                     45            1.030.324                  43,7
Schleswig-Holstein      140           2.834.260                  49,4  
´West-D´:                 3291          68.973.071                 47,7

Brandenburg                 202         2.522.493                  80,1
Mecklenburg-Vorpom.   155          1.664.356                  93,1
Sachsen                       192         4.192.801                  45,8
Sachsen-Anhalt             164         2.381.872                  68,9
Thüringen                     148         2.267.763                  65,3
´Oost-D´:                      861        13.029.285                 66,1
totaal:
Deutschland:                 4.152       82.002.356                50,6
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: Michel op zaterdag 06 november 2010 - 17:06:06
Evolutie verkeersdoden/miljoen inwoners teruggaand tot 1991, of het 1ste statistisch jaar na de val van het ijzeren gordijn;
met tussenstanden:

- 1991 : het Oostblok kende nog weinig verkeer, en de weginfra/verkeersveiligheid was "navenant".
- 1996 : laatste jaar vóór het begin massale technische snelheidskontroles (flitspalen, enz...)
- 2001 : Europese richtlijnen met als doel halvering verkeersdoden tegen 2010
- 2009 : laatste officiële stand.
Citaat
                      ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99   ´00   ´01 stand ´02  ´03  ´04   ´05   ´06   ´07   ´08   ´09 stand

United Kingdom   83     2     64    3     64    61    61     61     61     2     60    62    56    56     55    50     43     38    1
Sweden              87     4     61    2     61    60    66     67     66     3     63    59    53    49     49    52     43     39    2
Netherlands        85     3     81    5     79    73    75     73     68      4     66    67    54    50    49     48     46     44    3
Germany           142   12   107    7   104    95    95     91     85      7     83    80    71     65    62     60    54     51    4
Malta                 45     1     51    1     48    45    11     39     41      1     41    40    33     42     27    34    37     51    5
Finland              126    8     79    4     85    78    84     77     84      6     80    73    72     72     64    72    65     53    6
Ireland              126    7   125   11   129   124   111  111   107      8     96    85    94     97     87    78    63     54    7
Denmark           118    6     98     6     93    94    97     93    81       5     86    80    68     61     56    75    74     55    8
Spain               227    22  139   16   142   150   144   144   136   16   131   130   112   103    94    86     68    58    9
Slovakia*         116     5    115    8   146   152   120   116   114   10   113   120   112   113   114   116   103   64   10
France             184   15    147   17   145   153   145   137   138   17   129   101    92    85    75    73     67    67    11
Italy                 143   13   117    9    118    111   118   124   125   13   122   114   106   100   96    87    79    68    12
Estonia             313   24   149   18   199   204   168   149   146   22   164   121   126   126   152   146   98   75    13
Austria             201   17   129   12   139   121   135   122   119   11   119   115   108    94    88    83     81    76    14
Portugal           323   26   272   27   250   210   200   184   163   24   160   148   124   118    92    92    83    79    15
Hungary           204   18   133   14   135   133   127   117   121   12   140   131   128   127   129   122   99    82    16
Slovenia           231   23   195   24   180   156   169   157   140   19   135   121   137   129   131   146   106   84   17
Czech Republ.* 129   10   151   19   155   132   141   145   130   15   140   142   135   126   104   119   104   87   18
Belgium           188   16   134   15   134   147   137   144   145   20   127   117   112   104   102   101    88    88   19
Cyprus             175   14   195   23   173   164   165   161   140   18   133   136   160   136   112   114   103    89   20
Luxembourg     216   21   172   21   144   135   136   175   159   23   140   118   111   103    92     97    72     97    21
Lithuania          322   25   184   22   210   233   212   183   202   26   201   205   218   226   223   218   148   110   22
Latvia              375   27   241   26   232   280   272   267   236   27   238   228   222   192   177   184   139   112   23
Bulgaria           129    9    121   10   110   121   128   126   128   14   122   123   121   123   135   131   139   118   24
Poland             207   20   165   20   189   183   174   163   145   21   152   148   150   143   137   146   143   120   25
Greece             207   19   202   25   196   202   195   187   172   25   149   146   151   150   149   144   139   130   26
Romania          135   11   129   13   130   126   113   113   112     9   111   103   113   121   120   130   142   130    27

~EU (27 landen) 160   #   124   #   126   123   120    116   111   #   109    102    96   92    87     86     78     69     #
% tov ~EU: 188=+18% 134=+8%  134  147   137  144  145=+31%  127  117   112   104   102   101   88   89=+29%

Voornaamste bron:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/dataset?p_product_code=TSDTR420

*Slowakije was vreedzaam onafhankelijk geworden van Tsjecho-Slowakije de 1 jan 1993.

Is Be goe bezig...  ?

mmmh, in elk geval zijn ze tesamen met klein broertje Luxemburg de enige West-EU-landen, die relatief -tov de andere EU-landen -, geen vooruitgang gemaakt hebben, zachtjes uitgedrukt   ;) ;D

Hadden ze vóór de flitspalen en de hele reutemeteut (1996), toen Be het beste resultaat (+ 8%) haalde tov het EU-gemiddelde, maar...
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: Michel op zaterdag 11 december 2010 - 16:26:42
Duitsland gaat wslk in 2010 nog een enorme verbetering hebben qua verkeersdoden,
er is sprake van een officiële schatting van ca. 3700 verkeerdoden voor 2010 door Destatis.de;
waarmee Duitsland aan *45  verkeersdoden per miljoen inwoners komt (daling zou ca. - 11 % zijn).

Ik ben benieuwd of de top 8 dezelfde evolutie verder "kan volgen"
Citaat
                     ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99   ´00   ´01 stand ´02  ´03  ´04   ´05   ´06   ´07   ´08   ´09 stand  2010*

United Kingdom   83     2     64    3     64    61    61     61     61     2     60    62    56    56     55    50     43     38    1
Sweden              87     4     61    2     61    60    66     67     66     3     63    59    53    49     49    52     43     39    2
Netherlands        85     3     81    5     79    73    75     73     68      4     66    67    54    50    49     48     46     44    3
Germany           142   12   107    7   104    95    95     91     85      7     83    80    71     65    62     60    54     51    4   45*
Malta                 45     1     51    1     48    45    11     39     41      1     41    40    33     42     27    34    37     51    5
Finland              126    8     79    4     85    78    84     77     84      6     80    73    72     72     64    72    65     53    6
Ireland              126    7   125   11   129   124   111  111   107      8     96    85    94     97     87    78    63     54    7
Denmark           118    6     98     6     93    94    97     93    81       5     86    80    68     61     56    75    74     55    8
* Offic. geschat op basis jan-okt 2010.

