Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: Michel op vrijdag 10 februari 2012 - 15:47:50
-
Het gaat er ooit van komen, natuurlijk moesten we eerst op een Waal wachten die niet zo wereldvreemd is als onze Vlaamse "nimby-plattelandsministers". ;D
http://www.knack.be/belga-politiek/wathelet-is-voorstander-van-verplicht-gebruik-winterbanden-in-bepaalde-situaties/article-4000041859745.htm
Wathelet is voorstander van verplicht gebruik winterbanden in bepaalde situaties
donderdag 09 februari 2012 om 18u16
(Belga) Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander om verder te gaan dan sensibiliseringscampagnes voor het gebruik van winterbanden...]
-
Het gaat er ooit van komen
Ik hoop alleszins van niet
-
Het gaat er ooit van komen
Ik hoop alleszins van niet
Ben jij dan misschien nog niet overtuigd van de hogere veiligheid die winterbanden in het koudere deel van het jaar bieden?
-
Het gaat er ooit van komen
Ik hoop alleszins van niet
Ben jij dan misschien nog niet overtuigd van de hogere veiligheid die winterbanden in het koudere deel van het jaar bieden?
Ja hoor, maar niet in die mate dat het verplicht moet worden. Ikzelf heb totnogtoe alle winters doorgebracht met zomerbanden; bij gladheid mijn rijstijl aanpassen, en geen schrik hebben als ik iets voel bewegen, maar adequaat reageren. En ik ben alles behalve een slak in de sneeuw.
-
Hmm, absoluut voorstander van het gebruik van winterbanden. Alleen, het huidige idee om het gebruik ervan (louter?) te verplichten bij gladheid of bij sneeuw die blijft liggen, zit me toch nog wat dwars.
-
Hmm, absoluut voorstander van het gebruik van winterbanden. Alleen, het huidige idee om het gebruik ervan (louter?) te verplichten bij gladheid of bij sneeuw die blijft liggen, zit me toch nog wat dwars.
Inderdaad! Bij de publieke opinie leeft nog altijd het idee dat winterbanden enkel nuttig zijn bij sneeuw of ijs, niets is minder waar.
Winterbanden zijn ook nuttig bij koud en nat en dat soort dagen hebben we genoeg in België.
-
[ ... ] En ik ben alles behalve een slak in de sneeuw.
Probeer dat alles eens met winterbanden, en vertel uw rijervaring nog eens.
Let op, winterbanden zijn vooral gemaakt voor wintertemperaturen (niet enkel voor de sneeuw) het is voor alle wegdeksituaties bij lage temperaturen, zoals een zomerband voor alles is bij hoge temperaturen. Maar dat weet je. ;)
De gemiddelde temperatuur in Ukkel is zowat 5 maanden lager als 7°C (nov<>maart), naargelang streek kan dat zelfs +/-1 maand zijn.
De gemiddelde minimumtemperatuur is natuurlijk nog minder (grafiek), en bij wind nog minder (neerslag vriest sneller aan).
(http://www.meteo.be/meteo/download/nl/5238205/image/scaletomax-700-700/min_temp_nl_1981_2010.png)
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/360955-Maandelijkse+normalen.html#ppt_5238203
Interessant filmpje van ADAC (English) met remtest op natte weg (na 1 ´), verschil tussen zomer- winterband.
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
-
Hmm, absoluut voorstander van het gebruik van winterbanden. Alleen, het huidige idee om het gebruik ervan (louter?) te verplichten bij gladheid of bij sneeuw die blijft liggen, zit me toch nog wat dwars.
Tja, als het gehandhaafd wordt op die dagen is het toch een verplichting... daarbij gaan verzekeringen ook druk opleggen bij een ongeval en deelschuld opleggen aan diegene met zomerbanden.
In principe komt dat op hetzelfde neer als de huidige wetgeving in Duitsland, het gaat ook om een Europese harmonisering heb ik zo begrepen.
Of gaat Be een evtl strengere wet willen maken als D ? Ik denk het niet.
Vergeet niet dat gansjaarbanden (enkel M+S teken) ook aanvaard worden in de Duitse wetgeving als winterband, dus mensen met zeer weinig kms/jaar hebben aan 1 set genoeg.
-
Vergeet niet dat gansjaarbanden (enkel M+S teken) ook aanvaard worden in de Duitse wetgeving als winterband [...]
