Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 10 januari 2007 - 18:14:05

Titel: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op woensdag 10 januari 2007 - 18:14:05
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: JC op woensdag 10 januari 2007 - 22:53:41
Ik veronderstel dat men dan ook ineens de verkeersbelasting afschaft, anders heeft men een dubbele belasting en dat kan toch niet ?
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: benny stinkens op donderdag 11 januari 2007 - 10:04:09
Ik veronderstel dat men dan ook ineens de verkeersbelasting afschaft, anders heeft men een dubbele belasting en dat kan toch niet ?

Tenzij het alleen maar gekocht moet worden door buitenlanders (die in het buitenland wonen).
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op donderdag 11 januari 2007 - 13:41:30
Ik veronderstel dat men dan ook ineens de verkeersbelasting afschaft, anders heeft men een dubbele belasting en dat kan toch niet ?

 :D

Grenzeloos, jouw optimisme!

Kan een dubbele belasting niet? Op benzine en diesel wordt de BTW berekend op de prijs waar de accijnzen al inzitten. Je betaalt dus BTW op de accijnzen.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: Bertje op zaterdag 13 januari 2007 - 09:39:17
Volgens het radionieuws zouden Belgen de prijs van het vignet terugkrijgen via de wegenbelasting. Als dat waar is, dan kan ik perfect leven met dat vignet. MAAR, België zou België niet zijn natuurlijk: de eerste (negatieve) berichten van onze noorderburen druppelen nog maar net binnen of onze ministers brengen al uitzonderingen voor grensgemeenten ter sprake; en daar kan ik niet mee leven.
Ofwel maken inwoners van grensgemeenten slechts hoogst uitzonderlijk gebruik van de Belgische wegen en dan zitten zij in exact dezelfde situatie als de rest van Europa, ofwel maken zij frequent gebruik van de Belgische wegen en dan is er geen reden om hen vrij te stellen voor dat vignet. Het aantal effectief gereden kilometers op Belgisch grondgebied is geen geldig argument: ik maak ook geen gebruik van elke centimeter openbare weg in België en toch betaal ik voor elke centimeter.

Naast alle subjectieve berichten lijkt de ANWB als enige het hoofd koel te houden en zich vragen te stellen over de jurische geldigheid van het invoeren van een wegenvignet.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: eliomys op zaterdag 13 januari 2007 - 13:19:07
Wat willen die mannen met zo´n vignet bereiken ?

Een eerlijker verdeling ? Wie rijdt betaalt ? Dat bestaat toch al: wie meer rijdt meer verbruikt en dus meer betaalt...

Meer geld voor de autowegeninfrastructuur dat dan te goede zou komen aan de weggebruikers ? Quatsch: waarom moeten we biljardlakenwegen hebben als we er toch maar 50 op mogen rijden ?

Een vermindering van het verkeer ? Kan toch niet als ze de ontradende maatregelen zo diffuus mogelijk maken (belastingetje hier, belastingetje daar, ...)

Het is toch duidelijk dat dit de zoveelste xtra belasting is met als enige doel een aantal onverantwoorde uitgavan van de staatskas de spijzen  :'(
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: JC op zaterdag 13 januari 2007 - 13:40:00
Het lijkt me billijk om wie veel rijdt meer te laten btalen. Dat doe je niet met zo'n vignet of een belasting. Dit kan enkel via taksen op de brandstof. Ideaal zou het afschaffen van de verkeersbelasting zijn en dit dan te recupereren via brandstoftaksen.
Op die manier wordt het bezitten van een auto goedkoper, het rijden ermee duurder. Je zal minder gereden km krijgen en mensen zouden nu en dan al eens overwegen om de trein of het openbaar vervoer te nemen.
Je hoeft dan ook geen vignetten te creëren, de buitenlanders tanken hier ook en zullen dus zo ook bijdragen aan onze wegen. De enige voorwaarde is dan wel dat dit op europese schaal wordt afgesproken. Anders gaat natuurlijk niemand die dure brandstof in België tanken.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: eliomys op zaterdag 13 januari 2007 - 13:47:02
Citaat
Dit kan enkel via taksen op de brandstof
Het is in ieder geval een handing middel, ja.

In Duitsland zijn ze eraan aan ´t denken om juist ´t omgekeerde te doen: iedereen 100€ taks en daarvoor de naft e beeke naar onder.

http://www.welt.de/data/2005/10/08/786531.html?s=1

Waanzin !

Ok, ze kunnen intussen in Duitsland perfect berekenen hoeveel km je op de Autobahn hebt gedaan, en het gebruik zo trachten te reguleren. Maar hoe zit het met het verkeer op de secundaire wegen ?
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: JC op zaterdag 13 januari 2007 - 14:11:27
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !
Ik krijg in ieder geval kriebels van dergelijke privacy bedreigende systemen.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: Sofie op zaterdag 13 januari 2007 - 14:58:16
Mij is het eigenlijk allemaal gelijk hoe ze belastingen willen heffen, maar in een ideale wereld zou men moeten proberen om over heel europa (of toch een heel aantal landen) hetzelfde te doen.
Op dit moment moeten wij in Frankrijk payage betalen terwijl de Fransen hier "gratis" kunnen rijden. Als wij dan binnen een paar jaar de Nederlanders quasi hetzelfde aandoen, is dat pech voor hen zoals het nu al pech is voor ons (ik weet wel dat je payage kan vermijden, maar ja serieus dat is vaak toch niet echt een optie)
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: Patte op zaterdag 13 januari 2007 - 15:46:16
Het lijkt me billijk

doet mij denken aan de toespraak van onze Koninklijke Hoogheid, de Koning
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 18 januari 2007 - 00:29:43
Ik heb dit eventjes gemist, beter laat dan nooit. Voor de verandering eventjes een wat pittige post van mijn kant  ;)
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !
Ik krijg in ieder geval kriebels van dergelijke privacy bedreigende systemen.
JC, sterker nog, in Nederland doen ze dat al. Maareh...mondje dicht tegen de Belgische politici hé. We willen ze niet op ideeën brengen.  ;)

Het valt me op dat sommigen van jullie nog zo enorm nationalistisch denken ipv in Europees verband.
Ik heb ernstige bezwaren tegen zo'n vignetsysteem en het ziet er naar uit dat er nog veel juridische obstacels gaan zijn omwille van de discriminatie van buitenlanders tov het eigen volk.