Citaat
http://transporter-news.de/news.php?newsid=80779
2010 erstmals weniger als 4.000 Verkehrstote erwartet
 
2010-12-10 Schätzungen des Statistischen Bundesamtes (Destatis) zufolge wird die Zahl der Verkehrstoten im Jahr 2010 auf etwa 3.700 sinken.

Grundlage sind die vorliegenden Eckdaten von Januar bis Oktober. Nachdem im Jahr 2007 die Zahl der Todesopfer erstmals unter 5.000 gesunken war, würde damit erneut eine Tausendermarke unterschritten.

Zudem setzt sich mit diesem neuen Tiefstand der langfristige Rückgang der Zahl der Verkehrstoten auf Deutschlands Straßen fort. Gegenüber 1970, dem Jahr mit den bislang meisten Toten, wird es in diesem Jahr nur etwa ein Sechstel (17 %) der Zahl an Todesopfern geben. Im Vergleich zum Vorjahr wird sich die Zahl der Getöteten nach den Schätzungen um mehr als zehn Prozent verringern. Auch bei den Verletzten ist in diesem Jahr eine Abnahme um etwa sechs Prozent auf 372.000 zu erwarten.

Die Zahl der Unfälle insgesamt wird voraussichtlich um knapp zwei Prozent auf rund 2,35 Millionen steigen. Während Unfälle mit Personenschaden um rund sieben Prozent auf 289.000 abnehmen dürften, werden die Unfälle mit ausschließlich Sachschaden um etwa drei Prozent auf 2,1 Millionen zunehmen.

Aus den tiefer gegliederten Ergebnissen der Monate Januar bis August zeichnet sich ab, dass vermutlich mehr Kinder im Alter bis 14 Jahren im Straßenverkehr zu Tode kommen als 2009. Von Januar bis August starben bereits 82 Kinder im Straßenverkehr, das waren 21 Kinder oder 34 Prozent mehr als im entsprechenden Vorjahreszeitraum. Bei den Jugendlichen im Alter von 15 bis 17 Jahren ist ein deutlicher Rückgang zu erwarten: Bis Ende August 2010 waren es 29 Prozent oder 24 Getötete weniger. Auch bei den 18- bis 24-Jährigen, der Hauptrisikogruppe im Straßenverkehr, ist in diesem Jahr in den ersten acht Monaten erneut mit einer Abnahme bei der Zahl der tödlich Verletzten zu rechnen (-13 %). Überdurchschnittlich sank auch die Zahl der getöteten über 65-jährigen Personen (-16 %), was die Zahl der älteren Menschen, die im Straßenverkehr ihr Leben verlieren, in diesem Jahr insgesamt wieder sinken lassen dürfte, nachdem sie im Vorjahr angestiegen war.

Deutlich weniger Menschen werden voraussichtlich auf Zweirädern ums Leben kommen. In den ersten acht Monaten dieses Jahres ist die Zahl der tödlich verunglückten Fahrer beziehungsweise Mitfahrer auf Mofas/Mopeds um 27 Prozent, auf Fahrrädern um 15 Prozent und auf Motorrädern um elf Prozent gegenüber dem Vergleichszeitraum 2009 zurückgegangen.

Der insgesamt rückläufige Trend bei Alkoholunfällen wird auch im Jahr 2010 anhalten. Bis August 2010 wurden rund elf Prozent weniger Alkoholunfälle als im Vorjahr gezählt. (Auto-Reporter.NET/br)
Zeer interessant is de tekst, zij weten exact hoeveel verkeersdoden, ook welke (type, leeftijd, aard weggebruiker,..) en waar; door alle verkeersongevallen degelijk te onderzoeken/registreren ook die met materiële schade (+ 2 %), naast de letselongevallen (-7 %)  
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: Inazuma op maandag 27 december 2010 - 19:09:26
De EU heeft de laatste verkeersdodenevolutie gerangschikt:
Soit, mijn uiteindelijke tabel volgens verkeersdoden/milj inw 2009 -afgerond - (en nog wat extra)  ;)
Citaat
Land (deelstaat)        2001   | 2009 | evolutie % | (snelheid 1+1, bubbk algemeen)

0  Nordrhein-Westfalen   58      35       -40%         (100 kmh)

1 United Kingdom           61      38       -38 %           (97 kmh)
2 Sverige                       66      39       -41 %         (90-100 kmh)
3 Nederland                   66      44       -33 %         (80 kmh, zelden 100 kmh bron altena.nl*)
4 Deutschland                85      51       -40 %         (100 kmh)
5 Malta                          41      51        24%         (80 =hoogste snelheid, heeft geen auto- of snelweg)
6 Suomi/Finland             84      53        -37 %          (80 kmh)
7 Éire/Ireland                107     54       -50 %         (80/100 kmh N-roads)
8 Danmark                     81      55       -32 %         (80/90 kmh)
9 España                      136      58        -57 %         (90/100 kmh)
10 Slovensko                114      64        -44 %         (90/100 kmh)
11 France                     138      67        -51 %        (90 kmh)
12 Italia                        125     68        -46 %        (90 kmh)

# EU-27 landen              113     69        -39 %       (gemiddeld 89,8 kmh)

13 Eesti                         146     75         -49 %      (90 kmh)
14 Österreich                 119     76         -36 %      (100 kmh)
15 Portugal                    163     79         -52 %       (90 kmh)
16 Magyarország            121      82         -32 %      (90 kmh)
17 Slovenija                   140     84         -40 %      (90 kmh)
18 Česká republika          130     87         -33 %      (90 kmh)
19 Κύπρος (Kypros)/Kibris 140    89         -36 %      (80 kmh)
20 Belgique/België           145     90        -38 %      (70/90 kmh: VL /90 kmh: W)  :-[
21 Luxembourg               159     97         -39 %      (90 kmh)
22 Lietuva                       202    110        -46 %      (90 kmh)
23 Latvija                        236    112        -53 %      (90 kmh)
24 България (Bulgaria)    128    118        -8 %       (90 kmh)
25 Polska                        145    120        -17 %     (90 kmh)
26 Ελλάδα (Elláda)           172    130        -24 %     (90 kmh)
27 România                    112    130          16 %     (90 kmh)  edit: % zijn verbeterd... oops
*altena.nl (http://www.vvn-altena.nl/SiteContents/frmViewSiteItem.aspx?IDNumber=57&type=2): 1+1 als 100 kmh-autoweg geklasseerd

Ik vind het bangelijk dat je hier eigenhandig alle beweringen van organisaties rond verkeer onderuit haalt dat België het uitzonderlijk goed zou doen op vlak van verkeersveiligheid ...
We doen het maar net zo gemiddeld beter als de rest van de EU, ondanks het hogere potentieel tot verbetering.