Inderdaad, daar moeten de postbodes zich hier mee behelpen. Om onze oprit op te rijden, moet de postbode eerst de andere kant uit rijden om snelheid te kunnen halen, en dan achteruit onze oprit oprijden. En dan lukt het soms nog niet.
Geef mij in de winter maar banden met het sneeuwvlokje en de 3 bergtoppen.
-
Vergeet niet dat gansjaarbanden (enkel M+S teken) ook aanvaard worden in de Duitse wetgeving als winterband [...]
Inderdaad, daar moeten de postbodes zich hier mee behelpen. Om onze oprit op te rijden, moet de postbode eerst de andere kant uit rijden om snelheid te kunnen halen, en dan achteruit onze oprit oprijden. En dan lukt het soms nog niet.
Geef mij in de winter maar banden met het sneeuwvlokje en de 3 bergtoppen.
Mij ook, alhoewel er blijkbaar een gansjaarband is die het "sneeuwvlokje in de 3 bergtoppen" ook heeft:
(http://www.tyrereviews.co.uk/images/tyres/goodyear_vector_4seasons.jpg)
http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Goodyear/Vector-4Seasons.htm
Het lijkt wel de enige gansjaarband die in een winterbandentest van ADAC nog een bevredigend als totaalresultaat haalde:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2010_Winterreifen_Test_185_65_R15.aspx?ComponentId=40327&SourcePageId=31821 (is ook in zeer brede maten en hoge snelheidsindex verkrijgbaar)
Mss een tip voor de postbodes ? ;)
In Be rijden de postbodes op zomerbanden heb ik onlangs gezien... :-X
Bij een gansjaarband lopen de lamellen niet gans door tot op de flank, zoals men kan ook hieronder kan zien:
http://www.kfztech.de/kfztechnik/fahrwerk/reifen/winterreifen_2.htm
-
Tja, als het gehandhaafd wordt op die dagen is het toch een verplichting... daarbij gaan verzekeringen ook druk opleggen bij een ongeval en deelschuld opleggen aan diegene met zomerbanden.
Dat van die verzekeringen enz, klopt allemaal.
Alleen. De langetermijnsvoorspellingen van het weer zijn hier zo onbetrouwbaar als wat. België is te klein om het weer exact te kunnen voorspellen. Puur sneeuwval en gladde wegen, is mij gewoon een te mager criterium. Liever een iets duidelijker (beter voorspelbaar) criterium. Geen excuus meer bvb dat de weerman een droge nacht voorspelde, wijl de sneeuwzone uiteindelijk TOCH ons land bereikte, met een onverwacht (dik) sneeuwtapijt. Of omgekeerd (minder erg uiteraard): massale stormloop op bandencentrales, wijl de sneeuwzone uiteindelijk rakelings ons land passeert en er helemaal niks sneeuw gevallen is.
-
Tja, als het gehandhaafd wordt op die dagen is het toch een verplichting... daarbij gaan verzekeringen ook druk opleggen bij een ongeval en deelschuld opleggen aan diegene met zomerbanden.
Dat van die verzekeringen enz, klopt allemaal.
Alleen. De langetermijnsvoorspellingen van het weer zijn hier zo onbetrouwbaar als wat. België is te klein om het weer exact te kunnen voorspellen. Puur sneeuwval en gladde wegen, is mij gewoon een te mager criterium. Liever een iets duidelijker (beter voorspelbaar) criterium. Geen excuus meer bvb dat de weerman een droge nacht voorspelde, wijl de sneeuwzone uiteindelijk TOCH ons land bereikte, met een onverwacht (dik) sneeuwtapijt. Of omgekeerd (minder erg uiteraard): massale stormloop op bandencentrales, wijl de sneeuwzone uiteindelijk rakelings ons land passeert en er helemaal niks sneeuw gevallen is.
Ik neem de neerslagradar, of meerdere, die zijn redelijk betrouwbaar.
In D hebben ze de wegcode (StVO) in december 2010 aangepast en duidelijker gemaakt, ook op vraag van de rechtbank.
Ook de boetes (anno 2006) is al verdubbeld.
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html
Bußgeld, Punkte und Fahrverbot wegen falscher Bereifung und die neue STVO in Sachen Winterreifen
Verstoß Punkte Bußgeld EURO Fahr- verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen - 40 nein
findet dadurch eine Behinderung statt 1 P 80 nein
wegen Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 50 nein
wegen Anordnung bzw. Zulassung der Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen 3 P 75 nein
Winterreifen für das Auto. Doch welche Reifen dürfen verwendet werden? Auf den Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen) muss sich die M + S Kennzeichnung (Matsch und Schnee) und/oder die Kennzeichnung Schneeflocke mit drei Bergspitzen befinden.