Wat België hier nu wilt doen belemmert de Europese integratie en het creëert een risico van een verslechtering van de Europese economie.
Als de buurlanden, om het door de Belgen gestolen geld terug te pakken, in navolging zouden beslissen om ook zo'n vignet in te voeren dan is het hek van de dam. De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk, allen invloedrijke Europese landen. Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa. Wel zijn er enorme kosten verbonden aan de controle en vervolging. OK, het geld blijft in Europese handen maar dat geld kan beter besteed worden aan de wetenschap, cratieve ondernemers ondersteunen, gezondheidszorg enz dan aan wat mensen die nummerplaten gaan controleren en boetes gaan opsturen. Daar heeft de samenleving meer aan.
Nu al is de achterstand van Europa op de Verenigde Staten enorm groot, Azië zit ons op de hielen. Ondertussen komen de dwaze, onwijze, Belgische politici met een voorstel wat wanneer het zo'n kettingreactie uitlokt de concurrentiepositie van Europa nog slechter maakt, en trust me, die is al niet goed.
België heeft de mond vol tegen andere landen dat ze geen werk maken van één Europa maar zelf zijn ze zo mogelijk nog meer bekrompen. België mag voorlopig geen kritiek meer leveren op andere landen mbt de Europese integratie.
Let wel, ik spuug hier gal op de Belgische politici en de nationalistische mentaliteit van sommigen (let wel, die mentaliteit zal ook in andere landen voorkomen, zo'n slecht bestuur gelukkig minder).

Mijn 2de bezwaar is dat er totaal geen visie achter zit. Ze willen alleen maar geld aftroggelen uit de zakken van buitenlanders zonder enige legitimatie (ik daag jullie uit, ik haal eender welke reden onderuit met goede argumenten).
Andere landen waar je als Belg moet betalen hebben wel een legitimatie. Laat ik maar als voorbeeld de tolwegen van Frankrijk nemen.
Citaat
Op dit moment moeten wij in Frankrijk payage betalen terwijl de Fransen hier "gratis" kunnen rijden. Als wij dan binnen een paar jaar de Nederlanders quasi hetzelfde aandoen, is dat pech voor hen zoals het nu al pech is voor ons (ik weet wel dat je payage kan vermijden, maar ja serieus dat is vaak toch niet echt een optie)
Wel Sofie, deze wegen zijn privaat bezit. Je betaalt niet aan de overheid (althans niet direct, mogelijk BTW of iets dergelijks), je betaalt aan de private organisaties die de weg hebben aangelegd. Je krijgt er wel een goede weg voor terug zonder belachelijk grote files, iets wat België niet kan zeggen.

Dat brengt mij bij mijn 3de bezwaar. De infrastructuur is in België ronduit belabberd en nu druk ik mij nog beleefd uit. De infrastructuur is zo enorm slecht (scheuren, putten, drempels die zo hoog zijn dat ze de auto beschadigen met 30 km/uur enz.) dat je als buitenlandse automobilist daar echt liever niet over heen rijdt als je een andere keuze hebt. De buitenlandse bestuurders moeten financieel al betalen voor deze wegen omdat ze geenzins aan de normen van deze tijd voldoen. Is een weg kapot dan kiest de overheid er eerder voor om een laagje er af te schrapen ipv de weg gewoon opnieuw aan te leggen en überhaupt de 1ste keer meteen goed aan te leggen. Mogen jullie raden wat duurder is op de lange termijn.

Tenslotte moet België eerst maar eens goed kijken hoe ze minder geld kunnen verspillen alvorens ze bij het buitenland de hand op gaan houden. Als ze om te beginnen eens zouden plannen, niet aan vriendjespolitiek (corruptie) zouden doen, bedrijven achter hun vodden aan zouden zitten, meer buitenlandse expertise zouden inschakelen als ze die zelf te kort komen enz. dan zou er heel wat minder geld verspild worden. Ik zwijg nu nog van het bekende lachertje, drempeltje aanleggen, drempeltje weghalen en de politieke corruptie waarbij de heren politici, uiteraard geheel toevallig (NOT), juist hun buurten zeer onvriendelijk maken voor eender welke automobilist met drempels, bloembakken enz.


Citaat
Ofwel maken inwoners van grensgemeenten slechts hoogst uitzonderlijk gebruik van de Belgische wegen en dan zitten zij in exact dezelfde situatie als de rest van Europa, ofwel maken zij frequent gebruik van de Belgische wegen en dan is er geen reden om hen vrij te stellen voor dat vignet. Het aantal effectief gereden kilometers op Belgisch grondgebied is geen geldig argument: ik maak ook geen gebruik van elke centimeter openbare weg in België en toch betaal ik voor elke centimeter.
Beste Bertje, heb je er al aan gedacht dat een deel van de Nederlanders letterlijk omringd (in dit geval omsingeld ;D) worden door Belgisch grondgebied? Deze mensen hebben geen keuze en ze zijn practisch inwoner van België. Dat is hetzelfde principe als dat de overheid ineens €100 zou gaan vragen per liter water ;)
Enneh, jij zegt nu wel dat de Nederlanders niet moeten zagen maar vragen de Nederlanders geld aan jou wanneer jij op de Nederlandse wegen rijdt? Nee toch? Laten we er blij mee zijn, dat heet gastvrijheid en Europese samenwerking.
Bovendien, als je dan toch zo'n dwaas plan hebt, €60 euro voor mijn broer die 4 keer per jaar in België op bezoek komt is buitenproportioneel. Heb je overigens al eens vergeleken met de tarieven in Oostenrijk en Zwitserland? (waar ze BTW wel een goede legitimatie hebben gezien het massatoerisme=enorm veel buitenlanders in een groot deel van het jaar en de zeer kostbare wijze van het aanleggen en onderhouden van de wegen met al die bergen, sneeuw en kou).

Tot zover mijn reactie op dit plan. Ik wil er nu geen Nl-Bg-polemiek van maken maar ik hoop dat ik jullie wel wat aan het denken heb gezet met rationele en objectieve (zo objectief mogelijk toch) argumenten.



@JC
In Nederland hebben ze dat al meerdere keren proberen door te voeren, meer betalen voor benzine en minder voor het bezit van een auto. Dit was de centrale gedachte achter het rekeningrijden. Dat is niet gelukt. Nu is het interessant om te weten dat Nederland al sinds de jaren 80 (en misschien nog wel langer) veel grote verkeersplannen heeft gehad die niet zijn ingevoerd en dat de files alleen maar langer zijn geworden.
Toeval of niet, ik wil niets suggereren hoor, sinds die tijd is de post van minister van verkeer toegewezen aan een vrouwelijke politica (yep, tautologie). Nu heb ik niets tegen vrouwelijke politci maar het geeft wel aan dat het ministerie van verkeer (technisch gezien VROM) ook in Nederland als het stiefkindje in de politiek wordt gezien (lullig gezegd, ze moeten vrouwen in het kabinet aanvaarden tegen hun goesting en dumpen deze post op hun). Dit is gewoon een nuchtere constatering, geen reflexie van mijn waardeoordeel (noch mbt het verkeer noch mbt de capaciteiten van vrouwen).






Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op donderdag 18 januari 2007 - 01:49:13
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !

Neen, dat kan niet. Als je 50 km aflegt op 30 minuten op een trajekt waar de snelheid beperkt was tot 120 km/h, was jouw gemiddelde snelheid 100 km/h. Maar je kunt pieken gehaald hebben van 400 km/h.

Citaat
JC, sterker nog, in Nederland doen ze dat al. Maareh...mondje dicht tegen de Belgische politici hé. We willen ze niet op ideeën brengen.  ;)

Ik kan je aan de hand van de IP-adressen van de bezoekers bewijzen dat ook dit forum gevolgd wordt door het kabinet Landuyt!

Citaat
het ziet er naar uit dat er nog veel juridische obstacels gaan zijn omwille van de discriminatie van buitenlanders tov het eigen volk.

Ik denk het niet. In Oostenrijk is er al geruime tijd een vignet verplicht voor het gebruik van de autosnelwegen.

Citaat
De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk

Aardrijkskunde was blijkbaar ook jouw sterkste vak niet. Je vergeet Luxemburg.

Citaat
Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa.

Dat hangt ervan af welke tarifering elk land toepast. Bovendien kun je bijvoorbeeld in Oostenrijk een vignet voor een week kopen. In België heb ik enkel gelezen van een vignet voor een jaar.

Citaat
Mijn 2de bezwaar is dat er totaal geen visie achter zit. Ze willen alleen maar geld aftroggelen uit de zakken van buitenlanders zonder enige legitimatie (ik daag jullie uit, ik haal eender welke reden onderuit met goede argumenten).

Buitenlanders kunnen in België slechts van een beperkt autosnelwegennet gebruik maken, dat dan dikwijls nog in belabberde staat verkeert. Maar Belgen zouden gratis in Duitsland gebruik moeten mogen maken van een veel groter en beter onderhouden autosnelwegennet?

Citaat
Andere landen waar je als Belg moet betalen hebben wel een legitimatie. Laat ik maar als voorbeeld de tolwegen van Frankrijk nemen.
Citaat
Op dit moment moeten wij in Frankrijk payage betalen terwijl de Fransen hier "gratis" kunnen rijden. Als wij dan binnen een paar jaar de Nederlanders quasi hetzelfde aandoen, is dat pech voor hen zoals het nu al pech is voor ons (ik weet wel dat je payage kan vermijden, maar ja serieus dat is vaak toch niet echt een optie)
Wel Sofie, deze wegen zijn privaat bezit. Je betaalt niet aan de overheid (althans niet direct, mogelijk BTW of iets dergelijks), je betaalt aan de private organisaties die de weg hebben aangelegd. Je krijgt er wel een goede weg voor terug zonder belachelijk grote files, iets wat België niet kan zeggen.

Onzin. In Frankrijk heb je de keuze: ofwel zeer veel payage betalen voor degelijke autosnelwegen, ofwel de "routes nationales" volgen. In Duitsland mag je vooralsnog gratis degelijke autosnelwegen gebruiken.

Citaat
Dat brengt mij bij mijn 3de bezwaar. De infrastructuur is in België ronduit belabberd en nu druk ik mij nog beleefd uit. De infrastructuur is zo enorm slecht (scheuren, putten, drempels die zo hoog zijn dat ze de auto beschadigen met 30 km/uur enz.) dat je als buitenlandse automobilist daar echt liever niet over heen rijdt als je een andere keuze hebt. De buitenlandse bestuurders moeten financieel al betalen voor deze wegen omdat ze geenzins aan de normen van deze tijd voldoen. Is een weg kapot dan kiest de overheid er eerder voor om een laagje er af te schrapen ipv de weg gewoon opnieuw aan te leggen en überhaupt de 1ste keer meteen goed aan te leggen. Mogen jullie raden wat duurder is op de lange termijn.

Daar heb je volkomen gelijk in. Maar dat geldt ook voor de Belgen. Van de overheidsinkomsten uit het verkeer wordt er al jarenlang een groot gedeelte besteed om budgetten bij te passen die niets met verkeer te maken hebben.

Citaat
Tenslotte moet België eerst maar eens goed kijken hoe ze minder geld kunnen verspillen alvorens ze bij het buitenland de hand op gaan houden. Als ze om te beginnen eens zouden plannen, niet aan vriendjespolitiek (corruptie) zouden doen, bedrijven achter hun vodden aan zouden zitten, meer buitenlandse expertise zouden inschakelen als ze die zelf te kort komen enz. dan zou er heel wat minder geld verspild worden. Ik zwijg nu nog van het bekende lachertje, drempeltje aanleggen, drempeltje weghalen en de politieke corruptie waarbij de heren politici, uiteraard geheel toevallig (NOT), juist hun buurten zeer onvriendelijk maken voor eender welke automobilist met drempels, bloembakken enz.

Op dit punt kan ik jou ergens wel volgen. Maar wat jou wellicht zoals de meeste buitenlanders ontgaat, is dat België een extreem moeilijk land is om te besturen. Het is een kunstmatig land (heeft bijvoorbeeld geen eigen taal), met twee totaal verschillende culturen (om dan nog maar van de Duitstalige gemeenschap te zwijgen), die gescheiden worden door de breuklijn tussen de Noord- enn Zuideuropese culturen. Vrijwel geen enkele beslissing kan in België genomen worden, of er komt wel één of andere drukkingsgroep tegen op. Het besturen van België is een kwestie van extreme bekwaamheid in het sluiten van compromissen als koorddanserij. En zoals bij ieder compromis, komt uiteindelijk geen enkele partij volledig aan haar trekken.

Citaat
Citaat
Ofwel maken inwoners van grensgemeenten slechts hoogst uitzonderlijk gebruik van de Belgische wegen en dan zitten zij in exact dezelfde situatie als de rest van Europa, ofwel maken zij frequent gebruik van de Belgische wegen en dan is er geen reden om hen vrij te stellen voor dat vignet. Het aantal effectief gereden kilometers op Belgisch grondgebied is geen geldig argument: ik maak ook geen gebruik van elke centimeter openbare weg in België en toch betaal ik voor elke centimeter.

Beste Bertje, heb je er al aan gedacht dat een deel van de Nederlanders letterlijk omringd (in dit geval omsingeld ;D) worden door Belgisch grondgebied? Deze mensen hebben geen keuze en ze zijn practisch inwoner van België.

