Christophoros

Forumgemeenschap => Humor => Topic gestart door: os2lover op donderdag 22 augustus 2013 - 11:50:16

Titel: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: os2lover op donderdag 22 augustus 2013 - 11:50:16
(http://s14.postimg.org/vxaqx4rqp/duidelijk.jpg)

Dus je mag niet keren, je mag niet linksaf slaan tenzij je fietser bent, en je geen 3,5 ton weegt  ;D
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: bert.covens op vrijdag 23 augustus 2013 - 11:45:43
Dus je mag niet keren, je mag niet linksaf slaan tenzij je fietser bent, en je geen 3,5 ton weegt  ;D

Niemand die de flater in het betoog ziet ?

Dus je mag niet keren, je mag niet linksaf slaan tenzij je fietser of bromfietser klasse A bent, en je geen 3,5 ton weegt  ;D   fixed

(nu: van "klasse A", ben ik niet 100 % zeker, ik kan het niet goed zien op de foto)


(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C31LEFT.png)
(http://www.werfonline.be/web/image.php?file=/uploads/502207d2e2bfe_M3NL.jpg&y=159&x=159&modus=resize)

C31a Verbod aan het volgend kruispunt links af te slaan.  

68.4.1° Een onderbord van het model M.2. bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord C1 aanvullen wanneer het verbod niet geldt voor de fietsers.

Indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, wordt dit verkeersbord aangevuld met een onderbord van het model M.3. bedoeld in artikel 65.2.

==> Vanaf het verkeersbord tot het kruispunt mag geen enkele bestuurder linksaf slaan, met uitzondering van fietsers en bromfietsers klasse A  (als ik 't goed zie op de foto, tenminste)  En de Mbt speelt geen enkele rol.


(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C33.png)

C33. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te keren.

==> Vanaf het verkeersbord tot het kruispunt mag dus geen enkele bestuurder keren, ongeacht de Mbt..  





Mbt die C21 die op het wegdek geschilderd ligt:

(http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C21.png)

C21. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.

Maarreuhm:

77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen  herhalen.

De verschillende richtingen mogen op de rijstroken aangeduid worden.


Aangezien hier blijkbaar geen verkeersbord C21 staat, mag er dus ook géén C35 op de grond aangebracht worden.  Die ligt hier dus alvast foutief.  


Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: e49Memling op zaterdag 24 augustus 2013 - 16:01:38
Aangezien hier blijkbaar geen verkeersbord C21 staat, mag er dus ook géén C35 op de grond aangebracht worden.  Die ligt hier dus alvast foutief.  

Dus die witte verf op de grond heeft geen bindende betekenis. (het herhaalt niets)
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jozef op zondag 25 augustus 2013 - 01:10:40
Aangezien hier blijkbaar geen verkeersbord C21 staat, mag er dus ook géén C35 op de grond aangebracht worden.  Die ligt hier dus alvast foutief.  

Dus die witte verf op de grond heeft geen bindende betekenis. (het herhaalt niets)

Inderdaad.

Dat is bijvoorbeeld ook zo met op het wegdek aangebrachte snelheidsbeperkingen. Als ze geen verkeersbord herhalen, hebben ze geen geldigheid.

De in AR 72 tot 77 beschreven wegmarkeringen zijn daarentegen verkeerstekens die wél geldigheid hebben.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op zondag 25 augustus 2013 - 12:22:33
Op de foto is niet veel te zien hé, is er geen link naar google view ? Of waar ligt dat verkeerspunt in Mechelen ?

Ik vermoed dat die verf nog redelijk vers is en dus zal google view ook niet helpen (foto´s zijn daar meestal 3 jaar oud).
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: e49Memling op zondag 25 augustus 2013 - 13:03:54
De in AR 72 tot 77 beschreven wegmarkeringen zijn daarentegen verkeerstekens die wél geldigheid hebben.

Citaat
72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jozef op zondag 25 augustus 2013 - 15:51:32
Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.