Seit Dezember 2010 ist es amtlich. Der Gesetzgeber hat die StVO - Straßenverkehrsordnung - in Bezug auf Winterreifen geändert.
Laut Paragraph 2 Absatz 3a heißt es:
§2 Straßenbenutzung durch Fahrzeuge
(3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5.1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2.2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).
Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988 (BGBl. I S. 1793), die zuletzt durch Artikel 3 der Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) geändert worden ist, dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen M+S-Reifen angebracht sind. Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine M+S-Reifen verfügbar sind. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.
StVO-link http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_02.php (http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_02.php)
Dat is al een langer "criterium"... ;)
-
Tja, als het gehandhaafd wordt op die dagen is het toch een verplichting... daarbij gaan verzekeringen ook druk opleggen bij een ongeval en deelschuld opleggen aan diegene met zomerbanden.
Dat van die verzekeringen enz, klopt allemaal.
Alleen. De langetermijnsvoorspellingen van het weer zijn hier zo onbetrouwbaar als wat. België is te klein om het weer exact te kunnen voorspellen. Puur sneeuwval en gladde wegen, is mij gewoon een te mager criterium. Liever een iets duidelijker (beter voorspelbaar) criterium. Geen excuus meer bvb dat de weerman een droge nacht voorspelde, wijl de sneeuwzone uiteindelijk TOCH ons land bereikte, met een onverwacht (dik) sneeuwtapijt. Of omgekeerd (minder erg uiteraard): massale stormloop op bandencentrales, wijl de sneeuwzone uiteindelijk rakelings ons land passeert en er helemaal niks sneeuw gevallen is.
Het zou mij echt verwonderen wanneer regen of sneeuw rekening gaat houden met landsgrenzen. ;)
Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. ::)
Ik bedoel maar, waar is men eigenlijk mee bezig?
Hier in het vlakke land heb ik met mijn M+S banden nog niet het minste probleem ondervonden, zowel om te vertrekken op eender welk terrein of aan hogere snelheden op de snelweg.
Zelfs met de Kangoo van het werk, eigenlijk een zeepkist op wielen met als enige luxe de airco en een radio, op zomersloffen geen enkel probleem ondervonden tot nog toe.
Is nu 2 jaar oud en samen met 2 collega's rijden we toch ook wekelijks een 700 kilometer bijeen.
Door dat beetje sneeuwval vorige week is mijn collega 4u35 later toegekomen dan voorzien op het depot, waar we wisselen, door de files op de ring in Brussel. (wat dat zal geven bij controle weet ik nog niet want hij had meer dan 16 uur gewerkt die dag)
Ik heb nog nooit zo vlot die 32km tot daar gereden met de Kangoo als die keer.
Het meeste verkeer was ondertussen weg na 20.00u en de sneeuw was al redelijk vastgereden.
-
Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. ::)
Inderdaad. Maar dat is praktisch uiteraard slechts moeilijk verwezenlijkbaar.
Ik heb hier in 2010 op een ochtend de winterbanden op onze VW Touran moeten zetten, omdat het 's nachts vroeger beginnen sneeuwen was dan verwacht, en Leslie hem nodig had om te gaan werken. Als het nog donker en koud is, is dat met de bij de wagen meegeleverde krik een paardenjob. Gelukkig heb ik wel een momentsleutel, waarmee ik na 50 km de wielbouten kan natrekken op het voorgeschreven koppel. In Duitsland is een garagehouder die wielen gedemonteerd heeft, trouwens verplicht om duidelijk op die noodzaak te wijzen (een vermelding in kleine lettertjes op de factuur volstaat niet). Bij onze VW garage hangt er dan telkens daaromtrent een mededeling aan de binnenachteruitkijkspiegel.
Daarom: hier in onze streek, waar er sneeuwval zich normaliter kan voordoen van oktober tot eind maart, gaan begin oktober de winterbanden erop, en eind maart er weer af.
Met als gevolg dat ik bijvoorbeeld een aantal dagen in oktober 2011 nutteloos met winterbanden gereden heb, omdat er geen sneeuw was, en de temperatuur zelfs meestal nog hoger was dan 7°C.
