Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: KV op zondag 05 januari 2014 - 17:51:46
-
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201950017569528&set=vb.1157443254&type=2&theater (https://www.facebook.com/photo.php?v=10201950017569528&set=vb.1157443254&type=2&theater)
-
Volgende stap :
- klacht schending privacy ,
- niet geregistreerde beveiligingscamera (als je 'm gebruikt voor het opsporen en vastleggen van misdrijven, wordt het een beveiligingscamera)
-
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140105_00913192?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding
-
‘Kijk wat er gebeurde toen ik met mijn lichten flikkerde...’
Wordt in D bij mijn weten aanzien als verkeersagressie ... ???
-
‘Kijk wat er gebeurde toen ik met mijn lichten flikkerde...’
Wordt in D bij mijn weten aanzien als verkeersagressie ... ???
Ja, hallo, wat zou jij doen als ze op die manier plots voor jou opduiken ? Wie is egl begonnen met agressief rijden ?
-
-
Is dat geen module die werkt bij hard remmen?
Bij mij zit die op de pinkers, als ik hard rem dan gaan de 4 pinkers aan.
Weet dat ze ook bestaat dat de remlichten kort beginnen te flitsen.
-
‘Kijk wat er gebeurde toen ik met mijn lichten flikkerde...’
Wordt in D bij mijn weten aanzien als verkeersagressie ... ???
Als het echt maar één enkele keer is, maken ze er hier niets van.
Maar een combinatie van herhaald flikkeren en bumperkleven kan hier wel tot zeer hoge straffen leiden. Zeker als er dan aan de achterruit van je voorligger plots verschijnt: "Polizei - Folgen".
-
Het hele verhaal zullen we niet weten
Daar staat tegenover dat, volgens sommige reacties op FaceBook, de kerel niet aan zijn proefstuk toe was.
-
-
De bestelwagen doet precies ook zo vreemd? Ok hij wordt langs rechts ingehaald en de pas afgesneden, maar waarom laat hij die auto dan niet gaan? Waarom begint hij die zelf terug in te halen?
-
Kan het gerecht iets hiermee, of is dit onwettelijk gefilmd?
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201950017569528
-
-
Gaf ook een heksenjacht op de verkeerde persoon en zelfs zijn kinderen... ???
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1515319/juwelier-eddy-heleven-vals-beschuldigd-te-gek-voor-woorden.aspx
-
Het zou natuurlijk interessant zijn om te weten wat er allemaal aan voorafgegaan is. Maar hoe dan ook vind ik dergelijke gevaarlijke toeren van die BMW-rijder toch volstrekt onverantwoord. Het is iemand die psychisch absoluut niet geschikt is om een motorvoertuig te besturen.
-
Bij sommigen is er echt niet veel nodig om de stoppen te laten doorslaan:
een 10-tal jaar geleden reed ik op een rustige E-17 tegen 130-140 op het derde vak omdat ik nu eenmaal moest tripleren, ook al was de weg verder zo goed als leeg.
Ver achter mij was er al één aggressief met zijn lichten aan het knipperen, hoewel ik nog veel tijd had om terug naar rechts te gaan. Nadat hij me gepasseerd was, knipperde ik één keer met mijn lichten. Zijn reactie hierop was bruusk STOPPEN voor mij !!
-
Verleden jaar op de E40 reed ik op het derde vak,; ging net een auto inhalen, als ik zowat aan zijn achterbumper ben besluit hij om ook in te halen, met zowat 20km verschil gooit hij zich op luttele meters voor mij.
Ik zwaar in de remmen, gebruik claxon en grootlicht, maar dat was dus verkeerd begrepen.......
-
Dit (https://www.youtube.com/watch?v=4FWAiFJrDPQ) zou in ieder geval het voor filmpje zijn. Speculatie: busje gaat vrij vroeg naar links voor de vrachtwagen en sneed mogelijk de BMW af waardoor die kort op het busje uit komt. Busje laat zijn remlichten eens oplichten en BMW gaat over de pechstrook voorbij. Natuurlijk pure speculatie en het praat het remmen niet goed, maar ik blijf er bij dat de bestuurder van het busje ook niet clean is. Tenslotte; hoeveel schoolmeesters toeren er rond? Opnieuw, speculatie.
