Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Michel op donderdag 04 november 2010 - 12:40:16
-
De EU heeft de laatste verkeersdodenevolutie gerangschikt:
europa.eu Straßenverkehrstote Ländern (je 1 Mio. Einwohner) (http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/970&format=HTML&aged=0&language=DE&guiLanguage=en)
Vooral de landen met veel dalingspotentiaal maken enorm vooruitgang, behalve België en Griekenland.
Oostenrijk doet het ook relatief slecht (evolutie), en de (heel kleine) landjes Luxemburg en Malta hebben toevalig wel een slecht jaar 2009 achter de rug. Enkele ver-Oost-Europese landen doen het ook slecht, maar daar kenden ze ook een enorme verkeerstoename door de Europese uitbreiding.
Duitsland heeft daardoor Malta net ingehaald in de rangschikking verkeersdoden/miljoen inw 2009.
Duitsland maakt uit de top 5 de beste evolutie en komt nu zelfs op plaats 4 achter Nederland. Nederland zakt naar 3.
Ik was zo vrij even (met Exel) een nieuwe rangschikking te maken, waar weer opvalt dat NL alweer "gesjoemeld" heeft door de cijfers van Swov(cognos) te nemen ipv de officiële van CBS. Het is namelijk verkeersdoden inwoners én niet-inwoners die de norm is.
De juiste NL-bron:
cbs.nl verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners) (http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71426ned&D1=0&D2=0&D3=a&D4=a&D5=0,4,9,12-13&VW=T)
De verkeerde - enkel inwoners -: swov.nl/cognos (http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOngevallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26LA%3Dde%26LO%3Dde)
IRTAD neemt wel de juiste bron: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
Country 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 Road Fatalities (number)
Netherlands 720 755 791 811 817 881 1088 1066 1083
*juiste berekening voor NL: 720 verkeersdoden in 2009, wat dus op 16,5 miljoen inwoners 43,636 verkeersdoden op 1 miljoen inwoners is, afgerond 44.
In 2001 hadden ze 1083 verkeersdoden op 16,4 milj inw. (gemiddelde inw./jaar), wat dus 66 verkeersdoden/milj inwoners is.*
Soit, mijn uiteindelijke tabel volgens verkeersdoden/milj inw 2009 -afgerond - (en nog wat extra) ;)
Land (deelstaat) 2001 | 2009 | evolutie % | (snelheid 1+1, bubbk algemeen)
0 Nordrhein-Westfalen 58 35 -40% (100 kmh)
1 United Kingdom 61 38 -38 % (97 kmh)
2 Sverige 66 39 -41 % (90-100 kmh)
3 Nederland 66 44 -33 % (80 kmh, zelden 100 kmh bron altena.nl*)
4 Deutschland 85 51 -40 % (100 kmh)
5 Malta 41 51 24% (80 =hoogste snelheid, heeft geen auto- of snelweg)
6 Suomi/Finland 84 53 -37 % (80 kmh)
7 Éire/Ireland 107 54 -50 % (80/100 kmh N-roads)
8 Danmark 81 55 -32 % (80/90 kmh)
9 España 136 58 -57 % (90/100 kmh)
10 Slovensko 114 64 -44 % (90/100 kmh)
11 France 138 67 -51 % (90 kmh)
12 Italia 125 68 -46 % (90 kmh)
# EU-27 landen 113 69 -39 % (gemiddeld 89,8 kmh)
13 Eesti 146 75 -49 % (90 kmh)
14 Österreich 119 76 -36 % (100 kmh)
15 Portugal 163 79 -52 % (90 kmh)
16 Magyarország 121 82 -32 % (90 kmh)
17 Slovenija 140 84 -40 % (90 kmh)
18 Česká republika 130 87 -33 % (90 kmh)
19 Κύπρος (Kypros)/Kibris 140 89 -36 % (80 kmh)
20 Belgique/België 145 89 -38 % (70/90 kmh: VL /90 kmh: W) :-[
21 Luxembourg 159 97 -39 % (90 kmh)
22 Lietuva 202 110 -46 % (90 kmh)
23 Latvija 236 112 -53 % (90 kmh)
24 България (Bulgaria) 128 118 -8 % (90 kmh)
25 Polska 145 120 -17 % (90 kmh)
26 Ελλάδα (Elláda) 172 130 -24 % (90 kmh)
27 România 112 130 16 % (90 kmh) edit: % zijn verbeterd... oops
*altena.nl (http://www.vvn-altena.nl/SiteContents/frmViewSiteItem.aspx?IDNumber=57&type=2): 1+1 als 100 kmh-autoweg geklasseerd
Voor de verschillende D-Bundesländer (West/Oost) had ik ook iets gemaakt stand 2009: ref destatis.de Verkehrsunfaelle/Tabellen (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Navigation/Statistiken/Verkehr/Verkehrsunfaelle/Tabellen.psml)
Bundesland verkeersdoden inwoners doden/ 1 milj inw.
Baden-Württemberg 535 10.749.506 49,8
Bayern 784 12.519.728 62,6
Berlin 48 3.431.675 14,0
Bremen 13 661.866 19,6
Hamburg 33 1.772.100 18,6
Hessen 308 6.064.953 50,8
Niedersachsen 542 7.947.244 68,2
Nordrhein-Westfalen 620 17.933.064 34,6
Rheinland-Pfalz 223 4.028.351 55,4
Saarland 45 1.030.324 43,7
Schleswig-Holstein 140 2.834.260 49,4
´West-D´: 3291 68.973.071 47,7
Brandenburg 202 2.522.493 80,1
Mecklenburg-Vorpom. 155 1.664.356 93,1
Sachsen 192 4.192.801 45,8
Sachsen-Anhalt 164 2.381.872 68,9
Thüringen 148 2.267.763 65,3
´Oost-D´: 861 13.029.285 66,1
totaal:
Deutschland: 4.152 82.002.356 50,6
-
Evolutie verkeersdoden/miljoen inwoners teruggaand tot 1991, of het 1ste statistisch jaar na de val van het ijzeren gordijn;
met tussenstanden:
- 1991 : het Oostblok kende nog weinig verkeer, en de weginfra/verkeersveiligheid was "navenant".
- 1996 : laatste jaar vóór het begin massale technische snelheidskontroles (flitspalen, enz...)
- 2001 : Europese richtlijnen met als doel halvering verkeersdoden tegen 2010
- 2009 : laatste officiële stand.