Maar men moet ergens een grens trekken. Als ik van België naar hier rijdt, en er blijkt vanaf Bayern sneuuw te liggen, ga ik onderweg de banden niet verwisselen. 4 wielen beslaan de gehele bagageruimte van onze VW Touran, en dat is de plaats voor onze labrador Boyke.
De regel is hier dat ik op geen enkel ogenblik mag rijden met banden die niet aangepast zijn aan de weersomstandigheden. Valt er uitzonderlijk begin april toch nog eens sneeuw, dan heb ik pech bij een politiecontrole en bij een eventueel ongeval.
Er zijn hier wel winterbanden toegelaten met een lagere snelheidsindex dan de zomerbanden, mits er op het stuurbord een sticker gekleefd wordt met de maximaal toegestane snelheid voor die winterbanden. Zo kleeft er in onze VW Bora een sticker met "max. 210 km/h", maar zo snel heb ik dat beest zelfs in bergaf en met de wind vanachter nog niet gekregen (verder dan 200 km/h op de teller geraak ik niet).
-
Kijk, ik woon op 13km van mijn werk, dat is dus de enige verplaatsing die ik moét doen bij slecht weer, al de rest is privé, en als het té slecht is kan ik dus gewoon thuis blijven.
Ik heb wel al met winterbanden gereden met een firmawagen; dat is idd beter in sommige omstandigheden. Echter op sneeuw trek ik met mijn zomerbanden goed mijn plan. Op droog wegdek vind ik het verschil helemaal niet spectaculair. En op ijzel schuift iedereen.
Om het kort te maken: ik sta niet te springen om hiervoor deze extra investering te doen.
-
Het zou mij echt verwonderen wanneer regen of sneeuw rekening gaat houden met landsgrenzen. ;)
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd, ik heb al Chinese gansjaarbanden (http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=16606980.100.12549&typ=R-194646&ranzahl=4&Breite=195&Quer=55&Felge=16&Speed=T&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&Transport=P&dsco=100&sowigan=GAN) gevonden die ´buisden´ in Europese testen en als gansjaarband zelfs het sneeuwvlok/berg-symbool dragen...
Men kan natuurlijk ook het zoutstrooien in een Europese milieuwet opnemen zoals in menig buitenland, en het zout strooien verbieden op bepaalde secundaire wegen en in steden waar strenge milieunormen gelden. Ook gedaan met dat gezaag. ;D
Soit, Benelux, naast Denemarken en Polen zijn (nog) uitzonderings´eilanden´ in de EU:
Daar laat men de verantwoordelijkheid aan de bestuurder, maar in vele landen schijnt dat niet te werken... ;D
(gevolg soms monsterfiles...; wegen en bruggen verslijten sneller door overdreven zout strooien; enz...)
(http://www.konsumo.de/files/news/102640/images/ADAC_Winterreifen_Schneeketten_Europa.jpg)
Winterbanden en Gansjaarbanden die het wintersymbool dragen zijn tenslotte geen pure sneeuwbanden zoals vroeger.
Gansjaarbanden zijn serieus aan ´t opkomen en quasi in alle maten te verkrijgen, ik denk in de nabiije toekomst nog meer.
Maar de kwaliteit kan zeker algemeen beter, een EU-minstens-norm zou een goede zaak zijn.
Slechts enkele Europese merken halen nipt voldoende, enkel een merk een bevredigend totnutoe.
Maar dat kan in enkele jaren al heel anders uitzien, de vraag van de klant doet de kwaliteit ook stijgen.
Dus wie gansjaarbanden legt kan niet "zagen" dat hij een set steeds moet stockeren of moet laten stockeren, en er geen plaats voor heeft ofzo.
Voor meer- en veelrijders die meer waarde op veiligheid leggen blijft een set stockeren de beste keuze; daarbij denk ik ook aan de automatische 2-jaarlijkse (grondige) controle van de 8 banden en de mogelijkheid Voor<>Achter te wisselen zodat men een gelijkmatige slijtage behoudt over de ganse levensduur. Als men met een set banden rijdt wordt dat algemeen zelden gedaan, of het kost ook wat moeite of geld....
referte ADAC deelt zijn punten zo in: (bron ADAC)
Prioriteit is dus vooral natte weg.
