Christophoros

Verkeersvragen en -discussies => Verkeer en Recht => Topic gestart door: carwatcher op maandag 07 augustus 2006 - 20:32:24

Titel: railbike
Bericht door: carwatcher op maandag 07 augustus 2006 - 20:32:24
Wanneer je met een railbike rijdt heb je dan voorrang bij een overweg, is dit een spoorvoertuig?
Titel: Re: railbike
Bericht door: jozef op dinsdag 08 augustus 2006 - 00:16:52
Volgens het verkeersreglement heb je dan inderdaad voorrang op de andere weggebruikers bij een overweg. Een railbike is immers een spoorvoertuig.

Er is evenwel meer dan het verkeersreglement. Een oom van mij kwam in 1965 om het leven toen zijn auto op een overweg gegrepen werd door een trein. Na 6 jaar procederen werd de NMBS uiteindelijk volledig aansprakelijk gesteld voor het ongeval op basis van het burgerlijk wetboek, op grond van het feit dat zij niet als een goed huisvader gehandeld had om het ongeval te voorkomen door de daartoe vereiste maatregelen te treffen. Een onderzoek had namelijk uitgewezen dat de rode knipperlichten aan die overweg op dat ogenblik niet voldoende zichtbaar waren vanwege de laagstaande zon, wijl het om een overweg zonder slagbomen ging.

Om een dergelijke aansprakelijkheid te vermijden, zul je er dus moeten voor zorgen dat de doorgang met je railbike op die overweg tijdig en voldoende ter kennis gebracht wordt van de andere weggebruikers. Als daarbij geen signalisatie in werking treedt, lijkt mij dit uiterst moeilijk. De weggebruikers worden immers niet geacht rekening te houden met de aanwijzingen van iemand die geen bevoegd persoon, signaalgever o.i.d. is.
Titel: Re: railbike
Bericht door: Bertje op dinsdag 08 augustus 2006 - 08:51:54
Is het eigenlijk toegelaten om op deze manier gebruik te maken van spoorwegen? Sporen die in gebruik zijn, zijn uiteraard verboden terrein; maar hoe zit het met verlaten, semiverlaten en privéspoorlijnen? Hoe weet je wie de eigenaar is van een spoorlijn en in welke mate de lijn nog in gebruik is? Waar vind je nog verlaten spoorlijnen (in de Ardennen ben er al wel een paar tegengekomen, maar in Vlaanderen lijkl men ze liever af te breken en er fietspaden van te maken)?
In welke mate beschikken verlaten spoorlijnen over een signaleringsinstallatie? Ik kan me indenken dat er op zulke spoorlijnen niet veel geïnvesteerd wordt/is aan bewaakte overwegen.
Titel: Re: railbike
Bericht door: JC op dinsdag 08 augustus 2006 - 09:32:48
Met een beetje gegoogle kom je wel op alle spoorlijnen van België. Het zijn er nog een heel pak. Ooit waren we het dichtst berailde land ter wereld en ik denk dat we zeker nog in de top staan. In de Ardennen liggen nog een groot aantal verlaten spoorlijnen, echter deze worden ook in sneltempo omgevormd tot fietspaden (Ravel-plan dacht ik).
Een spoorlijn die er verlaten uitziet hoeft daarom niet buiten dienst gesteld te zijn. Er zijn enkele voorbeelden zoals de spoorlijn naar Moerbeke (L204). Deze ziet er verlaten uit, maar wordt in principe in de bietencampagne gebruikt om bieten naar de suikerfabriek daar te brengen (laatste jaar hebben ze vrachtwagens gebruikt, misschien is die dus nu wel buiten gebruik). Een ander voorbeeld is de lijn die door Bütgenbach loopt, deze ziet er zeer verlaten uit. Enkele jaren geleden ben ik zelfs over het spoorviaduct gelopen (104 m lang en 30 m hoog), wat heel indrukwekkend is. Volgens de NMBS is die lijn nog steeds actief. Ze werd in ieder geval nog sporadisch gebruikt voor houttransport.
Veel van de lijnen in Wallonië hebben bovendien een militaire geschiedenis. Een aantal lijnen werden aangelegd voor militaire transporten vanuit Duitsland en dan later buiten dienst gesteld. Er zijn er zelfs die door de vredesakkoorden na deze oorlogen verplicht werden ontmanteld (L. 163A Orgeo - Muno grens).
In Wallonië zijn er nog een aantal lijnen die door vzw's worden uitgebaat, de bekendste is de CFV3V op de lijn L. 132 van Mariembourg naar Treignes.
Titel: Re: railbike
Bericht door: Rafael op dinsdag 08 augustus 2006 - 11:16:09
Titel: Re: railbike
Bericht door: Bertje op dinsdag 08 augustus 2006 - 11:35:10
Ik weet niet of het om hetzelfde spoor gaat, maar ik heb toch al treinen zien rijden op het spoor naast het Albertkanaal ergens tussen Herentals en de sluis ter hoogte van Olen.
Titel: Re: railbike
Bericht door: Rafael op dinsdag 08 augustus 2006 - 11:44:32
Titel: Re: railbike
Bericht door: JC op dinsdag 08 augustus 2006 - 13:01:49
Als ik het goed heb is de lijn die passeert aan de sluis in Olen industrielijn 207. Deze loopt van Herentals naar Zittaart over de de zuidelijke oever van het Albertkanaal. Daar rijdt regelmatig een trein met gaswagons over. De lijn van de railbike is industrielijn 248 en loopt van Tessenderlo naar Paal. De snelheid van treinen op deze industrielijnen is dikwijls beperkt tot 40 km/u.
Titel: Re: railbike
Bericht door: carwatcher op dinsdag 08 augustus 2006 - 18:43:21
Als ik het goed heb is de lijn die passeert aan de sluis in Olen industrielijn 207. Deze loopt van Herentals naar Zittaart over de de zuidelijke oever van het Albertkanaal. Daar rijdt regelmatig een trein met gaswagons over. De lijn van de railbike is industrielijn 248 en loopt van Tessenderlo naar Paal. De snelheid van treinen op deze industrielijnen is dikwijls beperkt tot 40 km/u.

