Christophoros

Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Inazuma op dinsdag 18 februari 2014 - 18:01:47

Titel: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 18 februari 2014 - 18:01:47
Noordkaai Straatsburgdok

Nooit deftig gelegen, een gevaar voor al wie er passeerde - auto en fietser, 't is al eender.

Recent heraangelegd.
Als ik er eens passeerde, vroeg ik me af hoe lang het zou duren voor er daar doden zouden valen .
De vraag is beantwoord :

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/luchtbal-rozemaai/fietser-dood-na-klap-tegen-bus-aan-noxx.aspx
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: jo op dinsdag 18 februari 2014 - 18:11:52
Ik heb daar een paar jaar woon-werk voorbij gekomen, was nog te overbruggen fietsafstand maar door het ontbreken van deftige plaats als fietser heb ik het nooit gedaan, in Merksem (klein dok richting Schoten) is het trouwens nog gevaarlijker.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: bert.covens op dinsdag 18 februari 2014 - 20:02:49
Het zou een jonge profrenner zijn:

http://www.nieuwsblad.be/SportWereld/cnt/DMF20140218_00985873
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Michel op woensdag 19 februari 2014 - 19:57:11
Was net in het nieuws, een fietser moet daar zijdelingse bokkesprongen uithalen om niet ten val te komen in "die valkuil", ttz oude ongebruikte treinsporen die daar de rijbaan zeer schuin** dwarsen.

Een geoefende fietser deed het voor op die plaats (nieuws 1900hr) - eerst naar achter kijken voor volgend verkeer - dan uiterst rechts tegen de goot** rijden dan schuin naar links -om zo dwars mogelijk- en tegelijkertijd een sprongetje doen zodat tenminste het voorwiel erover geraakt... 2 rails** hé...

** Googlefoto 2010 : http://goo.gl/maps/zs75C  (er ligt nu wel een doorlopende witte lijn zie foto hln.be # )

Als dan net een bus volgt op amper afstand is een val van de fietser quasi altijd dodelijk. (bij natte rails is het risico nog hoger)

De rijstroken zijn trouwens daar zo smal (foto #) zodat een bus een fietser nooit wettelijk (1m) kan inhalen zonder over de witte lijn te rijden.
Voor dat " veilig springmaneuver" heeft de fietser zeker de ganse rijstrook nodig...  daarom eerst naar achter kijken.

http://www.sporza.be/cm/sporza/videozone/sporten/wielrennen/MV_140218_l_goddaert_overlijden

Citaat
(http://static0.hln.be/static/photo/2014/10/2/5/20140218202329/media_xll_6499340.jpg) (http://static1.hln.be/static/photo/2014/3/14/2/20140218202148/media_l_6499352.jpg)

http://www.hln.be/hln/nl/952/Wielrennen/article/detail/1796190/2014/02/18/Wielrenner-Kristof-Goddaert-sterft-bij-val-op-training.dhtml

voor de biggeruggen heeft men blijkbaar wel geld:  :-X
http://goo.gl/maps/TkmuI

Deze fietser: http://goo.gl/maps/iE5sW   neemt geen risico ...
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op woensdag 19 februari 2014 - 20:34:46
Het ellendige is dat daar dus ruimte ZAT is om een fietspad te leggen, maar de wegbeheerder het vertikte bij de heraanleg.

Dit is een traject dat ook vaak bij fietspendelaars gebruikt wordt.

Het was een kwestie van tijd voor dit zou gebeuren, en echt lang heeft het dus niet geduurd ...
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: jo op donderdag 20 februari 2014 - 05:32:44
Heel het kanaal moet nog verbreed worden tot Schoten vandaar dat ze geen geld gaan pompen in een fietspad dat achteraf moet verdwijnen.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 20 februari 2014 - 16:34:10
Heel het kanaal moet nog verbreed worden tot Schoten vandaar dat ze geen geld gaan pompen in een fietspad dat achteraf moet verdwijnen.

Jo, die brug er over is ook nieuw ... er is hopen plaats binnen de pijlers.
Is enkel een kwestie van goed beleid en goede wil.

Ik zie bij de politiek vooral hoera-politiek en de wil om ook volgend jaar 400 verkeersdoden "teveel" te hebben ...

Het gaat niet beter met de verkeersveiligheid, het gaat MINDER SLECHT in absolute termen.