Criterium : type banden
winter-/gansjaar | zomerband
Regen: 30% | 40 %
Sneeuw: 20% | - -
Droog: 15% | 20 %
Ijzel: 10% | - -
verbruik/rolweerstand: 10% | 10 %
Slijtage: 10% | 20 %
geluid/comfort: 5 % | 10 %
Eigenlijk zou men, wanneer men in de wagen stapt, moeten kijken wat voor weer het is en dan de wagen "het gepaste schoeisel" aantrekken en wanneer het weer onderweg veranderd opnieuw wisselen. ::)
Ik bedoel maar, waar is men eigenlijk mee bezig?
Daar zijn ze toch niet echt mee bezig ?
Het gaat eerder om:
1- ofwel 1 set banden = goede gansjaarbanden die ruim voldoen voor het ganse jaar.
2- ofwel 2 set banden = zomer en winter voor diegenen die meer waarde op veiligheid leggen.
1+2 eventueel aan te vullen met sneeuwkettingen indien "bord-onderbord omstandigheid" het verplicht.
Bij alle soorten banden moet iedereen zorgen dat hij veiligheidskwaliteit krijgt voor zijn geld (zoals met andere dingen).
Bewuste bestuurders doen dat ook.
Er worden zoveel autoveiligheidsdingskes opgelegd -of in serie- die de veiligheid verbeteren, die elke bestuurder bijna blind wil en ervoor extra betaald, ze kunnen ook niet anders, de auto´s zijn er (verplicht) mee uitgerust.
Vergeleken daarmee meen ik toch dat de kwaliteit van de banden toch jarenlang verwaarloosd worden.
Het enige is 1,6 mm minstens profiel... :-\ wet einde 60´s ofzo.
Er zijn zelfs landen die minstens 3 (Slovenie) 4 mm (Oostenrijk) minimumprofiel verplichten voor hun winterbanden bvb.
En in Slovenie aan de kustgebieden is het warmer als aan de Vlaamse kust... en minder sneeuw...
Hier in het vlakke land heb ik met mijn M+S banden nog niet het minste probleem ondervonden, zowel om te vertrekken op eender welk terrein of aan hogere snelheden op de snelweg.
M+S zou ook voldoende moeten zijn in toekomstige wetgevingen als ze er al komen, maar hopelijk komt er een hogere kwaliteitsnormering van die gansjaarbanden.
Zelfs met de Kangoo van het werk, eigenlijk een zeepkist op wielen met als enige luxe de airco en een radio, op zomersloffen geen enkel probleem ondervonden tot nog toe.
Is nu 2 jaar oud en samen met 2 collega's rijden we toch ook wekelijks een 700 kilometer bijeen. ...]
We hadden vroeger ook een VW Polo op smalle M+S Goodyears Vector die kwam met zijn 850 kg gewicht vlotjes overal door zelfs door 15 cm sneeuwhoogte. Het hangt dus ook van de auto af, tegenwoordig hebben zelfs de kleine auto´s ook nog die rijhulp zoals electronsch sperdifferentiaal (ASR of TCS); vroeger vertrok men op gladde wegen quasi op één aangedreven wiel, nu is het al quasi minstens 2.
Vanaf middenklasse kon men toen een mechanisch sperdifferentiaal (25%) als optie nemen, in bepaalde gebieden helemaal geen luxe maar hoognodig in de winter tesamen met winterbanden.
-
Kijk, ik woon op 13km van mijn werk, dat is dus de enige verplaatsing die ik moét doen bij slecht weer, al de rest is privé, en als het té slecht is kan ik dus gewoon thuis blijven.
Ik heb wel al met winterbanden gereden met een firmawagen; dat is idd beter in sommige omstandigheden. Echter op sneeuw trek ik met mijn zomerbanden goed mijn plan. Op droog wegdek vind ik het verschil helemaal niet spectaculair. En op ijzel schuift iedereen.
Om het kort te maken: ik sta niet te springen om hiervoor deze extra investering te doen.
Op ijzel is er wel degelijk een verschil, de filmpjes hebben hier al op het forum gestaan. Ook op een koud en droog wegdek is er een merkelijk verschil, dat wijzen de testen uit. Als je rustig met de auto rijdt zal je dat quasi nooit merken. In een noodsituatie (bv. noodstop) kunnen die enkele m remweg verschil wel degelijk een groot verschil uitmaken.
-
Kijk, ik woon op 13km van mijn werk, dat is dus de enige verplaatsing die ik moét doen bij slecht weer, al de rest is privé, en als het té slecht is kan ik dus gewoon thuis blijven.