Ook hier blijkt Aardrijkskunde weer niet jouw sterkste vak geweest te zijn.

Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).

Citaat
Bovendien, als je dan toch zo'n dwaas plan hebt, €60 euro voor mijn broer die 4 keer per jaar in België op bezoek komt is buitenproportioneel.

Dat is geen idee van Bertje, maar volledig akkoord met jou dat dit buitenproportioneel is.

Citaat
Heb je overigens al eens vergeleken met de tarieven in Oostenrijk en Zwitserland? (waar ze BTW wel een goede legitimatie hebben gezien het massatoerisme=enorm veel buitenlanders in een groot deel van het jaar en de zeer kostbare wijze van het aanleggen en onderhouden van de wegen met al die bergen, sneeuw en kou).

Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, daarmee kan je dus niet vergelijken.

Maar het verheugt me wel dat je bewust bent van de enorme kosten die het aanleggen en onderhouden van zeer degelijke wegen in de Duitse en Oostenrijkse Alpen vergt.

Citaat
@JC
In Nederland hebben ze dat al meerdere keren proberen door te voeren, meer betalen voor benzine en minder voor het bezit van een auto. Dit was de centrale gedachte achter het rekeningrijden. Dat is niet gelukt. Nu is het interessant om te weten dat Nederland al sinds de jaren 80 (en misschien nog wel langer) veel grote verkeersplannen heeft gehad die niet zijn ingevoerd en dat de files alleen maar langer zijn geworden.
Toeval of niet, ik wil niets suggereren hoor, sinds die tijd is de post van minister van verkeer toegewezen aan een vrouwelijke politica (yep, tautologie). Nu heb ik niets tegen vrouwelijke politci maar het geeft wel aan dat het ministerie van verkeer (technisch gezien VROM) ook in Nederland als het stiefkindje in de politiek wordt gezien (lullig gezegd, ze moeten vrouwen in het kabinet aanvaarden tegen hun goesting en dumpen deze post op hun). Dit is gewoon een nuchtere constatering, geen reflexie van mijn waardeoordeel (noch mbt het verkeer noch mbt de capaciteiten van vrouwen).

Je wil niets suggereren, maar je zegt het toch maar ...

Komaan, man: dat je het aanstellen van een vrouwelijke politica voor verkeer beschouwt als een indicatie dat in Nederland verkeer als het stiefkindje in de politiek zou zien, is gewoon beneden elk niveau.

Ik kijk met veel bewondering op naar de Duitse bondskanselier Angela Merkel, ook al kan ik me voorstellen dat het vreselijk moet zijn naast haar te ontwaken als je zonet gedroomd had dat je met Claudia Schiffer in bed lag.  ;D (Mannen, hé Sofie, allemaal dezelfden, hé ...)
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: JC op donderdag 18 januari 2007 - 10:48:02

Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).


Er zijn een paar brojes Nederland in België. Er is een akker in Zondereigen (net boven Turnhout), maar daar woont natuurlijk niemand. Verder zijn er enkele gebiedjes die een zeer smalle aansluiting hebben naar België. Weer ééntje van een paar ha in Zondereigen waar één boerderij staat en natuurlijk de grote 'instulping' in de tweede bult van de provincie Antwerpen, nl. Castelre. In Castelre wonen nog wel enkele mensen, maar ze kunnen via een slecht bereidbare weg volledig over nederlands gebied naar de rest van Nederland, de aansluiting via België verloopt wel via een goede weg.

Heel die grens is wel een interessant verhaal. Na 1830 waren er veel meer van dat soort gebieden, naar het oosten toe heeft men de meeste enclaves, zowel van B als van NL weggewerkt. Soms werden daarbij grote gebieden geruild. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de vorm van de gemeente Mol dan merk je dat deze een L-vorm heeft. Dit komt omdat het gebied Postel zo werd verkregen van NL in ruil voor Bergeik.

In de luchtvaart heeft deze grens ook eigenaardige gevolgen. De vlieghoogte die ik mag vliegen in B is over het algemeen lager dan in NL. Zo mag ik in een typisch weekend in België tot FL55 (ongeveer 1600 m) en in Nederland tot FL90 (ongeveer 2700 m). De overgang van vlieghoogtes verloopt via de grillige grens (gelukkig is Baarle-Hertog een uitzondering).
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 18 januari 2007 - 15:02:51
Citaat
@JC
In Nederland hebben ze dat al meerdere keren proberen door te voeren, meer betalen voor benzine en minder voor het bezit van een auto. Dit was de centrale gedachte achter het rekeningrijden. Dat is niet gelukt. Nu is het interessant om te weten dat Nederland al sinds de jaren 80 (en misschien nog wel langer) veel grote verkeersplannen heeft gehad die niet zijn ingevoerd en dat de files alleen maar langer zijn geworden.
Toeval of niet, ik wil niets suggereren hoor, sinds die tijd is de post van minister van verkeer toegewezen aan een vrouwelijke politica (yep, tautologie). Nu heb ik niets tegen vrouwelijke politci maar het geeft wel aan dat het ministerie van verkeer (technisch gezien VROM) ook in Nederland als het stiefkindje in de politiek wordt gezien (lullig gezegd, ze moeten vrouwen in het kabinet aanvaarden tegen hun goesting en dumpen deze post op hun). Dit is gewoon een nuchtere constatering, geen reflexie van mijn waardeoordeel (noch mbt het verkeer noch mbt de capaciteiten van vrouwen).

Je wil niets suggereren, maar je zegt het toch maar ...

Komaan, man: dat je het aanstellen van een vrouwelijke politica voor verkeer beschouwt als een indicatie dat in Nederland verkeer als het stiefkindje in de politiek zou zien, is gewoon beneden elk niveau.
Nee hoor, dat is het niet als je een beetje op de hoogte bent van de Nederlandse situatie. Ben voorzichtig te oordelen wanneer je een beperkte kennis hebt.  :-\
Feit: Sinds de jaren 80 is er alleen een vrouwelijke minister geweest van verkeer. Feit: Dit zijn pak hem beet 8 kabinetten. Feit: Gemiddeld waren er 2 vrouwen per kabinet van de 10-15 ministers. Feit: De kans dat dit toeval is is statistisch gezien nihil (reken maar uit met permutaties als je het niet geloofd, je hebt informatica gestudeerd dus je weet hoe dat moet).
Nu weet ik niet hoe het in België is maar in Nederland is er een duidelijke hiërarchie in ministeries: de belangrijkste na die van premier (minister van algemene zaken) is de post van financiën, daarna binnenlandse zaken en buitenlandse zaken en dan pas de rest. Iedereen binnen de politiek is zich bewust van deze hiërarchie en het wordt ook openlijk besproken (uiteraard, anders zou ik dat niet weten).

