Laten we in godsnaam kiezen voor een DUURZAME oplossing en een einde maken aan onze verslaving aan fossiele brandstoffen.
Verslaving? Neen, noodzaak.
Wij hebben hier in de Alpen een veel lagere gemiddelde temperatuur dan in België, en ons huis omvat 3 appartementen, is volledig onderkelderd, en heeft een zolder. Desondanks hebben we, dank zij de uitstekende isolatie van het huis, op een jaar tijd slechts 6.000 liter stookolie verbruikt (verwarming plus sanitair warm water, gelukkig was ze dit jaar maar ongeveer half zo duur als verleden jaar). Met onze beide wagens samen verbruiken we niet eens 1.000 liter diesel per jaar, en dat zal nog veel minder zijn over 3 jaar, als ik alleen nog voor een uitvaart van een naast familielid naar België zal moeten rijden, en geen 8.000 km meer zal moeten afleggen om een nieuwe identiteitskaart te bekomen, want dan kan het via de post bij de Belgische ambassade in Berlin, zoals Leslie het gedaan heeft).
Door wat moet ik die stookolie vervangen? Er ligt hier geen aardgasleiding. En met elektriciteit verwarmen kost een fortuin.
O ja, ik heb gelukkig een nog niet al te oude stookoliebrander. Want hier in Duitsland liggen de toegestane emissienormen beduidend lager als je appartementen verhuurt. En de schoorsteenveger, die jaarlijks de emissie komt controleren, heeft mij al gezegd dat mijn brander niet zal versleten zijn vooraleer hij zal moeten vervangen worden omdat hij de alsmaar lagere emissienormen niet meer zal kunnen halen.
Maar intussen zijn er hier wel velen die met hout stoken, waarbij de emissie beslist schadelijker is, doch daar bestaan geen normen voor.