Ik heb wel al met winterbanden gereden met een firmawagen; dat is idd beter in sommige omstandigheden. Echter op sneeuw trek ik met mijn zomerbanden goed mijn plan. Op droog wegdek vind ik het verschil helemaal niet spectaculair. En op ijzel schuift iedereen.
Om het kort te maken: ik sta niet te springen om hiervoor deze extra investering te doen.
Op ijzel is er wel degelijk een verschil, de filmpjes hebben hier al op het forum gestaan. Ook op een koud en droog wegdek is er een merkelijk verschil, dat wijzen de testen uit. Als je rustig met de auto rijdt zal je dat quasi nooit merken. In een noodsituatie (bv. noodstop) kunnen die enkele m remweg verschil wel degelijk een groot verschil uitmaken.
Die staan onder mijn favorieten: ;)
Filmpje ijzel - ijswegdek (zomer/gansjaar/winterband):
http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s&feature=related
Filmpje koud regenwegdek (zomer/winterband):
http://www.youtube.com/watch?v=8ncga6UxlHM
Filmpje sneeuwwegdek (zomer/winterband) op 4x4:
http://www.youtube.com/watch?v=aKOmEnZBVaI&feature=player_embedded
Droog moet ik nog vinden...
@ KV, natuurlijk schuift iedereen vanaf een bepaalde snelheid of bij het remmen of ontwijken, maar dat is natuurlijk niet de vraag, de vraag moet zijn:
In welke conflictsituatie (ook de ongewilde) vanaf wanneer en hoeveel schuift men ? (zie filmpjes)
Qua aangepaste snelheid:
- ik ben er zeker van dat er vele zomerbandrijders het tempo van winterbandrijders (meestal onbewust) willen volgen.
- omgekeerd kunnen winterbandrijders meestal niet anders (geen veilig inhalen mogelijk).
Dus een (duidelijk) hogere veiligheidsreserve bij gelijke snelheid is altijd meegenomen.
Misbruik is natuurlijk altijd mogelijk zoals bij alle dingen.
Om het kort te maken: bij een goede gansjaarband -bewezen in vele testen- hoeft men helemaal geen extra investering te doen.
Moest de GY-Vector in die maat bestaan (205/45-16) had ik ze al besteld voor onze bestelde kleine auto; maar wie weet komt die maat tegen augustus ´12 op de markt (een mens wordt ook ouder ;))
De andere merken van gansjaarbanden voldoen -voorlopig- niet voor ons.
-
Het hangt dus ook van de auto af, tegenwoordig hebben zelfs de kleine auto´s ook nog die rijhulp zoals electronsch sperdifferentiaal (ASR of TCS); vroeger vertrok men op gladde wegen quasi op één aangedreven wiel, nu is het al quasi minstens 2.
Vanaf middenklasse kon men toen een mechanisch sperdifferentiaal (25%) als optie nemen, in bepaalde gebieden helemaal geen luxe maar hoognodig in de winter tesamen met winterbanden.
Onze VW Bora heeft ASR, en ik weet niet hoe het komt, maar of ik dat ding al dan niet gebruik, lijkt vrijwel geen verschil te maken. Zonder ASR spint er één voorwiel, en met ASR spinnen beide voorwielen.
-
Onze VW Bora heeft ASR, en ik weet niet hoe het komt, maar of ik dat ding al dan niet gebruik, lijkt vrijwel geen verschil te maken. Zonder ASR spint er één voorwiel, en met ASR spinnen beide voorwielen.
Dat is net de bedoeling. Niet dat beide voorwielen spinnen, maar wel dat één spinnend voorwiel niet betekent dat het andere wiel geen vermogen meer krijgt omdat het ene wiel geen tractie meer heeft.
Met twee spinnende wielen heb je nog altijd meer tractie dan met één spinnend wiel en een wiel dat door het vrije differentieel losgekoppeld is van het vermogen.
-
Ik wil eventueel de Vredestein Quatrac 3 overwegen.
Op droog wegdek scoort hij beter dan GY, nat hetzelfde, ijs ook hetzelfde, en sneeuw beduidend minder.
