Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: mazda op woensdag 13 juni 2012 - 22:04:40

Titel: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op woensdag 13 juni 2012 - 22:04:40
Stel.

Een bestuurder rijdt op een voorrangsweg B9 met eenrichtingsverkeer met 2 rijstroken in dezelfde richting binnen de bebouwde kom in de linkse rijstrook.
Ter hoogte van een T kruispunt met van rechts komende ondergeschikte zijstraat met B1 is deze bestuurder gelijdelijk van rijstrook aan het veranderen naar de rechtse rijstrook.
Op dat ogenblik komt het tot een aanrijding met een bestuurder die de voorangsweg opdraait naar rechts komende vanuit de ondergeschikte zijstraat met B1.

Vraag.
Wie zal in fout gesteld worden?
Gezien het veranderen van rijstrook een maneuver is.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: wooter op woensdag 13 juni 2012 - 22:12:24
Diegene die het bord B1 negeert.

Identiek met iemand die een rotonde oprijdt terwijl iemand anders op het binnenste van van een rotonde met twee rijvakken rijdt.

Veel hangt wel af van waar de aanrijding gebeurt, want als vervolgens de twee auto's mekaar raken terwijl ze beiden het kruispunt verlaten hebben (en een kruispunt is gemeten van de ene hoek van een eigendom tot een andere hoek, dus inclusief bermen en trottoirs) dan kan je misschien al stellen dat de bestuurder die het bord B1 op het vorige kruispunt had, zijn plaats op de openbare weg al had ingenomen.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Inazuma op donderdag 14 juni 2012 - 15:54:55
Je zit al zo lang op dit forum ...

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

De voorrang op dit KP wordt bepaald door de voorrangsborden B1 en B9, niet door de voorrangsregel 12.4 .
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op donderdag 14 juni 2012 - 19:31:43
Bedankt Inazuma,
Maar vorig jaar kreeg ik dit antwoord van wegcode.be op een gelijkaardige vraag.
Wat vindt je hier dan van?


voorrang rotonde
Geacht team,

Wie heeft voorrang?
Ik rij op een rotonde met twee rijstroken op de binnenste rijstrook. Om de rotonde bij de volgende straat/uitrit te kunnen verlaten verander ik naar de buitenste rijstrook.
Op het ogenblik dat ik bezig ben om van rijstrook te veranderen komt een auto de rotonde opgereden waardoor ik om een aanrijding te vermijden terug naar de binnenste strook ben gegaan.
Hierdoor kan ik de rotonde niet meer verlaten aan de gewenste afrit en reeds vroeger in de rechtse strook rijden was niet echt een optie gezien het aantal voertuigen dat de rotonde wou verlaten.
Stel dat het tot een aanrijding zou gekomen zijn waarbij de ene bestuurder van rijstrook verandert op een voorrangsweg terwijl de andere die een omgekeerde driehoek heeft net op dat moment die weg oprijdt?

Dank voor antwoord   Met citaat reageren
--------------------------------------------------------------------------------
15 april 2011, 20:25 #2 Rik D'huyvetters Bekijk profiel Bekijk Forum Berichten Bezoek Startpagina 
Admin
 
--------------------------------------------------------------------------------
Geregistreerd 27 april 2002
Berichten 2.900 Er gelden hier twee regels.

Ten eerste:

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
De bestuurder die op de rotonde rijdt moet dus geen voorrang aan rechts verlenen, en de bestuurder die de rotonde oprijdt wel

Ten tweede:

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Nu is het zo dat er rechtspraak is die zegt dat de voorrang, opgelegd door een B1 geldt over de volledige breedte van de weg, wat suggereert dat de bestuurder op de rotonde voorrang heeft.


Langs de andere kant is er ook rechtspraak die stelt dat de voorrangsplicht die voortvloeit uit een manoeuvre absoluut is, wat suggereert dat de bestuurder op de rotonde voorrang moet verlenen.


Uiteindelijk zal het bij een ongeval aan de rechter zijn om te oordelen in hoeverre de overtredingen van beide bestuurders bijgedragen heeft tot het ongeval en volledige of gedeeltelijke schuld leggen bij een of beide bestuurders.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Inazuma op donderdag 14 juni 2012 - 19:51:03
Tsja ... Rik D'huyvetters
Ik had een ganse waslijst twijfelachtige antwoorden op wegcode.be, maar de links werken niet meer ...


De "absolute" voorrang  bij maneuvers geldt om te beginnen enkel voor zover de andere bestuurder geen maneuver doet (want dat geldt de voorrang van rechts), en voor zover Artikel 12.4 de voorrang tussen die bestuurders bepaalt.