´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99 ´00 ´01 stand ´02 ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 ´09 stand
United Kingdom 83 2 64 3 64 61 61 61 61 2 60 62 56 56 55 50 43 38 1
Sweden 87 4 61 2 61 60 66 67 66 3 63 59 53 49 49 52 43 39 2
Netherlands 85 3 81 5 79 73 75 73 68 4 66 67 54 50 49 48 46 44 3
Germany 142 12 107 7 104 95 95 91 85 7 83 80 71 65 62 60 54 51 4
Malta 45 1 51 1 48 45 11 39 41 1 41 40 33 42 27 34 37 51 5
Finland 126 8 79 4 85 78 84 77 84 6 80 73 72 72 64 72 65 53 6
Ireland 126 7 125 11 129 124 111 111 107 8 96 85 94 97 87 78 63 54 7
Denmark 118 6 98 6 93 94 97 93 81 5 86 80 68 61 56 75 74 55 8
Spain 227 22 139 16 142 150 144 144 136 16 131 130 112 103 94 86 68 58 9
Slovakia* 116 5 115 8 146 152 120 116 114 10 113 120 112 113 114 116 103 64 10
France 184 15 147 17 145 153 145 137 138 17 129 101 92 85 75 73 67 67 11
Italy 143 13 117 9 118 111 118 124 125 13 122 114 106 100 96 87 79 68 12
Estonia 313 24 149 18 199 204 168 149 146 22 164 121 126 126 152 146 98 75 13
Austria 201 17 129 12 139 121 135 122 119 11 119 115 108 94 88 83 81 76 14
Portugal 323 26 272 27 250 210 200 184 163 24 160 148 124 118 92 92 83 79 15
Hungary 204 18 133 14 135 133 127 117 121 12 140 131 128 127 129 122 99 82 16
Slovenia 231 23 195 24 180 156 169 157 140 19 135 121 137 129 131 146 106 84 17
Czech Republ.* 129 10 151 19 155 132 141 145 130 15 140 142 135 126 104 119 104 87 18
Belgium 188 16 134 15 134 147 137 144 145 20 127 117 112 104 102 101 88 88 19
Cyprus 175 14 195 23 173 164 165 161 140 18 133 136 160 136 112 114 103 89 20
Luxembourg 216 21 172 21 144 135 136 175 159 23 140 118 111 103 92 97 72 97 21
Lithuania 322 25 184 22 210 233 212 183 202 26 201 205 218 226 223 218 148 110 22
Latvia 375 27 241 26 232 280 272 267 236 27 238 228 222 192 177 184 139 112 23
Bulgaria 129 9 121 10 110 121 128 126 128 14 122 123 121 123 135 131 139 118 24
Poland 207 20 165 20 189 183 174 163 145 21 152 148 150 143 137 146 143 120 25
Greece 207 19 202 25 196 202 195 187 172 25 149 146 151 150 149 144 139 130 26
Romania 135 11 129 13 130 126 113 113 112 9 111 103 113 121 120 130 142 130 27
~EU (27 landen) 160 # 124 # 126 123 120 116 111 # 109 102 96 92 87 86 78 69 #
% tov ~EU: 188=+18% 134=+8% 134 147 137 144 145=+31% 127 117 112 104 102 101 88 89=+29%
Voornaamste bron:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/product_details/dataset?p_product_code=TSDTR420
*Slowakije was vreedzaam onafhankelijk geworden van Tsjecho-Slowakije de 1 jan 1993.
Is Be goe bezig... ?
mmmh, in elk geval zijn ze tesamen met klein broertje Luxemburg de enige West-EU-landen, die relatief -tov de andere EU-landen -, geen vooruitgang gemaakt hebben, zachtjes uitgedrukt ;) ;D
Hadden ze vóór de flitspalen en de hele reutemeteut (1996), toen Be het beste resultaat (+ 8%) haalde tov het EU-gemiddelde, maar...
-
Duitsland gaat wslk in 2010 nog een enorme verbetering hebben qua verkeersdoden,
er is sprake van een officiële schatting van ca. 3700 verkeerdoden voor 2010 door Destatis.de;
waarmee Duitsland aan *45 verkeersdoden per miljoen inwoners komt (daling zou ca. - 11 % zijn).
Ik ben benieuwd of de top 8 dezelfde evolutie verder "kan volgen" ´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99 ´00 ´01 stand ´02 ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 ´09 stand 2010*
United Kingdom 83 2 64 3 64 61 61 61 61 2 60 62 56 56 55 50 43 38 1
Sweden 87 4 61 2 61 60 66 67 66 3 63 59 53 49 49 52 43 39 2
Netherlands 85 3 81 5 79 73 75 73 68 4 66 67 54 50 49 48 46 44 3
Germany 142 12 107 7 104 95 95 91 85 7 83 80 71 65 62 60 54 51 4 45*
Malta 45 1 51 1 48 45 11 39 41 1 41 40 33 42 27 34 37 51 5
Finland 126 8 79 4 85 78 84 77 84 6 80 73 72 72 64 72 65 53 6
Ireland 126 7 125 11 129 124 111 111 107 8 96 85 94 97 87 78 63 54 7
Denmark 118 6 98 6 93 94 97 93 81 5 86 80 68 61 56 75 74 55 8
* Offic. geschat op basis jan-okt 2010.
http://transporter-news.de/news.php?newsid=80779
2010 erstmals weniger als 4.000 Verkehrstote erwartet
2010-12-10 Schätzungen des Statistischen Bundesamtes (Destatis) zufolge wird die Zahl der Verkehrstoten im Jahr 2010 auf etwa 3.700 sinken.
Grundlage sind die vorliegenden Eckdaten von Januar bis Oktober. Nachdem im Jahr 2007 die Zahl der Todesopfer erstmals unter 5.000 gesunken war, würde damit erneut eine Tausendermarke unterschritten.
Zudem setzt sich mit diesem neuen Tiefstand der langfristige Rückgang der Zahl der Verkehrstoten auf Deutschlands Straßen fort. Gegenüber 1970, dem Jahr mit den bislang meisten Toten, wird es in diesem Jahr nur etwa ein Sechstel (17 %) der Zahl an Todesopfern geben. Im Vergleich zum Vorjahr wird sich die Zahl der Getöteten nach den Schätzungen um mehr als zehn Prozent verringern. Auch bei den Verletzten ist in diesem Jahr eine Abnahme um etwa sechs Prozent auf 372.000 zu erwarten.
Die Zahl der Unfälle insgesamt wird voraussichtlich um knapp zwei Prozent auf rund 2,35 Millionen steigen. Während Unfälle mit Personenschaden um rund sieben Prozent auf 289.000 abnehmen dürften, werden die Unfälle mit ausschließlich Sachschaden um etwa drei Prozent auf 2,1 Millionen zunehmen.
Aus den tiefer gegliederten Ergebnissen der Monate Januar bis August zeichnet sich ab, dass vermutlich mehr Kinder im Alter bis 14 Jahren im Straßenverkehr zu Tode kommen als 2009. Von Januar bis August starben bereits 82 Kinder im Straßenverkehr, das waren 21 Kinder oder 34 Prozent mehr als im entsprechenden Vorjahreszeitraum. Bei den Jugendlichen im Alter von 15 bis 17 Jahren ist ein deutlicher Rückgang zu erwarten: Bis Ende August 2010 waren es 29 Prozent oder 24 Getötete weniger. Auch bei den 18- bis 24-Jährigen, der Hauptrisikogruppe im Straßenverkehr, ist in diesem Jahr in den ersten acht Monaten erneut mit einer Abnahme bei der Zahl der tödlich Verletzten zu rechnen (-13 %). Überdurchschnittlich sank auch die Zahl der getöteten über 65-jährigen Personen (-16 %), was die Zahl der älteren Menschen, die im Straßenverkehr ihr Leben verlieren, in diesem Jahr insgesamt wieder sinken lassen dürfte, nachdem sie im Vorjahr angestiegen war.