De spoorlijn waar ik geconfronteerd werd met railbike's,was in Falaën, niet ver van Dinant
De spoorlijn Olen Industrie word nu ook gebruikt om het huisvuil aan te voeren naar de verwerkingsinstallatie van Geel,en binnenkort ook voor de af en aanvoer van containers naar de containerhaven van Ham (Zittaart),daarom is het volgens mij dringend nodig dat men de overweg aan sas Olen uitrust met de nodige signalisatie,nu is dit nog altijd een onbewaakte overweg!Want ook al rijden de treinen maar 40/km.uur dat is snel als je aangereden word,ik spreek uit ondervinding,enkele jaren geleden ben ik in Oostenrijk aangereden door een trein die aan het rangeren was van het ene fabrieksterrein naar het ander aan de overkant,die reed misschien 10/km.uur. wees gerust mijn wagen was klaar voor de pers.
er stond daar wel een man met een rooie vlag,maar het was mij niet duidelijk wat hij daar stond te doen,hij zei achteraf ook dat hij niet gezien had dat ik een buitenlander was, anders had hij wat duidelijker geweest met zijn vlag,maar ja voor hem was het routine,en de meeste wagens die daar passeerden kenden de situatie, vandaar dat ik ook in mijn recht werd verklaard, Na 4 Jaar weliswaar.
Titel: Re: railbike
Bericht door: jozef op dinsdag 08 augustus 2006 - 18:48:05

er stond daar wel een man met een rooie vlag,maar het was mij niet duidelijk wat hij daar stond te doen


Jij wist niet wat die vlag betekende, en daardoor had je het vlaggen.  :D
Titel: Re: railbike
Bericht door: carwatcher op dinsdag 08 augustus 2006 - 19:51:44
Misschien had men daar beter een gevaarsbord gezet met een onderbord "gezinsverpleging",dan had ik waarschijnlijk wel gereageerd op iemand die langs de weg met een rooie vlag staat te zwaaien. :D
Titel: Re: railbike
Bericht door: bibi585 op woensdag 09 augustus 2006 - 02:25:54
Misschien had men daar beter een gevaarsbord gezet met een onderbord "gezinsverpleging",dan had ik waarschijnlijk wel gereageerd op iemand die langs de weg met een rooie vlag staat te zwaaien. :D

 ;D ;D ;D

In welke mate beschikken verlaten spoorlijnen over een signaleringsinstallatie? Ik kan me indenken dat er op zulke spoorlijnen niet veel geïnvesteerd wordt/is aan bewaakte overwegen.

Als er al signalisatie staat (met bel en licht en/of slagbomen) dan vraag ik me ook af of een railbike voldoende kontact heeft om die in werking te stellen zoals een trein dat doet.
Titel: Re: railbike
Bericht door: Bertje op woensdag 09 augustus 2006 - 09:57:52
De signalisatie op overwegen wordt geactiveerd wanneer een aankomende trein met zijn borstel over een contactbrug veegt (eigen terminologie). Ik weet echter niet of het om een eenvoudige kortsluiting gaat tussen spoor en contactbrug, of of er een bepaald spanningsverschil wordt aangelegd tussen spoor en contactbrug (eventueel gepulseerd om meer informatie door te geven, zoals de lengte van de trein).