In relatieve termen staat dit land nérgens en verergert het tegenover de rest van de EU.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: jo op donderdag 20 februari 2014 - 17:09:36
Ze zitten niet stil, van Wijnegem tot Schoten is het bijna klaar, dan de rest tot de Noordkaai.
Wat wel niet te snappen is dat is dat de Aveve aan de Oostkaai nog volop aan het verbouwen is, dat bedrijf ligt gewoon veel te dicht tegen het kanaal.
Wat ook niet te snappen is dat die treinspoor daar ligt voor 1 bedrijf, ; Antwerpse Metalen.

De brug van de Houtlaan in Wijnegem beginnen ze dit jaar ook aan, hoe ze dat verkeer gaan omleiden?
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 20 februari 2014 - 20:08:37
Zijn we het voor een keer ook eens eens met de Fietsersbond !

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/luchtbal-rozemaai/fietsersbond-ongeval-goddaert-had-vermeden-kunnen-worden.aspx
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: bert.covens op donderdag 20 februari 2014 - 20:49:08
De brug van de Houtlaan in Wijnegem beginnen ze dit jaar ook aan, hoe ze dat verkeer gaan omleiden?

Er zou een tijdelijke bypass tussen de N12 Houtlaan en de Broekstraat gemaakt worden.   >>> klik (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131205_00873393)   ;)

Resten er dan nog 2 bruggen in de onmiddellijke omgeving:

1 in Wijnegem, van de N12 Houtlaan, via de N112 Turnhoutsebaan in Wijnegem
en 1 in Schoten, via die bypass vanop de N12 Houtlaan naar de Broekstraat, Albertkanaalbaan, Wijnegembaan, Braamstraat, Deurnesesteenweg, N120 Bischoppenhoflaan

>>> overzichtsplannetje (http://goo.gl/maps/xUmEd)  ;)


Op de E19 Antwerpen-Breda, zijn ze vanaf 7 maart bezig om een spitsstrook aan te leggen (enfin, ttz.  zo'n ding zoals op de E313 daar).  Ondertussen zijn de werken op de N1 Bredabaan volop bezig, en zijn ze daar ook bijna aan de Deurnesteenweg geraakt.  En meanwhile gaat het feest op de Houtlaan dan ook nog 's een keer voor een half jaar dicht.  Geweldig toch, als we naar Inza moeten vanuit de Kempen.  Oh ja, en als we via Stabroek naar Kallo willen, zijn we er tot in september ook ferm aan voor de moeite.  Daar mag ook geen verkeer + 3,5 ton meer door (uitgez. plaatselijk verkeer).  Omleiding via Hoogerheide is nog de meest plausibele, want Hoevenen en Kapellen kunnen het bijkomende verkeer duidelijk ook niet aan. 

En ik die dacht dat de verschillende wegenwerken allemaal beter op elkaar afgestemd zouden worden.   >:(  

Bedoelen ze soms: best alles tegelijk  ???  

Doe nu nog een een activiteit in het Sportpaleis of Lotto Arena bij wat regenweer.  Een ongevalleke op de E19 Antwerpen-Breda en héél Antwerpen staat muurvast.  Dat geef ik je op een briefke.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: jo op donderdag 20 februari 2014 - 22:09:56
Het zal in elk geval lachen worden, de brug van Wijnegem dorp is in de spits nu al op zijn maximum capaciteit door die dat willen afdraaien naar de Houtlaan en aan de andere kant de Stokerijstraat, de Hoogmolenbrug die zit al jaren dicht in de spits.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: bert.covens op donderdag 20 februari 2014 - 23:00:50
Ha, je weet 't.  En de Merksemsebaan kan 't verkeer ook eigenlijk niet echt meer slikken.  En nu de werken op de N1 Bredabaan al zo dichtbij gevorderd zijn, is 't er daar al zeker niet op gebeterd.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op maandag 24 februari 2014 - 17:18:56
Wat ook niet te snappen is dat die treinspoor daar ligt voor 1 bedrijf, ; Antwerpse Metalen.