als ik dat filmpje zie, dan doet die bestelwagen niks verkeerd
er is volgen dit filmpje geen 'contact' tussen hem en de BMW
als de BMW over de pechstrook de vrachtwagen voorbijvliegt en daarbij rakelings langs de bestelwagen komt heeft die de 'verkeerde' reflex om met de lichten te knipperen
hij is niet echt 'vrij vroeg' naar links gegaan, althans niet vroeger dan bij zijn vorige inhaalbeweging
en hij gaat heel vlug terug naar rechts
-
Het is moeilijk oordelen gezien je niet mee in de spiegel kan kijken. Het uitvoegen om in te halen is niet te vroeg, ook hier moet je rekening houden met de 2 secondenregel en met mogelijke plaatsen om in te voegen. Hoe snel reed die bestelwagen? In ieder geval even snel als zijn inhalende voorligger, en hoe snel kwan die BMW aangereden? Gezien de snelheid van de voorligger voor de bestelwagen zou die BMW als hij al veel te snel zou gereden hebben zowieso in de remmen moeten, ook als de bestelwagen niet was uitgeweken. Dat is nou net het probleem van die snelheidsbeperkingen van 120 op de snelweg. In Duitsland loopt dat gewoon vlotter omdat men beseft dat sneller rijden toegelaten is, daarmee wijs je schoolmeesterkes de deur, waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de bestuurder van de bestelwagen een schoolmeeesterke is, en verder kunnen in Duitsland de andere inhalende bestuurders gerust een tandje bijsteken zonder een overtreding te begaan. Dat is hier niet mogelijk. Bestuurders die sneller rijden dan toegelaten storen op die manier zelfs de bestuurders die de maximumsnelheid rijden en niet sneller mogen om iets op te lossen. Daarom geen beperking beter, losser, geeft meer mogelijkheden maar als er toch een snelheidsbeperking is zou die door ieder moeten nageleefd worden dan krijg je in de veronderstelling dat de bestelwagen 120 reed en die BMW veel sneller deze problemen niet want dan zou die BMW ook 120 hebben gereden of toch tenminste begrip hebben getoond en terug naar 120 gegaan.
De BMW bestuurder is in ieder geval gek om zogezegd niet geremd te geraken en daarbij over de pechstrook gaat.
Volgens mij is die gefrustreerd omdat die bestelwagen is beginnen inhalen waardoor hij niet kon doorgaan tegen ???? hoge snelheid.
Moest die bestelwagen die misschien mooi 120 reed en hem in de verte zag aankomen dan ineens in de remmen en zakken naar 90 achter de vrachtwagen?
Ik weet niet wat het beste gedrag is, maar die bestuurder van die bestelwagen verwacht niet dat auto's in Belgie zo snel komen aangereden. We zijn nu eenmaal niet in Duitsland en je zou er moeten kunnen vanuit gaan dat ook anderen zich aan de spelregls houden maar dat is de eeuwige discussie.
-
Een maximum snelheid op de snelweg werkt inderdaad niet echt vlot. Als iedereen de max. snelheid zou rijden zou een groot gedeelte van de problemen zichzelf oplossen, maar dan mag je volgens mij niet meer van een maximum snelheid spreken, dat is dan eerder iets als een (verplichte) richtsnelheid. Als je dan tegelijk de verplichting laat vallen om zo rechts mogelijk te rijden dan heb je een systeem dat zou kunnen werken. Dit lijkt dan nog het beste op het systeem in de VS (keep your lane). De statistieken van de VS laten echter zien dat dit qua veiligheid ook niet het beste systeem is.
Iedereen aan de maximum snelheid laten rijden is trouwens ook in strijd met artikel 10 van de wegcode, je moet je snelheid aanpassen aan staat van het voertuig, weg, drukte, ... Een artikel dat te weinig wordt toegepast.
Systeem Duitsland, zonder snelheidslimiet, is een stuk beter omdat het meer vrijheidsgraden biedt aan de chauffeurs om problemen op te lossen. Eventueel zou men kunnen opteren om een voldoende hoge maximum snelheid toe te laten, een maximum snelheid die niet door alle bestuurders gereden moet worden. Persoonlijk zie ik in België naargelang de plaats een max. snelheid van 140 à 160 km/u beter werken dan de huidige 120 km/u. Er zal dan natuurlijk controle moeten komen en die zal minder gericht zijn op het overschreiden van de maximum snelheid, maar eerder op gevaarlijk rijgedrag en het niet respecteren van art. 10. Dit zal helaas niet kunnen met de huidige flitspalen maar zal moeten gebeuren door (anonieme) patrouilles, wat een veel betere manier van controleren is. De mensen zullen niet enkel meer opletten aan de flitspalen, maar dienen constant op hun rijgedrag te letten. Natuurlijk moet de pakkans hiervoor groot genoeg zijn.