Deutlich weniger Menschen werden voraussichtlich auf Zweirädern ums Leben kommen. In den ersten acht Monaten dieses Jahres ist die Zahl der tödlich verunglückten Fahrer beziehungsweise Mitfahrer auf Mofas/Mopeds um 27 Prozent, auf Fahrrädern um 15 Prozent und auf Motorrädern um elf Prozent gegenüber dem Vergleichszeitraum 2009 zurückgegangen.
Der insgesamt rückläufige Trend bei Alkoholunfällen wird auch im Jahr 2010 anhalten. Bis August 2010 wurden rund elf Prozent weniger Alkoholunfälle als im Vorjahr gezählt. (Auto-Reporter.NET/br)
Zeer interessant is de tekst, zij weten exact hoeveel verkeersdoden, ook welke (type, leeftijd, aard weggebruiker,..) en waar; door alle verkeersongevallen degelijk te onderzoeken/registreren ook die met materiële schade (+ 2 %), naast de letselongevallen (-7 %)
-
De EU heeft de laatste verkeersdodenevolutie gerangschikt:
Soit, mijn uiteindelijke tabel volgens verkeersdoden/milj inw 2009 -afgerond - (en nog wat extra) ;)
Land (deelstaat) 2001 | 2009 | evolutie % | (snelheid 1+1, bubbk algemeen)
0 Nordrhein-Westfalen 58 35 -40% (100 kmh)
1 United Kingdom 61 38 -38 % (97 kmh)
2 Sverige 66 39 -41 % (90-100 kmh)
3 Nederland 66 44 -33 % (80 kmh, zelden 100 kmh bron altena.nl*)
4 Deutschland 85 51 -40 % (100 kmh)
5 Malta 41 51 24% (80 =hoogste snelheid, heeft geen auto- of snelweg)
6 Suomi/Finland 84 53 -37 % (80 kmh)
7 Éire/Ireland 107 54 -50 % (80/100 kmh N-roads)
8 Danmark 81 55 -32 % (80/90 kmh)
9 España 136 58 -57 % (90/100 kmh)
10 Slovensko 114 64 -44 % (90/100 kmh)
11 France 138 67 -51 % (90 kmh)
12 Italia 125 68 -46 % (90 kmh)
# EU-27 landen 113 69 -39 % (gemiddeld 89,8 kmh)
13 Eesti 146 75 -49 % (90 kmh)
14 Österreich 119 76 -36 % (100 kmh)
15 Portugal 163 79 -52 % (90 kmh)
16 Magyarország 121 82 -32 % (90 kmh)
17 Slovenija 140 84 -40 % (90 kmh)
18 Česká republika 130 87 -33 % (90 kmh)
19 Κύπρος (Kypros)/Kibris 140 89 -36 % (80 kmh)
20 Belgique/België 145 90 -38 % (70/90 kmh: VL /90 kmh: W) :-[
21 Luxembourg 159 97 -39 % (90 kmh)
22 Lietuva 202 110 -46 % (90 kmh)
23 Latvija 236 112 -53 % (90 kmh)
24 България (Bulgaria) 128 118 -8 % (90 kmh)
25 Polska 145 120 -17 % (90 kmh)
26 Ελλάδα (Elláda) 172 130 -24 % (90 kmh)
27 România 112 130 16 % (90 kmh) edit: % zijn verbeterd... oops
*altena.nl (http://www.vvn-altena.nl/SiteContents/frmViewSiteItem.aspx?IDNumber=57&type=2): 1+1 als 100 kmh-autoweg geklasseerd
Ik vind het bangelijk dat je hier eigenhandig alle beweringen van organisaties rond verkeer onderuit haalt dat België het uitzonderlijk goed zou doen op vlak van verkeersveiligheid ...
We doen het maar net zo gemiddeld beter als de rest van de EU, ondanks het hogere potentieel tot verbetering.
In deze rangschikking ziet men goed waar we werkelijk staan :
VANACHTER in de rij !
Letland en Litauwen steken ons in 't kort voorbij.
De kolom met de toegelaten snelheden, leert ook dat men in bijna alle verkeersveiliger landen in de praktijk ook nog eens sneller mag dan hier.
Mooi staaltje mythbusting !
-
In deze rangschikking ziet men goed waar we werkelijk staan :
VANACHTER in de rij !
Letland en Litauwen steken ons in 't kort voorbij.
En Luxemburg zeker.
Dit gaat wslk de rangschikking zijn in 2010 (betreft de ondersten op de EU-ladder):
EU-27 landen
1- 12 .....
13 Eesti
14 Österreich
15 Portugal
16 Magyarország
17 Slovenija
18 Luxembourg
19 Česká republika
20 Κύπρος (Kypros)/Kibris)
21 Lietuva
22 Latvija
23 Belgique/België
24 България (Bulgaria)
25 Polska
26 Ελλάδα (Elláda)
27 România
De kolom met de toegelaten snelheden, leert ook dat men in bijna alle verkeersveiliger landen in de praktijk ook nog eens sneller mag dan hier.
Mooi staaltje mythbusting !
:)
Daarom heb ik ze ook erachter gezet, ook omdat de meeste landen hun snelheden op doorgaande hoofdwegen buitenbbk verhogen of willen verhogen - ook door ze veiliger te maken - .
Be moet zowat het enige ´land´ in de EU-27 landen zijn die max-snelheidsverlagingen hanteert op doorgaande wegen ook al worden sommige hoofdwegen veiliger, vbn: 2+2 met veiligere middenbermen, 1+1 met veiliger gescheiden fietspaden.
Slecht bezig ! want focusering op max-snelheid door ze ongeloofwaardig laag te maken brengt de verkeersveiligheid niets bij, ondertussen verwaarloost men alternatieve maatregelen.
-
In het gedrukte HLN van vandaag staan 2 volle pagina's over het Belgische verkeerswanbeleid en zijn gevolgen.
Je zou bijna denken dat ze hier zijn komen meelezen ;)
-
In het gedrukte HLN van vandaag staan 2 volle pagina's over het Belgische verkeerswanbeleid en zijn gevolgen.
Je zou bijna denken dat ze hier zijn komen meelezen ;)
Ik kijk regelmatig na welke 'gasten' er op bezoek komen op de site, je zou er versteld van staan welke domeinen er hier wordt meegelezen (lurkers in het jargon).