In deze rangschikking ziet men goed waar we werkelijk staan :
VANACHTER in de rij !

Letland en Litauwen steken ons in 't kort voorbij.

De kolom met de toegelaten snelheden, leert ook dat men in bijna alle verkeersveiliger landen in de praktijk ook nog eens sneller mag dan hier.

Mooi staaltje mythbusting !
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: Michel op maandag 27 december 2010 - 19:48:15
In deze rangschikking ziet men goed waar we werkelijk staan :
VANACHTER in de rij !
Letland en Litauwen steken ons in 't kort voorbij.

En Luxemburg zeker.
Dit gaat wslk de rangschikking zijn in 2010 (betreft de ondersten op de EU-ladder):

Citaat
EU-27 landen
1- 12 .....  

13 Eesti            
14 Österreich      
15 Portugal              
16 Magyarország        
17 Slovenija
18 Luxembourg              
19 Česká republika          
20 Κύπρος (Kypros)/Kibris)
21 Lietuva                      
22 Latvija                        
23 Belgique/België
24 България (Bulgaria)
25 Polska                        
26 Ελλάδα (Elláda)          
27 România    

Citaat
De kolom met de toegelaten snelheden, leert ook dat men in bijna alle verkeersveiliger landen in de praktijk ook nog eens sneller mag dan hier.
Mooi staaltje mythbusting !
:)  

Daarom heb ik ze ook erachter gezet, ook omdat de meeste landen hun snelheden op doorgaande hoofdwegen buitenbbk verhogen of willen verhogen - ook door ze veiliger te maken - .

Be moet zowat het enige ´land´ in de EU-27 landen zijn die max-snelheidsverlagingen hanteert op doorgaande wegen ook al worden sommige hoofdwegen veiliger, vbn: 2+2 met veiligere middenbermen, 1+1 met veiliger gescheiden fietspaden.

Slecht bezig ! want focusering op max-snelheid door ze ongeloofwaardig laag te maken brengt de verkeersveiligheid niets bij, ondertussen verwaarloost men alternatieve maatregelen.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: Inazuma op donderdag 30 december 2010 - 16:28:10
In het gedrukte HLN van vandaag staan 2 volle pagina's over het Belgische verkeerswanbeleid en zijn gevolgen.
Je zou bijna denken dat ze hier zijn komen meelezen  ;)
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: JC op donderdag 30 december 2010 - 22:39:58
In het gedrukte HLN van vandaag staan 2 volle pagina's over het Belgische verkeerswanbeleid en zijn gevolgen.
Je zou bijna denken dat ze hier zijn komen meelezen  ;)

Ik kijk regelmatig na welke 'gasten' er op bezoek komen op de site, je zou er versteld van staan welke domeinen er hier wordt meegelezen (lurkers in het jargon).
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op woensdag 23 februari 2011 - 22:09:32
De verkeersdoden van D voor 2010 zijn al officieel, alweer een serieuze daling van - 12 % en nog iets beter als de geschatte 3700: 3657 verkeersdoden op ~ 82 milj inwoners maakt 44,59 per milj inw, afgerond 45.

Offic. bron en tabel per deelstaat:
destatis.de Pressemitteilung Nr.073 vom 23.02.2011 (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Presse/pm/2011/02/PD11__073__46241,templateId=renderPrint.psml)

Mijn voorspelling van 2 jaar geleden ? gaat nog uitkomen dat D binnen de 5 jaar wslk in de top 3 staat, NL is niet meer veraf
Nederland heeft in 2009:  720 verkeersdoden op ~ 16,5 mil inw of 43,67 afgerond 44*.

NL zal wslk ook wat zakken in 2010 neem ik aan (voorlopig nog geen voorspellingen gevonden op www.)

Evolutie verkeersdoden/miljoen inwoners teruggaand tot 1991, of het 1ste statistisch jaar na de val van het ijzeren gordijn;
met tussenstanden:

- 1991 : het Oostblok kende nog weinig verkeer, en de weginfra/verkeersveiligheid was "navenant".
- 1996 : laatste jaar vóór het begin massale technische snelheidskontroles (flitspalen, enz...)
stand 96: men ziet dat Be toen het veiligste was tov het EU-27 gemiddelde met "maar" + 8 % meer ...    ;D
- 2001 : Europese richtlijnen met als doel halvering verkeersdoden tegen 2010
- 2009 : laatste officiële stand.
- ook 2010  
Citaat
                      ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99   ´00   ´01 stand ´02  ´03  ´04   ´05   ´06   ´07   ´08   ´09 stand 2010 (stand)

United Kingdom   83     2     64    3     64    61    61     61     61     2     60    62    56    56     55    50     43     38    1      31 (2)
Sweden              87     4     61    2     61    60    66     67     66     3     63    59    53    49     49    52     43     39    2      31 (1)
Netherlands        85     3     81    5     79    73    75     73     68      4     66    67    54    50    49     48     46     44    3     39 (3)  
Germany           142   12   107    7   104    95    95     91     85      7     83    80    71     65    62     60    54     51    4     45 (4)
Malta                 45     1     51    1     48    45    11     39     41      1     41    40    33     42     27    34    37     51    5
Finland              126    8     79    4     85    78    84     77     84      6     80    73    72     72     64    72    65     53    6
Ireland              126    7   125   11   129   124   111  111   107      8     96    85    94     97     87    78    63     54    7
Denmark           118    6     98     6     93    94    97     93    81       5     86    80    68     61     56    75    74     55    8
Spain               227    22  139   16   142   150   144   144   136   16   131   130   112   103    94    86     68    58    9
Slovakia*         116     5    115    8   146   152   120   116   114   10   113   120   112   113   114   116   103   64   10
France             184   15    147   17   145   153   145   137   138   17   129   101    92    85    75    73     67    67    11
Italy                 143   13   117    9    118    111   118   124   125   13   122   114   106   100   96    87    79    68    12
Estonia             313   24   149   18   199   204   168   149   146   22   164   121   126   126   152   146   98   75    13
Austria             201   17   129   12   139   121   135   122   119   11   119   115   108    94    88    83     81    76    14
Portugal           323   26   272   27   250   210   200   184   163   24   160   148   124   118    92    92    83    79    15
Hungary           204   18   133   14   135   133   127   117   121   12   140   131   128   127   129   122   99    82    16
Slovenia           231   23   195   24   180   156   169   157   140   19   135   121   137   129   131   146   106   84   17
Czech Republ.* 129   10   151   19   155   132   141   145   130   15   140   142   135   126   104   119   104   87   18
Belgium           188   16   134   15   134   147   137   144   145   20   127   117   112   104   102   101    88    88   19
Cyprus             175   14   195   23   173   164   165   161   140   18   133   136   160   136   112   114   103    89   20
Luxembourg     216   21   172   21   144   135   136   175   159   23   140   118   111   103    92     97    72     97    21
Lithuania          322   25   184   22   210   233   212   183   202   26   201   205   218   226   223   218   148   110   22
Latvia              375   27   241   26   232   280   272   267   236   27   238   228   222   192   177   184   139   112   23
Bulgaria           129    9    121   10   110   121   128   126   128   14   122   123   121   123   135   131   139   118   24
Poland             207   20   165   20   189   183   174   163   145   21   152   148   150   143   137   146   143   120   25
Greece             207   19   202   25   196   202   195   187   172   25   149   146   151   150   149   144   139   130   26
Romania          135   11   129   13   130   126   113   113   112     9   111   103   113   121   120   130   142   130    27