-
-
Ik zou in jou voorbeeld voor optie B kiezen, maar wie zegt dat het zo gemakkelijk was om even naar 110 te gaan en dan op te schuiven?
Het zou ook kunnen dat die BMW helemaal niet te snel reed natuurlijk, maar in het kielzog bleef hangen in plaats van ineens door te gaan.
De bestelwagen wil zijn snelheid wel wat opvoeren of naar beneden halen maar als die BMW daar maar blijft hangen?
Wat had het zin die BMW door te laten als de bestelwagen ongeveer even snel reed als die auto ervoor, dan zou die BMW zich toch vastrijden, en wie weet wie kwam er nog allemaal dicht achter die BMW, het was misschien de enige juiste plaats om in te voegen?
Misschien???????
-
als ik dat filmpje zie, dan doet die bestelwagen niks verkeerd
Dat is uiteraard precies wat dit gemonteerde filmpje wil laten zien ...
Bestelwagen verandert van rijstrook = maneuver = voorrang verlenen , zelfs aan weggebruikers die de wegcode niet naleven, voor zover ze voorzienbaar zijn.
(beide voorwaarden : arresten Cassatie)
Ik ben eens naar de onderbroken strepen gaan kijken icm de tijdsaanduiding.
Die bestelwagen remt wel erg slecht precies ...
Als de flikken die beelden frame per frame gaan bezien, kan het nog wel eens vies gaan uitdraaien.
-
Kan het gerecht iets hiermee, of is dit onwettelijk gefilmd?
Kans dat de camera aangegeven was bij de privacy commissie en gesignaleerd werd, is uiterst klein.
Nummerplaten zijn volgens hen persoonsgebonden gegevens, net als IP adressen, ook al kan de "verwerker" ze niet herleiden tot een persoon.
Het was dan ook behoorlijk dom & een tweede inbreuk op de privacywetgeving om dat filmpje, gemonteerd dan nog, mét nummerplaat op sociale media te plaatsen ...
Een camera wordt een bewakingscamera als je 'm gebruikt voor het opsporen van inbreuken op de openbare weg / plaats.
Doe je dat niet, is het geen bewakingscamera ....
-
Hoe snel reed die bestelwagen?
2,5 trekken / sekonde zo ongeveer ...
(10+2,5)*2,5*3,6 = 112km/u
Let maar eens op hoe weinig die vertraagt ...
(referentiepositie horizon, ik weet niet hoe jullie auto remt, maar als ik echt rem, duikt de neus stevig naar beneden, en dat zie je normaal ook zeer duidelijk gebeuren op een dashcam)
Doet dus nauwelijks moeite om een ongeval te voorkomen.
Kan nog wel eens lachen worden als dit ooit voorkomt ...
2 veroordelingen voor de prijs van 1 !
-
-
Wat heeft het voor zin om mensen in te halen als het verkeerslicht in de verte op rood staat?
Dat vind ik dus gewoon voorsteken. Waarschijnlijk was ik aan het uitbollen omdat het rood was, en nu word ik gestraft omdat jij verspillender rijdt?
(alle, als het duidelijk is dat het rood gaat blijven he ;))
Situatie is uiteraard anders als het een duidelijk traag voertuig is dat ingehaald wordt.
-
maar die bestuurder van die bestelwagen verwacht niet dat auto's in Belgie zo snel komen aangereden. We zijn nu eenmaal niet in Duitsland en je zou er moeten kunnen vanuit gaan dat ook anderen zich aan de spelregls houden maar dat is de eeuwige discussie.
Dat is voor mij een brug te ver.
Defensief rijgedrag houdt in dat je rekening houdt met mogelijke fouten en overtredingen van andere weggebruikers. In dat kader is het hoegenaamd niet ongewoon dat er sneller dan toegestaan gereden wordt, en is het meer dan wenselijk dat je daar ook rekening mee houdt.
-
Maar hoever gaat dat?
Als ik 130 op de teller rij en ik sta op het punt om een vrachtwagen in te halen dan zal ik zeker kijken of er niets rap aankomt maar omdat ik op voorhand denk ga ik al een tijd ervoor rekenen wanneer ik aan die vrachtwagen kom en wanneer het sneller volk mij gaat passeren.
