De ouderraden van verschillende scholen uit mijn gemeente wensen reeds lang, oversteekplaatsen ter hoogte van de schoolpoorten, allen gelegen in een zone 30. De gemeente heeft dit destijds afgedaan onder voorwendsel dat er wettelijk (wegcode) geen mogelijkheid bestaat om in een zone 30 zebrastrepen te voorzien.
Ik ben daar destijds op wegcode.be een draad over begonnen en Inazuma heeft mij een eind op weg geholpen. Ik heb de gemeente eveneens om bevestiging van hun standpunt gevraagd.
Heden kreeg ik antwoord waarin toegegeven wordt met, “zuiver wettelijk gezien is het niet verboden om een oversteekplaats voor voetgangers aan te leggen in een zone 30” waarbij dit misverstand van de baan is, MAAR toch volharden ze met te stellen dat “ons bestuur de juiste beslissing neemt door geen zebrastrepen meer aan te leggen in een zone 30”.
Wanneer men nu de resultaten in de pers ziet dat 96% van de bestuurders de 30 limiet negeert neem ik geen genoegen met dit standpunt en zoek ik argumenten om vooralsnog zebrastrepen te bekomen.
Uit de argumentatie van de gemeente haal ik een aantal passages aan die ik aan jullie kritisch oog wens voor te leggen.
“Wij lezen in de aanbevelingen voor wegbeheerders, uitgegeven door het BIVV, dat men de aanleg ontraadt omdat het in principe in de gehele zone 30, het voor de voetgangers mogelijk moet zijn om overal over te steken. Extra oversteekvoorzieningen zijn dan ook niet gewenst. Een zone 30 is bij uitstek het domein van de voetganger en de fietser” en men gaat verder (let op het jaartal) met : “in de brochure van oktober 1998, naar aanleiding van de 10 jaarlijkse evaluatie van de invoering van de zone 30, staat nogmaals dat – in principe moeten voetgangers in een zone 30 overal kunnen oversteken waar zij dat wensen-, aan kanalisatie en concentratie van overstekende voetgangers is er geen behoefte, in een zone 30 worden best geen zebrastrepen aangelegd”
Dat is verdorie prehistorisch, meer dan 10 jaar oud, met de resultaten welke we vandaag in de krant lezen. BIVV staat dat voor Belgisch Instituut Voor Verongelukten?
We gaan verder : “door het achterwege laten van zebrastrepen worden de voetgangers niet verplicht om binnen 30 meter afstand op deze plek over te steken; zij genieten ook geen voorrang, maar dit is gezien de lage rijsnelheid geen probleem”
Ik had het wel over scholieren van de lagere school, kinderen dus, en geen volwassen voetgangers hé en naar mijn oordeel zouden die kids beter binnen de 30 meter naar 1 zebrapad gezonden worden.
Nog verder : “ sinds 1 april 1996 geeft het zebrapad bijkomende juridische bescherming aan de overstekende voetganger, hij heeft er namelijk voorrang op”. Voilà, daar gaat het mij net om. Om deze reden willen vele ouders net een zebrapad. Daar is er voorrang en in de zone 30 niet!
De gemeente gaat verder : “helaas stelt men in 2001 (dus ook al 7 jaar oud) vast dat dit slechts schijnveiligheid is. Er werden sedert de invoering van deze maatregel meer voetgangers omver gereden dan tevoren, de voetganger verkeert in de waan dat hij op een zebrapad geen kwaad meer kan”.
Dus geen zebrapad en de kinderen in de waan laten dat zij binnen de zone 30 gezien de lage snelheid toch niets riskeren?
Bij deze vraag ik om jullie hulp naar argumenten. Ik ben sportief genoeg om mij bij een negatieve beslissing neer te leggen, maar niet alvorens ik al het mogelijke zal gedaan hebben dit aan te vechten.
Sniper, Mazda, Wooter, Micele, Jozef, JC, BBB, Kunde, bibi585, …….hulp!
Beste Rudi,
Ik weet niet of je mijn antwoord hierboven hebt gelezen.
Ik zal nu rechtstreeks proberen te antwoorden op jou vraag.
Ten eerste is het ongepast om zomaar overal een vaste zone 30 aan scholen in te voeren.
Een vaste zone 30 past alleen in kleinere ondergeschikte straten.
Als de school niet anders kan dan de uitgang/ingang te laten uitkomen op een weg met doorgaand verkeer is de enige deftige mogelijkheid om electronische borden zone 30 te plaatsen die alleen aangaan als het nodig is.
Het BIVV stelt inderdaad dat oversteekplaatsen voor voetgangers niet nodig zouden zijn in een zone 30 ( lees vaste zone 30).
Maar als de schooluitgang op een drukkere weg uitkomt en er worden electronische zone 30 borden geplaatst, dan val je buiten de uren niet onder zone 30 vermits de electronische borden dan niet branden en kan je bijgevolg altijd een oversteekplaats voor voetgangers aanbrengen in de buurt van de schoolpoort, wettelijk en zelfs volgens de richtlijnen van het BIVV.
Dat volgens de pers 96% vd bestuurders de snelheid van 30 in schoolomgevingen overschrijdt is enkel en alleen te wijten aan het tijdstip van de controles en het aanbrengen van vaste borden zone 30 op drukkere en te brede doorgangswegen.
Dit argument mag je niet aangrijpen om een oversteekplaats te verkrijgen aan de schoolpoort.
Oplossing: Laat de gemeente electronische borden zone 30 plaatsen samen met oversteekplaatsen voor voetgangers.
De bestuurders zullen tevreden, de voetgangers ook.
De enige die niet tevreden is, is vadertje staat omdat de kassa dan niet meer gevuld zal worden door controles op brede wegen in het midden van de nacht.
.