~EU (27 landen) 160   #   124   #   126   123   120    116   111   #   109    102    96   92    87     86     78     69     #
% tov ~EU: 188=+18% 134=+8%  134  147   137  144  145=+31%  127  117   112   104   102   101   88   89=+29%

Citaat
Bundesland                 2009 /2010 verkeersdoden      inwoners     doden/milj inw ´09/ ´10
Baden-Württemberg        535  /  490                      10.749.506            49,8          /    45,6
Bayern                            784    697                      12.519.728            62,6                54,2
Berlin                              48       44                       3.431.675             14,0                12,8
Bremen                          13       13                          661.866              19,6                19,6
Hamburg                        33       22                        1.772.100              18,6               12,4
Hessen                          308     251                       6.064.953              50,8                41,3
Niedersachsen                542     479                       7.947.244             68,2                 60,3
Nordrhein-Westfalen        620    549                      17.933.064             34,6                30,6
Rheinland-Pfalz                223    205                        4.028.351            55,4                50,9
Saarland                          45      41                        1.030.324             43,7                39,8
Schleswig-Holstein          140    108                       2.834.260              49,4                38,1
´West-D´:                   3291    2899                       68.973.071            47,7                42

Brandenburg                  202     192                        2.522.493              80,1                76,1
Mecklenburg-Vorpom.     155     108                        1.664.356              93,1                64,9
Sachsen                        192     168                        4.192.801              45,8                40,1
Sachsen-Anhalt              164     157                        2.381.872              68,9                65,9
Thüringen                      148    120                         2.267.763              65,3               52,9
´Oost-D´:                    861     745                       13.029.285             66,1               57,2
totaal:
Deutschland 1) :        4.152    3657*                   82.002.356**          50,6              44,6** edit 44,7          
*Deutschland : 3644 + inclusief 13 nameldingen
1) Einschließlich derzeit nach Ländern noch nicht aufteilbarer Nachmeldungen

(2010) Westduitse deelstaten tesamen (42) hebben NL (44) 2009 voorlopig ingehaald betreft # - verkeersdoden/inw. als norm.
 5 deelstaten die voorlopig "#-veiliger" zijn als Nederland 2009, zelfs Sachsen (Oost-D). (´steden´ niet)

Als men ziet van waar Duitsland komt (12e plaats in 1991) moet dat toch een van de beste voorbeelden zijn van "verkeersveiligheid" in Europa.

Om dit nog eens te illustreren geef ik het non-vb van Belgie, zeker van de laatste 14 jaar (in 96´ nog 15e plaats):

Ik weet dat België altijd ietsje "#-verkeersveiliger" was als West-Duitsland tot ~ 1980; wel uitgedrukt in de statistische norm: verkeersdoden per inwoner.
Ook vóór de oliecrisis 1973-74 toen beide landen nog geen snelheidsbeperking op hun snelwegen hadden, ook geen gordelplicht, onveilige auto´s, lakse alcoholcontrole enz... beide landen hadden quasi identiek "veiligheidsniveau".
Bron:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf (http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf)
1980 :
West-D (61,658 milj inw): 15050 verkeersdoden of 244 verkeersdoden/milj inw..
België (9,855 milj inw) : 2396 verkeersdoden of 243 verkeersdoden/milj inw.
(offic. bronnen, inwoners : destatis.de (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Content/Statistiken/Zeitreihen/LangeReihen/Bevoelkerung/Content75/lrbev03a,templateId=renderPrint.psml)
NIS : http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Groei (http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Groei) )

Was toen de Belgische "verkeersmentaliteit", ttz alle weggebruikers van voetganger tot buschauffeur (volgens de # naakte cijfers) beter als "de Duitse" ?  ;D
Ik denk dat zeker niet alleen de weggebruikers schuld hebben aan deze evolutie...  :-\  :-X

Men kan goed zien hoe de Oostduitse deelstaten geëvolueerd zijn; met 57 verkeersdoden/milj inw. zouden ze gemakkelijk de top 10 induiken (9e).
En zeggen dat de DDR in 1990 nog op het niveau van Polen stond, Polen evolueerde ondertussen van de 20e naar de 25e plaats... (zie tabel)

** Edit: de totale bevolking van Duitsland kent een dalende trend, en is per 31-12-2009 met 200.000 inwoners verminderd.
destatis/evolutie -0,2% : (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Navigation/Statistiken/Bevoelkerung/Bevoelkerungsstand/Bevoelkerungsstand.psml) dus ipv 82 milj, 81,8 milj: destatis.de bevölkerung/land (http://www.statistik-portal.de/Statistik-Portal/de_jb01_jahrtab1.asp) , vooral de Oost-Duitse landen en ook NRW kent wat teruggang, maar er zijn ook landen die meer inwoners hebben vanaf 1/2010.
Dit heeft wat invloed "achter de komma" , 44,6 wordt dus 44,7** voor D maar niet als ik het toch afrond naar 45 in de tabel.
Dus moesten er nog nameldingen bijkomen ( ziekenhuizen ? ) zal die 45 blijven staan in de tabel.

