Auteur Topic: duidelijkheid in Mechelen  (gelezen 8270 keer)

Offline os2lover

• Expert
  • Geslacht: Man
    • BASM
duidelijkheid in Mechelen
« Gepost op: donderdag 22 augustus 2013 - 11:50:16 »

Dus je mag niet keren, je mag niet linksaf slaan tenzij je fietser bent, en je geen 3,5 ton weegt  ;D
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: duidelijkheid in Mechelen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 23 augustus 2013 - 11:45:43 »
Dus je mag niet keren, je mag niet linksaf slaan tenzij je fietser bent, en je geen 3,5 ton weegt  ;D

Niemand die de flater in het betoog ziet ?

Dus je mag niet keren, je mag niet linksaf slaan tenzij je fietser of bromfietser klasse A bent, en je geen 3,5 ton weegt  ;D   fixed

(nu: van "klasse A", ben ik niet 100 % zeker, ik kan het niet goed zien op de foto)

C31a Verbod aan het volgend kruispunt links af te slaan.

68.4.1° Een onderbord van het model M.2. bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord C1 aanvullen wanneer het verbod niet geldt voor de fietsers.

Indien het verbod evenmin geldt voor de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, wordt dit verkeersbord aangevuld met een onderbord van het model M.3. bedoeld in artikel 65.2.

==> Vanaf het verkeersbord tot het kruispunt mag geen enkele bestuurder linksaf slaan, met uitzondering van fietsers en bromfietsers klasse A (als ik 't goed zie op de foto, tenminste)  En de Mbt speelt geen enkele rol.

C33. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te keren.

==> Vanaf het verkeersbord tot het kruispunt mag dus geen enkele bestuurder keren, ongeacht de Mbt..  

Mbt die C21 die op het wegdek geschilderd ligt:

C21. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.

Maarreuhm:

77.3. Witte opschriften op de rijbaan mogen de door verkeersborden gegeven aanwijzingen herhalen.

De verschillende richtingen mogen op de rijstroken aangeduid worden.

Aangezien hier blijkbaar geen verkeersbord C21 staat, mag er dus ook géén C35 op de grond aangebracht worden.  Die ligt hier dus alvast foutief.  

« Laatst bewerkt op: vrijdag 23 augustus 2013 - 12:43:54 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 24 augustus 2013 - 16:01:38 »
Aangezien hier blijkbaar geen verkeersbord C21 staat, mag er dus ook géén C35 op de grond aangebracht worden.  Die ligt hier dus alvast foutief.  

Dus die witte verf op de grond heeft geen bindende betekenis. (het herhaalt niets)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 25 augustus 2013 - 01:10:40 »

Dus die witte verf op de grond heeft geen bindende betekenis. (het herhaalt niets)

Inderdaad.

Dat is bijvoorbeeld ook zo met op het wegdek aangebrachte snelheidsbeperkingen. Als ze geen verkeersbord herhalen, hebben ze geen geldigheid.

De in AR 72 tot 77 beschreven wegmarkeringen zijn daarentegen verkeerstekens die wél geldigheid hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 25 augustus 2013 - 12:22:33 »
Op de foto is niet veel te zien hé, is er geen link naar google view ? Of waar ligt dat verkeerspunt in Mechelen ?

Ik vermoed dat die verf nog redelijk vers is en dus zal google view ook niet helpen (foto´s zijn daar meestal 3 jaar oud).
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 25 augustus 2013 - 13:03:54 »
De in AR 72 tot 77 beschreven wegmarkeringen zijn daarentegen verkeerstekens die wél geldigheid hebben.

Citaat
72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.
« Laatst bewerkt op: zondag 25 augustus 2013 - 13:05:46 door e49Memling »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: zondag 25 augustus 2013 - 15:51:32 »
Voor zover vele bestuurders zich iets aantrekken van art 72.2 denken er velen dat een onderbroken streep ook gewoon mag gebruikt worden om, bijvoorbeeld, bochten af te snijden. Niet toegelaten dus.

Men is helaas vergeten dat vrachtwagens en autobussen, om rechtsaf te kunnen slaan, dikwijls eerst wel even over zo een onderbroken streep naar links moeten uitwijken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 25 augustus 2013 - 17:38:10 »

Men is helaas vergeten dat vrachtwagens en autobussen, om rechtsaf te kunnen slaan, dikwijls eerst wel even over zo een onderbroken streep naar links moeten uitwijken.
Omdat ze bij de aanleg van de wegen daar geen rekening mee houden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: maandag 26 augustus 2013 - 13:28:09 »

Omdat ze bij de aanleg van de wegen daar geen rekening mee houden.