Dat stuk schijnt per 1 januari uit dienst te zijn ...
Heraangelegd mét spoor ... voor niks.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 13 maart 2014 - 01:13:07
Cynisme ten top :

http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/luchtbal-rozemaai/stad-verhoogt-veiligheid-voor-fietsers-op-plek-waar-kristof-goddaert-omkwam.aspx


Daarstraks langsgekomen ... guess what, de werfsignalisatie trekt er op niks.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 03 april 2014 - 19:26:02
Nog eentje die in deze categorie kan :

http://www.gva.be/regio-kempen/herselt/scholier-16-zwaargewond-bij-aanrijding.aspx#
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Michel op donderdag 03 april 2014 - 19:34:42
Nog eentje die in deze categorie kan :

http://www.gva.be/regio-kempen/herselt/scholier-16-zwaargewond-bij-aanrijding.aspx#

Doet me even aan´de alombekende uitzending  "KIJK UIT" denken, helaas vergeten de weggebruikers die altijd toepasselijke titel...

http://bivv.be/nl/pers/kijk-uit
afleiding...
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 03 april 2014 - 19:57:17
Over voorrang hebben ze geen / niet veel filmkes zeker ?   >:(
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Michel op donderdag 03 april 2014 - 20:40:49
Over voorrang hebben ze geen / niet veel filmkes zeker ?   >:(

Lijkt niet te bestaan,  ook geen enkele campagne ofzo, gewoon niets te googlen (https://www.google.be/search?q=BIVV+Campagnes&espv=2&es_sm=122&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=A6k9U8yVJYjc4QTVv4GYBw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1598&bih=815)

Het is maar de hoofdoorzaak van ongevallen in het verkeer.  

En om op vorige link(fietsongeval) terug te komen;
 voorrangsnegatie is de absolute hoofdoorzaak van dodelijke fietsongevallen... door de fout van de fietser:

bvb
Citaat
http://bivv.be/frontend/files/userfiles/files/stat-analyse-verkeersongevallen-2009.pdf  tabel 66 page 137 (enkel gewogen cijfers).

8.3.4 Soorten fietsongevallen

In 21% van alle fietsongevallen verleende de opponent van de fietser geen voorrang
aan de fietser: in deze omstandigheden kwamen 13% van de fietsdoden om het leven.
Nog meer fietsers (25%) kwamen om het leven toen zij zelf niet de rechtmatige voorrang
aan een andere weggebruiker verleenden: een kwart onder hen kwam zo te overlijden
(dit ongevalstype is goed voor 9% van alle fietsongevallen).
indien beide ongevalstypes worden opgeteld wordt duidelijk dat het niet toepassen
van de voorrangsregel een aanzienlijke rol speelt in dodelijke fietsongevallen.

De ongevalstypes met de hoogste ernst zijn de dodehoekongevallen tussen een
fietser en vrachtwagen: deze ongevallen eisten in 2009 4 fietsdoden. In 14% van de
fietsongevallen kwam de fietser ten val zijn alvorens hij werd aangereden.

tabel 66 : Hoofdindicatoren van “typische” fietsongevallen53 – 2009 (gewogen cijfers)
...
Doden 30 dagen  %  zwgewond % lichtgew % Ongevallen % ernst
Dodehoek
 5 5 4 5 7 1 28 0 35 0 316
tegen open portier
 2 2 25 3 323 5 351 4 78
opponent rijdt uit parking/parkeerplaats
 0 0 26 3 309 4 335 4 77
opponent door rood licht
 0 0 4 0 13 0 18 0 203
opponent verleent geen voorrang
11 13 151 17 1477 21 1648 21 99
Uitwijkingsmaneuver fietser
 2 2 18 2 124 2 165 2 124
Fietser door rood licht
 0 0 9 1 38 1 49 1 193
Fietser verleent geen voorrang
21 24 120 13 522 7 695 9 203
Val van de fietser56
12 14 148 16 955 13 1090 14 147
controleverlies over het stuur door de fietser
3 3% 39 4% 271 4% 309 4% 137

Val van de fietser56
Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en
niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.


Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV 5

Is niet erg hoor die/dat kunnen we niet flitsen, dus onbelangrijk.  >:( :P

Gisteren nog 50 km met de fiets gereden, ongelooflijk al die fietsvoorzieningen bij oversteekplaatsen.
We hebben natuurlijk zoveel mogelijk het fietsroutenetwerk gevolgd, maar ook daar kruist men regelmatig eens een voorrangsweg.
We hebben soms ook op dubbelrichtingsfietspaden gereden die 2,5 meter breed waren.
enkele vbn:
http://goo.gl/maps/H1wOI gescheiden fietspad 2,5 m breed, ver buiten bbk 70 kmh weg...
http://goo.gl/maps/NpQz5 langste houten fietsviaduct ca 150 m lang over dal, telkens 3 meter breed.
http://goo.gl/maps/xAXcz  beveiligde oversteekplaats naar andere kant met plateau enz... dus vroegtijdig van 70 kmh naar 50 en 30 kmh...
hier begint de 50 kmh... http://goo.gl/maps/PxeGS   de oversteekplaats is het eerste huis wat je tegenkomt quasi na 2,5 km in niemandsland.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op donderdag 03 april 2014 - 21:15:03
Via google :

(http://www.lokalepolitie.be/sites/5378/images/stories/politie/verkeersbord%20omgeving%20school.jpg)

Links in rijrichting, op een berm zonder 1,5m plaats te laten voor voetgangers waar er geen trottoir is ... pal aan schoolomgeving !