Verkeersdoden per inwoners is de meest gehanteerde norm omdat beide cijfers het meest betrouwbaar zijn (toch in de EU-27).
De gemiddelde cijferkwaliteit ligt alleszins rond de 90 %. "Inwoners" nemen alle op een zekere manier deel aan het verkeer.

Per voertuig-kilometers, beter voertuig x reizigers-km wordt soms ook gebruikt, maar dit zijn geschatte km-cijfers en houden geen rekening met kwetsbare weggebruikers (voetganger, fiets - bromfiets, moto ?) die ook aan het verkeer deelnemen en x-kms afleggen.
In Nederland bvb waren 54% of 390 van de 720 verkeersdoden kwetsbare weggebruikers.
Zonder motorfietsdoden waren het er 320 of 44,4 %.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: bibi585 op vrijdag 25 februari 2011 - 01:11:24
Is Be goe bezig...  ?

Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2009
Bericht door: jozef op vrijdag 25 februari 2011 - 02:54:23
Is Be goe bezig...  ?

Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D

Niet moeilijk met slechts 27 EU-landen.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op vrijdag 25 februari 2011 - 10:26:48
Er zat nog een tikfout in mijn vorige post, moest een daling van - 12 % verkeersdoden zijn voor D (-6,6 % was een jaar eerder).
Citaat
Pressemitteilung Nr.073 vom 23.02.2011
Im Jahr 2010 weniger Todesopfer im Straßenverkehr denn je

WIESBADEN – Im vergangenen Jahr starben 3 657 Menschen auf deutschen Straßen. Wie das Statistische Bundesamt (Destatis) nach vorläufigen Ergebnissen weiter mitteilt, waren dies 495 Getötete oder 12% weniger als im Jahr 2009. Damit hat sich der positive Trend der letzten Jahre in 2010 sogar noch verstärkt: Die Zahl der Getöteten erreichte den niedrigsten Stand seit 60 Jahren. Auch bei der Zahl der Verletzten im Straßenverkehr gab es gegenüber 2009 einen Rückgang, und zwar um 6,5% auf rund 371 700 Personen. Trotz dieser erfreulichen Entwicklung darf nicht vergessen werden, dass immer noch durchschnittlich 10 Menschen täglich im Straßenverkehr sterben und mehr als 1 000 verletzt werden.
 
Die Gesamtzahl der polizeilich aufgenommenen Unfälle ist im vergangenen Jahr um 3,8% auf rund 2,4 Millionen gestiegen. Die Zunahme ist ausschließlich auf Unfälle mit Sachschaden zurückzuführen – sie haben sich um 5,5% auf 2,1 Millionen erhöht. Die Zahl der Unfälle mit Personenschaden ist dagegen um 7,1% auf rund 288 800 zurückgegangen.
 
Maßgeblich beigetragen zu dem Ergebnis, dass für das Jahr 2010 zwar mehr Unfälle, aber deutlich weniger Getötete gezählt wurden, haben die winterlichen Witterungsverhältnisse der Monate Januar, Februar und Dezember. Auf schnee- und eisglatten Straßen kommt es vermehrt zu Unfällen, es bleibt jedoch häufiger bei Sachschaden, da nicht so schnell gefahren wird. Dementsprechend wurden die prozentual stärksten Rückgänge bei den Getöteten in diesen drei Monaten verzeichnet.

Zoals ge ook kunt lezen registreert de Polizei alle ongevallen, ook die met enkel materiële schade, en was wel degelijk een stijging van 3,8 %. Het aantal letselongevallen is wel met 7,1% gedaald, waar uiteraard de daling van verkeersdoden van -12 % terug te vinden is.

De uitleg voor de toegenomen, vooral "materiële ongevallen", is vooral te wijten door de plots strenge winter, maar daardoor wordt er ook langzamer (mét winterbanden) en -denk ik- navenant minder gereden, en in die wintermaanden was procentueel de grootste daling aan gewonden (-6,5 %/j) en doden (-12%/j ) terug te vinden.

Nu ben ik zeer benieuwd hoe de evolutie van de andere landen gaat zijn, die zouden binnenkort toch moeten volgen.
(in Be wachten we zelfs nog op de officiële cijfers van 2009, officieus 955...  >:( )

Op het ITF-forum kan men de van de meeste EU-landen ook de quartaalcijfers van 2010 terugvinden, daar kan men ook zien dat D de grootste %-daling (-22%) in het 1Q van 2010 (639) had, tov 1Q 2009 (812).

- Griekenland komt alleszins opzetten met een daling van - 15% voor de eerste 3 kwartalen.  ;D
- de felle daling Luxemburg - 27% 3Q was te verwachten.
- 2010 lijkt een goed jaar te worden qua evolutie, hopelijk voor Be ook... voorlopig volgens barometer - 6%
- Zweden heeft ook een opmerkelijke voorlopige -18 % voor 3Q, de 10 tot 20 kmh hogere Vmax is niet nadelig op hun verbeterde wegen.
- Denemarken -12% 3Q gaat wslk Finland -6% 3Q nipt inhalen in 2010, maar die landen van 5 tot 9 staan zeer dicht bij mekaar, zelfs Spanje (maar 1Q) kan voor de uitschieter zorgen en enkele plaatsen goedmaken.

Toch eens UK opzoeken: opmerkelijke voorlopige - 21 % 3Q verkeersdoden ! Die blijven dus wslk n° 1.
Citaat
http://www.dft.gov.uk/excel/173025/221412/221549/398645/tablesq32010.xls#'Tables / download table 1
Table 1: Reported road casualties: by severity, year ending third quarter 2010: GB               
                        Percentage      Percentage      Traffic 1
                        change over      change over      percentage
      1994-1998      Oct-08      Oct-09      1994-1998      previous      change over
      average      to Sep-09      to Sep-10 (P)      average      12 months      previous
      A      B      C      (C-A)/A %      (C-B)/B %      12 months
      