Nu is het blijkbaar geen overbodige luxe als ik de Nederlandse cultuur wat meer schets.
Nederland is één van de meest ongeëmancipeerde landen in Europa volgens zo'n beetje alle cijfers. Dit is in Nederland al geruime tijd bekend (ook een feit). De arbeidsparticipatie onder vrouwen valt nog mee maar is desalniettemin lager dan in de andere landen (in de jaren 80 waren practisch alle vrouwen nog fulltimehuisvrouw). Wanneer je kijkt naar het percentage vrouwen dat de topfuncties bekleed in de top van het bedrijfsleven en in de politiek, dat is veel lager dan in eender welk Europees land. Overigens heb ik gisteren vernomen dat de Vlaamse VRT en het programma Terzake ook geen vrouw aan de top heeft maar dat terzjde  ;)
Er is dan ook begrijperlijkerwijze elke formatie enorm veel discussie over het kleine aantal vrouwen dat in het kabinet komt met steeds de verdediging van de politieke partijen dat ze maar geen geschikte vrouwen kunnen vinden. Dit zijn niet mijn woorden, dit zijn letterlijk hun woorden, van de mannen als 'Kok', 'Zalm', 'Jaap de Hoop Scheffer' enz.
Snap je nu de link tussen het feit dat het statistisch gezien geen toeval is en dat dit waarschijnlijk de reden van het toeval is. Again, ik keur het niet goed maar het is nu eenmaal wel de realiteit en doen alsof die niet bestaat heeft geen enkel nut, dat levert alleen maar problemen op op de lange termijn.

Mijn opvatting. Het is onmogelijk te stellen ofdat één geslacht meer talent heeft voor politiek dan het andere en zo ja in wiens voordeel dat is. Ik zou het bij God niet weten. Ik wil het niet eens weten omdat ik iedereen individueel wil beoordelen.
Als er weinig vrouwen in de politieke top zijn dan zoek ik de oorzaak eerder in een combinatie van een gebrekkige ambitie/interesse bij veel vrouwen om politiek actief te zijn en het feit dat mannen de macht naar zich toe trekken dan in de capaciteiten van de vrouwen.
Hetzelfde valt me overigens op in het academische wereldje. Er zijn zat vrouwen van wie ik denk dat ze best goede professoren zouden zijn maar om de één of andere vreemde reden hebben wij bijna geen vrouwelijke professoren. Spijtig maar waar de 1ste vrouwelijke professor die je in de eerste jaren van mijn studie hebt blijkt helemaal geen les te kunnen geven (understatement) maar dat wijt ik zeker niet aan het feit dat ze vrouw is.
Mogelijk is de emancipatie onder jongeren wel voltooid maar is het nog niet doorgedrongen naar alle niveaus en zal dat wel het geval gaan zijn tegen de tijd dat mijn generatie aan de macht komt.
Mogelijk blijft het toch een 'probleem' dat het voor vrouwen moeilijker is om cariere te maken doordat zij degeen zijn die een foetus moeten dragen en er een paar maanden uitliggen en vervolgens, terecht, niet 60-70 uur per week willen werken waar een deel van de mannen wel zo gek is om dat te willen doen.
Persoonlijk geloof ik dat het het best is als de meeste functies (uitzondering daargelaten zoals onder bouwvakkers wat fysiek zwaar is) zo gemengd mogelijk zijn. Zo zijn er al onrustgeluiden in Nederland dat de jongens op school slechter zijn gaan presteren doordat er op de basisschool nu overwegend vrouwelijke leerkrachten zijn. De theorie erachter is dat meisje makkelijker leren van een vrouwelijke leerkracht en jongens makkelijker leren van een mannelijke leerkracht. Als dit zo zou zijn dan kan je het beste een 50/50 verdeling hebben, nietwaar?
Zelf ben ik wel geëmancipeerd. Ik kijk enkel naar de mens. Ik vind het maar wat prettig dat er tegenwoordig ook meisjes aan judo doen, ik heb geen enkele moeite met een vrouwelijke meerdere enz.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 18 januari 2007 - 15:47:25
Citaat
Citaat van: BBB op Vandaag om 00:29:43
Zeg het niet tegen de Duitsers, maar zou dat systeem voor vrachtwagen-tol niet perfect kunnen gebruikt worden als een trajectcontrole ? Op de stukken waar de snelheid niet vrij is kunnen ze zo de snelheid van elke wagen meten en automatisch een boete sturen !

Neen, dat kan niet. Als je 50 km aflegt op 30 minuten op een trajekt waar de snelheid beperkt was tot 120 km/h, was jouw gemiddelde snelheid 100 km/h. Maar je kunt pieken gehaald hebben van 400 km/h.
Je citeert hier JC zijn quote. Maar goed, ik wil er ook wel wat over zeggen.
Waar geen maximumsnelheid is zullen ze niet controleren op snelheid. Buiten die stukken snelweg waar geen limiet is (altijd nog een kleine minderheid, als je interesse hebt kan ik je de precieze getallen geven) kunnen ze natuurlijk perfect zo'n snelheidscontrole doen.

Citaat
Ik kan je aan de hand van de IP-adressen van de bezoekers bewijzen dat ook dit forum gevolgd wordt door het kabinet Landuyt!
Ze zijn welkom! In ieder geval verdiepen ze zich er dan in.

Citaat
Ik denk het niet. In Oostenrijk is er al geruime tijd een vignet verplicht voor het gebruik van de autosnelwegen.
Ja, maar...
Citaat
Maar het verheugt me wel dat je bewust bent van de enorme kosten die het aanleggen en onderhouden van zeer degelijke wegen in de Duitse en Oostenrijkse Alpen vergt.
Tel daarbij nog op dat je in Oostenrijk itt België massatoerisme hebt en dus ook daadwerkelijk veel meer buitenlanders hebt die daar de wegen belasten en niet enkel voor een doortocht. Maar goed, we zullen wel zien wat Europa besluit, hopelijk het wijze (wat het ook is). Nederlanders die Naar Frankrijk willen of Spanje (wanneer ze daar niet naar toe vliegen, ik geloof dat het financieel weinig uitmaakt) moeten nu eenaal door België. Weinig keus. Idem voor Fransen die naar Nederland willen (ja, die zijn er ook).
We zullen het wel zien.