Dat is uiteraard niet overal mogelijk.

Het vergt bovendien een grote verloren oppervlakte als je de wegen zo moet aanleggen dat vrachtwagens en bussen kunnen afslaan naar rechts zonder even een andere rijstrook of rijbaanhelft te gebruiken.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 26 augustus 2013 - 13:50:07 »
Ze kunnen er natuurlijk ook voor zorgen dat er nog doorgaanswegen zijn en niet alles zo toetakelen.
Ik heb de straat al zo dikwijls aangehaald, Pierstraat Aartselaar, doorgaansweg, je moet echt heel weinig hersenen bezitten om die weg zo aan te pakken.
Ook het kruispunt met Eikenstraat , Als ik die naar rechts wil opdraaien komende uit de Pierstraat moet ik de trekker eerst op het vak naar links zetten, de trailer raakt dan net de rand niet terwijl er genoeg plaats is om dat aan te pakken.
https://www.google.be/maps/preview#!q=Pierstraat%2C+Aartselaar&data=!1m8!1m3!1d3!2d4.393671!3d51.117631!2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1sed3tRK5Ir6aBU3BpGFISkw!2e0!4m11!1m10!4m8!1m3!1d80015!2d4.587085!3d51.192225!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!17b1&fid=5Op het plannetje beter te zien dat je daar meer dan 90° de hoek om moet, dat is dan een N weg.
https://www.google.be/maps/preview#!q=Pierstraat%2C+Aartselaar&data=!1m4!1m3!1d23558!2d4.393671!3d51.117631!4m11!1m10!4m8!1m3!1d80015!2d4.587085!3d51.192225!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!17b1
Oelegemsteenweg in Broechem net zo, buiten dat de politie al jaren oogluikend toelaat dat de wagens hier fout geparkeerd staan (even beeld draaien) moet je die bocht eens nemen, naar links of rechts, maakt niet uit, dit is wel geen N weg meer maar er zit wel veel vrachtverkeer op.
https://www.google.be/maps/preview#!q=oelegemsteenweg+2+ranst&data=!1m8!1m3!1d3!2d4.602063!3d51.18439!2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1sUQcB2dbCAIETrps918G6MQ!2e0!4m10!1m9!4m8!1m3!1d2937!2d4.5883211!3d51.2330266!3m2!1i1920!2i903!4f13.1&fid=5
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 augustus 2013 - 13:52:40 »
Ik ben daarstraks nog eens voorbij het kruispunt van de foto gereden, nl. het kruispunt Olivetenvest - Battelsesteenweg/Adegemstraat.

Sinds de nieuwe circulatie in de binnenstad is de Adegemstraat enkelrichting geworden. Het verkeer gaat hier enkel de stad uit. De afslag die je dus ziet werd op dat moment opgeheven. Heel veel mensen gebruikten die echter nog (niet toegelaten) om te keren. Nu heeft men de mogelijkheid gecreëerd om toch te keren. De foto is genomen wanneer men nog aan het werken was aan het kruispunt. Men heeft niet de moeite genomen om wat borden af te dekken blijkbaar. Nu is er een bord dat keren boven de 3,5 ton verbiedt. Het is dus terug in orde.
Het keren daar heeft ook zin voor mensen die van de Guido Gezellelaan komen en die naar het gebied tussen de Dijle en de Adegemstraat willen. Als ze daar niet keren moet er stevig omgereden worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 26 augustus 2013 - 16:06:07 »
Citaat
72.3. Een onderbroken streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

als je dit aanziet als een kortstondig veranderen van rijstrook mag het dan weer wel ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: maandag 26 augustus 2013 - 20:50:56 »
als je dit aanziet als een kortstondig veranderen van rijstrook mag het dan weer wel ;)

Verander je tegenwoordig ook al van rijstrook als je een bocht afsnijdt zoals de meesten dat doen ?  Namelijk deels in de 1e en nog deels in de andere rijstrook ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 13:59:24 »

Verander je tegenwoordig ook al van rijstrook als je een bocht afsnijdt zoals de meesten dat doen ?  Namelijk deels in de 1e en nog deels in de andere rijstrook ?

Daar heb ik het toch ook wel moeilijk mee om dit als een verandering van rijstrook te aanzien.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2013 - 16:43:26 »

Daar heb ik het toch ook wel moeilijk mee om dit als een verandering van rijstrook te aanzien.
Ik ga er van uit dat de opmerking cynisch bedoeld was