Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: Inazuma op donderdag 03 december 2015 - 21:52:01

Titel: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Inazuma op donderdag 03 december 2015 - 21:52:01
Per 1/1/2017 mag je dus op de meeste Vlaamse wegen nog maar 70.

De aanpassing is naar goede gewoonte, regelrecht geknoei :

http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/170-art11



Artikel 11.2 voor wat betreft het Vlaams Gewest, vanaf 1 januari 2017:

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

2° tot 90 km per uur, op voorwaarde dat door middel van een verkeersbord C43 de snelheid beperkt is tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;


3° tot 70 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.


In het kader van het KISS principe zetten we dezelfde bepaling er twee keer net iets anders in ...



2° is dus volstrekt overbodig ...



Vlaanderen mist gelijk de kans om de snelheidsbeperkingen onafhankelijk te maken van het aantal rijstroken in de àndere rijrichting ...
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Michel op donderdag 03 december 2015 - 22:05:26
2° is dus volstrekt overbodig ...

Vlaanderen mist gelijk de kans om de snelheidsbeperkingen onafhankelijk te maken van het aantal rijstroken in de àndere rijrichting ...

Idd, maar ik verwacht dat dit nog aangepast gaat worden, of tenminste 2° weggelaten wordt.

2+2-middenberm blijft 120 kmh... (zonder C43)   :-X

Mss is die algemene 70 kmh toch ergens positief, nu gaat het duidelijker zijn vanwaar 90 kmh geldt, er moet een C43-90 staan.

Want dikwijls is het zo (in rustig-Limburg toch niet zelden) dat de C43-70 opgeheven wordt door een kruispuntje dat men niet heeft gezien... die er vreemd waren bleven 70 kmh rijden en de locals wilden en mochten tot 90 kmh rijden.

Maar.... wat met omgekeerd wordt een C43-90 kmh na een onopvallend kruispuntje niet herhaald is het 70 kmh... mogelijkheid van talrijke nieuwe pakplaatsen...

Bij een kruispunt wordt namelijk geen C45-C46 geplaatst...
Citaat
9.10. Verkeersbord C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.
Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt.
Het mag vervangen worden door het verkeersbord C46.
9.11. Verkeersbord C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.

En ook wanneer er (buiten kp) een minder opvallende C45-90 of C46 geplaatst wordt toch maar oppassen...

deze staat nog voor die boom...
https://www.google.be/maps/@51.1348736,5.4894775,3a,61.1y,273.85h,84.76t/data=!3m7!1e1!3m5!1soXq9N-yZmdTFJPfp_qSEvg!2e0!5s20090801T000000!7i13312!8i6656?hl=nl
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: JC op vrijdag 04 december 2015 - 10:11:10
We moeten niet naïef zijn, dit betekent gewoon overal 70 km/u. De plekken waar nu 90 toegelaten is omdat er geen zone 70 is of een C43 70 staat vallen direct weg. De C43 90 zullen zeer snel weggehaald worden.

Kort daarna zal je de volgende stap zien. Stukken waar het wat drukker is of waar er toch wat meer huizen staan zullen 50 km/u worden en zo zetten we weer een stap naar algemene toestand.

Trouwens, men zal aan alle gewestgrenzen moeten aangeven dat men in Vlaanderen komt en de snelheid daar werd teruggebracht van 90 naar 70. Tot nu toe is dat lang niet overal het geval!
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: KV op vrijdag 04 december 2015 - 10:17:46
Volledig mee eens, JC

Voor een landje van een voorschoot groot, de wegcode nog eens opslitsen ... 

En idd, zal overal 70 worden, ook op vele 2x2 waar nu C43 90 staat met aan de KP'en c43 70, want dan zouden ze na die C43 70 weer een C43 90 moeten gaan zetten, NOG meer borden langs de weg dan ...