Echter, ik ga ervan uit dat het ook op sneeuw een serieuze vooruitgang is vergeleken met mijn zomersloefen. Mits aangepaste rijstijl zal ik dus beter scoren dan momenteel op sneeuw, op ijs of nat wegdek sowieso ook. En bij droog wegdek is deze band beter dan de GY. Bij ideale omstandigheden zal ik aldus allicht zowat dezelfde grip hebben dan met mijn huidige banden, misschien iets minder in de zomer. Een compromis dus, maar een 4-seizoensband is dat natuurlijk per definitie.
Qua verbruik en slijtage is het ongeveer gelijk met de GY; geluid is een beetje slechter maar dat interesseert me niet.
PS: ik keek naar testresultaten van ADAC en ANWB
Wat denk je ?
-
dubbele post
-
Ik wil eventueel de Vredestein Quatrac 3 overwegen.
Op droog wegdek scoort hij beter dan GY, nat hetzelfde, ijs ook hetzelfde, en sneeuw beduidend minder.
Echter, ik ga ervan uit dat het ook op sneeuw een serieuze vooruitgang is vergeleken met mijn zomersloefen. Mits aangepaste rijstijl zal ik dus beter scoren dan momenteel op sneeuw, op ijs of nat wegdek sowieso ook. En bij droog wegdek is deze band beter dan de GY. Bij ideale omstandigheden zal ik aldus allicht zowat dezelfde grip hebben dan met mijn huidige banden, misschien iets minder in de zomer. Een compromis dus, maar een 4-seizoensband is dat natuurlijk per definitie.
Qua verbruik en slijtage is het ongeveer gelijk met de GY; geluid is een beetje slechter maar dat interesseert me niet.
PS: ik keek naar testresultaten van ADAC en ANWB
Wat denk je ?
Je bedoelt dus idd deze uitvoerige testen van ADAC:
In de smalle maat 175 enkel gansjaarbanden test vóór de winter 2011-2012
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_Test_175_65_R14.aspx?ComponentId=87236&SourcePageId=31821
In de wat bredere maat 185 tussen de winterbanden test vóór de winter 2010-2011:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2010_Winterreifen_Test_185_65_R15.aspx?ComponentId=40327&SourcePageId=31821
image van 175-maat 2011, en test van 185-maat 2010 onder mekaar gezet:
(http://files.vau-max.de/images/2011/10/adac-winterreifen-ganzjahresreifen-2011-test-1-2.jpg)ADAC Reifentest 2010 – Winterreifen 185/65 R 15 T
droog nat sneeuw ijs geluid verbruik slijtage
Gewichtung 15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%
Goodyear Vector 4Seasons 2,6 2,8 2,8 3,1 3,4 2,5 1,1
Vredestein Quatrac 3 2,6 2,6 3,1 3,0 3,3 2,6 2,2
- Vermits méér aangepaste snelheid op sneeuw valt die band idd nog redelijk goed mee, in 2010 bij nat zelfs redelijk goed.
(voor Vlaamse vlakke wegen met weinig sneeuwtoestanden per winter).
In de bredere maat 185 -wel test 2010- en criteria winterbanden was de GY wel veel beter qua slijtage, maar was het verschil bij sneeuw niet zo hoog.
GY maakt daar het verschil vooral bij sneeuw en slijtage (totaal 30 % van de punten), daarom krijgt GY als enige gansjaarband een aanbevolen als winterband, de Vredestein een begrenst aanbevolen, quasi evenzo als criteria gansjaarband -test 2011- respectievelijk bevredigend voor de GY, voldoende voor de Vredestein, getest in 2011.
Raar, hier was de Vector evengoed bij droog als de Vredestein, maar de Vredestein plot beter op nat wat toch het belangrijkste criteria is in de winter; heeft wslk toch wat met de omstandigheden en testvoertuig te doen, een 185 ligt meestal al op een zwaarder voertuig als een 175.
Qua prijs zal de Vredestein wel wat goedkoper zijn als de GY.
KV, over welke maat gaat het eigenlijk ? Want ik tendeer toch meer naar GY als het naar de bredere maten gaat, dit voor zwaardere voertuigen.
Waarom je eventuele voorkeur voor de Vredestein ? Heeft GY die maat niet ofzo ?
Voor jou is droog en nat redelijk belangrijk heb ik het gevoel, bij de bredere maat heeft GY daar zijn schade wat ingehaald, wel ten koste van nat, maar blijkbaar heeft GY de rubbermengeling of ? ietwat verzacht in 2011 waardoor hij op droog wat terugvalt, wel ietsje terugvalt op slijtage waar hij sowieso bijna extreem goed was.
