Op deze link http://80.65.129.36/web/pdf/073_260407_0168.pdf kan je het volledig vonnis lezen. Blijkbaar heeft deze rechter een ander idee dan wat Assuralia stelt.
Zoals reeds gezegd, betreft het hier een vonnis van een politierechter in eerste aanleg, en dus van geringe waarde inzake rechtspraak als rechtsbron.
Assuralia houdt er wel eens meer afwijkende opvattingen op na inzake verkeersrecht.
Zo zou ik bijvoorbeeld volgens Assuralia perfect occasioneel een in Duitsland ingeschreven auto van mijn echtgenote in België mogen besturen, niettegenstaande ik mijn woonplaats in België heb, en niet tot één van de uitzonderingsgevallen behoor.
Volgens Dirk Deckx riskeer ik daarbij een PV voor niet-inschrijving in België (kan niet met een OI afgehandeld worden, dus minimum voorstel tot verval van strafvordering mits betaling van een geldsom door het parket van 60 Euro) en een fiskaal PV voor belastingsontduiking. Dat laatste zou evenwel, indien al niet door Douane en Accijnzen, hoogstwaarschijnlijk door het parket verticaal geclasseerd worden, omdat een eenmalige vaststelling geen bewijs is van een geregeld gebruik, en het voertuig bovendien aangekocht werd in België, waarbij BTW en belasting op de inverkeersstelling aan de Belgische staat betaald werden. Bilaterale verdragen tussen België en Duitsland maken bovendien een dubbele heffing van de verkeersbelasting onmogelijk.
Desondanks heeft een forumlid alhier melding gemaakt van voertuigen die in dergelijke omstandigheden wederrechterlijk weggetakeld worden door de Belgische politie (= Comité P plus een eis tot schadevergoeding voor mijn verdere verplaatsingen in België per taxi).
Bovendien heeft tot nu toe niemand mij kunnen mededelen hoe ik het betrokken voertuig in België kan ingeschreven krijgen:
- wijl ik het voertuig niet met zijn Duitse kentekenplaten bij de Belgische technische keuring kan voorrijden, doch het voertuig, als het aan de Duitse technische voorschriften voldoet, ook in België mag rijden.
- wijl een inschrijving in België een dekking van de burgerlijke aansprakelijkheid door een in België actieve verzekeraar vereist, doch deze reeds gedekt is door zijn Duitse verzekeraar.
- wijl een inschrijving in België automatisch gepaard gaat met de heffing van de Belgische verkeersbelasting, en deze onverenigbaar is met de heffing van de Duitse verkeersbelastiing.
.
Tot nu toe heeft nog niemand in België mij kunnen mededelen hoe ik een dergelijk voertuig ook in België kan ingeschreven krijgen, zonder de onaanvaardbare nadelen daarvan te moeten lijden.
Ik vermijd dan ook zoveel mogelijk nog in België te moeten rijden, kondig de desbetreffende tijdstippen nooit aan op dit forum (er zou wel eens een feestcomité kunnen klaarstaan aan de grens), en kijk uit naar 01.08.2012, het ogenblik waarop ik met pre-pensioen zal kunnen gaan, en mijn woonplaats hier in Duitsland zal kunnen vestgen.