Men is helaas vergeten dat vrachtwagens en autobussen, om rechtsaf te kunnen slaan, dikwijls eerst wel even over zo een onderbroken streep naar links moeten uitwijken.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jo op zondag 25 augustus 2013 - 17:38:10
Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.

Men is helaas vergeten dat vrachtwagens en autobussen, om rechtsaf te kunnen slaan, dikwijls eerst wel even over zo een onderbroken streep naar links moeten uitwijken.
Omdat ze bij de aanleg van de wegen daar geen rekening mee houden.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jozef op maandag 26 augustus 2013 - 13:28:09
Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.

Men is helaas vergeten dat vrachtwagens en autobussen, om rechtsaf te kunnen slaan, dikwijls eerst wel even over zo een onderbroken streep naar links moeten uitwijken.
Omdat ze bij de aanleg van de wegen daar geen rekening mee houden.

Dat is uiteraard niet overal mogelijk.

Het vergt bovendien een grote verloren oppervlakte als je de wegen zo moet aanleggen dat vrachtwagens en bussen kunnen afslaan naar rechts zonder even een andere rijstrook of rijbaanhelft te gebruiken.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jo op maandag 26 augustus 2013 - 13:50:07
Ze kunnen er natuurlijk ook voor zorgen dat er nog doorgaanswegen zijn en niet alles zo toetakelen.
Ik heb de straat al zo dikwijls aangehaald, Pierstraat Aartselaar, doorgaansweg, je moet echt heel weinig hersenen bezitten om die weg zo aan te pakken.
Ook het kruispunt met Eikenstraat , Als ik die naar rechts wil opdraaien komende uit de Pierstraat moet ik de trekker eerst op het vak naar links zetten, de trailer raakt dan net de rand niet terwijl er genoeg plaats is om dat aan te pakken.
https://www.google.be/maps/preview#!q=Pierstraat%2C+Aartselaar&data=!1m8!1m3!1d3!2d4.393671!3d51.117631!2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1sed3tRK5Ir6aBU3BpGFISkw!2e0!4m11!1m10!4m8!1m3!1d80015!2d4.587085!3d51.192225!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!17b1&fid=5 (https://www.google.be/maps/preview#!q=Pierstraat%2C+Aartselaar&data=!1m8!1m3!1d3!2d4.393671!3d51.117631!2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1sed3tRK5Ir6aBU3BpGFISkw!2e0!4m11!1m10!4m8!1m3!1d80015!2d4.587085!3d51.192225!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!17b1&fid=5)Op het plannetje beter te zien dat je daar meer dan 90° de hoek om moet, dat is dan een N weg.
https://www.google.be/maps/preview#!q=Pierstraat%2C+Aartselaar&data=!1m4!1m3!1d23558!2d4.393671!3d51.117631!4m11!1m10!4m8!1m3!1d80015!2d4.587085!3d51.192225!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!17b1 (https://www.google.be/maps/preview#!q=Pierstraat%2C+Aartselaar&data=!1m4!1m3!1d23558!2d4.393671!3d51.117631!4m11!1m10!4m8!1m3!1d80015!2d4.587085!3d51.192225!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!17b1)
Oelegemsteenweg in Broechem net zo, buiten dat de politie al jaren oogluikend toelaat dat de wagens hier fout geparkeerd staan (even beeld draaien) moet je die bocht eens nemen, naar links of rechts, maakt niet uit, dit is wel geen N weg meer maar er zit wel veel vrachtverkeer op.
https://www.google.be/maps/preview#!q=oelegemsteenweg+2+ranst&data=!1m8!1m3!1d3!2d4.602063!3d51.18439!2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1sUQcB2dbCAIETrps918G6MQ!2e0!4m10!1m9!4m8!1m3!1d2937!2d4.5883211!3d51.2330266!3m2!1i1920!2i903!4f13.1&fid=5 (https://www.google.be/maps/preview#!q=oelegemsteenweg+2+ranst&data=!1m8!1m3!1d3!2d4.602063!3d51.18439!2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1sUQcB2dbCAIETrps918G6MQ!2e0!4m10!1m9!4m8!1m3!1d2937!2d4.5883211!3d51.2330266!3m2!1i1920!2i903!4f13.1&fid=5)
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: JC op maandag 26 augustus 2013 - 13:52:40
Ik ben daarstraks nog eens voorbij het kruispunt van de foto gereden, nl. het kruispunt Olivetenvest - Battelsesteenweg/Adegemstraat.

