Er wordt hier dikwijls gesproken over biobrandstoffen en soms wel eens over 2de generatie biobrandstoffen. Veel duiding daaromtrent is er echter niet te vinden op dit forum, daarom een poging van mij om hier toch wat meer inhoud over te verschaffen en natuurlijk discussiemateriaal.
1-e generatie biobrandstoffen- - plantaardige olie door extractie uit oliehoudende zaden
- biodiesel verkregen door verestering van plantaardige olie
- biodiesel van gebruikte olie (bv. frituurolie) door verestering voorafgegaan door zuivering
- ethanol uit suikers, na fermentatie en destillatie
- ethanol uit zetmeel, na hydrolyse, fermantatie en destillatie
- ETBE, een synthese product van ethanol en iso-butyleen
- SNG van methaan (biogas) door anaerobe gisting en zuivering
2e generatie biobrandstoffen- Fischer-Tropsch (FT) diesel, door vergassing, water-gas-shift, FT-synthese
- methanol, door vergassing, water-gas-shift, methanolsynthese
- HTU-diesel uit biomassa
- pyrolyse diesel
- SNG uit syngas
- SNG uit biomassa
- waterstof uit biomassa (2 mogelijke producties via anearobe vergisting, superkritische vergassing of biologische fermentatie)
- waterstof uit syngas
Voor de 2e generatie biobrandstoffen wordt er vnl. uitgegaan van biomassa. Deze biomassa hoeft niet noodzakelijk van voedingsgewassen te komen, er kan zelfs afval voor gebruikt worden.
Enkele vb.:
- snelgroeiend hout (wilg, populier)
- grassen (bamboe, riet, ...)
- energiemaïs
- niet eetbare delen van voedingsgewassen (stro, maïsstengels, ...)
- houtafval
- GFT
- snoeisel
- ...
2e generatie brandstoffen kunnen in een aantal voertuigen worden gebruikt, al dan niet na ombouw:
- diesel => FT-diesel
- benzine => ethanol
- aardgas => SNG (biogas)
- brandstofcel => (bio-)waterstof
FT-diesel heeft een aantal voordelen over fossiele diesel. De kwaliteit van de diesel is zeer hoog met een hoog cetaan-getal waardoor een zeer goede verbranding ontstaat. FT-diesel bevat geen of bijna geen zwavel en zeer weinig aromatische verbindingen. De energie-inhoud is vergelijkbaar met die van fossiele diesel.
Door de zeer hoge kwaliteit zullen de emissies een stuk lager liggen. Vooral op het gebied van koolstofmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen is er een aanmerkelijke verbetering (t.o.v. EURO3-voertuigen 75% en 60% resp.). Ook de uitstoot met fijnstof zal meer dan een derde beter zijn t.o.v. de EURO3 norm.
Ethanol voor benzinevoertuigen kan verkrijgen worden uit houtige gewassen door het omzetten van lignocellulose. Hierbij wordt het cellulose omgezet in suikers welke gefermenteerd kunnen worden. De lignine die niet wordt omgezet kan gebruikt worden in een warmte-kracht-koppeling voor de opwekking van electriciteit.
Het grote voordeel van alcohol is de mogelijkheid van bijmenging in benzine waar het de rol van antiklopmiddelen kan overnemen. Tot ongeveer 15% moeten er geen aanpassingen gebeuren aan de huidige benzinevoertuigen.
De productie van waterstof uit biomassa is volgens mij een grote kanshebber voor de toekomst en dan vooral de producite via biologische fermentatie. Hierbij worden ruwweg bacteriën ingezet om waterstofgas te produceren. Wanneer dit gebruikt wordt in brandstofcellen kunnen we de inwendige verbrandingsmotoren vervangen door de meer efficiënte elektrische motor.
Het was geenszins de bedoeling om een volledig overzicht te geven van alle mogelijkheden. Ik heb enkel mogelijkheden gegeven die in de nabije toekomst mogelijk zijn.
In de 2e generatie biobrandstoffen zitten zeker enkele goede kandidaten en het zou spijtig zijn dat deze zouden afgeschoten worden samen met de 1e generatie biobrandstoffen.
Op korte termijn is FT-diesel wegens zijn superieure eigenschappen een goede kandidaat om te introduceren (via bijmenging). Het gebruik van ethanol als antiklopmiddel slaat eigenlijk 2 vliegen in één klap.