Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: bert.covens op woensdag 13 juli 2016 - 01:09:07
-
Ik ben even zo vrij, om hier een topic te starten, over een probleem dat we ook al in eigen land kennen, zie >>> dit topic
(http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4857.0.html)
http://www.rtlnieuws.nl/nederland/einde-aan-trucjes-cbr-past-vragen-theorie-examen-aan
-
Of het nu met dergelijke trukjes is, of door te proberen de examenvragen te bekomen: ik vind elke poging om de cursisten aan een rijbewijs te helpen zonder dat ze straks in het verkeer een degelijke kennis van de reglementen hebben, en bijgevolg een verhoogd risico op een ongeval hebben, gewoon misdadig.
Dat dergelijke lieden evenwel succes hebben, toont aan dat vele cursisten niet bekommerd zijn om de verkeersveiligheid, doch enkel maar een rijbewijs willen behalen. Een droevige ingesteldheid.
-
Wat is het objectief? Rijbewijs halen....
Diegene die zich inschrijven voor extra lessen bij de rijschool, die zich inschrijven voor een slipcursus, die hebben als objectief veiligheid.
-
Wat is het objectief? Rijbewijs halen....
Diegene die zich inschrijven voor extra lessen bij de rijschool, die zich inschrijven voor een slipcursus, die hebben als objectief veiligheid.
Bij de rijschool ook làng niet altijd, hoor. Ouders genoeg die wél vragen wanneer de zoon terug op examen kan, maar niet informeren naar wat er mis ging op een mislukt praktijkexamen, en waar nog oefening vereist is.
-
Goca stelt hoe langer hoe meer vragen die niets met de wegcode te maken hebben.
Milieuvragen, technische vragen, vragen over documenten.
Geen wonder dat het pover gesteld is met de kennis van de wegcode wanneer deze moet worden toegepast in de praktijk.
Vragen beantwoorden met een simpele ja of neen kan het gokken tegengaan. Tenslotte moet je in het dagelijkse verkeer ook keuzes maken.
-
Tenslotte moet je in het dagelijkse verkeer ook keuzes maken.
Maar daar heb je dan meestal niet zoveel tijd als op het examen.
-
ik lees net dat het praktisch examen gaat veranderen. Er zou maar 1 zware fout meer mogen gemaakt worden, en qua maneuvers zou oa het in rechte lijn achteruit rijden er bij komen
Zoals het vroeger was dus. Toen ik mijn RB haalde was dat zo, en al die theorie over milieu en andere toestanden hadden we niet. We moesten kunnen rijden !
-
Tenslotte moet je in het dagelijkse verkeer ook keuzes maken.
Maar daar heb je dan meestal niet zoveel tijd als op het examen.
En de mogelijkheid om nog van gedachte te veranderen, heb je gewoonlijk al evenmin. (Op het theorie-examen, kan dat binnen de bedenktijd nog wél, tenzij je zélf doorskipt naar de volgende vraag).
ik lees net dat het praktisch examen gaat veranderen. Er zou maar 1 zware fout meer mogen gemaakt worden, en qua maneuvers zou oa het in rechte lijn achteruit rijden er bij komen
Zoals het vroeger was dus. Toen ik mijn RB haalde was dat zo, en al die theorie over milieu en andere toestanden hadden we niet. We moesten kunnen rijden !
Dat gaat over het theorie-examen. Ook zoals het vroeger was, dus. Vroeger was de norm 32/40. Maar je mocht maar 1 zware fout begaan hebben. Je was dus gebuisd zodra je minder dan 32/40 behaalde. En je was ook gebuisd als je 2 zware fouten had (ook al was de uitslag dan 38/40).
Kortom, wat afgeschaft werd, zou nu deels terugkomen.
http://m.gva.be/cnt/dmf20160714_02384461/rijexamen-wordt-strenger-en-duurder
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2795421/2016/07/14/Rijexamen-wordt-strenger.dhtml
-
Kortom, wat afgeschaft werd, zou nu deels terugkomen.
In Luxemburg noemen ze zoiets de processie van Echternach: 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit.
-
In GVA lees ik :
De tolkdiensten worden tot slot beperkt tot Frans, Engels en Duits.
Hoe zit dat eigenlijk in de ons omringende landen ? Zijn bvb in Duitsland of Frankrijk rijexamens mogelijk met tolk ?
-
In GVA lees ik :
De tolkdiensten worden tot slot beperkt tot Frans, Engels en Duits.
Hoe zit dat eigenlijk in de ons omringende landen ? Zijn bvb in Duitsland of Frankrijk rijexamens mogelijk met tolk ?