Triestige evolutie, en ondertussen stijgt het aantal verkeersdoden rustig verder ...
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: bert.covens op vrijdag 04 december 2015 - 10:58:00
En ..... gaat men dat dan in het Belgisch Staatsblad publiceren of euh ..... ?    ;D
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: JC op vrijdag 04 december 2015 - 11:11:07
In 2003 maakte ik een verkeesdeskundige bij mijn toenmalige werkgever nog uit voor gek. Hij stelde immers dat er alles aan gedaan zou worden om de max. snelheden terug te brengen tot:

- 30 km/u in de bebouwde komt
- 50 km/u op de secundaire wegen
- 70 km/u op de 2x2
- 90 km/u op de snelweg

Ik kan alleen maar vaststellen dat we steeds meer naar deze situatie afglijden. Enkele steden zijn al quasi volledig zone 30, veel oude 90 km/u wegen zijn al teruggebracht naar zelfs 50 km/u. Ik ken zelfs 2x2's die van 120 km/u zijn teruggebracht naar 50. Wat betreft de absurd lage snelwegenlimiet, dat zie je ook regelmatig weer in de media terugkomen. Op een bepaald moment wordt dit wel eens opgepikt en ons door de strot geduwd.

Als het medicijn niet werkt, dien dan gewoon nog meer medicijn toe, totdat de patiënt helemaal vergiftigd is!
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Michel op vrijdag 04 december 2015 - 12:43:22
Zonder kommentaar...  ;D

(http://www.leblogauto.com/wp-content/uploads/2013/02/Essai-Aixam-e-Coup%C3%A9-small-09.jpg)

(http://www.blog-vsp.com/wp-content/uploads/2012/09/aixam-coupe-gti-jaune-4.jpg)
Of toch...
Dit worden de toekomstige dienstwagens van de Vlaamse regering.

Uitzonderlijk wordt de begrenzer bijgesteld tot 80 kmh, want een prioritaire opdracht is altijd mogelijk.
(een rijbewijs is niet vereist)
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: bert.covens op vrijdag 04 december 2015 - 13:06:51
2° is dus volstrekt overbodig ...

Yup, en op méér dan 1 manier als je 't mij vraagt:


Artikel 11.2 voor wat betreft het Vlaams Gewest, vanaf 1 januari 2017:

11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

2° tot 90 km per uur, op voorwaarde dat door middel van een verkeersbord C43 de snelheid beperkt is tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.



1) Omdat verkeersborden boven de verkeersregels gaan
2) En waarom maken ze dan nog eens een expliciet onderscheid tussen a) en b) ....    ?

==> geldt dus op 2*2 met middenberm buiten bbk
==> en ach ja : op andere openbare wegen buiten bbk óók


Das waarschijnlijk voor de lomperikken die 't niet van de eerste keer snappen, dan zetten we 't er nog ne keer in.  Merk trouwens op, dat ook artikelen 60, 65 en 85 wijzgigingen ondergaan hebben.
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: jozef op vrijdag 04 december 2015 - 15:57:59
Voor een landje van een voorschoot groot, de wegcode nog eens opslitsen ... 

Inderdaad, gewoon een schande dat uitgerekend het Vlaams gewest zich zo belachelijk in de hoogste graad wil maken. En voor buitenlanders wordt het al helemaal ononverzichtelijk.

Misschien kunnen ze, naast regels voor het Vlaams gewest, ook nog eens verschillende regels invoeren voor het Brussels en voor het Waals gewest. In het Waals gewest kunnen ze dan nog een verschil maken tussen de Franstalige en de Duitstalige gemeenschap.

Potsierlijk middeleeuws koninkrijkje!
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: KV op vrijdag 04 december 2015 - 16:23:14
Potsierlijk middeleeuws koninkrijkje!

En op alle vlakken
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Inazuma op zondag 06 december 2015 - 21:50:02
1) Omdat verkeersborden boven de verkeersregels gaan
2) En waarom maken ze dan nog eens een expliciet onderscheid tussen a) en b) ....    ?

Dat is één van de bizarre dingen in de wegcode ...

We hebben een artikel 6,2 dat dit bepaalt, en toch staat er in verkeersregels zeer vaak bij dat verkeerstekens een uitzondering kunnen opleggen.