Citaat
De buurlanden van België zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk
Aardrijkskunde was blijkbaar ook jouw sterkste vak niet. Je vergeet Luxemburg.
Dat valt nogal mee. Mijn enige zwakke theoretische vak op het middelbaar was geschiedenis en dat vooral door een gebrekkige interesse (moderne geschiedenis wel te verstaan, ik vond Egypte, de Romeinen enz wel interessant) voor jaartallen en namen die me toch niets zeiden.
Ik heb Luxemburg niet vergeten, ik heb het buiten beschouwing gelaten. Ik veronderstel dat Luxemburg zowel qua oppervlakte als qua bevolking een dermate klein (klein maar fijn) landje is dat het weinig invloed op het buitenland zal hebben ofdat ze wel of niet mee zouden doen aan die vignetgekte. Mochten ze meedoen dan kan je Luxemburg nog makkelijk mijden  ;D Kijk hier maar eens http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Kaart_Europa.jpg als je zou twijfelen.
Ik heb toevallig een paar maanden geleden nog eens de kaart van Europa bekeken uit nieuwsgierigheid ofdat ik nog alle landen weet te liggen. Het viel nogal mee, 90-95% van de landen wist ik te liggen als je de kleine landjes meetelt (Balkanlanden bijvoorbeeld).

Citaat
BBB:Als gans Europa geld uit de zakken van de buitenlanders gaat troggelen dan is er met deze stromen netto geen winst of verlies in Europa.


Jozef: Dat hangt ervan af welke tarifering elk land toepast. Bovendien kun je bijvoorbeeld in Oostenrijk een vignet voor een week kopen.

In België heb ik enkel gelezen van een vignet voor een jaar.
Ze zijn nu ook vignetten voor andere termijnen van plan omwille van de hevige kritiek uit Nederland.

Jouw 1ste stelling mag je nog eens wat nader duiden als je wilt. Ik zie niet in waarom het mbt mijn stelling enige relevantie zou hebben welke tarifering de verschillende landen zouden toepassen. Het geld blijft binnen Europa (ik spreek bewust van Europa en niet van de EU), er is in dat geval toch enkel een onnodige geldcirculatie-stroom waarbij er netto geen geld bijkomt in of verdwijnt uit Europa? Wel zijn er handhavingskosten?
Is dit slim gezien onze zwakke concurrentiepositie tov de Verenigde Staten en Binnenkort ook Azië? Ik denk het niet, we zouden beter één blok vormen en er zo voor zorgen dat Europa ook in de toekomst nog welvarend is maar ja, daarvoor moeten de politici verder vooruitkijken dan 4-8 jaar  :-\

Citaat
Op dit punt kan ik jou ergens wel volgen. Maar wat jou wellicht zoals de meeste buitenlanders ontgaat, is dat België een extreem moeilijk land is om te besturen. Het is een kunstmatig land (heeft bijvoorbeeld geen eigen taal), met twee totaal verschillende culturen (om dan nog maar van de Duitstalige gemeenschap te zwijgen), die gescheiden worden door de breuklijn tussen de Noord- enn Zuideuropese culturen. Vrijwel geen enkele beslissing kan in België genomen worden, of er komt wel één of andere drukkingsgroep tegen op. Het besturen van België is een kwestie van extreme bekwaamheid in het sluiten van compromissen als koorddanserij. En zoals bij ieder compromis, komt uiteindelijk geen enkele partij volledig aan haar trekken.
Ik ben me hier zeker bewust van al moet ik erkennen dat het wat onwennig blijft. Vandaar ook dat ik er een voorstander van ben dat er of één federaal bestuur komt zonder deelbesturen of dat België daadwerkelijk opgesplitst wordt al dan niet in combinatie met een fusie van Vlaanderen en Nederland.

Citaat
Ook hier blijkt Aardrijkskunde weer niet jouw sterkste vak geweest te zijn.

Ik weet dat het Belgische Baarle-Hertog omsingeld is door Nederlands grondgebied, maar ik ken geen Nederlands grondgebied dat omsingeld zou zijn door Belgisch grondgebied (leuk als je in het kleine Baarle-Hertog woont en een Belgisch voorlopig rijbewijs hebt, waarmee je niet in het buitenland, en dus niet in Nederland mag rijden).

Wees voorzichtig voordat je zo'n stelling inneemt, zie JC zijn uitleg. De Zeeuwsvlamingen hebben alvast serieuse problemen BTW met dat vignet omdat ze ten zuiden alleen maar Belgische grondgebied hebben waar ze niet meer zouden kunnen komen zonder zich te laten beroven door de heer Landuyt.  ;)
Ik hoef jou zeker niet uit te leggen dat landsgrenzen veel meer een artificieel karakter hebben dan vroeger. Er is niet minder verkeer tussen de Zeeuw-Vlamingen (zijn Nederlanders) en de Vlamingen omdat er toevallig een grensje tussen ligt waar je overigens geen grenspost hebt staan.

Citaat
Zwitserland maakt geen deel uit van de Europese Unie, daarmee kan je dus niet vergelijken.
Het maakt geen deel uit van de EU (wist ik ook wel hoor, Nederlanders skiën daar graag  ;)) maar het ligt wel in Europa en tussen landen die wel tot de Europese Unie behoren.
Ik vergelijk de prijzen enkel, dat het juridisch gezien verschil maakt dat begrijp ik maar daar sprak ik niet over.
Zodat iedereen het enorme verschil kan zien:

Citaat
Auto 10 dagen Oostenrijk   € 8,75
Auto 2 maanden Oostenrijk   € 22,95
Auto jaar Oostenrijk   € 73,75
Jaarvignet Zwitserland   € 28,10

België €60 zelfs als je er maar één dag komt zolang het niet wordt aangepast, zelfs per jaar zijn ze nog duurder dan Zwitserland en in Zwitserland blijf je als skitoerist toch minstens een week.

De huidige plannen van België zijn overigens
Citaat
zou drie vignetten komen :
- 10 dagen voor 10 euro (op jaar gerekend = 370 euro)
- 2 maand  voor 25 euro (jaar : 25 x 6 = 150 euro)
- jaar = 60 euro
Maar vooralsnog zijn het plannen, je weet hoe dat gaat he. Even afwachten. Ik mis de opties 1 dag en 5 dagen. Aangezien er toch mensen van het kabinet meelezen, bij deze een suggestie: waarom niet de mogelijkheid geven om vignetrechten te delen en over te dragen zodat al mijn Nederlandse bezoek kan samenwerken en er geen resterende dagen zijn die ze niet hebben kunnen gebruiken terwijl ze er wel voor betaald hebben. België is, met alle respect, toeristisch gezien toch niet zo bijzonder dat je speciaal daarvoor nog eens extra dagen naar België trekt.