Sinds de nieuwe circulatie in de binnenstad is de Adegemstraat enkelrichting geworden. Het verkeer gaat hier enkel de stad uit. De afslag die je dus ziet werd op dat moment opgeheven. Heel veel mensen gebruikten die echter nog (niet toegelaten) om te keren. Nu heeft men de mogelijkheid gecreëerd om toch te keren. De foto is genomen wanneer men nog aan het werken was aan het kruispunt. Men heeft niet de moeite genomen om wat borden af te dekken blijkbaar. Nu is er een bord dat keren boven de 3,5 ton verbiedt. Het is dus terug in orde.
Het keren daar heeft ook zin voor mensen die van de Guido Gezellelaan komen en die naar het gebied tussen de Dijle en de Adegemstraat willen. Als ze daar niet keren moet er stevig omgereden worden.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: sniper op maandag 26 augustus 2013 - 16:06:07
Citaat
72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.
als je dit aanziet als een kortstondig veranderen van rijstrook mag het dan weer wel ;)
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: bert.covens op maandag 26 augustus 2013 - 20:50:56
als je dit aanziet als een kortstondig veranderen van rijstrook mag het dan weer wel ;)

Verander je tegenwoordig ook al van rijstrook als je een bocht afsnijdt zoals de meesten dat doen ?  Namelijk deels in de 1e en nog deels in de andere rijstrook ?
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jozef op dinsdag 27 augustus 2013 - 13:59:24
als je dit aanziet als een kortstondig veranderen van rijstrook mag het dan weer wel ;)

Verander je tegenwoordig ook al van rijstrook als je een bocht afsnijdt zoals de meesten dat doen ?  Namelijk deels in de 1e en nog deels in de andere rijstrook ?

Daar heb ik het toch ook wel moeilijk mee om dit als een verandering van rijstrook te aanzien.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: KV op dinsdag 27 augustus 2013 - 16:43:26
als je dit aanziet als een kortstondig veranderen van rijstrook mag het dan weer wel ;)

Verander je tegenwoordig ook al van rijstrook als je een bocht afsnijdt zoals de meesten dat doen ?  Namelijk deels in de 1e en nog deels in de andere rijstrook ?

Daar heb ik het toch ook wel moeilijk mee om dit als een verandering van rijstrook te aanzien.
Ik ga er van uit dat de opmerking cynisch bedoeld was
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op dinsdag 27 augustus 2013 - 20:06:28
Bochten hebben -meestal- een doorlopende streep...  ;)
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: sniper op dinsdag 27 augustus 2013 - 21:36:56
Bochten hebben -meestal- een doorlopende streep...  ;)
niet hier in de polders
en ik moet zeggen dat ik me ook soms schuldig maak aan het afsnijden van bochten als er geen ander verkeer is
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: jozef op woensdag 28 augustus 2013 - 00:58:24
en ik moet zeggen dat ik me ook soms schuldig maak aan het afsnijden van bochten als er geen ander verkeer is

Ik hier ook, sniper. Uiteraard enkel als de bocht zeer overzichtelijk is.

Je bent dan wel niet reglementair bezig, maar eigenlijk veiliger, want je neemt de bocht minder scherp.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: sniper op woensdag 28 augustus 2013 - 11:01:04
Ik hier ook, sniper. Uiteraard enkel als de bocht zeer overzichtelijk is.
ik heb het resultaat gezien in een onoverzichtelijke bocht
de twee auto's gingen een meter van de grond
5 gewonden waarvan 3 zwaar
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Inazuma op dinsdag 17 september 2013 - 20:52:21


In de online GVA vandaag :

http://www.gva.be/regio-mechelen/politie-klist-vier-dieven-na-wilde-achtervolging.aspx#

(http://s8.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2013/09/17/2717970/politie-klist-ierse-dieven-na-wilde-achtervolging-id4890684-620x400.jpg)

Je mag er niet rechtsaf wegens de C31, maar volgens de voorsorteringspijlen MOET je rechtsaf ...