Soms laat ik m'n gas kort los en dan kan de achterligger zonder vertagen voorbij waarna het mijn beurt is.
Soms geef ik ff bij om er al voiorbij te zijn.
Maar soms komen ze idioot hard aan of zie ik ze inde verte al flikkeren met hun lichten (naar andere achter mij) dat ik denk foert, 130 op de teller is ruim genoeg.
Bedoel dus niet dat ik voor hen inkap maar dat ik nog niet terug rechts zal rijden eer ze er zijn.
Ik heb niets tegen hardrijders, mensen die hun snelheid niet kunnen houden vind ik erger.
-
maar die bestuurder van die bestelwagen verwacht niet dat auto's in Belgie zo snel komen aangereden. We zijn nu eenmaal niet in Duitsland en je zou er moeten kunnen vanuit gaan dat ook anderen zich aan de spelregls houden maar dat is de eeuwige discussie.
Dat is voor mij een brug te ver.
Defensief rijgedrag houdt in dat je rekening houdt met mogelijke fouten en overtredingen van andere weggebruikers. In dat kader is het hoegenaamd niet ongewoon dat er sneller dan toegestaan gereden wordt, en is het meer dan wenselijk dat je daar ook rekening mee houdt.
Daarbij zijn er veel bestuurders die sneller mogen rijden als toegestaan...
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/239-art59
59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.
59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22 quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.
In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.
... het "excuus" we zijn hier niet in Duitsland geldt niet, voorrangsregels gelden hier ook.
In elk geval verwacht ik altijd voertuigen die sneller komen aangereden al rij ik in Timboektoe. ;)
-
als je het snelheidsverschil ziet waarmee hij van over de pechstrook komt, heeft hij nooit ingehouden en is hij in de vlucht over de pechstrook gegaan
ik schat dat hij nog ruim achter de bestelwagen zat toen die begon met inhalen
maar, idd, zonder de beelden van de spiegel is dat voor mensen, die niet dikwijls met grote snelheidsverschillen te maken krijgen, moeilijk in te schatten
-
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de bestuurder van de bestelwagen alles heeft uitgelokt en de BMW rijder van collere over de pechstrook beschermd door de vrachtwagen snel voorbij wou om van de miserie lees het gekoeioneer af te zijn, mede de reden waarom de bestelwagen snel terug naar rechts ging om hem aldaar weer te kunnen kloten.
-
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de bestuurder van de bestelwagen alles heeft uitgelokt en de BMW rijder van collere over de pechstrook beschermd door de vrachtwagen snel voorbij wou om van de miserie lees het gekoeioneer af te zijn, mede de reden waarom de bestelwagen snel terug naar rechts ging om hem aldaar weer te kunnen kloten.
Ik geloof deze theorie niet
En dit omdat je ook kan zien dat er voor de camionette ook iemand aan het inhalen was, én omdat het imho duidelijk is dat die bmw-rijder niet aan zijn proefstuk toe is, want anders riskeer je zoiets nooit !
-
De BMW rijder is zich vandaag spontaan gaan aangeven. Was op het nieuws.
-
-
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de bestuurder van de bestelwagen alles heeft uitgelokt en de BMW rijder van collere over de pechstrook beschermd door de vrachtwagen snel voorbij wou om van de miserie lees het gekoeioneer af te zijn, .
Ik heb ooit het omgekeerde gedaan :-X
Vrachtwagen links voorbij rijden, en dan rechts op de pechstrook afremmen, vrachtwagen laten passeren en er achter invoegen, om van zo'n pippo af te zijn.
Ik rij liever achter dan voor zo'n kwieten.
-
Uitlokking is een misdrijf en een troef die de advocaat van de BMW-rijder kan uitspelen.
Maar dan nog was het herhaaldelijk sterk afremmen van de BMW-rijder bepaald niet van aard om de situatie te verbeteren, en hield het ook uitlokking in.
Hier in Duitsland wordt "Gefährdung des Straßenverkehrs" door "ausbremsen" en de daarmee gepaard gaande "Nötigung" zwaar bestraft: er staat van 1 tot 5 jaar gevangenisstraf op.
Een bestuurder dient ook in extreme omstandigheden zijn zelfbeheersing te kunnen bewaren, en dat kon deze BMW-rijder duidelijk niet. Daarom acht ik hem ongeschikt om een motorvoertuig te besturen.