Ten slotte nog een vraagje. Zijn de Belgische snelwegen niet mede-gesubsidieerd met Europees geld? Ter herinnering, Nederland is in verhouding tot de bevolkingsgrootte één van de grootste netto-betalers (gedeelde 1ste plaats uit mijn hoofd) in de Europese Unie en dit ondanks de zwaar bevochten 'korting' van 1 miljard (ze geven meer dan dat ze ontvangen en in sterkere mate dan de anderee landen, oa doordat Nederland weinig landbouw heeft). Nederland heeft in dat geval dus al aardig bijgedragen aan de kosten van de Belgische snelwegen maar dat is alleen als de snelwegen mede met Europees geld zijn aangelegd wat ik elders heb gelezen.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: eliomys op donderdag 18 januari 2007 - 21:21:16
Heb opnieuw een vraagje ivm de logica van dit vignet.

Stel dat wordt ingevoerd in Belgie,... hoe lang duurt het voor dat Nederland ook komt ?
In Duitsland is het vrij reeel dat de lkw-mout vroeger of later ook tot pkw´s wordt uitgebreid.
Frankrijk is het allang op de autosnelwegen, italie en spanje komen misschiens ook nog...

Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op donderdag 18 januari 2007 - 22:51:22
Citaat van: eliomys
Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?

De lidstaten hebben voor het overgrote deel geen gemeenschappelijke kas.

Zolang dat zo is, zie ik maar twee oplossingen: ofwel heft iedere lidstaat autosnelwegentol voor de buitenlanders, ofwel geen enkele lidstaat.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 18 januari 2007 - 23:32:24
Heb opnieuw een vraagje ivm de logica van dit vignet.

Stel dat wordt ingevoerd in Belgie,... hoe lang duurt het voor dat Nederland ook komt ?
In Duitsland is het vrij reeel dat de lkw-mout vroeger of later ook tot pkw´s wordt uitgebreid.
Frankrijk is het allang op de autosnelwegen, italie en spanje komen misschiens ook nog...

Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?
Precies het punt wat ik maakte  ;)
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 18 januari 2007 - 23:38:46
Citaat van: eliomys
Uiteindelijk moeten we als verenigd-europeanen betalen iedere keer als we een "imaginaire" grens overrijden, dus het verkeer en de interatie en de uitwisseling tussen de verschillende lidstaten wordt serieus bemoeilijkt... dat kan toch niet het doel van de EU zijn, of wel ?

De lidstaten hebben voor het overgrote deel geen gemeenschappelijke kas.

Zolang dat zo is, zie ik maar twee oplossingen: ofwel heft iedere lidstaat autosnelwegentol voor de buitenlanders, ofwel geen enkele lidstaat.
Slechts één van die 2 oplossingen is reëel. Enkel de 2de optie zorgt voor niet een enorme stijging van de kosten voor controle en handhaving.
Het wordt hoog tijd dat we eens wat minder bekrompen gaan denken en het gezamelijke (Europese) belang stellen boven nationalistische tekorten, al dan niet agv geldverspilling.

Ik zie nog een 3de optie, nl dat sommige lidstaten wat verstandiger zijn dan andere.  ;)
Trouwens, de tolwegen van Frankrijk zijn toch particulier aangelegd en particulier bezit en bovendien van goede kwaliteit met weinig files? Dat kan je nu niet bepaald vergelijken met het Belgische wegennet wat overheidsbezit is, vermoedelijk mede gefinancierd uit Europees geld.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: JC op vrijdag 19 januari 2007 - 08:48:40
Trouwens, de tolwegen van Frankrijk zijn toch particulier aangelegd en particulier bezit en bovendien van goede kwaliteit met weinig files? Dat kan je nu niet bepaald vergelijken met het Belgische wegennet wat overheidsbezit is, vermoedelijk mede gefinancierd uit Europees geld.

Voor met die files wil ik toch eens heel hard lachen ! Vraag het maar aan je landgenoten die elk jaar uren staan aan te schuiven met hun sleurhut in Frankrijk. Er zijn wel degelijk files op de snelwegen in Frankrijk. Zeker in de dichtbevolkte gebieden die vergelijkbaar zijn met België en Nederland.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op vrijdag 19 januari 2007 - 14:31:03
Citaat van: BBB
Trouwens, de tolwegen van Frankrijk zijn toch particulier aangelegd en particulier bezit en bovendien van goede kwaliteit met weinig files? Dat kan je nu niet bepaald vergelijken met het Belgische wegennet wat overheidsbezit is, vermoedelijk mede gefinancierd uit Europees geld.

Neen, BBB, dat argument aanvaard ik totaal niet. Dan kan de Duitse staat morgen ook verzuimen de Duitse autosnelwegen nog langer te onderhouden en ze verkopen, zodat ze privé-bezit worden, en er bijgevolg tol dient voor betaald te worden.
Titel: 16/01 Plopsa-parken vrezen daling Nederlandse bezoekers door vignet
Bericht door: jozef op vrijdag 19 januari 2007 - 18:18:30
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: eliomys op vrijdag 19 januari 2007 - 18:26:06
Mijn buren zijn net terug van één van hun maandelijkse uitstapjes Vlaanderen en hebben net gezegd dat het waarschijnlijk voor hun de laatste keer was... :D

Erger is dat ik, met mijn Duitse wagen ook zo´n vignetteke zal moeten kopen...  :'(
Titel: Nog heel wat werk vooraleer wegenvignet er in 2008 kan komen
Bericht door: jozef op vrijdag 19 januari 2007 - 18:33:08
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Titel: Re: Nog heel wat werk vooraleer wegenvignet er in 2008 kan komen
Bericht door: Patte op zaterdag 27 januari 2007 - 13:30:56
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Daar zou de Nederlandse overheiod op willen spelen. Deze gingen het alvast aankaarten bij Europa. Zal dus nog niet voor 2008 zijn.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: Rafael op woensdag 31 januari 2007 - 23:44:33
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 01 februari 2007 - 00:08:20
Ik heb dit topic niet helemaal gelezen, maar wou deze link (http://www.wegenvignet.com/) met jullie delen ;)
Propaganda.  :(
Dat kan heel vermakelijk zijn, ik zal eens gaan kijken om te kunnen lachen.
Ik heb laatst op de Nederlandse televisie een interview met die van Brempt gezien.
Inhoudelijk was haar optreden nogal magertjes, ze heeft inhoudelijk gezien alleszins geen bevredigende antwoorden kunnen geven op de goedgestelde vragen (antiEuropees en onnodige bureaucratie? Waarom een vignet terwijl de wegen zo slecht worden onderhouden? Belgen betalen toch ook niet in Nederland? enz.)
Het leek er op dat ze met haar charme de journalisten hun doorgaans scherpe tong wat botter heeft gemaakt. Ik kende haar nog niet vóór dat interview.
Wat zou ik graag willen dat ik journalist was voor zo'n televisieprogramma en haar eens onder handen zou mogen nemen  ;D
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op woensdag 07 februari 2007 - 20:57:02
Het Belgisch wegenvignet is alvast met één jaar uitgesteld. Het zal dus niet in voege gaan vóór 1 januari 2009.