Pick your poison.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op woensdag 18 september 2013 - 11:13:25
In de online GVA vandaag :

http://www.gva.be/regio-mechelen/politie-klist-vier-dieven-na-wilde-achtervolging.aspx#

(http://s8.gva.be/ahimgpath/assets_img_gva/2013/09/17/2717970/politie-klist-ierse-dieven-na-wilde-achtervolging-id4890684-620x400.jpg)

Je mag er niet rechtsaf wegens de C31, maar volgens de voorsorteringspijlen MOET je rechtsaf ...

Pick your poison.
Als ik mijn ogen wat toeknijp: ik zie daar 2 middeneilanden liggen en een beetje verder nog een voorsorteringspijl-rechtsaf, dus voor het eerste eiland (tegen de rijbaan gelegen) mag je niet rechtsaf, voor het tweede middeneiland moet je. Die rechterafslagstrook stopt daar namelijk als je wat beter kijkt. De hele openbare weg wordt daar smaller.

Dus aan/na de tweede (nog zichtbare op de foto) voorsorteringspijl moet je rechtsaf.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Rafael op woensdag 18 september 2013 - 11:40:19
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: e49Memling op woensdag 18 september 2013 - 12:22:33
Lijkt me dan toch onduidelijk waarom je daar niet naar rechts mag. En dat je het fietspad niet op mag zal voor de meeste mensen (ook die met een wat lager IQ  ::)) die een rijbewijs hebben gehaald duidelijk zijn.

Intussen heel de situatie bekeken, je rijdt op de N16 en daar mag je naar rechts de N17 niet op, maar een 100 tal meter ervoor kan je al naar rechts voor de N17, dus dit verklaart misschien de situatie, het voorsorteren is dan alleen bedoeld voor de A12, ietsje verder, op te rijden. Niet echt een situatie van ondubbelzinnigheid.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op woensdag 18 september 2013 - 13:13:57
Als ik mijn ogen wat toeknijp: ik zie daar 2 middeneilanden liggen en een beetje verder nog een voorsorteringspijl-rechtsaf, dus voor het eerste eiland (tegen de rijbaan gelegen) mag je niet rechtsaf, voor het tweede middeneiland moet je. Die rechterafslagstrook stopt daar namelijk als je wat beter kijkt. De hele openbare weg wordt daar smaller.

Dus aan/na de tweede (nog zichtbare op de foto) voorsorteringspijl moet je rechtsaf.

Als ik me niet vergis is de foto hier (https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51.060629,4.335823&spn=0.026406,0.066047&sll=50.501079,4.466112&sspn=3.40688,8.453979&t=h&hnear=Ruisbroek,+Antwerpen,+Vlaams+Gewest&z=15&layer=c&cbll=51.06063,4.335848&panoid=ySN2uQpwv_5C6-QWb74sSA&cbp=12,142.75,,0,17.58) gemaakt.

Thx Rafael dat is pas duidelijk, het is dus na al die middeneilanden dat je flauw rechtsaf mag die weg is namelijk de dubbele afrit en oprit van de A12 naar Bxl/Mechelen:
uit de lucht http://goo.gl/maps/r4Ejp

het eerste voorsorteren : http://goo.gl/maps/nVrVL

de dubbele afrit zelf: http://goo.gl/maps/wmr2H

als ik me (weer) niet vergis natuurlijk.  :)  (die ene hoge populier mis ik wat op de eerste foto, maar dat zijn ook zeer snel groeiende bomen)

Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Inazuma op donderdag 19 september 2013 - 22:43:34
Als ik mijn ogen wat toeknijp: ik zie daar 2 middeneilanden liggen en een beetje verder nog een voorsorteringspijl-rechtsaf, dus voor het eerste eiland (tegen de rijbaan gelegen) mag je niet rechtsaf, voor het tweede middeneiland moet je. Die rechterafslagstrook stopt daar namelijk als je wat beter kijkt. De hele openbare weg wordt daar smaller.

