Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op woensdag 10 juli 2013 - 15:57:34

Titel: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: jozef op woensdag 10 juli 2013 - 15:57:34
Citaat van: autokanaal.be
Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!

Na een reis door Duitsland kreeg Anny Huysmans een PV thuisgestuurd omdat ze op de snelweg ergens ‘slechts’ 17,5 m afstand had gehouden tot haar voorligger. [...]

http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1282001/afstand-houden-buitenland-niet-mild-voor-bumperklevers.aspx?utm_source=gva&utm_medium=link&utm_campaign=homepage_blokboven

Dit is onmiskenbaar een bestuurster die tot de harde kern van de Belgische wegpiraten behoort.

Citaat
Wij reden 103 km/u en hadden dus 51,5 m afstand moeten houden. Je moet het maar weten.

Neen, je moet zoals deze wegpirate doen: je niet vooraf informeren. Als je te gast bent in het buitenland, hoef je je van de regelgeving daar volstrekt niets aan te trekken. Je doet er gewoon alsof je thuis bent, en vergeet dat je dat niet bent: enig respekt is overbodig.

Als dat mens bovendien zelfs niet kan inschatten dat een afstand van 17,5 meter tegen 103 km/h (wellicht meer op de teller) totaal onvoldoende is voor de veiligheid, dan wordt het hoog tijd dat ze haar rijbewijs inlevert.

Maar wat heeft het mens eruit geleerd? Niets. Zielig!

Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: bert.covens op woensdag 10 juli 2013 - 17:01:36
Kritiek hebben op bumperklevers.  Maar tegelijkertijd er geen moeite mee hebben om zélf niet handsfree te bellen.  Zich daarbij vrolijk nog zowat omdraaien om door haar achterruit te kunnen kijken naar die bumperklever.  Zich er niet van bewust, dat ze op die manier vroeg of laat een onbedoelde snok aan haar stuurwiel zou kunnen geven.  Aan dik 100 km/u, zowat het laatste wat je nodig hebt.  En ach, wat kan het haar schelen wat er aan die snelheden zich afspeelt VOOR haar, als zij gezellig achterom kijkt naar die bumperklever.  En of haar medewerker op de achterbank wel de veiligheidsgordel droeg, betwijfel ik ook ....
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: jozef op woensdag 10 juli 2013 - 23:03:48
Je hebt het over die video zeker, Bert.

Ja, inderdaad een video die alles behalve bevorderlijk is voor de veiligheid.

Dat is helaas dikwijls het gedrag van lieden die zich geroepen voelen om anderen op de vingers te tikken.
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: sniper op donderdag 11 juli 2013 - 15:20:50
ik was gisteren in Nl plots ook bumperklever
ik hou mooi afstand en plots kleeft er een wagen op een meter of 2 voor mij
die kwam wel van een ander vak
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Michel op donderdag 11 juli 2013 - 16:00:41
ik was gisteren in Nl plots ook bumperklever
ik hou mooi afstand en plots kleeft er een wagen op een meter of 2 voor mij
die kwam wel van een ander vak

En die bleef over een lange afstand op 2 m voor jou rijden ? Dan heb je pas een "voorbumperklever".  ;) ;D
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: sniper op donderdag 11 juli 2013 - 20:52:46
En die bleef over een lange afstand op 2 m voor jou rijden ? Dan heb je pas een "voorbumperklever".  ;) ;D
ik ben van de gas afgegaan om geen ongeval te hebben
maar dat kan toch niet de bedoeling zijn
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Rafael op vrijdag 12 juli 2013 - 09:41:08
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: bert.covens op vrijdag 12 juli 2013 - 12:17:56
Ach, ge weet toch dat snelheid quasi het enige is waar écht op gecontroleerd wordt in ons land?  Kijk, tot 6x op eenzelfde snelweg:

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1418892/politie-kan-tot-zes-keer-snelheidscontrole-uitvoeren-op-zelfde-traject.aspx