(http://img301.imageshack.us/img301/6284/img4578modlj4.th.jpg) (http://img301.imageshack.us/my.php?image=img4578modlj4.jpg)(http://img125.imageshack.us/img125/9567/img4588modxc3.th.jpg) (http://img125.imageshack.us/my.php?image=img4588modxc3.jpg)
Titel: Re: railbike
Bericht door: benny stinkens op woensdag 09 augustus 2006 - 10:06:32
Zo'n spoorlijn vind je hier, je vertrekt in Ham, en gaat met je railbike naar Tessenderlo. Of omgekeerd. Het is een spoorweg die van het Albertkanaal, tot aan Tessenderlo Chemie loopt. Op die route kruis je 4 wegen, waar geen lichten staan, enkel borden. Het zijn ook achterwegen waar nauwelijks wat volk komt, dus geen probleem.


Wat bedoel je hier met geen probleem Rafael ? als daar één dode valt ook al is dat maar ééntje die daar per toeval om de zoveel tijd zou kunnen voorbijkomen, dan vind ik het nog altijd een groot probleem  ;)

Er staan ook bordjes voor de railbikes met vermelding 'OPGELET, kruising rijbaan'. De railbikes worden opgeslagen op het terrein van het fabriek, maar ik weet niet of zij hier ook verantwoordelijk voor zijn.


Als de gebruikers van dat ding éénmaal doorhebben dat ze als "spoorvoertuig" steeds voorrang hebben zullen die bordjes al veel van hun waarde verloren hebben vrees ik.
Titel: Re: railbike
Bericht door: Rafael op woensdag 09 augustus 2006 - 10:34:13
Titel: Re: railbike
Bericht door: e49Memling op zaterdag 09 december 2006 - 16:41:42
De signalisatie op overwegen wordt geactiveerd wanneer een aankomende trein met zijn borstel over een contactbrug veegt (eigen terminologie). Ik weet echter niet of het om een eenvoudige kortsluiting gaat tussen spoor en contactbrug, of of er een bepaald spanningsverschil wordt aangelegd tussen spoor en contactbrug (eventueel gepulseerd om meer informatie door te geven, zoals de lengte van de trein).


Dit heeft niets te maken met de overweg, het ding tussen de sporen wordt krokodil genoemd, en geeft in de locomotief een signaal in functie van het seinbeeld (vrij spoor of beperkend)
Het rechter en linker spoor zijn van elkaar geïsoleerd voor wisselstroom, en dit in regelmatige secties.
Een aankomende trein verbind deze stukken door zijn assen, dit wordt gededecteerd door een toestel (pedaal) en de overweg gaat dicht.
Als de trein de overweg is gepasseerd, zijn daar de sporen niet meer met mekaar verbonden en de overweg gaat open.
Dit is één van de meerdere systemen.
Titel: Re: railbike
Bericht door: jozef op zaterdag 09 december 2006 - 19:05:38
We mogen ons hier blijkbaar verheugen over een kenner inzake spoorwegen ... treinbestuurder misschien?  ;)
Titel: Re: railbike
Bericht door: Bertje op zaterdag 09 december 2006 - 22:32:27
Toevallig heb iik onlangs nog wat gelezen over signalisatie op de spoorwegen; ik wilde weten waarvoor die langwerpige borden met schuine strepen dienen (aankondiging van een sein, het aantal strepen geven de afstand aan). Toen ben ik ook te weten gekomen dat op zo'n krokodil een spanning van +15V staat bij een geel sein en -15V bij een groen sein en dat deze krokodillen inderdaad niet gebruikt worden om bewaakte overwegen in werking te stellen. Aan de hand van zo'n krokodil kan immers niet bepaald worden hoe lang een trein is om te weten wanneer de overweg terug mag geopend worden.
Merk op dat bij een gesloten sein er geen spanning op de krokodil staat en de treinbestuurder dus niet verwittigd wordt en er geen automatische rem wordt geactiveerd. Aangezien elk gesloten sein voorafgegaan wordt door een geel sein en de treinbestuurder daar wel van op de hoogte gesteld wordt (desnoods met een automatische noodrem mocht hij in slaap gevallen zijn), is dit in principe geen probleem. Als een treinbestuurder echter zijn aandacht verliest tussen het geel en het rood sein, is er niets dat een trein verhinderd om door het rood te rijden, de aanstormende tegenligger tegemoet.
Titel: Re: railbike
Bericht door: jozef op zondag 10 december 2006 - 01:07:44
Citaat van: Bertje
Merk op dat bij een gesloten sein er geen spanning op de krokodil staat en de treinbestuurder dus niet verwittigd wordt en er geen automatische rem wordt geactiveerd. Aangezien elk gesloten sein voorafgegaan wordt door een geel sein en de treinbestuurder daar wel van op de hoogte gesteld wordt (desnoods met een automatische noodrem mocht hij in slaap gevallen zijn), is dit in principe geen probleem. Als een treinbestuurder echter zijn aandacht verliest tussen het geel en het rood sein, is er niets dat een trein verhinderd om door het rood te rijden, de aanstormende tegenligger tegemoet.