In Duitsland alvast wel. Bijvoorbeeld de Russische baas van een nabijgelegen hotel waar Leslie vroeger gewerkt heeft, heeft zijn examens in het Russisch mogen afleggen.
-
Die het examen in hun taal met tolk afleggen zijn nog de goeden! Veel immigranten behalen (lees kopen) een rijbewijs in het land van herkomst en laten het hier gewoonweg omzetten in een Belgisch rijbewijs.
De FOD zit hier behoorlijk mee verveeld maar ze moeten omwille van verdragen. Ik weet dat ze hierbij wel eens moeilijk willen doen. Het land waar het rijbewijs is uitgegeven moet zo regelmatig een voorbeeld van de laatste vorm naar de FOD sturen, is dit niet gebeurd wordt er niet gewisseld.
Ik ken er echter een groot aantal die op die manier in België rondrijden. Een Chinees rijbewijs werd in China 'bekomen' en hier omgewisseld. Van de voorrangsborden kennen ze werkelijk niets! Gelukkig zijn er dan nog die uitleg vragen, maar de meesten zijn zich van geen kwaad bewust.
-
al die theorie over milieu en andere toestanden hadden we niet. We moesten kunnen rijden !
Zeer juist, back to basics, maar het gaat de omgekeerde richting uit met veel ballast, net zoals er steeds meer verkeersborden bijkomen en ingewikkelde infrastructuur i.p.v. het eenvoudig en duidelijk te houden.
-
Ik kan alleen maar hopen dat, als België nog enkel tolkdiensten in het Frans, Engels en Duits toelaat, ze weer eens op hun smikkel zullen gaan voor het Europees Gerechtshof, waar ze dat al zeer dikwijls deden.
Frans en Duits zijn officiële Belgische landstalen, en Engels nemen ze er wellicht bij omdat het een wereldtaal is, want Groot-Brittannië is binnenkort hoogstwaarschijnlijk geen lidstaat van de EU meer. Ze negeren dus straal de officiële landstalen van de andere EU-landen.
Binnen de EU zijn er officieel erkende landstalen van lidstaten, en is elke discrinatie van burgers uit andere lidstaten verboden. Bijvoorbeeld een Hongaar die in België woont en er een rijbewijs wil behalen, moet dat met een Hongaarse tolk kunnen doen. Zelfs op de rechtbanken heeft hij daar recht op.
-
http://www.gva.be/cnt/dmf20160718_02389531/vlaamse-regering-keurt-vernieuwd-rijexamen-goed
Soek de vaudten:
Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen - zoals veel studenten doen tijdens hun studiejaren -kan vandaag alleen na nog eens 3 jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen.
Complete bullshit natuurlijk. Het attest dat je geslaagd bent in het theorie-examen, is drie jaar geldig. Men kan dan opteren voor een voorlopig rijbewijs mét begeleider (36 maanden), of eentje zonder begeleider (18 maanden) (na minimaal 20 uren rijles in erkende rijschool + bekwaamheidsattest). Enkel wie zijn voorlopig rijbewijs laat vervallen, moet nu drie jaar wachten om opnieuw een voorlopig rijbewijs aan te vragen. Echter, wie tijdig omschakelt van het éne type voorlopig rijbewijs naar het andere, kan perfect 36 maanden + 18 maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs én een praktijkexamen afleggen. Worst case scenario even opnieuw slagen in het theorie-examen. Want om een nieuw vrb aan te vragen, en/of praktijkexamen af te leggen, mag het niet langer dan drie jaar gelden zijn dat de kandidaat geslaagd is in zijn theorie-examen.
(oeps, mss had ik beter een ander topic geopend ?)
-
Van dat nieuwe rijexamen komen ongevallen
http://www.gva.be/cnt/dmf20160719_02390971/van-dat-nieuwe-rijexamen-komen-ongevallen
"Mijn gedacht" zou Boma zeggen.
-
Hoe onverdraagzaam kunnen sommige mensen zijn? Not in my street and certainly not behind my car. Ze hebben toch ook moeten leren rijden. Jongeren moeten kansen krijgen om ervaring op te doen, liefst zoveel mogelijk op de openbare weg.
De eerste stapjes kunnen misschien op een parking of via de rijschool, zoals dat nu ook vaak het geval is.
Komen daar meer ongelukken van? Dan zouden we die nu ook al massaal moeten hebben. Of je nu 2 of 6 manoeuvres doet, zal weinig verschil maken. Integendeel, de vaardigheden van beginnende bestuurders zullen er beter door worden met juist minder kans op ongelukken.
-
Op een oefenterrein kan je een met zand gevulde fles waar een stok insteekt omverrijden.
Op de openbare weg kan je een deuk in een andere wagen rijden.
De financiële gevolgen zijn natuurlijk wel enigszins verschillend.