Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Voertuig- en rijtechnieken => Topic gestart door: jozef op vrijdag 11 maart 2011 - 14:34:59

Titel: Automobilisten schakelen massaal over op LPG
Bericht door: jozef op vrijdag 11 maart 2011 - 14:34:59

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
Titel: Re: Automobilisten schakelen massaal over op LPG
Bericht door: sniper op vrijdag 11 maart 2011 - 21:45:14
de volgende slachtoffers
Titel: Re: Automobilisten schakelen massaal over op LPG
Bericht door: bibi585 op zaterdag 12 maart 2011 - 02:23:33
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat vind ik zo erg niet gezien ik er toch sowieso moeilijk of niet in geraak. ;D

de volgende slachtoffers

Dat ze maar nog lang rommelen om een regering te vormen. :D ;D
Titel: Re: Automobilisten schakelen massaal over op LPG
Bericht door: Michel op zaterdag 12 maart 2011 - 11:25:02
de volgende slachtoffers

De accijnzen voor LPG blijken volgens deze tabel de 1 jan ´89 afgeschaft (wslk met een aangepaste duurdere verkeerstaks voor LPG-auto´s); dus men kan de accijnzen terug invoeren... (met dat pover aantal LPG-rijders brengt het wel niet veel op)

Maar de zin van de topicstarter ontgaat me toch wat, LPG stijgt evenzo aan de pomp als benzine en diesel hoor, ze volgen de marktprijs. Maar door de laatste accijnsverhogingen voor diesel is er natuurlijk een ´extra druppel´ ophef.
Terwijl dat positief kliksysteem toch al ingevoerd is sinds 10 jan 2009.

Vooral diesel wordt nu eens extra duurder door de laatste extra 7 accijnsverhogingen(30)-(36) totaal 5,78 eurocent extra.
Benzineaccijns valt ook onder het positief kliksysteem "muisstil heringevoerd de 10 januari 2009"...vanaf (22).
Citaat
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/Evolutie_accijnzen_petroleumproducten_sinds_1971.01.01.xls

"Evolutie accijnzen (incl. energiebijdrage) op de petroleumproducten
sinds 1 januari 1971"               
Datum   Benzine z lood     Diesel    LPG   Huisbrandolie   Zware stookolie 1%
                    EUR/l       EUR/l        EUR/kg      EUR/l    EUR/T
01. Jan 71            -         0,0533       0,0421     0,0112   2,48
...
28. Mrz 83     - !              0,1054       0,0496    0,0000    2,48
01. Jul 83      0,2776        0,1301       0,0496    0,0000   2,48
01. Jan 89     0,2727        0,1500       0,0000    0,0000   2,48
...
20. Jun 09     0,6136(29)   0,3529      0,0000   0,0185   15,00
19. Jan 10     0,6136       0,3616(30)   0,0000   0,0185   15,00
28. Jan 10     0,6136       0,3662(31)   0,0000   0,0185   15,00
14. Apr 10     0,6136       0,3728(32)   0,0000   0,0185   15,00
18. Mai 10     0,6136       0,3774(33)   0,0000   0,0185   15,00
26. Mai 10     0,6136       0,3929(34)   0,0000   0,0185   15,00
04. Jan 11     0,6136       0,4045(35)   0,0000   0,0185   15,00
25. Jan 11     0,6136       0,4107(36)   0,0000   0,0185   15,00

In banana-milieu-land Be weet je nooit.  :P

Edit: wat ik vergeet het negatief kliksysteem is toegepast op de accijnzen de 5 dec 2007:

Even de som gemaakt van alle "- en + kliks" op de accijnzen sinds invoering tot heden,
incl speciaal KB 5.12.2007 vermindering dieselaccijns met 1,55 cent:
(of accijnzen 1 okt 2007 net voor de invoering van het kliksysteem tot heden)
Citaat
benzine: daling van 0,91 cent  (0,6227 - 0,6136)
diesel : stijging van 7,73 cent (0,3334 - 0,4107)

Dus de relatief *sterk overdreven benzineaccijns tov de dieselaccijns is daardoor verminderd met 8,64 cent.
Incl 21% BTW is dat 10,45 cent minder aan de pomp.
Daar tegenover staat dat de accijnscompenserende hogere verkeerstaks op dieselpw geleidelijk werd verminderd en helemaal werd afgeschaft de 1 januari 2008.

*Sinds de invoering van accijns op benzine de 1 juli 83 (van 0 naar 0,2776 eurocent = 11 Bef !, zie tabel);
is de accijns op de benzine toch nog altijd meer gestegen als die op diesel:
Citaat
benzine: + 33,6 cent
diesel : + 28,06 cent

Is eigenlijk logisch, de staat heeft altijd geld nodig (tegen 2002 de Maastrichtnorm...);
in 1983 reed er geschatte 90 % benzinepw tov 10% dieselpw (in *1977 was het maar 4%), dus lap een dikke accijns van 11 Bef op de benzine, en elk jaar opnieuw werd de accijns (politiek) wat bijgetrokken, vooral op benzine natuurlijk;
de laatste 6 jaar (kantelpunt was 2005 diesel<>benzine 50/50%) moet de staat ook meer € bij dieselpw halen...
nu gaan de dieselpw´s op naar de 65% van het pw-park, tja...
* http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/voertuigpark/index.jsp

als ik eens met lappendeken-cijfers bezig ben... ;D
Titel: Re: Automobilisten schakelen massaal over op LPG
Bericht door: jo op zaterdag 12 maart 2011 - 21:45:00
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat vind ik zo erg niet gezien ik er toch sowieso moeilijk of niet in geraak. ;D

de volgende slachtoffers

Dat ze maar nog lang rommelen om een regering te vormen. :D ;D
Zolang het geen ondergrondse parking is trek ik mij er niets van aan. :-[
Titel: Re: Automobilisten schakelen massaal over op LPG
Bericht door: bibi585 op zondag 13 maart 2011 - 03:10:39
Zolang het geen ondergrondse parking is trek ik mij er niets van aan. :-[

Zou ik ook niet doen maar ik heb het over de grote van het voertuig. ;) ;D
Hier staat ie zelfs binnen in de garage die inpandig is aan de woning.