ALL CASUALTIES                                                                     
Killed      3.578      2.402      1.900      -47      -21      -1,6
Citaat
Variable Country Type                                            2010                                  2009
                                                          Q1   Q2    Q3    Q4 Annual   Q1     Q2    Q3     Q4   Annual  verandering/ aantal Q
Road Fatalities (number) Austria crude   107   143   171     -               126   161   200   146     633       - 13 %  3Q
Road Fatalities (number) Belgium crude   -                                          -                                            - 6% 3Q verkeersbarometer
Road Fatalities (number) Denmark crude   56   74   83       -                 74   87     81     61      303       - 12 %  3Q
Road Fatalities (number) Finland crude      48   71   89       -                 54   82     85     58      279       - 6 %   3Q
Road Fatalities (number) France crude      827   -                               882  1126  1196  1058  4262     - 6 %   1Q
Road Fatalities (number) Germany crude   639  1036  1087  -              812  1154  1138  1048  4152     - 12 % voor 4Q offic.
Road Fatalities (number) Greece crude     278   286    384   -              315   369   428    341   1453     - 15 %  3Q
Road Fatalities (number) Iceland crude       1       3        1   -                 4      3       4       6      17       - 55 %  3Q
Road Fatalities (number) Ireland crude       -                                       57      65     54     63     239           -
Road Fatalities (number) Italy crude          -                                       857  1081  1275  1024  4237          -
Road Fatalities (number) Luxembourg crude  5     8       11  -                8       17      8      14     48       - 27 %  3Q    
Road Fatalities (number) Netherlands         -                                                                                        -
Road Fatalities (number) Norway crude       42   55   70      -                38     58      70     46    212      + 0,6% 3Q
Road Fatalities (number) Portugal crude      -                                     154    171     228   184   737      
Road Fatalities (number) Spain crude         479   -                              663    682     738   631   2714    - 28%  1Q
Road Fatalities (number) Sweden crude      50    78     91   -                54     96      117    91    358     - 18 % 3Q
Road Fatalities (number) Switzerland crude   -                                     50    101      114    84    349       -
Road Fatalities (number) Turkey crude      666   1036  1379  -             750  1047   1421  1072  4290       -
Road Fatalities (number) United Kingdom  crude  -2402 -                        -1900-                              - 21 % 3Q bron gov.uk
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/selection.aspx
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: jozef op vrijdag 25 februari 2011 - 16:27:05
Zoals ge ook kunt lezen registreert de Polizei alle ongevallen, ook die met enkel materiële schade

Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: KV op vrijdag 25 februari 2011 - 16:34:31
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe kom je aan dat bedrag ?  Is er een wet in D die dat bepaalt of zo ?
Zolang er geen gewonden zijn kan je toch altijd regelen met een europees aanrijdingsformulier ?  Of is dat niet zo europees als het lijkt ?
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op vrijdag 25 februari 2011 - 16:43:22
Zoals ge ook kunt lezen registreert de Polizei alle ongevallen, ook die met enkel materiële schade

Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Geen idee Jozef, of die ´onder 500 €´ er ook bij zijn.

Ik denk dat "ze" bepaalde ongevallen met enkel materiële schade ook via bron autoverzekeringen registreren.
De VU-Sachschaden ohne Aufnahmeblatt.
bvb:
Citaat
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf
                                                                      2005
VU - SACH(schaden) (ohne Aufnahmeblatt) :  ... 86313
Aufnahmeblatt-Zählfälle                            : ... 111833  
Ge ziet dat enkel materiële schade ook geregistreerd wordt.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Inazuma op vrijdag 25 februari 2011 - 16:56:50
Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe weet je dat vooraf ?
Daarbij, voor 500 euro wordt er nog niet teveel meer hersteld tegenwoordig.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: jozef op vrijdag 25 februari 2011 - 21:49:07
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe kom je aan dat bedrag ?  Is er een wet in D die dat bepaalt of zo ?
Zolang er geen gewonden zijn kan je toch altijd regelen met een europees aanrijdingsformulier ?  Of is dat niet zo europees als het lijkt ?

Het Europees aanrijdingsformulier komt hier in Duitsland in elk geval perfect overeen met het Belgische (ik vermoed dat jij geen Duitse kentekenplaat had, doch een Belgische BSD-plaat).

Bij nader toezien lijkt het bedrag tot dewelke van bagatelschade sprake is, van bondsland tot bondsland te verschillen.

Voor meer informatie omtrent het al dan niet een beroep doen op de Polizei bij een verkeersongeval in Duitsland verwijs ik naar deze bron (http://www.das-rechtsportal.de/recht/verkehrsrecht/verhalten/polizei_rufen) en (http://)deze bron (http://www.bild.de/BILD/auto/2010/12/16/ratgeber-bagatell-leichter-sachschaden/wann-die-polizei-rufen.html).
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: bibi585 op zaterdag 26 februari 2011 - 02:01:42
Is Be goe bezig...  ?

Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D

Niet moeilijk met slechts 27 EU-landen.

Dat was nu net wat ik bedoelde. ;D ;D ;D

Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe weet je dat vooraf ?
Daarbij, voor 500 euro wordt er nog niet teveel meer hersteld tegenwoordig.

Vanmorgen de Dodge teruggehaald van de garage zonder ongeval, enkel technische keuring = €466,65. :o
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: jo op zaterdag 26 februari 2011 - 13:00:12

Vanmorgen de Dodge teruggehaald van de garage zonder ongeval, enkel technische keuring = €466,65. :o
Een bagatel dus. ;D
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op dinsdag 08 november 2011 - 14:15:27
Update:
definitieve Verkeersdoden +30 dagen / per miljoen inwoners voor 2010 van de 27 EU-landen.

enkel "Belgium" is een niet-officieel geschat cijfer ... :
743 doden terplaatse + 13* % dodelijke gewonden 30 d  = 840   ;D    *op basis van voorgaande jaren.  

België zakt 1 plaats van 19 naar 20. Had iemand wat anders verwacht ?  ;)
(voor de stand 2009 zie topicpagina 1)

   Land          inwoners   doden+30d doden/milj inw

1   Sweden           9,41      266              28
2   U Kingdom      62,44     1901             30
3   Malta               0,41      15                37
4   Netherlands     16,65     640              38
5   Germany         81,76     3648            45
6   Denmark           5,56     255              46
7   Ireland              4,48      212             47
8   Finland              5,38      272             51
9   Spain              46,15     2478             54
10   Estonia            1,34      79               59
11   France            65,07    3994             61
12   Luxemburg       0,51     32                63
13   Slovakia           5,43    353               65
14   Austria             8,40     552              66
15   Italy               60,63     3998            66
16   Slovenia           2,05     138              67
17   Hungary           9,98     739              74
18   Cyprus             0,80     60                75
19   Czech Rep      10,53     802              76
20   Belgium          10,91     840              77
21   Portugal         10,63     937               88
22   Lithuania          3,24     299               92
23   Latvia              2,23     218               98
24   Poland           38,20     3902            102
25   Bulgaria           7,51     776              103
26   Romania         21,41    2375             111
27   Greece           11,33    1264             112
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Inazuma op woensdag 09 november 2011 - 12:42:41
Zo lang er geen degelijk verkeersbeleid komt, zullen we enkel verder wegzakken in die rangschikking.