En dat gaan ze nog geregeld naar andere snelwegen uitbreiden.  Dus in Belziek wordt 't oppassen met de voet.  Voorrangsnegatie, onvoldoende afstand houden, links plakken, roekeloos inhalen, en tig meer gevaarlijke capriolen kan je zo goed als zeker vrolijk ongestraft blijven doen.  Daar ga je niet snel een boete voor krijgen, da's blijkbaar niet gevaarlijk daar moet meer moeite voor gedaan worden om te beteugelen.
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Michel op vrijdag 12 juli 2013 - 17:40:53
En die bleef over een lange afstand op 2 m voor jou rijden ? Dan heb je pas een "voorbumperklever".  ;) ;D
ik ben van de gas afgegaan om geen ongeval te hebben
Dus voorrangsnegatie van die andere wagen.
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Michel op vrijdag 12 juli 2013 - 17:47:54
Als je te gast bent in het buitenland, hoef je je van de regelgeving daar volstrekt niets aan te trekken. Je doet er gewoon alsof je thuis bent, en vergeet dat je dat niet bent: enig respekt is overbodig.

Zelfs dat niet, als bestuurder hoor je altijd en overal afstand te houden. De helft van de snelheid is nog niet eens belachelijk veel en simpel te berekenen.

En in feite wordt op droge weg daar pas echt beboet bij < 1/4 snelheid = afstand, dan begint het bij 75 € in stappen (+ strafpunten voor de inwoners).

Voor een buitenlander gaan ze namelijk een boete van 35 € nooit doorsturen  :-X.
Maar blijkbaar is de modale Belg zelfs te dom minstens die 1/4 tacho te respecteren.

vanaf 30 m en minder als 60 m (1/2 V) bij 120 kmh is namelijk maar 35 €.
p/c bij 120 kmh
Citaat
Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 30 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.

http://www.bussgeldkataloge.de/  Zum Bußgeldrechner (Geschwindigkeit und Abstand) dan helemaal onderaan snelheid invullen en klikken

betreft topic :
Citaat
Na een reis door Duitsland kreeg Anny Huysmans een PV thuisgestuurd omdat ze op de snelweg ergens ‘slechts’ 17,5 m afstand had gehouden tot haar voorligger. “Hoe moet je de juiste afstand dan kennen?"
“Blijkbaar moet je in Duitsland de helft van de snelheid die je rijdt als minimumafstand aanhouden”, zegt Anny. “Wij reden 103 km/u en hadden dus 51,5 m afstand moeten houden. Je moet het maar weten. En hoe die afstand te meten.”
Citaat
Bei 103 km/h drohen folgende Strafen[/color]:

Ab 25.75 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 25.75 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 20.6 m Abstand: 100 Euro und 2 Punkte.
Weniger als 15.45 m Abstand: 160 Euro und 3 Punkte, 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 10.3 m Abstand: 240 Euro, 4 Punkte, 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 5.15 m Abstand: 320 Euro, 4 Punkte, 3 Monate Fahrverbot.

Citaat
“In Duitsland en Frankrijk lachen ze niet met bumperklevers”, zegt Maarten Matienko (VTB-VAB)
En in Be bestaan er zelfs geen fatsoenlijke wet(ten) op bumperkleven, laat staan dat ze gaan controleren...

Alhoewel afstand houden wslk met stip de grootste ongevaloorzaak is (na voorrangsnegatie) op de snelweg lachen ze in Belziek ermee. En hoe zwaarder het voertuig (camion) hoe erger.
Citaat
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Konstellationen_Auffahrunf%C3%A4lle_228KB_76230.pdf page 3, ook grafisch.

Zu geringer Abstand ist die zweithäufigste Unfallursache in der ADAC Unfallforschung.
Das bedeutet, dass die schweren Pkw Unfälle häufig (7%) durch zu dichtes Auffahren verursacht werden.
Eine weitere Betrachtung beleuchtet die Unfallursachen bei Transporter und Lkw Unfällen. Hier zeigt sich, dass die Auffahrunfälle eine noch größere Rolle spielen als bei
Pkw Unfällen. So sind bei Transportern 10% der Unfälle auf zu dichtes Auffahren zurückzuführen. Bei Lkw Unfällen ist der Anteil an Abstandsfehlern in den schweren
Unfällen der Führende. Es konnten 29% der Lkw Unfälle in der ADAC Unfallforschung dadurch erklärt werden.


Want enkel wat rap veel geld opbrengt is belangrijk, de rest -of de eigenlijke verkeersveiligheid- kan de Belgische pot op.  :P
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: jozef op zaterdag 13 juli 2013 - 03:55:40
ik ben van de gas afgegaan om geen ongeval te hebben
maar dat kan toch niet de bedoeling zijn

Neen, maar het was wel de enige juiste reactie.
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: jozef op zaterdag 13 juli 2013 - 04:10:42
Dus in Belziek wordt 't oppassen met de voet.