-
De verkeersdoden van D voor 2010 zijn al officieel, alweer een serieuze daling van - 12 % en nog iets beter als de geschatte 3700: 3657 verkeersdoden op ~ 82 milj inwoners maakt 44,59 per milj inw, afgerond 45.
Offic. bron en tabel per deelstaat:
destatis.de Pressemitteilung Nr.073 vom 23.02.2011 (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Presse/pm/2011/02/PD11__073__46241,templateId=renderPrint.psml)
Mijn voorspelling van 2 jaar geleden ? gaat nog uitkomen dat D binnen de 5 jaar wslk in de top 3 staat, NL is niet meer veraf
Nederland heeft in 2009: 720 verkeersdoden op ~ 16,5 mil inw of 43,67 afgerond 44*.
NL zal wslk ook wat zakken in 2010 neem ik aan (voorlopig nog geen voorspellingen gevonden op www.)
Evolutie verkeersdoden/miljoen inwoners teruggaand tot 1991, of het 1ste statistisch jaar na de val van het ijzeren gordijn;
met tussenstanden:
- 1991 : het Oostblok kende nog weinig verkeer, en de weginfra/verkeersveiligheid was "navenant".
- 1996 : laatste jaar vóór het begin massale technische snelheidskontroles (flitspalen, enz...)
stand 96: men ziet dat Be toen het veiligste was tov het EU-27 gemiddelde met "maar" + 8 % meer ... ;D
- 2001 : Europese richtlijnen met als doel halvering verkeersdoden tegen 2010
- 2009 : laatste officiële stand.
- ook 2010
´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99 ´00 ´01 stand ´02 ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 ´09 stand 2010 (stand)
United Kingdom 83 2 64 3 64 61 61 61 61 2 60 62 56 56 55 50 43 38 1 31 (2)
Sweden 87 4 61 2 61 60 66 67 66 3 63 59 53 49 49 52 43 39 2 31 (1)
Netherlands 85 3 81 5 79 73 75 73 68 4 66 67 54 50 49 48 46 44 3 39 (3)
Germany 142 12 107 7 104 95 95 91 85 7 83 80 71 65 62 60 54 51 4 45 (4)
Malta 45 1 51 1 48 45 11 39 41 1 41 40 33 42 27 34 37 51 5
Finland 126 8 79 4 85 78 84 77 84 6 80 73 72 72 64 72 65 53 6
Ireland 126 7 125 11 129 124 111 111 107 8 96 85 94 97 87 78 63 54 7
Denmark 118 6 98 6 93 94 97 93 81 5 86 80 68 61 56 75 74 55 8
Spain 227 22 139 16 142 150 144 144 136 16 131 130 112 103 94 86 68 58 9
Slovakia* 116 5 115 8 146 152 120 116 114 10 113 120 112 113 114 116 103 64 10
France 184 15 147 17 145 153 145 137 138 17 129 101 92 85 75 73 67 67 11
Italy 143 13 117 9 118 111 118 124 125 13 122 114 106 100 96 87 79 68 12
Estonia 313 24 149 18 199 204 168 149 146 22 164 121 126 126 152 146 98 75 13
Austria 201 17 129 12 139 121 135 122 119 11 119 115 108 94 88 83 81 76 14
Portugal 323 26 272 27 250 210 200 184 163 24 160 148 124 118 92 92 83 79 15
Hungary 204 18 133 14 135 133 127 117 121 12 140 131 128 127 129 122 99 82 16
Slovenia 231 23 195 24 180 156 169 157 140 19 135 121 137 129 131 146 106 84 17
Czech Republ.* 129 10 151 19 155 132 141 145 130 15 140 142 135 126 104 119 104 87 18
Belgium 188 16 134 15 134 147 137 144 145 20 127 117 112 104 102 101 88 88 19
Cyprus 175 14 195 23 173 164 165 161 140 18 133 136 160 136 112 114 103 89 20
Luxembourg 216 21 172 21 144 135 136 175 159 23 140 118 111 103 92 97 72 97 21
Lithuania 322 25 184 22 210 233 212 183 202 26 201 205 218 226 223 218 148 110 22
Latvia 375 27 241 26 232 280 272 267 236 27 238 228 222 192 177 184 139 112 23
Bulgaria 129 9 121 10 110 121 128 126 128 14 122 123 121 123 135 131 139 118 24
Poland 207 20 165 20 189 183 174 163 145 21 152 148 150 143 137 146 143 120 25
Greece 207 19 202 25 196 202 195 187 172 25 149 146 151 150 149 144 139 130 26
Romania 135 11 129 13 130 126 113 113 112 9 111 103 113 121 120 130 142 130 27
~EU (27 landen) 160 # 124 # 126 123 120 116 111 # 109 102 96 92 87 86 78 69 #
% tov ~EU: 188=+18% 134=+8% 134 147 137 144 145=+31% 127 117 112 104 102 101 88 89=+29%
Bundesland 2009 /2010 verkeersdoden inwoners doden/milj inw ´09/ ´10
Baden-Württemberg 535 / 490 10.749.506 49,8 / 45,6
Bayern 784 697 12.519.728 62,6 54,2
Berlin 48 44 3.431.675 14,0 12,8
Bremen 13 13 661.866 19,6 19,6
Hamburg 33 22 1.772.100 18,6 12,4
Hessen 308 251 6.064.953 50,8 41,3
Niedersachsen 542 479 7.947.244 68,2 60,3
Nordrhein-Westfalen 620 549 17.933.064 34,6 30,6
Rheinland-Pfalz 223 205 4.028.351 55,4 50,9
Saarland 45 41 1.030.324 43,7 39,8
Schleswig-Holstein 140 108 2.834.260 49,4 38,1
´West-D´: 3291 2899 68.973.071 47,7 42
Brandenburg 202 192 2.522.493 80,1 76,1
Mecklenburg-Vorpom. 155 108 1.664.356 93,1 64,9
Sachsen 192 168 4.192.801 45,8 40,1
Sachsen-Anhalt 164 157 2.381.872 68,9 65,9
Thüringen 148 120 2.267.763 65,3 52,9
´Oost-D´: 861 745 13.029.285 66,1 57,2
totaal:
Deutschland 1) : 4.152 3657* 82.002.356** 50,6 44,6** edit 44,7
*Deutschland : 3644 + inclusief 13 nameldingen
1) Einschließlich derzeit nach Ländern noch nicht aufteilbarer Nachmeldungen
(2010) Westduitse deelstaten tesamen (42) hebben NL (44) 2009 voorlopig ingehaald betreft # - verkeersdoden/inw. als norm.
5 deelstaten die voorlopig "#-veiliger" zijn als Nederland 2009, zelfs Sachsen (Oost-D). (´steden´ niet)
Als men ziet van waar Duitsland komt (12e plaats in 1991) moet dat toch een van de beste voorbeelden zijn van "verkeersveiligheid" in Europa.