Indertijd op wegcode.be verkocht men dat zelfs dat als de mogelijke uitzondering niet in een regel staat, dat het bord dan niet boven de regel gaat ... of anders gezegd: ze draaiden daar de wegcode gewoon om (ivm parkeren)

Nu, dat is praktisch de enige manier om zonale parkeertoelatingen te bezien, of plaatselijke die voorbij een inrij etc lopen.
Als je 6,2 toepast, mag je overal in een zone staan - en is die overal letterlijk te nemen.


Nu, ik zie 6.2 nog wel sneuvelen in een volgende versie van de wegcode ...
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: e49Memling op woensdag 16 december 2015 - 13:52:57
Je moet in alle gevallen de snelheid aanpassen aan de situatie. Ja?
Abnormaal traag rijden is een verkeersovertreding. Ja?
Er zijn hier plaatsen waar je maar 50 km/u of zelfs maar 30 km/u mag, terwijl uit niets blijkt dat die opgelegde lage snelheid nodig is.
Verplicht men je dan niet tot een eigenlijke overtreding van de eerste regel? misschien niet naar de letter, maar dan toch wel naar de geest.
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: jo op woensdag 16 december 2015 - 14:18:16
Ach hier in de geburen hadden we ooit het slechtste baantje van België, stond ooit zo in de krant.
Men had toen de snelheid van 90 naar 50 gebracht,  na de heraanleg waarbij de straat breder werd en er een gescheiden fietspad kwam bleef de snelheid 50 en kwam er wekelijks minstens 2 keer een flitser staan,  niet voor de veiligheid maar dat hadden jullie ook al geraden denk ik.
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: sniper op donderdag 07 januari 2016 - 20:24:54
om die snelheidsvermindering te compenseren zullen ze nog meer drempels en andere wantoestanden moeten plaatsen, wan het verbruik van de meeste auto's zal zo drastisch naar beneden gaan dat de inkomsten zullen slinken
dat is enkel op te vangen met meer obstructies op de weg
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: JC op vrijdag 08 januari 2016 - 09:17:30
Mijn auto verbruikt bij 70 km/u meer dan bij 90 km/u. Het is een fabel om te stellen dat trager rijden minder verbruiken betekent!
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: jo op vrijdag 08 januari 2016 - 10:44:37
Het is ook een drogreden om de snelheid naar beneden te halen, net zoals vervuiling er eentje is.
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: JC op vrijdag 08 januari 2016 - 11:17:44
Het is ook een drogreden om de snelheid naar beneden te halen, net zoals vervuiling er eentje is.

Inderdaad! Gelukkig zijn we de laatste tijd gespaard gebleven van die smogbordjes op de snelweg. Die 90 km/u haalt dan ook niet uit om de smog naar beneden te brengen. Ik herinner me zo'n smog alarm een aantal jaren geleden, einde december. Toen vroor het nog stevig 's morgens (< -10°C). Op een rit van Mechelen naar Evere kreeg ik de motor van mijn wagen niet warm gereden, terwijl die rit toch zo'n 25 km is. De temperatuurmeter van het koelwater kwam pas in beweging wanneer ik bijna in Evere was.
Heel die rit is die diesel dus serieus aan het vervuilen geweest.
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: jozef op vrijdag 08 januari 2016 - 18:03:47
Toen vroor het nog stevig 's morgens (< -10°C). Op een rit van Mechelen naar Evere kreeg ik de motor van mijn wagen niet warm gereden, terwijl die rit toch zo'n 25 km is. De temperatuurmeter van het koelwater kwam pas in beweging wanneer ik bijna in Evere was.

Als het zo koud is en ik kan niet vlot rijden, duurt het bij mijn BMW ook zeer lang vooraleer de motor volledig op temperatuur is.

Ben je zeker dat jouw BMW nog een koelvloeistofthermometer heeft? De mijne heeft in de plaats daarvan een motoroliethermometer.
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Michel op vrijdag 08 januari 2016 - 18:14:13
Ik denk ook dat het de olietemperatuur is.