We gaan in absolute cijfers vooruit , maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: bert.covens op woensdag 09 november 2011 - 18:09:17
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.

Bwa.  Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file.  In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: KV op woensdag 09 november 2011 - 18:13:02
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.

Bwa.  Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file.  In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
Dan moeten we er enkel nog voor zorgen dat àlles vast staat, dan is er geen staart meer  :-X
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: bert.covens op woensdag 09 november 2011 - 18:38:48
Dan moeten we er enkel nog voor zorgen dat àlles vast staat, dan is er geen staart meer  :-X

Bwa, we zijn goed op weg, dan.

Vorig 1000 km file (vijf centimeter sneeuw, en gans 't land lag lam).  Onlangs nog dikke regen 's nachts, en een communicatiefoutje zorgde ervoor dat de verlichting desondanks toch niet brandde.  Dik 300 km file ....

Maar .... er is ook goed nieuws.  De NMBS belooft ons sneller te informeren aangaande de vertragingen.  Euhm, beste heren van de NMBS.  Wat willen jullie me nu eigenlijk zeggen?  Dat jullie momenteel de info mbt vertragingen ..... ook nog 's met vertraging geven, of watte?  Tssssss
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op woensdag 09 november 2011 - 21:29:21
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.

Bwa.  Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file.  In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).

Ondanks de anti-mobiliteit (meer fileverkeer) en bijna de hoogste bevolkingsdichtheid na NL (meer O.V-passagiers), beide leveren een significant voordeel bij het aantal doden per totale bevolking, stijgen we niet op de ´EU-ladder´.
- NL profiteert ook van zulke feiten, maar ze staan wel respectabel 4de.

- Wat opvalt: in 1997* - dus (bijna) zonder flitspalen - stond België wel op de voorlopig hoogste plaats 12 (tabel onderaan) van dezelfde landen (edit*).
- en in 1996-97 kenden we ook veel minder of geen zone 30-50-70, massa´s C43 70 kmh en 90 kmh, het verkeer was toen gemiddeld duidelijk sneller (de pakkans was ook veel minder  :-X )
- we zijn dus nog 5 plaatsen gezakt, ondanks hoog stijgingspotentieel in de stand.
Ik denk direct aan het zowat slechtste gordeldrachtpercentage van die EU-landen, statistiek van 2005 (http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en); ook bij verkeersdoden boven promillegrens stonden we toen in de onderste regionen (na extrapolatie).
 

*Internationale studies* hebben het dus bij het rechte eind, enkel snelheidsbeperkingen - op zich - hebben geen rechtstreekse relatie met het aantal, en zelfs niet met de ernst van de verkeersongevallen. (enkel de bestuurder kiest zijn snelheid)

*bron en context* : http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/81.pdf  page 44.
Citaat
Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen. Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is. Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999)

De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).

O.T: in mijn voorspelling in post # 4 had ik België zelfs op plaats 23 verwacht;
- maar Letland en Litouwen hebben hun 8-jarige evolutie* van -53 % en -46 % respectievelijk niet kunnen volhouden, beide blijven nog steeds achter Be.
- Portugal maakt dan in 2010 net een negatieve uitschieter en zakt zelfs achter Be.
Portugal had ook een 8-jarige evolutie* van - 52 % (*wel puur verschil tussen 2001 en 2009, zie tabel)
*als vuistregel voor een evolutie had ik eigenlijk de gemiddeldes van telkens 3 jaren moeten vergelijken, dat vlakt die %-evolutie uit. (01-03 vergelijken met 07-09 was beter, soit)

- Dat Luxemburg andere landen en België ging inhalen was te verwachten, want die hadden in 2009 een opvallend sterke negatieve uitschieter tov 2008.

Wacht , ik zal de stand van vorig jaar er tussen ( ) achter plaatsen.

stand-jaar     Land   mj inwoners  doden+30d   doden/milj inw
´10 (´09)
1    ( 2 )   Sweden           9,41      266              28
2    ( 1 )   U Kingdom      62,44     1901             30  (GB + Noord-Ierland)
3    ( 5 )   Malta               0,41      15                37
4    ( 3 )   Netherlands     16,65     640              38
5    ( 4 )   Germany         81,76     3648             45
6    ( 8 )   Denmark           5,56     255              46
7    ( 7 )   Ireland              4,48     212              47
8    ( 6 )   Finland              5,38     272              51
9    ( 9 )   Spain              46,15     2478             54
10  (13 )   Estonia            1,34       79               59
11  (11 )   France            65,07    3994              61
12  (21 )   Luxemburg       0,51      32                63
13  (10 )   Slovakia           5,43     353               65
14  (14 )   Austria             8,40     552               66
15  (12 )   Italy               60,63     3998              66
16  (17 )   Slovenia           2,05     138               67
- - - - - - -   EU-27 gemiddelde  - - - - - - - -       68  - - - -
17  (16 )   Hungary           9,98     739               74
18  (20 )   Cyprus             0,80      60                75
19  (18 )   Czech Rep      10,53     802               76
20 (19 )  Belgium         10,91    840               77
21  (15 )   Portugal         10,63     937                88
22  (22 )   Lithuania          3,24     299                92
23  (23 )   Latvia              2,23     218                98
24  (25 )   Poland           38,20     3902             102
25  (24 )   Bulgaria           7,51     776               103
26  (27 )   Romania         21,41    2375             111
27  (26 )   Greece           11,33    1264              112

bron bevolking 2010: http://europa.eu/about-eu/facts-figures/living/index_nl.htm  (--> totale bevolking)

Citaat
                      ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99   ´00   ´01 stand ´02  ´03  ´04   ´05   ´06   ´07   ´08   ´09 stand