PZ 5378 = Houthalen Helchteren
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Michel op donderdag 03 april 2014 - 21:30:49
Via google :

(http://www.lokalepolitie.be/sites/5378/images/stories/politie/verkeersbord%20omgeving%20school.jpg)

Links in rijrichting, op een berm zonder 1,5m plaats te laten voor voetgangers waar er geen trottoir is ... pal aan schoolomgeving !

PZ 5378 = Houthalen Helchteren
En vermoedelijk veel te kort bij het kp (< 5 m), om het zicht weg te nemen.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op maandag 07 april 2014 - 10:49:34

Bekijk de foto, als de rest van de weg ook zo is, weet ik al direct een mogelijke oorzaak voor het verlies van controle over het stuur  ...
Daar moet je niet eens erg snel voor rijden ...

http://www.gva.be/regio-mechelen/keerbergen/niet-eerste-zware-ongeval-op-deze-plaats.aspx#


Hetzelfde als wat ik zelf ooit meegemaakt heb.
Andere plek, andere eeuw, gelukkig andere gevolgen, maar het lijkt me verder nogal gelijkaardig.


Oh, dit is uiteraard een bijna-standaard situatie in Vlaanderen ...
Titel: Stad Antwerpen veroordeeld voor
Bericht door: Inazuma op woensdag 02 juli 2014 - 23:32:18
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/merksem/stad-moet-schadevergoeding-betalen-door-onveilige-vaartkaai-2.aspx

Niet in het ongeval met wielrenner Goddaert - daar is de boel geseponeerd , begrijpen wie begrijpen kan ! - maar Stad A'pen is veroordeeld tot schadevergoeding voor eerder ongeval ..

Volgens de politierechtbank wist de stad van de onveilige verkeerssituatie, maar had ze jarenlang niets ondernomen.
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op dinsdag 23 september 2014 - 10:32:20
Deze valt precies ook in die categorie

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2058069/2014/09/22/Drukke-steenweg-dicht-na-spectaculair-ongeval.dhtml

Proper gedaan ... de vraag die volgt : rijbewijs CE gekocht voor 100 euro ?
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: bert.covens op dinsdag 23 september 2014 - 12:31:17
Deze valt precies ook in die categorie

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2058069/2014/09/22/Drukke-steenweg-dicht-na-spectaculair-ongeval.dhtml

Proper gedaan ... de vraag die volgt : rijbewijs CE gekocht voor 100 euro ?

En je vraagt je dus niet af, hoe de Poolse automobilist aan een rijbewijs komt ?  Heeft nochtans een vuilniswagen ingehaald, terwijl er een tegenligger op hem af kwam.

Citaat
Een Poolse chauffeur, die vanuit Bilzen kwam, probeerde een vuilniswagen in te halen, maar had een tegenligger vanuit Veldwezelt te laat gezien. De Pool probeerde nog uit te wijken en ramde zo de vuilniskar
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Michel op dinsdag 23 september 2014 - 22:36:38
Het was inderdaad een Poolse autobestuurder (Audi A3...) die ongelooflijk in de fout ging en zeer veel geluk had toen hij slingerend die tegenligger=camion-oplegger  ramde, de gevolgen hadden veel erger kunnen zijn (stel voor: fietsers op die fietspaden#...)

# http://static0.hln.be/static/photo/2014/18/7/7/20140922121100/media_xll_7131592.jpg

(stond in mijn live-krant HBVL uitvoerig beschreven).
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: Inazuma op woensdag 24 september 2014 - 00:01:39
En je vraagt je dus niet af, hoe de Poolse automobilist aan een rijbewijs komt ?

Euh ...  :-[
Niet op het moment dat ik dat artikel las, nee ...
Was er stellig van overtuigd dat de Pool in de camion zat, ipv er onder ...
Titel: Re: Heraangelegd, maar niet veiliger ...
Bericht door: jo op donderdag 25 september 2014 - 02:41:38
Dat is gewoon triestig geschreven, ik heb het ook meerdere keren moeten herlezen om het te kunnen visualiseren .