Ik wacht uiteraard in spanning op het antwoord van onze vriend e49Memling. Maar ik dacht dat de treinbestuurder, bij het voorbijrijden van een signaal, een knop dient in te drukken om aan te geven dat hij dit signaal wel degelijk bemerkt heeft.

Als de treinbestuurder in slaap valt, zal hij wellicht het dodemanspedaal niet meer ten gepasten tijde van positie kunnen veranderen, en zal de noodrem in werking treden.

Maar nogmaals: e49Memling zal ons hierover hopelijk uitsluitsel willen bezorgen.  ;)
Titel: Re: railbike
Bericht door: JC op zondag 10 december 2006 - 02:25:45
Ik zal het eens vragen aan mijn sensei aikido, dat is een gewezen treinbestuurder. Zo niet, zal in het sportcentrum van de NMBS wel iemand kunnen antwoorden op die vraag.
Titel: Re: railbike
Bericht door: Bertje op zondag 10 december 2006 - 09:52:18
Bij het voorbijrijden van een gesloten sein staat er geen spanning op de krokodil, bijgevolg 'weet' de trein niet dat hij een sein is gepasseerd en kan er dus ook geen automatische rem geactiveerd worden als de bestuurder nalaat om een bepaalde handeling uit te voeren. Ik weet niet of de bestuurder tijdens het normale rijden ook regelmatig actief moet zijn om te voorkomen dat er een rem wordt ingeschakeld; maar zelfs indien dit zo is, kan dit na het passeren van een rood sein te laat zijn.

Eén van de redenen om geen signaal door te geven bij een gesloten sein zou zijn omdat alle seinen op tegenspoor (als de trein op normaalspoor rijdt) op rood staan; uiteraard mag de treinbestuurder deze seinen negeren.
Titel: Re: railbike
Bericht door: BBB op zondag 10 december 2006 - 15:36:38
De treinen hebben toch een dodemansknop?
Als zo'n machinist in slaap valt zou hij dan ook automatisch te weinig spiertonus genereren om die knop nog ingedrukt te houden of zou hij dan soms toch nog die knop ingedrukt houden?
Titel: Re: railbike
Bericht door: e49Memling op zondag 10 december 2006 - 16:14:47
We mogen ons hier blijkbaar verheugen over een kenner inzake spoorwegen ... treinbestuurder misschien?  ;)

Inderdaad
Titel: Re: railbike
Bericht door: e49Memling op zondag 10 december 2006 - 16:31:24
Bertje heeft het inderdaad juist, een "krokodil" bij een rood sein doet de trein niet stoppen, er wordt van de treinbestuurder verwacht te remmen op het ogenblik dat er een 'beperkend' sein (2geel=volgend rood; groengeell H = volgend snelheidsbeperking enz) wordt voorbijgereden.
Oveigens, het krokodil-systeem is achterhaald en aan het verdwijnen, er bestaan nieuwe systemen die nauwgezet al de activiteiten van een treinbestuurder volgen en ingrijpen indien nodig

Op die plaats geeft de 'krokodil' inderdaad een positieve impuls waar op gereageerd moet worden, anders... noodremming.
Treinbestuurders worden -onder meer- getest op hun verantwoordelijkheidsgevoel, wat maakt dat onbezonnen avonturiers weinig kans maken, maar het blijven mensen.

Als ik in het (auto)verkeer zit, en zie hoe iedereen maar zijn gang gaat dan bedenk ik mij, indien treinbestuurders met die mentaliteit zouden rond rijden, dat er binnen de korste keren geen enkele meer over is wegens ingetrokken certificaat (een soort rijbewijs)

Titel: Re: railbike
Bericht door: e49Memling op zondag 10 december 2006 - 16:44:21
De treinen hebben toch een dodemansknop?
Als zo'n machinist in slaap valt zou hij dan ook automatisch te weinig spiertonus genereren om die knop nog ingedrukt te houden of zou hij dan soms toch nog die knop ingedrukt houden?

Ze noemen het hier :"automatische waakinrichting"
Het is een pedaal met drie standen die door de druk van de voet in de middenstand moet worden gehouden als je treiin in ritstand staat.
Druk je hem helemaal in of laat je ze los hoor je een geluidsignaal, en heb je 3 à 4 seconden om hem weer in de evenwichtsstand te zetten, anders volgt een noodremming.
Om de minuut hoor je een zoemer en moet de pedaal helemaal worden ingedrukt en terug naar de middenstand worden gebracht, doe je dit niet krijg je alweer binnen de 3 à 4  seconden noodremming.