Om dit nog eens te illustreren geef ik het non-vb van Belgie, zeker van de laatste 14 jaar (in 96´ nog 15e plaats):
Ik weet dat België altijd ietsje "#-verkeersveiliger" was als West-Duitsland tot ~ 1980; wel uitgedrukt in de statistische norm: verkeersdoden per inwoner.
Ook vóór de oliecrisis 1973-74 toen beide landen nog geen snelheidsbeperking op hun snelwegen hadden, ook geen gordelplicht, onveilige auto´s, lakse alcoholcontrole enz... beide landen hadden quasi identiek "veiligheidsniveau".
Bron:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf (http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf)
1980 :
West-D (61,658 milj inw): 15050 verkeersdoden of 244 verkeersdoden/milj inw..
België (9,855 milj inw) : 2396 verkeersdoden of 243 verkeersdoden/milj inw.
(offic. bronnen, inwoners : destatis.de (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Content/Statistiken/Zeitreihen/LangeReihen/Bevoelkerung/Content75/lrbev03a,templateId=renderPrint.psml)
NIS : http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Groei (http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgi%C3%AB#Groei) )
Was toen de Belgische "verkeersmentaliteit", ttz alle weggebruikers van voetganger tot buschauffeur (volgens de # naakte cijfers) beter als "de Duitse" ? ;D
Ik denk dat zeker niet alleen de weggebruikers schuld hebben aan deze evolutie... :-\ :-X
Men kan goed zien hoe de Oostduitse deelstaten geëvolueerd zijn; met 57 verkeersdoden/milj inw. zouden ze gemakkelijk de top 10 induiken (9e).
En zeggen dat de DDR in 1990 nog op het niveau van Polen stond, Polen evolueerde ondertussen van de 20e naar de 25e plaats... (zie tabel)
** Edit: de totale bevolking van Duitsland kent een dalende trend, en is per 31-12-2009 met 200.000 inwoners verminderd.
destatis/evolutie -0,2% : (http://www.destatis.de/jetspeed/portal/cms/Sites/destatis/Internet/DE/Navigation/Statistiken/Bevoelkerung/Bevoelkerungsstand/Bevoelkerungsstand.psml) dus ipv 82 milj, 81,8 milj: destatis.de bevölkerung/land (http://www.statistik-portal.de/Statistik-Portal/de_jb01_jahrtab1.asp) , vooral de Oost-Duitse landen en ook NRW kent wat teruggang, maar er zijn ook landen die meer inwoners hebben vanaf 1/2010.
Dit heeft wat invloed "achter de komma" , 44,6 wordt dus 44,7** voor D maar niet als ik het toch afrond naar 45 in de tabel.
Dus moesten er nog nameldingen bijkomen ( ziekenhuizen ? ) zal die 45 blijven staan in de tabel.
Verkeersdoden per inwoners is de meest gehanteerde norm omdat beide cijfers het meest betrouwbaar zijn (toch in de EU-27).
De gemiddelde cijferkwaliteit ligt alleszins rond de 90 %. "Inwoners" nemen alle op een zekere manier deel aan het verkeer.
Per voertuig-kilometers, beter voertuig x reizigers-km wordt soms ook gebruikt, maar dit zijn geschatte km-cijfers en houden geen rekening met kwetsbare weggebruikers (voetganger, fiets - bromfiets, moto ?) die ook aan het verkeer deelnemen en x-kms afleggen.
In Nederland bvb waren 54% of 390 van de 720 verkeersdoden kwetsbare weggebruikers.
Zonder motorfietsdoden waren het er 320 of 44,4 %.
-
Is Be goe bezig... ?
Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D
-
Is Be goe bezig... ?
Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D
Niet moeilijk met slechts 27 EU-landen.
-
Er zat nog een tikfout in mijn vorige post, moest een daling van - 12 % verkeersdoden zijn voor D (-6,6 % was een jaar eerder).
Pressemitteilung Nr.073 vom 23.02.2011
Im Jahr 2010 weniger Todesopfer im Straßenverkehr denn je
WIESBADEN – Im vergangenen Jahr starben 3 657 Menschen auf deutschen Straßen. Wie das Statistische Bundesamt (Destatis) nach vorläufigen Ergebnissen weiter mitteilt, waren dies 495 Getötete oder 12% weniger als im Jahr 2009. Damit hat sich der positive Trend der letzten Jahre in 2010 sogar noch verstärkt: Die Zahl der Getöteten erreichte den niedrigsten Stand seit 60 Jahren. Auch bei der Zahl der Verletzten im Straßenverkehr gab es gegenüber 2009 einen Rückgang, und zwar um 6,5% auf rund 371 700 Personen. Trotz dieser erfreulichen Entwicklung darf nicht vergessen werden, dass immer noch durchschnittlich 10 Menschen täglich im Straßenverkehr sterben und mehr als 1 000 verletzt werden.
Die Gesamtzahl der polizeilich aufgenommenen Unfälle ist im vergangenen Jahr um 3,8% auf rund 2,4 Millionen gestiegen. Die Zunahme ist ausschließlich auf Unfälle mit Sachschaden zurückzuführen – sie haben sich um 5,5% auf 2,1 Millionen erhöht. Die Zahl der Unfälle mit Personenschaden ist dagegen um 7,1% auf rund 288 800 zurückgegangen.
Maßgeblich beigetragen zu dem Ergebnis, dass für das Jahr 2010 zwar mehr Unfälle, aber deutlich weniger Getötete gezählt wurden, haben die winterlichen Witterungsverhältnisse der Monate Januar, Februar und Dezember. Auf schnee- und eisglatten Straßen kommt es vermehrt zu Unfällen, es bleibt jedoch häufiger bei Sachschaden, da nicht so schnell gefahren wird. Dementsprechend wurden die prozentual stärksten Rückgänge bei den Getöteten in diesen drei Monaten verzeichnet.
Zoals ge ook kunt lezen registreert de Polizei alle ongevallen, ook die met enkel materiële schade, en was wel degelijk een stijging van 3,8 %. Het aantal letselongevallen is wel met 7,1% gedaald, waar uiteraard de daling van verkeersdoden van -12 % terug te vinden is.
De uitleg voor de toegenomen, vooral "materiële ongevallen", is vooral te wijten door de plots strenge winter, maar daardoor wordt er ook langzamer (mét winterbanden) en -denk ik- navenant minder gereden, en in die wintermaanden was procentueel de grootste daling aan gewonden (-6,5 %/j) en doden (-12%/j ) terug te vinden.
Nu ben ik zeer benieuwd hoe de evolutie van de andere landen gaat zijn, die zouden binnenkort toch moeten volgen.
(in Be wachten we zelfs nog op de officiële cijfers van 2009, officieus 955... >:( )
Op het ITF-forum kan men de van de meeste EU-landen ook de quartaalcijfers van 2010 terugvinden, daar kan men ook zien dat D de grootste %-daling (-22%) in het 1Q van 2010 (639) had, tov 1Q 2009 (812).