United Kingdom   83     2     64    3     64    61    61     61     61     2     60    62    56    56     55    50     43     38    1
Sweden              87     4     61    2     61    60    66     67     66     3     63    59    53    49     49    52     43     39    2
Netherlands        85     3     81    5     79    73    75     73     68      4     66    67    54    50    49     48     46     44    3
Germany           142   12   107    7   104    95    95     91     85      7     83    80    71     65    62     60    54     51    4
Malta                 45     1     51    1     48    45    11     39     41      1     41    40    33     42     27    34    37     51    5
Finland              126    8     79    4     85    78    84     77     84      6     80    73    72     72     64    72    65     53    6
Ireland              126    7   125   11   129   124   111  111   107      8     96    85    94     97     87    78    63     54    7
Denmark           118    6     98     6     93    94    97     93    81       5     86    80    68     61     56    75    74     55    8
Spain               227    22  139   16   142   150   144   144   136   16   131   130   112   103    94    86     68    58    9
Slovakia*         116     5    115    8   146   152   120   116   114   10   113   120   112   113   114   116   103   64   10
France             184   15    147   17   145   153   145   137   138   17   129   101    92    85    75    73     67    67    11
Italy                 143   13   117    9    118    111   118   124   125   13   122   114   106   100   96    87    79    68    12
Estonia             313   24   149   18   199   204   168   149   146   22   164   121   126   126   152   146   98   75    13
Austria             201   17   129   12   139   121   135   122   119   11   119   115   108    94    88    83     81    76    14
Portugal           323   26   272   27   250   210   200   184   163   24   160   148   124   118    92    92    83    79    15
Hungary           204   18   133   14   135   133   127   117   121   12   140   131   128   127   129   122   99    82    16
Slovenia           231   23   195   24   180   156   169   157   140   19   135   121   137   129   131   146   106   84   17
Czech Republ.* 129   10   151   19   155   132   141   145   130   15   140   142   135   126   104   119   104   87   18
Belgium           188   16   134   15   134   147   137   144   145   20   127   117   112   104   102   101    88    88   19
Cyprus             175   14   195   23   173   164   165   161   140   18   133   136   160   136   112   114   103    89   20
Luxembourg     216   21   172   21   144   135   136   175   159   23   140   118   111   103    92     97    72     97    21
Lithuania          322   25   184   22   210   233   212   183   202   26   201   205   218   226   223   218   148   110   22
Latvia              375   27   241   26   232   280   272   267   236   27   238   228   222   192   177   184   139   112   23
Bulgaria           129    9    121   10   110   121   128   126   128   14   122   123   121   123   135   131   139   118   24
Poland             207   20   165   20   189   183   174   163   145   21   152   148   150   143   137   146   143   120   25
Greece             207   19   202   25   196   202   195   187   172   25   149   146   151   150   149   144   139   130   26
Romania          135   11   129   13   130   126   113   113   112     9   111   103   113   121   120   130   142   130    27

~EU-27 landen 179   #    139    #    140   139    133   131   125   #    122   115   113   108   103    104    90     78    #
Voornaamste bron: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/  en-of hun officiële statistieken.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op donderdag 10 november 2011 - 13:37:47
Nog duidelijker voor België door een rij bij te voegen, de % evoluties tov Europees gemiddelde:

(http://img843.imageshack.us/img843/8782/kleuverkeersdoden.png)

- rood is %-slechter als EU-gemiddelde per jaar.
- zwart is - % of beter als het EU-gemiddelde per jaar. (met cijfers kan men goochelen  ;D ;) )

imho daarover:
- algemeen: die relatief hoopvolle percentages in 1996 (15e) en´97 - even 12e plaats - lijken wel onhaalbaar, de andere EU-landen doen het steeds beter.
Die bepaalde andere landen hebben wslk ook een groot dalingspotentieel zoals België.
(de Ex-Oostbloklanden hebben wel het nadeel van een grotere verkeerstoename na de val vh ijzeren gordijn)

- 2002 -2008 was er een stabiliserende trend, toevallig na de hercalibratie van de cijfers na de politiehervorming.  :-\
Significant zal de verbetering van het gordeldrachtpercentage geweest zijn.  
- 2009 -2010 tonen een duidelijke achteruitgang op EU-ladder, gordeldrachtverbetering lijkt uitgewerkt, de weinig andere genomen maatregelen tonen voorlopig geen uitwerking.

Wat zijn de vooruitzichten voor dit jaar ´11 ?
Ondanks de echte winter (*i.p. meer ongevallen, maar minder doden, vb link Duitsland grafisch  (http://de.statista.com/statistik/daten/studie/161724/umfrage/verkehrstote-in-deutschland-monatszahlen/)) de eerste maanden, kan een daling van - 7 % voorlopig haalbaar zijn.
Maar door de mooie lente en herfst zie ik het toch niet meer verbeteren.
De verkeersbarometer lopend jaartotaal tem juni ´11:
Citaat
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20Juni%202011.pdf
 Juni 2011: -7.1%

Duitsland had zelfs meer verkeerdoden het eerste halfjaar 2011:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/unfallstatistik-1-halbjahr-2011-wieder-mehr-verkehrstote-3972243.html

Volgens het laatste persbericht van Schouppe hadden we in mei ´11 een lichte stijging van 1,5 % voor het aantal doden terplaatse
Citaat
http://www.bivv.be/ictdesign/bestanden/Persberichten/05_2011_barometer_mei.pdf

Op korte termijn, licht stijgende tendens

Het jaartotaal van december 2010 bedroeg 743 doden ter plaatse. Voor mei 2011, bedraagt dit totaal 754 doden, wat betekent dat na een redelijk sterke afname gedurende meerdere maanden, het aantal doden heel licht is gestegen (+ 1,5 %).

De uitzonderlijke atmosferische condities van de maanden november en december 2010 verklaren gedeeltelijk het zeer lage aantal geregistreerde doden eind 2010. Want de zware regenval en de sneeuw hebben ongetwijfeld de mobiliteit en de gereden snelheid beperkt. De cijfers zijn uiteraard terug beginnen stijgen in de loop van januari 2011 aangezien er die maand veel minder sneeuw gevallen is dan in januari 2010. Het zeer droge en zonnige klimaat van begin 2011 heeft vervolgens ook bijgedragen tot die hernieuwde toename van het aantal ongevallen en doden ter plaatse.

Op lange termijn, dalende tendens

Op langere termijn, blijft het aantal doden dalen, hoewel de daling maand na maand minder uitgesproken is. Het aantal geregistreerde doden ter plaatse in mei 2011 daalt bijvoorbeeld met 8 % tegenover het jaartotaal van mei 2010.
Titel: Re: Verkeersdoden EU-statistieken 2001-2010
Bericht door: Michel op maandag 12 december 2011 - 23:12:25
update, de cijfers 2009 (-1) en vooral 2010 812 doden+30d zullen nu wel definitief zijn:

http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3141.msg37368.html#msg37368

(http://img213.imageshack.us/img213/7684/afbeeldingsnelweg.png)