Bij onze 1,2 TSi-benzine staat het watertemperatuur redelijk snel op 90° en stabiel (onder druk) maar dan moet ik nog zeker enkele minuten rijden vooraleer de olietemperatuur 50°C bereikt (vóór 50°C geeft die helemaal geen indicatie), de olietemperatuur gaan dan -na x-kms(f)parameters- als de motor echt warm is meestal schommelen rond de 95°C.

Wat erger voor het milieu is dat bij snelheden tot 70 kmh bepaalde oude roetfiltersystemen niet op werkingstemperstuur kunnen komen en dus niet zal naverbranden. (ondertussen zullen ze dat wel verholpen hebben, maar vele euro 4 diesels zullen dat nog hebben):

Citaat
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#1b

Wat gebeurt er met het roet als de filter vol is?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.

Kan ik stilvallen als de roetfilter verstopt is ?
Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen.
Voor filters in nieuwe auto’s (= gesloten filters) hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om de filter ook bij lage snelheden schoon te branden.
Een roetfilter die nadien wordt geplaatst kan niet verstoppen, maar zal geen roet meer opvangen. Als je vooral korte afstanden rijdt of aan lage snelheden (minder dan 70 km/h) is een bezine- of LPG wagen een properdere en gezondere oplossing.

Is een roetfilter onveilig door de hoge temperaturen die bereikt worden bij de regeneratie?

Bij de regeneratie van de roetfilters wordt het roet verbrand. Roet verbrandt bij temperaturen van 650 °C. Deze temperatuur wordt bereikt bij thermische filters. Door het gebruik van katalysatoren kan de verbrandingstemperatuur echter worden teruggebracht tot 250 °C. De meeste roetfilters werken daarom katalytisch.

Sommigen denken dat door de hoge temperatuur die thermische filters bereiken, het onveilig is om een roetfilter te installeren. Vooraleer een roetfilter mag geïnstalleerd worden moet deze echter een aantal testen ondergaan (de typegoedkeuring). Hierbij wordt ondermeer de thermische stabiliteit van de roetfilter onderzocht. De slechts mogelijke regeneratie waarbij de temperatuur maximaal oploopt wordt hierbij getest. Dit is juist om te vermijden dat er een probleem van oververhitting van de roetfilter zou kunnen optreden. In het buitenland (Nederland en Duitsland) worden dergelijke geteste filters ook reeds jaren in de praktijk gebruikt. Er zijn geen problemen vastgesteld van oververhitting van de roetfilters.

Het is dus wel belangrijk dat er een roetfilter wordt geïnstalleerd die dergelijke testen heeft ondergaan en waarvoor door de federale overheid dus een validatieverslag werd uitgekeerd. Zonder dit validatieverslag komt de roetfilter niet in aanmerking voor de premie.

De Vlaamse 70 kmh -zelfs op de goede Gewestwegen- is dus eerder zeer nefast voor de fijnstofemissies, dieselmotoren hebben ook meer tijd nodig om op temperatuur te komen, waardoor de emissies nog maar eens verhogen, de VAB deed daar een typisch Vlaamse rit in de winter 2011, de resultaten zijn duidelijk: https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking


Maarja zoals "we" weten interesseert dat de Vlaamse overheid niet, vlot verkeer betekend namelijk ook minder innames aan brandstof en lagere limieten doen de flitskassa meer klingelen, ook allerlei vlotheidsremmend wegmeubilair verhoogt de schadelijke uitstoot, dit plaatselijk tot 100 % méér. En BE-Vlaanderen is sowieso het recordland van de strukturele files door de nalatigheid van de overheid, enz...

Redelijk veel verkeersdoden op de snelweg gebeuren ook door inrijden op de filestaart... ik hoor het net op de E314 Genk-centrum richting Lummen, 4 aanrijdingen-kopstaart op korte tijd minstens één dode, een zwaargewonde... ook zwaar verkeer waren er in betrokken:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2578850/2016/01/08/E314-afgesloten-na-dodelijk-ongeval.dhtml

Het verkeer op de E314 in Genk richting Lummen is volledig in de knoop geraakt door een reeks ongevallen. In totaal gebeurden er vier aanrijdingen. Een Roemeense man liet het leven toen een bestelwagen achterop een bus knalde. De tweede inzittende, een vrouw, raakte levensgevaarlijk gewond. Rond 13.30 uur was de bestelwagen getakeld. Er stond een file van ruim 2,5 kilometer tot aan de afrit Genk-Oost.
De twee personen van Roemeense origine zaten in een gehuurde bestelwagen met Britse nummerplaten. Voor de mannelijke passagier kon geen hulp meer baten. De bestuurster werd in kritiek toestand afgevoerd naar het ziekenhuis.