In beide gevallen regelt het voorrangsbord B1 de voorrang tussen de 2 bestuurders op de 2 verschillende wegen.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op donderdag 14 juni 2012 - 20:45:06
Bedankt, dit is wat ik zocht.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Michel op donderdag 14 juni 2012 - 21:56:35
Bedankt Inazuma,
Maar vorig jaar kreeg ik dit antwoord van wegcode.be op een gelijkaardige vraag.
Wat vindt je hier dan van?

voorrang rotonde
Geacht team,

Wie heeft voorrang?
Ik rij op een rotonde met twee rijstroken op de binnenste rijstrook. Om de rotonde bij de volgende straat/uitrit te kunnen verlaten verander ik naar de buitenste rijstrook.
Op het ogenblik dat ik bezig ben om van rijstrook te veranderen komt een auto de rotonde opgereden waardoor ik om een aanrijding te vermijden terug naar de binnenste strook ben gegaan.
[...]

 :-\ Vorig jaar, daar hadden we toch vorig jaar al een topic over.

Op die discussie toen al geen reactie meer, de antwoorden waren toen quasi identiek (zelfs rechtspraak van NL en Be* )
->  remember topic rotonde van toen:

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,2761.msg32777.html#msg32777

En hier wringt natuurlijk het schoentje bij ons. Want als je op een rotonde van rijstrook verandert op het moment dat een bestuurder de rotonde oprijdt in de rechtse strook dan voer je volgens de Belgische wegcode een maneuver uit en dan moet je voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers.
Klopt niet.
De voorrangsregeling wordt daar geregeld door de voorrangsborden B1 of B5, en niet door Art 12.4.
Art 6.2 : verkeerstekens gaan boven verkeersregels.

Citaat
Ik heb deze vraag nog eens op wegcode.be gesteld bij voorrang rotonde.
De mensen van wegcode.be kunnen inderdaad geen ander antwoord geven.
Ik heb de draad toegevoegd aan mijn lijst wegcode.be missers.

http://wegcode.be/forum/showthread.php/31604-voorrang-rotonde

@Inazuma,

Zo zag ik het ook tot wanneer ik antwoord kreeg van wegcode.be.
Jou antwoord brengt mij terug bij de juiste gedachtengang.

Dank

Ik vraag me af waarom je dat alweer ter sprake bent (ook toen wegens antwoord wegcode.be)
Of is er ondertussen iets aan die betreffende voorrangsregels veranderd ?  ;D

*Nog eens:
Hof van Verbreking 5/10/1988: "De verplichting voor de bestuurder om voorrang te verlenen is een algemene verplichting die geldt zolang de rijbeweging duurt en geen verband houdt met het rijgedrag van de voorranghebbende bestuurder, voor zover diens nadering geen niet te voorziene hindernis oplevert." Dit betekent dus dat de bestuurder op de rotonde van rijstrook mag veranderen en dan alleen rekening moet houden met de andere bestuurders, die ook op de rotonde rijden; t.o.v. die bestuurders zal hij inderdaad een manoeuver uitvoeren en is 12.4 van toepassing. Echter, t.o.v. de voorrangsplichtige bestuurder voert hij/zij geen manoeuver uit. Deze laatste kan evenmin voorhouden dat de nadering van de bestuurder op de rotonde niet te voorzien zou geweest zijn. Immers is het normaal dat deze voorrangsgerechtigde zijn normale plaats aan de rechterkant van de rijbaan terug zou kunnen innemen.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op vrijdag 15 juni 2012 - 19:45:49
Dank je om mij hieraan te herinneren.
Eigenlijk ben ik een beetje langs een omweg op zoek naar een antwoord maar ik had geen zin om onmiddellijk in mijn kaarten te laten kijken omdat ik eerst bepaalde duidelijkheden wou hebben.

Kruispunt.
Verkeerslichten defect, oranje pinklicht.
Een rijbaan met éénrichtingsverkeer met vier rijstroken.
Een linkse zijstraat, ook éénrichtingsverkeer, geen rijstroken, verkeer komt van links op de rijbaan met vier rijstroken uit en loopt aan de overkant vh kpt verder.
Geen verkeersborden die de voorrang regelen.
Voorrang van rechts.
Het verkeer op de rijbaan met vier rijstroken heeft dus voorrang van rechts tov de betuurders die van links uit de zijstraat komen gezien de lichten niet werken.
Aanrijding tussen bestuurder die uit de linkse zijstraat komt en een bestuurder die op de rijbaan met vier rijstroken parkeerplaats zoekt en van de volledig rechtse rijstrook naar de volledig linkse rijstrook rijdt omdat hij net voorbij het kruispunt een parkeerplaats heeft gezien.


Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Inazuma op vrijdag 15 juni 2012 - 19:58:56
Ja zeg tette, dat is wel een volledig andere situatie he ....  ::)

De manoeuvrerende bestuurder heeft hier GEEN voorrang van rechts, maar is gedurende dat maneuver voorrangsplichtig tgv Art 12.4 .

Eens hij terug in een rijstrook rijdt is die situatie voorbij.
En het moet kunnen bewezen worden dat hij een maneuver aan het uitvoeren was op het moment van de aanrijding.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op zaterdag 16 juni 2012 - 13:17:47
Ik weet niet of deze situatie zoveel anders is behalve dan het feit dat bij mijn eerste vraag B9 en B1 borden staan en bij mijn laatste vraag geen borden die de voorrang regelen.

Verder heb ik dit citaat van Kunde dat Michel weer aanhaalt : Hof van Verbreking 5/10/1988: "De verplichting voor de bestuurder om voorrang te verlenen is een algemene verplichting die geldt zolang de rijbeweging duurt en geen verband houdt met het rijgedrag van de voorranghebbende bestuurder, voor zover diens nadering geen niet te voorziene hindernis oplevert." Dit betekent dus dat de bestuurder op de rotonde van rijstrook mag veranderen en dan alleen rekening moet houden met de andere bestuurders, die ook op de rotonde rijden; t.o.v. die bestuurders zal hij inderdaad een manoeuver uitvoeren en is 12.4 van toepassing. Echter, t.o.v. de voorrangsplichtige bestuurder voert hij/zij geen manoeuver uit. Deze laatste kan evenmin voorhouden dat de nadering van de bestuurder op de rotonde niet te voorzien zou geweest zijn. Immers is het normaal dat deze voorrangsgerechtigde zijn normale plaats aan de rechterkant van de rijbaan terug zou kunnen innemen.



Hieruit zou ik kunnen opmaken dat de bestuurder die de éénrichtingsrijbaan met vier rijstroken volgt maar wel van rijstroken verandert alleen een maneuver zou uitvoeren tov de bestuurders op diezelfde weg en dat de bestuurder die van links uit de zijstraat komt voorrang aan rechts moet verlenen over de ganse breedte van de rijbaan.

Het gaat hier nu toevallig over een brede rijbaan met vier stroken maar wat als die rijbaan maar twee stroken zou tellen en de bestuurder van rijstrook verandert ter hoogte van het kruispunt waar de van links komende voorrang van rechts moet verlenen?

Of kunnen we stellen dat zowel voorrang van rechts als het uitvoeren van een maneuver onder algemene regels valt en de maneuvers in hierarchie toch hoger op de lat staan dan voorrang van rechts?
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Inazuma op zaterdag 16 juni 2012 - 14:08:33
Ik weet niet of deze situatie zoveel anders is behalve dan het feit dat bij mijn eerste vraag B9 en B1 borden staan en bij mijn laatste vraag geen borden die de voorrang regelen.
Dat is fundamenteel anders ...

Citaat
Hieruit zou ik kunnen opmaken dat de bestuurder die de éénrichtingsrijbaan met vier rijstroken volgt maar wel van rijstroken verandert alleen een maneuver zou uitvoeren tov de bestuurders op diezelfde weg en dat de bestuurder die van links uit de zijstraat komt voorrang aan rechts moet verlenen over de ganse breedte van de rijbaan.
Neen.
De voorrang wordt hier geregeld door de verkeersregels ipv door verkeerstekens.
Zowel 12.3.1 als 12.4 zijn verkeersregels, en we weten intussen uit talloze arresten dat de voorrangsverplichting uit 12.4 boven de andere voorrangsregels gaat.

Nog maar eens hameren op het verschil tussen de bepalingen opgelegd door regels, en deze opgelegd door verkeerstekens !!!!!

Citaat
Het gaat hier nu toevallig over een brede rijbaan met vier stroken maar wat als die rijbaan maar twee stroken zou tellen en de bestuurder van rijstrook verandert ter hoogte van het kruispunt waar de van links komende voorrang van rechts moet verlenen?
Het aantal rijstroken maakt niet uit ...

De voorrangsplicht bij maneuvers bestaat zelfs als de andere bestuurder inbreuken doet tegen de verkeersregels - Cassatie, meerdere arresten.
Bij voorbeeld geen VVR verlenen.

In België is een manoeuvrerende bestuurder dik de klos. Sinds 2007 nog meer.
En we manoeuvreren vaker dan je denkt.
Die dubbel geparkeerde wagen die net vertrekt als jij er voorbij rijdt, heeft bvb voorrang op jou ...