Men wil nagaan of de compensatie ervan voor de Belgische inwoners door een korting op de verkeersbelasting op geen bezwaar stuit bij de Europese Unie.

Maar bovendien wil men het dossier koppelen aan andere mobiliteitsdossiers en daarover een globaal overleg plegen met Nederland. Na het akkoord met Nederland over de Westerschelde, wil België nu ook kunnen vooruitkomen met het dossier van de ijzeren Rijn.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: JC op donderdag 08 februari 2007 - 00:16:54
De ijzeren Rijn is nochtans simpel, ongelimiteerd gebruik door België, dat is zo afgesproken en in een bilateraal akkoord gegoten. Het is België zelfs toegestaan om het enkelspoor dat er nu ligt tot dubbelspoor of meer op te trekken. De ijzeren Rijn staat onder Belgische controle en de Belgische regels voor spoorverkeer gelden er (bv. linksrijden, krokodil, ...). De ijzeren Rijn dient nergens aan gekoppeld te worden. Gewoon voor het internationaal hof brengen en een zware schadevergoeding vragen. De enige reden dat het wordt tegengehouden is het geknoei van de Nederlanders bij de aanleg van de Betuwelijn. Om die nu rendabel te krijgen zijn concurrenten niet gewenst.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op donderdag 08 februari 2007 - 00:57:34
De Betuwelijn is een beladen onderwerp in Nederland. De economen hebben vanaf het begin geroepen dat het nooit rendabel zou kunnen worden maar de politiek heeft voet bij stuk gehouden, vermoedelijk omdat ze niet wilde toegeven dat het een verkeerde beslissing was en/of omdat ze tunnelvisie hadden. België heeft ondertussen kosten gemaakt en hoort niet graag dat Nederland zich terugtrekt dus zit Nederland nu aan die verlieslijdende betuwelijn vast.  ???
Eerst denken en dan doen is mijn tip voor de politici.

Citaat
Het Belgisch wegenvignet is alvast met één jaar uitgesteld. Het zal dus niet in voege gaan vóór 1 januari 2009.

Men wil nagaan of de compensatie ervan voor de Belgische inwoners door een korting op de verkeersbelasting op geen bezwaar stuit bij de Europese Unie.
Gelukkig maar dat ook België dit nu inziet.
Het is in ieder geval een destructieve zet tov de verdere (economische) ontwikkeling van gans Europa als zo'n vignet er onverhoopt toch zou komen (dominoeffect, extra kosten voor inning over heel Europa, wraakmaatregelen van andere landen, verslechtering verhouding met andere landen). Ik ga er nu nog van uit dat dit dwaze vignet er niet zal komen maar dat het eerder Europa zal aanzetten om de financiering van de wegen en de inkomsten op het weggebruik over heel Europa Europees te regelen.

Nogmaals, spijtig dat België in deze kwestie alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan de toekomst van Europa.
 

Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: Rafael op maandag 26 maart 2007 - 22:46:51
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op dinsdag 27 maart 2007 - 02:25:08
Ik dacht eventjes dat het verstand was teruggekomen...totdat ik hoorde dat ze op een andere manier de buitenlanders geld willen aftroggelen. :'(
Wat denken jullie dat de reden is?
De Nederlandse afkeur?
Het feit dat het juridisch problemen kan geven (Europese regels, discriminatie tussen Belgen en buitenlanders)?
In ieder geval is het verstandig van ze dat ze nu samen willen werken met Nederland, het afketsen van het wegenvignet zal de relatie België-Nederland bevorderen.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: jozef op dinsdag 27 maart 2007 - 12:16:27
Citaat van: BBB
Wat denken jullie dat de reden is?

Dat België Nederland nodig heeft voor de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde uiteraard.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: Bertje op dinsdag 27 maart 2007 - 20:36:52
Ik dacht eventjes dat het verstand was teruggekomen...totdat ik hoorde dat ze op een andere manier de buitenlanders geld willen aftroggelen. :'(
Inderdaad, met een vorm van rekeningrijden heb ik gehoord (veel beter dan een vignet: de vervuiler betaalt). Is dat trouwens niet iets waarmee in Nederland ook geëxperimenteerd wordt? en dat in Duitsland al bestaat? en dat in eerste instantie in België enkel voor vrachtvervoer zal worden ingezet?

Volgens wat ik op het radionieuws heb gehoord, zou Europa vallen over het feit dat Belgen het bedrag van het vignet teruggestort zouden krijgen via de verkeersbelasting. Als men niet had gesproken van 'terugstorten', maar van afschaffen van de wegenbelasting, denk ik dat er minder problemen van gemaakt zouden zijn, terwijl het in feite op hetzelfde neerkomt.
Titel: Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
Bericht door: BBB op woensdag 28 maart 2007 - 02:21:18
Citaat
Volgens wat ik op het radionieuws heb gehoord, zou Europa vallen over het feit dat Belgen het bedrag van het vignet teruggestort zouden krijgen via de verkeersbelasting. Als men niet had gesproken van 'terugstorten', maar van afschaffen van de wegenbelasting, denk ik dat er minder problemen van gemaakt zouden zijn, terwijl het in feite op hetzelfde neerkomt.
D'accord, het zegt helaas ook iets over het gebrek aan professionalisme van de Vlaamse/Belgische regering (Vlaanderen initiëerde dit, Wallonië ging mee voor zo ver ik het begrepen heb).

Ja, Nederland wilt rekeningrijden invoeren. Het gaat mij erom dat je zoiets samen doet. Het is moreel verwerpelijk als België Nederlanders laat betalen voor hun wegen zolang de Belgen niet hoeven te betalen in Nederland.
Bij het rekeningrijden in Nederland is het primaire doel filebestrijding en milieu. Er is nog niet besloten ofdat buitenlanders mee moeten betalen.


Citaat
Dat België Nederland nodig heeft voor de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde uiteraard.
Je hebt gelijk, alweer :D
Nederland is niet zo happy met de Ijzeren Rijn maar ze zit er aan vast omwille van afspraken met België.