- Griekenland komt alleszins opzetten met een daling van - 15% voor de eerste 3 kwartalen. ;D
- de felle daling Luxemburg - 27% 3Q was te verwachten.
- 2010 lijkt een goed jaar te worden qua evolutie, hopelijk voor Be ook... voorlopig volgens barometer - 6%
- Zweden heeft ook een opmerkelijke voorlopige -18 % voor 3Q, de 10 tot 20 kmh hogere Vmax is niet nadelig op hun verbeterde wegen.
- Denemarken -12% 3Q gaat wslk Finland -6% 3Q nipt inhalen in 2010, maar die landen van 5 tot 9 staan zeer dicht bij mekaar, zelfs Spanje (maar 1Q) kan voor de uitschieter zorgen en enkele plaatsen goedmaken.
Toch eens UK opzoeken: opmerkelijke voorlopige - 21 % 3Q verkeersdoden ! Die blijven dus wslk n° 1.
http://www.dft.gov.uk/excel/173025/221412/221549/398645/tablesq32010.xls#'Tables / download table 1
Table 1: Reported road casualties: by severity, year ending third quarter 2010: GB
Percentage Percentage Traffic 1
change over change over percentage
1994-1998 Oct-08 Oct-09 1994-1998 previous change over
average to Sep-09 to Sep-10 (P) average 12 months previous
A B C (C-A)/A % (C-B)/B % 12 months
ALL CASUALTIES
Killed 3.578 2.402 1.900 -47 -21 -1,6
Variable Country Type 2010 2009
Q1 Q2 Q3 Q4 Annual Q1 Q2 Q3 Q4 Annual verandering/ aantal Q
Road Fatalities (number) Austria crude 107 143 171 - 126 161 200 146 633 - 13 % 3Q
Road Fatalities (number) Belgium crude - - - 6% 3Q verkeersbarometer
Road Fatalities (number) Denmark crude 56 74 83 - 74 87 81 61 303 - 12 % 3Q
Road Fatalities (number) Finland crude 48 71 89 - 54 82 85 58 279 - 6 % 3Q
Road Fatalities (number) France crude 827 - 882 1126 1196 1058 4262 - 6 % 1Q
Road Fatalities (number) Germany crude 639 1036 1087 - 812 1154 1138 1048 4152 - 12 % voor 4Q offic.
Road Fatalities (number) Greece crude 278 286 384 - 315 369 428 341 1453 - 15 % 3Q
Road Fatalities (number) Iceland crude 1 3 1 - 4 3 4 6 17 - 55 % 3Q
Road Fatalities (number) Ireland crude - 57 65 54 63 239 -
Road Fatalities (number) Italy crude - 857 1081 1275 1024 4237 -
Road Fatalities (number) Luxembourg crude 5 8 11 - 8 17 8 14 48 - 27 % 3Q
Road Fatalities (number) Netherlands - -
Road Fatalities (number) Norway crude 42 55 70 - 38 58 70 46 212 + 0,6% 3Q
Road Fatalities (number) Portugal crude - 154 171 228 184 737
Road Fatalities (number) Spain crude 479 - 663 682 738 631 2714 - 28% 1Q
Road Fatalities (number) Sweden crude 50 78 91 - 54 96 117 91 358 - 18 % 3Q
Road Fatalities (number) Switzerland crude - 50 101 114 84 349 -
Road Fatalities (number) Turkey crude 666 1036 1379 - 750 1047 1421 1072 4290 -
Road Fatalities (number) United Kingdom crude -2402 - -1900- - 21 % 3Q bron gov.uk
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/selection.aspx
-
Zoals ge ook kunt lezen registreert de Polizei alle ongevallen, ook die met enkel materiële schade
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
-
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe kom je aan dat bedrag ? Is er een wet in D die dat bepaalt of zo ?
Zolang er geen gewonden zijn kan je toch altijd regelen met een europees aanrijdingsformulier ? Of is dat niet zo europees als het lijkt ?
-
Zoals ge ook kunt lezen registreert de Polizei alle ongevallen, ook die met enkel materiële schade
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Geen idee Jozef, of die ´onder 500 €´ er ook bij zijn.
Ik denk dat "ze" bepaalde ongevallen met enkel materiële schade ook via bron autoverzekeringen registreren.
De VU-Sachschaden ohne Aufnahmeblatt.
bvb:
http://www.gib-acht-im-verkehr.de/unfall/pdf/unfall2_unfaelle_registriert.pdf
2005
VU - SACH(schaden) (ohne Aufnahmeblatt) : ... 86313
Aufnahmeblatt-Zählfälle : ... 111833
Ge ziet dat enkel materiële schade ook geregistreerd wordt.
-
Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe weet je dat vooraf ?
Daarbij, voor 500 euro wordt er nog niet teveel meer hersteld tegenwoordig.
-
Hoe kom je daarbij, Michel? Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe kom je aan dat bedrag ? Is er een wet in D die dat bepaalt of zo ?
Zolang er geen gewonden zijn kan je toch altijd regelen met een europees aanrijdingsformulier ? Of is dat niet zo europees als het lijkt ?
Het Europees aanrijdingsformulier komt hier in Duitsland in elk geval perfect overeen met het Belgische (ik vermoed dat jij geen Duitse kentekenplaat had, doch een Belgische BSD-plaat).
Bij nader toezien lijkt het bedrag tot dewelke van bagatelschade sprake is, van bondsland tot bondsland te verschillen.
Voor meer informatie omtrent het al dan niet een beroep doen op de Polizei bij een verkeersongeval in Duitsland verwijs ik naar deze bron (http://www.das-rechtsportal.de/recht/verkehrsrecht/verhalten/polizei_rufen) en (http://)deze bron (http://www.bild.de/BILD/auto/2010/12/16/ratgeber-bagatell-leichter-sachschaden/wann-die-polizei-rufen.html).
-
Is Be goe bezig... ?
Yep, we staan al in "den top 30". 8) :D
Niet moeilijk met slechts 27 EU-landen.
Dat was nu net wat ik bedoelde. ;D ;D ;D
Want bij een aanrijding met slechts bagatelschade (niet meer dan 500 Euro) hoef je de Polizei er niet bij te halen.
Hoe weet je dat vooraf ?
Daarbij, voor 500 euro wordt er nog niet teveel meer hersteld tegenwoordig.
Vanmorgen de Dodge teruggehaald van de garage zonder ongeval, enkel technische keuring = €466,65. :o
-
Vanmorgen de Dodge teruggehaald van de garage zonder ongeval, enkel technische keuring = €466,65. :o
Een bagatel dus. ;D
-
Update:
definitieve Verkeersdoden +30 dagen / per miljoen inwoners voor 2010 van de 27 EU-landen.
enkel "Belgium" is een niet-officieel geschat cijfer ... :
743 doden terplaatse + 13* % dodelijke gewonden 30 d = 840 ;D *op basis van voorgaande jaren.