Kort voor de afrit Genk-centrum botsten een bus, een bestelwagen en een trekker-oplegger met elkaar. Op de oprit Genk-centrum voor de E314 richting Lummen was er een ongeval tussen twee vrachtwagens.

4 maand eerder gebeurde daar ook een dodelijk ongeval op een filestaart, deze keer reed een autobestuurder dodelijk op een vrachtwagen in:
Citaat
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150910_01859475/verkeershinder-na-zwaar-ongeval-op-e314
Na het dodelijke ongeval gebeurden er nog verschillende ongevallen in de staart van de file. Daarbij vielen zeker twee gewonden.

Het wordt pas echt dodelijk gevaarlijk op bepaalde wegen als de snelheid van de verkeersstroom plots verminderd, onoplettendheid en-of veel te weinig afstand doen de rest. Bij één botsing blijft het dan meestal niet. En zeer zwaar verkeer of massa is rechtevenredig...

Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: JC op vrijdag 08 januari 2016 - 20:03:37
Toen vroor het nog stevig 's morgens (< -10°C). Op een rit van Mechelen naar Evere kreeg ik de motor van mijn wagen niet warm gereden, terwijl die rit toch zo'n 25 km is. De temperatuurmeter van het koelwater kwam pas in beweging wanneer ik bijna in Evere was.

Als het zo koud is en ik kan niet vlot rijden, duurt het bij mijn BMW ook zeer lang vooraleer de motor volledig op temperatuur is.

Ben je zeker dat jouw BMW nog een koelvloeistofthermometer heeft? De mijne heeft in de plaats daarvan een motoroliethermometer.

Toen reed ik niet met mijn BMW, dat was nog met één van de slechtste auto's die ik ooit heb gereden, een Ford Mondeo Clipper met een dieseltje van nog geen 100 pk. Om het met de woorden van Clarkson te zeggen: "Oak trees grow faster!".
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Michel op vrijdag 08 januari 2016 - 20:11:35
Toen reed ik niet met mijn BMW, dat was nog met één van de slechtste auto's die ik ooit heb gereden, een Ford Mondeo Clipper met een dieseltje van nog geen 100 pk. Om het met de woorden van Clarkson te zeggen: "Oak trees grow faster!".
Zo´n dieselexemplaar hebben we ook gehad, zat in een Mazda 323F TDvi, versies 90 PK(onze) en 100 PK 2000 cc... als de verwarming echt begon te werken na pakweg 25 km was die niet meer nodig...
En dikwijs zette ik de manuele airco even af om ergens vlotter over een kruispunt te kunnen vertrekken... voldoende koppel had men pas echt bij 2000 t/min, zie https://de.wikipedia.org/wiki/Mazda_323#Motoren
(Ford had toen 1/3 van de aandelen van Mazda)
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: jo op vrijdag 08 januari 2016 - 20:45:27
En dan was mijn Alfa 145 TD een klein raketje met luttele 90pk, maar Alfa's zijn slechte wagens zeggen ze allemaal...  ;D ;D
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: Inazuma op zondag 10 januari 2016 - 01:18:46
Mijn kleine tuf verwarmt zijn koelwater met de uitlaat ...
Heel efficient, hoe lang het allemaal houdt is nog te bezien.
Zelfs in de winter 90° op anderhalve km
Titel: Re: 70 op Vlaamse wegen per 1/1/2017 - aanpassing knoeiwerk
Bericht door: JC op zondag 10 januari 2016 - 23:46:22
Mijn BMW 5 sluit de gordijntjes als het te koud is  :). Er zitten lamellen voor de radiator die sluiten als de motor nog koud is, zo warmt dat allemaal wat sneller op!