Inderdaad, en daarom doe ik dat ook als ik nog eens in België moet rijden.

Man, als ik hier in Duitsland op een reis van België naar hier of omgekeerd voor elke snelheidsovertreding zou beboet worden, kwam ik met een maandinkomen niet toe. Gelukkig heb ik sinds 1984, op bijna 30 jaar tijd, op dergelijke veelvuldige reizen nog maar één keer (in 2009) een snelheidsboete opgelopen. 131 km/h (126 km/h na correctie) waar 100 km/h toegestaan was. 80 Euro boete plus 20 Euro Gebühren. En een verwittiging dat, als ik binnen het jaar nog eens zou betrapt worden op het overschrijden van de maximum toegestane snelheid met meer dan 25 km/h, ik een rijverbod van één maand in Duitsland kon oplopen. Punten in Flensburg waren er toen nog niet bij, want ik had mijn officiële woonplaats nog niet in Duitsland.

Niet dat ik hier als een wegpiraat op de autosnelwegen zou rijden. Het probleem is dat er, na een traject met onbeperkte snelheid, plots een snelheidsbeperking tot 130 km/h opduikt. Begin daar maar eens aan, om van 200 km/h af te zakken naar 130 km/h van zodra je dat bord kan lezen.

Hier in Duitsland hoeven ze de maximum toegestane snelheid namelijk niet geleidelijk aan af te bouwen. Van Berchtesgaden naar Marktschellenberg bijvoorbeeld mag je tot kort vóór Marktschellenberg nog 100 km/h, en in een bocht staat dan ineens het bord begin bebouwde kom, dus nog slechts 50 km/h.
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Michel op zaterdag 13 juli 2013 - 12:42:11
Hier in Duitsland hoeven ze de maximum toegestane snelheid namelijk niet geleidelijk aan af te bouwen. Van Berchtesgaden naar Marktschellenberg bijvoorbeeld mag je tot kort vóór Marktschellenberg nog 100 km/h, en in een bocht staat dan ineens het bord begin bebouwde kom, dus nog slechts 50 km/h.

Maar daar hebben ze wel standaardregels (naargelang Bundesland) waar de eventuele snelheidcontrole mag staan;
 namelijk in principe minimum 200 meter na dat bord...

even opzoeken voor Bayern: (incl toleranties tot 20 kmh op de Autobahn), ik vermoed dat die nog altijd gelden (Angaben ohne Gewähr  ;))
Citaat
http://www.radarfalle.de/recht/richtlinien/bayern.php
Bayern
Titel der Richtlinie/Datum/
Fundstelle   Richtlinien für die polizeiliche Verkehrsüberwachung; Bekanntmachung des BStMI v. 17.7.1979 (MABl. S 451), letzte Änderung v. 3.5.1995 (MABl. S 485)
Geltung für
- Polizei
- Straßenverkehrsbehörde?   
Ja, allgemeiner Vollzugsdienst
Nein
Auswahl der Meßstellen:
- Kriterien
- Begriffsbestimmungen    - Unfallschwerpunkte = Stellen, an denen sich häufig Unfälle ereignet haben
- Gefahrenschwerpunkte = Stellen, an denen nach örtlichen Umständen eine erhöhte Wahrscheinlichkeit für Unfälle besteht (z.B. Schule, Kindergarten, Altenheim)
Zeitliche Vorgaben   Nein, Ermessenssache
Entfernung zur Geschw.-Beschränkung   min. 200 m
Unterschreitungen hierzu    - min. 100 m bei Geschw.-Trichtern
- bei Unfall- und Gefahrenschwerpunkten
- bes. Verkehrsverhältnisse am Beginn oder Ende einer geschl. Ortschaft
Gerätefehlertoleranzen   Radargeräte < 100 km/h: -3 km/h
Radargeräte > 100 km/h: -3%
Fahrtenschreiber: -3 km/h
EG-Kontrollgeräte: -6 km/h
Messungen durch Nachfahren mit
- ungeeichtem Tacho: -20%
- geeichtem Tacho: -10%
- wie vor, wobei sich das Fahrzeug jedoch sichtbar entfernt: -3%
Traffipaxanlage: -10%
Video u. Datengenerator: -10%
Funk-Stopp-Meßverfahren: +0,7 Sek.
Geschwindigkeitstoleranzen   - grds. 5 km/h, max. 10 km/h
- Ausn. auf BAB max. 20 km/h
Technische Ausbildung des Meßpersonals?   Ja
Privates Meßpersonal?   Nein
Hinweis auf
- PTB-Einsatzrichtlinien?
- Bedienungsanleitung?   
Ja
Ja
Meßprotokoll
- zwingend vorgeschrieben?
- Muster vorhanden?
- Mindestanforderungen?   Ja
Ja
Anhalten
- vorgeschrieben?
- wozu?   - grds. ja, Verkehrserziehung
- Ausn. insbes. bei Gefährdung oder unzumutbarer Verkehrsbehinderung