Citaat
Of kunnen we stellen dat zowel voorrang van rechts als het uitvoeren van een maneuver onder algemene regels valt en de maneuvers in hierarchie toch hoger op de lat staan dan voorrang van rechts?
Beide zijn regels.
VVR is de "algemene" regel, maneuvers een uitzonderingsregeling.
Het HvC stelt bij herhaling dat de regeling 12.4 boven de andere voorrangsregels gaat.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op zaterdag 16 juni 2012 - 20:28:38
Dat van die uitzonderingsregeling is toch moeilijk te slikken voor de weggebruiker die toevallig de uitspraken van cassatie niet eens kent.
Wel leuk de Belgische wegcode en plaatsingsvoorwaarden die door niemand worden nageleefd en waar een derde parrallel-code bestaat die bijna niemand kent, namelijk de uitspraken van cassatie.
Deze door jan met de pet ongekende uitspraken vormen dus eigenlijk de rode draad in de Belgische wegcode.

De twee door mij gestelde vragen zouden in principe op het vlak van veranderen van rijstrook ter hoogte van een kruispunt niet van elkaar mogen verschillen.
Inazuma schrijft dat de twee vragen fundamenteel anders zijn en bewijst dit met gefundeerde uitleg.

Maar eigenlijk zitten we hier weer zoals bij de doorgetrokken fietspaden met problemen over duidelijkheid ivm voorrang, verkeersregels en verkeerstekens.
Het plaatsen van B borden behalve misschien B17 gezien blijkbaar alleen benadukking van een regel, verandert dus het feit dat van rijstrook veranderen een maneuver is tov alle weggebruikers of alleen tov de weggebruikers die dezelfde weg volgen op kruispunten.


Ja zeg tette, dat is wel een volledig andere situatie he ....  schreef Inazuma en gelijk heeft hij volgens de wegcode en de derde code.
Is het niet erg dat het zo ver is moeten komen dat dit werkelijk fundamenteel een volledig andere situatie is?


Volgens mij is veranderen van rijstrook in andere landen volledig anders en veel duidelijker geformuleerd in hun wegcode.


Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Inazuma op zaterdag 16 juni 2012 - 22:40:39
In principe kan je volstaan te stellen dat wie van rijstrook verandert, voorrang moet verlenen aan de bestuurders die zich reeds in die rijstrook bevinden.

Door de Belgische wegcode moet je echter iedereen voorrang verlenen, zelfs mensen die overtredingen begaan.
En voor Cassatie is elke rijhandeling die niet nadrukkelijk in de wegcode omschreven staat ,als maneuver te behandelen hé ...
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: jozef op zaterdag 16 juni 2012 - 23:05:29
Die dubbel geparkeerde wagen die net vertrekt als jij er voorbij rijdt, heeft bvb voorrang op jou ...

Hoezo?

Van zodra hij vertrekt, wordt hij niet meer voorbijgereden, doch ingehaald, en geldt voor hem:

Citaat
16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

Versnelt hij dus van 1 naar 2 km/h, dan overtreedt hij deze regel al.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: Inazuma op zondag 17 juni 2012 - 07:45:40
Hoezo?
Van zodra hij vertrekt, wordt hij niet meer voorbijgereden, doch ingehaald, en geldt voor hem:
Versnelt hij dus van 1 naar 2 km/h, dan overtreedt hij deze regel al.
Is geen enkel probleem voor hem.
Jij doet immers een maneuver ...
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: mazda op zondag 17 juni 2012 - 14:32:00
maneuver of rijbeweging?

Een voertuig dat stilstaat en vertrekt of een voertuig dat geparkeerd staat en vertrekt nam eigenlijk geen deel aan het verkeer, zelfs al vertrekt het uit overtreding zoals dubbele file.
Een voertuig dat gestopt is blijft daarentegen deelnemen aan het verkeer.
Ongeveer volgens die filosofie is de wegcode elders opgesteld.
De bestuurder van een voertuig dat geen deelnam aan het verkeer en zich teurg in het verkeer mengt moet voorrang verlenen aan de bestuurders die aan het verkeer deelnemen.
Ga niet zoeken naar een oplossing in de Belgische wegcode.
Titel: Re: voorrang B9 of maneuver
Bericht door: jozef op zondag 17 juni 2012 - 17:56:21
Wat is "deelnemen aan het verkeer"?

Ook als je wagen geparkeerd staat op de openbare weg of op een openbare plaats, moet hij voorzien zijn van een kentekenplaat, want je hebt hem dan zogezegd "in het verkeer gebracht".