België zakt 1 plaats van 19 naar 20. Had iemand wat anders verwacht ? ;)
(voor de stand 2009 zie topicpagina 1)
Land inwoners doden+30d doden/milj inw
1 Sweden 9,41 266 28
2 U Kingdom 62,44 1901 30
3 Malta 0,41 15 37
4 Netherlands 16,65 640 38
5 Germany 81,76 3648 45
6 Denmark 5,56 255 46
7 Ireland 4,48 212 47
8 Finland 5,38 272 51
9 Spain 46,15 2478 54
10 Estonia 1,34 79 59
11 France 65,07 3994 61
12 Luxemburg 0,51 32 63
13 Slovakia 5,43 353 65
14 Austria 8,40 552 66
15 Italy 60,63 3998 66
16 Slovenia 2,05 138 67
17 Hungary 9,98 739 74
18 Cyprus 0,80 60 75
19 Czech Rep 10,53 802 76
20 Belgium 10,91 840 77
21 Portugal 10,63 937 88
22 Lithuania 3,24 299 92
23 Latvia 2,23 218 98
24 Poland 38,20 3902 102
25 Bulgaria 7,51 776 103
26 Romania 21,41 2375 111
27 Greece 11,33 1264 112
-
Zo lang er geen degelijk verkeersbeleid komt, zullen we enkel verder wegzakken in die rangschikking.
We gaan in absolute cijfers vooruit , maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.
-
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.
Bwa. Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file. In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
-
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.
Bwa. Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file. In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
Dan moeten we er enkel nog voor zorgen dat àlles vast staat, dan is er geen staart meer :-X
-
Dan moeten we er enkel nog voor zorgen dat àlles vast staat, dan is er geen staart meer :-X
Bwa, we zijn goed op weg, dan.
Vorig 1000 km file (vijf centimeter sneeuw, en gans 't land lag lam). Onlangs nog dikke regen 's nachts, en een communicatiefoutje zorgde ervoor dat de verlichting desondanks toch niet brandde. Dik 300 km file ....
Maar .... er is ook goed nieuws. De NMBS belooft ons sneller te informeren aangaande de vertragingen. Euhm, beste heren van de NMBS. Wat willen jullie me nu eigenlijk zeggen? Dat jullie momenteel de info mbt vertragingen ..... ook nog 's met vertraging geven, of watte? Tssssss
-
maar dat is op geen enkele manier te danken aan het gevoerde beleid.
Bwa. Mede door het gevoerde beleid, staan we steeds langer, en steeds vaker in de file. In een muurvaste file, wordt het moeilijk om nog een dodelijk ongeval te veroorzaken (met uitzondering van de staart van de file, wel te verstaan).
Ondanks de anti-mobiliteit (meer fileverkeer) en bijna de hoogste bevolkingsdichtheid na NL (meer O.V-passagiers), beide leveren een significant voordeel bij het aantal doden per totale bevolking, stijgen we niet op de ´EU-ladder´.
- NL profiteert ook van zulke feiten, maar ze staan wel respectabel 4de.
- Wat opvalt: in 1997* - dus (bijna) zonder flitspalen - stond België wel op de voorlopig hoogste plaats 12 (tabel onderaan) van dezelfde landen (edit*).
- en in 1996-97 kenden we ook veel minder of geen zone 30-50-70, massa´s C43 70 kmh en 90 kmh, het verkeer was toen gemiddeld duidelijk sneller (de pakkans was ook veel minder :-X )
- we zijn dus nog 5 plaatsen gezakt, ondanks hoog stijgingspotentieel in de stand.
Ik denk direct aan het zowat slechtste gordeldrachtpercentage van die EU-landen, statistiek van 2005 (http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/07/584&format=HTML&aged=1&language=NL&guiLanguage=en); ook bij verkeersdoden boven promillegrens stonden we toen in de onderste regionen (na extrapolatie).
*Internationale studies* hebben het dus bij het rechte eind, enkel snelheidsbeperkingen - op zich - hebben geen rechtstreekse relatie met het aantal, en zelfs niet met de ernst van de verkeersongevallen. (enkel de bestuurder kiest zijn snelheid)
*bron en context* : http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/81.pdf page 44.
Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen. Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is. Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999)
De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).
O.T: in mijn voorspelling in post # 4 had ik België zelfs op plaats 23 verwacht;
- maar Letland en Litouwen hebben hun 8-jarige evolutie* van -53 % en -46 % respectievelijk niet kunnen volhouden, beide blijven nog steeds achter Be.
- Portugal maakt dan in 2010 net een negatieve uitschieter en zakt zelfs achter Be.
Portugal had ook een 8-jarige evolutie* van - 52 % (*wel puur verschil tussen 2001 en 2009, zie tabel)
*als vuistregel voor een evolutie had ik eigenlijk de gemiddeldes van telkens 3 jaren moeten vergelijken, dat vlakt die %-evolutie uit. (01-03 vergelijken met 07-09 was beter, soit)
- Dat Luxemburg andere landen en België ging inhalen was te verwachten, want die hadden in 2009 een opvallend sterke negatieve uitschieter tov 2008.
Wacht , ik zal de stand van vorig jaar er tussen ( ) achter plaatsen.