Quelle: DAR 3/98, Seite 85ff.
Erstellt: 23. Februar 1999
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: jozef op zaterdag 13 juli 2013 - 16:37:56
Maar daar hebben ze wel standaardregels (naargelang Bundesland) waar de eventuele snelheidcontrole mag staan

Inderdaad. En hier in het Berchtesgadener Land hanteert de Polizei nog enkele niet-officiële regels.  :D

Ze stellen zich zodanig op dat, waar je bijvoorbeeld 50 km/h mag, je ze nog tijdig kan zien en afremmen als je niet sneller dan 60 km/h rijdt.

En de overgrote meerderheid van de snelheidscontroles die ze jaarlijks moeten houden, voeren ze uit in november, als er hier maar heel weinig toeristen zijn, want van die leven we hier. Meestal nadat ze door München op de vingers getikt werden omdat ze tijdens de 10 eerste maanden van het jaar nog maar zeer weinig snelheidscontroles uitgevoerd hebben. Dan doen ze die controles liever zelf dan dat München versterking stuurt vanuit Traunstein, want die mannen zijn niet zo inschikkelijk.
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: e49Memling op vrijdag 19 juli 2013 - 18:41:58
En bumperklevers in zones 30 op grote verbindingswegen. Dan kan je al stoppen voor een kind dat de straat op rent, De auto achter jou duwt je er wel over...
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: wooter op maandag 22 juli 2013 - 08:56:18
Misschien reed ze ergens op een gewone baan, want aan 102 km/u bumperkleven lijkt me niet bepaald het klassieke scenario op het linkervak van een snelweg in Duitsland...
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Michel op maandag 22 juli 2013 - 15:01:10
Misschien reed ze ergens op een gewone baan, want aan 102 km/u bumperkleven lijkt me niet bepaald het klassieke scenario op het linkervak van een snelweg in Duitsland...

Wslk was dat centraal door het Roergebied (E34), als voorbeeld # ballingsgebied, daar zijn enkele lange stukken snelweg tot vaste 100 kmh beperkt, zelfs de 3-vaks. Ze hebben meestal iets smallere rijvakken als de norm en-of zonder pechstrook. Een heel eindje voor de Rijn begint eerst 120 kmh (waar 2 vaks naar 3 vaks overgaat) dan 100 kmh al een oprit voor de Rijnbrug richting Duisburg, vanaf daar valt soms de doorlopende pechstrook weg. Niet overal staan matrixborden, die kunnen natuurlijk ook naar 100 kmh of lager.

Die vaste 100 kmh houdt redelijk lang aan door het Roergebied (Duisburg-Essen-Bochum ...), soms wordt het 120 kmh als men verder buiten de stad is. 100 kmh ipv 120 kmh is vooral of enkel(stad) om milieuredenen (geluid).

Hier 100 kmh met zicht van de Rijnbrug: http://goo.gl/maps/Y580Q  
Maar als ik een oprit terugga zie ik dat daar ook al 100 kmh is: http://goo.gl/maps/PcSVn  iets smallere-3 vaks en pechstrook.

Ga je x kms terug zal het 120 kmh zijn, ga je nog x-kms terug (2-vaks breedte volgens norm + pechstrook) is het in de regel onbeperkt.
Google-view foto´s zijn daar soms niet, maar ik ken die snelweg.  ;)

# Roergebied is bijlange niet het enige ballingsgebied, er zijn er nog een pak.

Denk ook aan de stadssnelwegringen (bvb Keulen) waar de de snelheid met matrixborden ook dikwijls 100 kmh is als het drukker wordt. Of overal waar matrixborden staan, naarmate het verkeer drukker wordt gaat omwille van de doorstroming/debiet Vmax naar ideale 120/100 kmh, of zelfs minder... maar dan verwacht men quasi fileverkeer.
Deze staat nog op 120 kmh: http://goo.gl/maps/6n4KO  Keulen Oost-ring
Deze ook nog op 120 kmh: http://goo.gl/maps/Qoi5I  Frankfurt, alhoewel al relatief druk.