-
Ja, 'k heb me blijkbaar wat miskeken met die bandenmaat ::)
Op basis van de testresultaten van de 175 genoot Vredestein de voorkeur omdat ze merkelijk beter waren op droog en de rest min of meer gelijk was, uitgezonderd sneeuw
Maar:
Ik heb 185 nodig, dus mss toch maar beter de GY kiezen dan ? Aangezien die op droog nu ook verbeterd zijn én veel slijtvaster blijken
Je hebt idd goed gezien dat voor mij droog en nat redelijk belangrijk is ;)
-
Maar: Ik heb 185 nodig, dus mss toch maar beter de GY kiezen dan ?
Aangezien die op droog nu ook verbeterd zijn én veel slijtvaster blijken
Idd, is ook mijn overtuiging. Ik heb al een heel tijdje geleden ervaring met de GY Vectors gehad, en toen stak GY er al bovenuit bij de gansjaarbanden (D-test: auto motor&sport)
Je hebt idd goed gezien dat voor mij droog redelijk belangrijk is ;)
;)
Ik heb nog eens beide maten van de 2 jaren onder mekaar gezet voor een beter overzicht:
en met een kleurtje wordt het nog duidelijker (bruin=voldoende-zwak, rood = zeer zwak, zwart is minstens relatief goed)
daarbij ook nog het totaal op 100 %. Hoe lager het getal hoe beter.
ADAC Reifentest 2010 (maat 185) - 2011 (maat 175)
droog nat sneeuw ijs geluid verbruik slijtage totaal
Gewichtung 15% 30% 20% 10% 5% 10% 10% 100 %
Goodyear Vector 4S 185 2,6 2,8 2,8 3,1 3,4 2,5 1,1 2,63
Goodyear Vector 4S 175 3,2 2,7 3,1 2,9 3,5 1,9 1,3 2,695
Vredestein Quatr 3 185 2,6 2,6 3,1 3,0 3,3 2,6 2,2 2,735
Vredestein Quatr 3 175 2,4 3,0 4,5 2,8 3,8 2,0 1,5 2,98
De Vredestein gaat er dus in de bredere maat wel op vooruit (vooral die 4,5 kost punten), maar dat doet de GY zeker ook.
btw, als je de bandenlinks bij ADAC aanklikt krijg je trouwens de veel gedetailleerde testen en quoteringen.
vb GY 185: http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/w185_65_R15_details.aspx?testId=78&recordId=1710
ge ziet dat het design bij GY hetzelfde is als met de 175 maat, wat goed is wordt behouden, rubber-silica mengsel weet ik niet.
(http://www.adac.de/_ext/itr/tests/StdTests/Winterreifen_2010_10_185_65_R15/185_102_Goodyear_Vector4Season_xl.jpg)
bij Vredestein daarentegen is het design veranderd met de 175 maat in 2011:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2011_Ganzjahresreifen_175_65_R14_details.aspx?testId=105&recordId=2339
Vr 185 2010: http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/w185_65_R15_details.aspx?testId=78&recordId=1713
(http://www.adac.de/_ext/itr/tests/StdTests/Winterreifen_2010_10_185_65_R15/185_117_Vredestein_Snowtrac3_xl.jpg)
-
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd
Inderdaad, eerst de brol-banden er uit ziften voor men dergelijke verplichting invoert.
Dat moet geen chinese brol zijn, mijn eerste winterbandjes waren van Michelin, en dat waren eerlijk gezegd ook brolbanden - de opvolger is echter stukken beter.
-
Idd, daarom zou een EU-harmonisatie door een basisregel niet slecht zijn, MET een degelijke EU-standaard over de kwaliteit van een band, want blijkbaar is dat "M+S en sneeuwvloksymbool/bergen" niet beschermd
Inderdaad, eerst de brol-banden er uit ziften voor men dergelijke verplichting invoert.
Anders heeft het weinig zin, mij verwondert het dat de EU hier weinig onderneemt
(de laatste non-poging was feb 2005: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2005:046:0042:0043:NL:PDF )
Banden is natuurlijk een internationaal produkt, ook Europese banden worden wereldwijd verkocht.
Het sneeuwvloksymbool kent zijn oorsprong in Canada, in de bergen van BC
http://www.autos.ca/car-history-and-auto-shows/the-story-of-the-mountain-and-the-snowflake