stand-jaar Land mj inwoners doden+30d doden/milj inw
´10 (´09)
1 ( 2 ) Sweden 9,41 266 28
2 ( 1 ) U Kingdom 62,44 1901 30 (GB + Noord-Ierland)
3 ( 5 ) Malta 0,41 15 37
4 ( 3 ) Netherlands 16,65 640 38
5 ( 4 ) Germany 81,76 3648 45
6 ( 8 ) Denmark 5,56 255 46
7 ( 7 ) Ireland 4,48 212 47
8 ( 6 ) Finland 5,38 272 51
9 ( 9 ) Spain 46,15 2478 54
10 (13 ) Estonia 1,34 79 59
11 (11 ) France 65,07 3994 61
12 (21 ) Luxemburg 0,51 32 63
13 (10 ) Slovakia 5,43 353 65
14 (14 ) Austria 8,40 552 66
15 (12 ) Italy 60,63 3998 66
16 (17 ) Slovenia 2,05 138 67
- - - - - - - EU-27 gemiddelde - - - - - - - - 68 - - - -
17 (16 ) Hungary 9,98 739 74
18 (20 ) Cyprus 0,80 60 75
19 (18 ) Czech Rep 10,53 802 76
20 (19 ) Belgium 10,91 840 77
21 (15 ) Portugal 10,63 937 88
22 (22 ) Lithuania 3,24 299 92
23 (23 ) Latvia 2,23 218 98
24 (25 ) Poland 38,20 3902 102
25 (24 ) Bulgaria 7,51 776 103
26 (27 ) Romania 21,41 2375 111
27 (26 ) Greece 11,33 1264 112
bron bevolking 2010: http://europa.eu/about-eu/facts-figures/living/index_nl.htm (--> totale bevolking)
´91 stand ´96 stand ´97 ´98 ´99 ´00 ´01 stand ´02 ´03 ´04 ´05 ´06 ´07 ´08 ´09 stand
United Kingdom 83 2 64 3 64 61 61 61 61 2 60 62 56 56 55 50 43 38 1
Sweden 87 4 61 2 61 60 66 67 66 3 63 59 53 49 49 52 43 39 2
Netherlands 85 3 81 5 79 73 75 73 68 4 66 67 54 50 49 48 46 44 3
Germany 142 12 107 7 104 95 95 91 85 7 83 80 71 65 62 60 54 51 4
Malta 45 1 51 1 48 45 11 39 41 1 41 40 33 42 27 34 37 51 5
Finland 126 8 79 4 85 78 84 77 84 6 80 73 72 72 64 72 65 53 6
Ireland 126 7 125 11 129 124 111 111 107 8 96 85 94 97 87 78 63 54 7
Denmark 118 6 98 6 93 94 97 93 81 5 86 80 68 61 56 75 74 55 8
Spain 227 22 139 16 142 150 144 144 136 16 131 130 112 103 94 86 68 58 9
Slovakia* 116 5 115 8 146 152 120 116 114 10 113 120 112 113 114 116 103 64 10
France 184 15 147 17 145 153 145 137 138 17 129 101 92 85 75 73 67 67 11
Italy 143 13 117 9 118 111 118 124 125 13 122 114 106 100 96 87 79 68 12
Estonia 313 24 149 18 199 204 168 149 146 22 164 121 126 126 152 146 98 75 13
Austria 201 17 129 12 139 121 135 122 119 11 119 115 108 94 88 83 81 76 14
Portugal 323 26 272 27 250 210 200 184 163 24 160 148 124 118 92 92 83 79 15
Hungary 204 18 133 14 135 133 127 117 121 12 140 131 128 127 129 122 99 82 16
Slovenia 231 23 195 24 180 156 169 157 140 19 135 121 137 129 131 146 106 84 17
Czech Republ.* 129 10 151 19 155 132 141 145 130 15 140 142 135 126 104 119 104 87 18
Belgium 188 16 134 15 134 147 137 144 145 20 127 117 112 104 102 101 88 88 19
Cyprus 175 14 195 23 173 164 165 161 140 18 133 136 160 136 112 114 103 89 20
Luxembourg 216 21 172 21 144 135 136 175 159 23 140 118 111 103 92 97 72 97 21
Lithuania 322 25 184 22 210 233 212 183 202 26 201 205 218 226 223 218 148 110 22
Latvia 375 27 241 26 232 280 272 267 236 27 238 228 222 192 177 184 139 112 23
Bulgaria 129 9 121 10 110 121 128 126 128 14 122 123 121 123 135 131 139 118 24
Poland 207 20 165 20 189 183 174 163 145 21 152 148 150 143 137 146 143 120 25
Greece 207 19 202 25 196 202 195 187 172 25 149 146 151 150 149 144 139 130 26
Romania 135 11 129 13 130 126 113 113 112 9 111 103 113 121 120 130 142 130 27
~EU-27 landen 179 # 139 # 140 139 133 131 125 # 122 115 113 108 103 104 90 78 #
Voornaamste bron: http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/ en-of hun officiële statistieken.
-
Nog duidelijker voor België door een rij bij te voegen, de % evoluties tov Europees gemiddelde:
(http://img843.imageshack.us/img843/8782/kleuverkeersdoden.png)
- rood is %-slechter als EU-gemiddelde per jaar.
- zwart is - % of beter als het EU-gemiddelde per jaar. (met cijfers kan men goochelen ;D ;) )
imho daarover:
- algemeen: die relatief hoopvolle percentages in 1996 (15e) en´97 - even 12e plaats - lijken wel onhaalbaar, de andere EU-landen doen het steeds beter.
Die bepaalde andere landen hebben wslk ook een groot dalingspotentieel zoals België.
(de Ex-Oostbloklanden hebben wel het nadeel van een grotere verkeerstoename na de val vh ijzeren gordijn)
- 2002 -2008 was er een stabiliserende trend, toevallig na de hercalibratie van de cijfers na de politiehervorming. :-\
Significant zal de verbetering van het gordeldrachtpercentage geweest zijn.
- 2009 -2010 tonen een duidelijke achteruitgang op EU-ladder, gordeldrachtverbetering lijkt uitgewerkt, de weinig andere genomen maatregelen tonen voorlopig geen uitwerking.
Wat zijn de vooruitzichten voor dit jaar ´11 ?
Ondanks de echte winter (*i.p. meer ongevallen, maar minder doden, vb link Duitsland grafisch (http://de.statista.com/statistik/daten/studie/161724/umfrage/verkehrstote-in-deutschland-monatszahlen/)) de eerste maanden, kan een daling van - 7 % voorlopig haalbaar zijn.
Maar door de mooie lente en herfst zie ik het toch niet meer verbeteren.
De verkeersbarometer lopend jaartotaal tem juni ´11:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/Barometer%20Juni%202011.pdf
Juni 2011: -7.1%
Duitsland had zelfs meer verkeerdoden het eerste halfjaar 2011:
http://www.auto-motor-und-sport.de/news/unfallstatistik-1-halbjahr-2011-wieder-mehr-verkehrstote-3972243.html
Volgens het laatste persbericht van Schouppe hadden we in mei ´11 een lichte stijging van 1,5 % voor het aantal doden terplaatse
http://www.bivv.be/ictdesign/bestanden/Persberichten/05_2011_barometer_mei.pdf
Op korte termijn, licht stijgende tendens
Het jaartotaal van december 2010 bedroeg 743 doden ter plaatse. Voor mei 2011, bedraagt dit totaal 754 doden, wat betekent dat na een redelijk sterke afname gedurende meerdere maanden, het aantal doden heel licht is gestegen (+ 1,5 %).
De uitzonderlijke atmosferische condities van de maanden november en december 2010 verklaren gedeeltelijk het zeer lage aantal geregistreerde doden eind 2010. Want de zware regenval en de sneeuw hebben ongetwijfeld de mobiliteit en de gereden snelheid beperkt. De cijfers zijn uiteraard terug beginnen stijgen in de loop van januari 2011 aangezien er die maand veel minder sneeuw gevallen is dan in januari 2010. Het zeer droge en zonnige klimaat van begin 2011 heeft vervolgens ook bijgedragen tot die hernieuwde toename van het aantal ongevallen en doden ter plaatse.
Op lange termijn, dalende tendens
Op langere termijn, blijft het aantal doden dalen, hoewel de daling maand na maand minder uitgesproken is. Het aantal geregistreerde doden ter plaatse in mei 2011 daalt bijvoorbeeld met 8 % tegenover het jaartotaal van mei 2010.
-
update, de cijfers 2009 (-1) en vooral 2010 812 doden+30d zullen nu wel definitief zijn:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3141.msg37368.html#msg37368
(http://img213.imageshack.us/img213/7684/afbeeldingsnelweg.png)