Eigenlijk hoeft een snelweg inde regel geen Vmax, de drukte vh verkeer regelt de snelheid immers zelf, veel belangrijker zijn de afstanden.
Nadert men een file of sterk stokkend verkeer kunnen de matrixborden natuurlijk zeer nuttig zijn, het heeft weinig zin als men 2 minuten eerder in de file staat...
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: jozef op maandag 22 juli 2013 - 17:54:22
Denk ook aan de stadssnelwegringen (bvb Keulen) waar de de snelheid met matrixborden ook dikwijls 100 kmh is als het drukker wordt.

Michel zal het wel weten: "Kölle", zoals Köln in het dialect van daar heet, en waar ze "Kölsch" bier drinken. Het moet niet ver van hier zijn, want er zijn er hier dikwijls die het in Keulen horen donderen als ik over België vertel.

Soms zit er hier een bezopen groepje toeristen uit Kölle op een terrasje Viva Colonia (http://www.youtube.com/watch?v=ei90SafDA6w) te zingen. Niets zo leuk als dan met een groepje Bayern mee te zingen (de mannen uit volle borst en de vrouwen zolang de voorraad volstaat), maar dan natuurlijk "Viva Bavaria".  ;D

Gelukkig zijn op de Ring rond München snelheden van 250 km/h en meer geen zeldzaamheid. "Freie Fahrt für freie Bürger", en dan al zeker in de Freistaat Bayern!
Titel: Re: Afstand houden: buitenland niet mild voor bumperklevers!
Bericht door: Michel op maandag 22 juli 2013 - 22:49:36
Gelukkig zijn op de Ring rond München snelheden van 250 km/h en meer geen zeldzaamheid. "Freie Fahrt für freie Bürger", en dan al zeker in de Freistaat Bayern!

Maar ook 100 kmh Vmax is daar (plaatselijk) geen zeldzaamheid.  ;)
http://goo.gl/maps/msH9U

In ballingsgebied Köln (Regierungsbezirk) zat ooit eens zo´n zotte President-struikrover die wou zelfs de Kölner Ring en-of snelweg sluiten bij mist... en voerde toen een permanente 100 kmh op de ganse Ring; was natuurlijk een Sos, maar die gaan ook op pensioen (1999).

Ik kom even niet op zijn naam.
Edit: den deze, is zeker tot in Bayern berucht:
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Franz-Josef_Antwerpes

Franz-Josef Antwerpes (* 27. November 1934 in Viersen) ist ein ehemaliger deutscher Politiker (SPD). Er war von 1970 bis 1978 Mitglied im Landtag Nordrhein-Westfalen und danach bis 1999 Regierungspräsident des Regierungsbezirkes Köln.

Eines von Antwerpes Hauptanliegen war die Sicherheit im Straßenverkehr, insbesondere der Kampf gegen Alkohol am Steuer und überhöhte Geschwindigkeit, oft auch gegen den Widerstand von Bevölkerung und Verbänden. So war er an Wochenenden häufig bei Verkehrskontrollen auf Autobahnen des Regierungsbezirkes anzutreffen, wo er Autofahrer eigenhändig von der Fahrbahn winkte. Er setzte ein Tempolimit von 100 km/h auf dem Kölner Autobahnring durch und sperrte 1987 bei starkem Nebel die Autobahn A4 Köln-Aachen, nachdem es auf den Autobahnen im Regierungsbezirk Köln allein zwischen Anfang 1985 und Februar 1987 nebelbedingt zu schweren Verkehrsunfällen mit 20 Toten gekommen war. Dies brachte ihm zwar Proteste bis zum Bundesverkehrsminister ein, doch Antwerpes konnte feststellen, dass es dank seiner Vollsperrung nicht mal eine Beule gegeben habe.[2] Selbst im Karneval war er noch verkehrserzieherisch aktiv: Am Ende einer Büttenrede winkte er mit einem Alkoholtestgerät und verabschiedete sich mit dem Hinweis, man würde sich ja später noch auf der Straße treffen.[3]