Christophoros
Verkeersvragen en -discussies => Verkeersbeleid => Topic gestart door: jozef op donderdag 05 november 2015 - 11:57:13
-
Kilometerheffing stimuleert sluipverkeer
Vanaf april 2016 moet elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton 11,3 cent per kilometer betalen om op het hoofdwegennet te rijden. Het gaat om snelwegen en enkele grote gewest- en gemeentewegen. Elders geldt de kilometerheffing niet.
http://www.gva.be/cnt/dmf20151105_01955840/kilometerheffing-stimuleert-sluipverkeer
-
Mijn prognose: op die sluipwegen, zie ik twee mogelijke opties gebeuren:
1) ofwel komen er borden die de doorgang verbieden voor vrachtwagens.
2) ofwel wordt er geld geroken, en zal er ook daar snel genoeg geld geïnd worden.
-
Oei de NIMBYs gaan steigeren.
-
Tarief is laag genoeg om zelfs met een oostblokker aan het stuur de binnenwegen onrendabel te maken (verloren tijd en afstand) als verkeer op snelweg redelijk vlot gaat.
's nachts zouden een paar "doorsteken" tussen snelwegen wel eens erg interessant kunnen worden ...
-
De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem”, argumenteert Weyts.
Welk probleem? Waar moeten ze anders rijden? Wat denkt men op te lossen door die kilometerheffing?
Ze moeten nu eenmaal van punt A naar punt B.
-
Tarief is laag genoeg om zelfs met een oostblokker aan het stuur de binnenwegen onrendabel te maken (verloren tijd en afstand) als verkeer op snelweg redelijk vlot gaat.
Gebeurt dat overdag nog in België?
-
De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem”, argumenteert Weyts.
Welk probleem? Waar moeten ze anders rijden? Wat denkt men op te lossen door die kilometerheffing?
Nu rijden ze er, dan zullen ze er rijden en betalen. Opgelost wordt er dus niets.
Ze moeten nu eenmaal van punt A naar punt B.
Juist, ze moeten, en daarvan wil de overheid profiteren om geld binnen te rijven, niet om iets op te lossen.
-
En als de overheid dan nog iets zou doen met dat geld om het fileleed te verbeteren, is maar de vraag.
-
Vrachtwagens die gevaarlijke producten (zoals brandstoffen) vervoeren MOETEN zoveel mogelijk de autosnelweg gebruiken, ook al is het alternatief via gewone wegen beter.
Die verplichting kost hun dan nog extra.
-
Vrachtwagens die gevaarlijke producten (zoals brandstoffen) vervoeren MOETEN zoveel mogelijk de autoweg gebruiken, ook al is het alternatief via gewone wegen beter.
Je bedoelt wellicht niet de autoweg, maar de autosnelweg. ;)
-
Je bedoelt wellicht niet de autoweg, maar de autosnelweg. ;)
Natuurlijk, Jozef ::) Maar hier ten lande, en trouwens op veel plaatsen in jouw land is dat 'snel' niet echt van toepassing... ;D ;D
-
Je bedoelt wellicht niet de autoweg, maar de autosnelweg. ;)
Natuurlijk, Jozef ::) Maar hier ten lande, en trouwens op veel plaatsen in jouw land is dat 'snel' niet echt van toepassing... ;D ;D
Juist. Die pretentie van snelweg laten we over aan België en Nederland. In Duitsland en Frankrijk beperken we ons tot een "Autobahn" resp. "Autoroute".
In Duitsland heb je wel het voordeel dat, als het eens niet zo snel gaat, je dat achteraf kunt inhalen (behalve met een Tesla, want dan verbruikt hij zoveel dat je de ingehaalde tijd verliest met bij te laden). ;D ;)
-
Tarief is laag genoeg om zelfs met een oostblokker aan het stuur de binnenwegen onrendabel te maken (verloren tijd en afstand) als verkeer op snelweg redelijk vlot gaat.
Gebeurt dat overdag nog in België?
"redelijk" is uiteraard relatief
Ook op de gewestwegen kom je nauwelijks nog vooruit als de snelweg vast zit