Dus aan/na de tweede (nog zichtbare op de foto) voorsorteringspijl moet je rechtsaf.

Daar hebben we nog wat anders ...

9.5. Verkeersbord C31. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

2° Het mag niet geplaatst worden indien het verbod niet het geheel van de dwarsweg betreft.


Vraag is natuurlijk waartoe de weg waar je wel in mag, behoort.
Blijkbaar is dat NIET de dwarsweg.
Maar dan mogen er weer geen voorsorteringsoijlen rechtsaf staan, want die gelden op het KP ... en geen 3 KP verder .
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op vrijdag 20 september 2013 - 00:16:18
Als ik mijn ogen wat toeknijp: ik zie daar 2 middeneilanden liggen en een beetje verder nog een voorsorteringspijl-rechtsaf, dus voor het eerste eiland (tegen de rijbaan gelegen) mag je niet rechtsaf, voor het tweede middeneiland moet je. Die rechterafslagstrook stopt daar namelijk als je wat beter kijkt. De hele openbare weg wordt daar smaller.

Dus aan/na de tweede (nog zichtbare op de foto) voorsorteringspijl moet je rechtsaf.

Daar hebben we nog wat anders ...

9.5. Verkeersbord C31. Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.

2° Het mag niet geplaatst worden indien het verbod niet het geheel van de dwarsweg betreft.


Vraag is natuurlijk waartoe de weg waar je wel in mag, behoort.
Blijkbaar is dat NIET de dwarsweg.
Maar dan mogen er weer geen voorsorteringsoijlen rechtsaf staan, want die gelden op het KP ... en geen 3 KP verder .
Daarom die C31...

Heb jij dan een betere oplossing, zonder de hele weginfra en kpn totaal te veranderen ?  ;)

Luchtbeeld: http://goo.gl/maps/ucfli

Voorsorteren (extra voorsorteerstrook van > 100 m lengte) kan je enkel xx meters vóór de verkeerslichten, na het 1e kp-dwarsweg is het te laat.
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Inazuma op zaterdag 21 september 2013 - 13:33:43
De voorsorteringspijlen MOETEN rechtdoor zijn als ze daar aangebracht blijven.

Kan niet anders volgens de wegcode ...
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op zondag 22 september 2013 - 00:51:54
De voorsorteringspijlen MOETEN rechtdoor zijn als ze daar aangebracht blijven.

Kan niet anders volgens de wegcode ...

citeer eens de betreffende artikels ?  :-\
 (het is een groot kruispunt waar meerdere openbare wegen samenlopen )
Citaat
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.

Citaat
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

Men moet toch alle verkeersregels en -tekens (proberen) opvolgen hé, er staat ook een C31, daar -langs die weg- mag men het kruispunt niet "verlaten".
En bij de volgende weg waar de C1 staat ook niet: http://goo.gl/maps/lZupd  /   http://goo.gl/maps/SSRRn

Nog eens : heb jij dan een betere oplossing, zonder de hele weginfra en kpn totaal te veranderen ?
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Inazuma op zondag 22 september 2013 - 21:47:37
Je citeert ze zelf Michel  ...

Als er voorsorteringspijlen staan rechts, kan men geen C31 plaatsen ...
Dus : voorsorteringspijlen daar weghalen.

Alles is hier trouwens rechtdoor
er is helemaal geen sprake van een richtingsverandering.


77.3. De verschillende richtingen mogen op de rijstroken aangeduid worden.

Dus A12 of Brussel of zoiets


Overigens moet het fietspad daar verplicht doorgetrokken worden ipv een oversteekplaats aan te leggen ...
Titel: Re: duidelijkheid in Mechelen
Bericht door: Michel op zondag 22 september 2013 - 23:07:23
-