Ik zal mijn laatste post dan toch maar invoegen, blijkbaar heeft mijn andere post al wat geholpen:
Over die plaatsingsvoorwaarden, tja... dat is soms zo interpreteerbaar als een zeef, maar als ik jouw argumentatie lees, en daarmee de plaatsingsvoorwaarden van beide borden aandachtig doorlees, dan is dat
onderbord opschrift* idd ongeldig zowel bij de C23 als voor de E1.
In elk geval staat het er zo niet bij, dan is het ook niet toegelaten neem ik sterk aan.
(*een opschrift bij een zonaal bord vervangt eigenlijk een onderbord bij een normaal bord)
In elk geval is het toch de bedoeling van de plaatsingsvoorwaarden bij borden- en onderborden-combinaties dat
absoluut geen verwarring mogelijk is of tenminste zo weinig mogelijk, een bestuurder moet tenslotte enkel het verkeersreglement kennen en heeft nu echt geen tijd teveel hij wil gewoon parkeren en niet studeren...
Wanneer geldt dan het parkeerverbod?
De boetes zijn geschreven op een donderdag om 16.15u - een dinsdag om 11.08u - een maandag 11.10 en 11.37 u
Enfin ik heb gisteravond mijn zoon van 19 die nog studeert hierover aangepakt.
Het zijn maar 1e graads boetes maar wel telkens 50 Euro.
Hij zegt dat hij dat bord verkeerd heeft begrepen en dat als ze hem de eerste keer hadden verwittigd door een briefje onder de wisser dat hij daar dan niet meer was gaan staan.
Hij leest: parkeerverbod van 18 tot 11 op de dagen dat hij er stond. Hij heeft zijn auto daar pas na 11 uur geparkeerd.
Nu komen alle boetes na de feiten thuisgestuurd op mijn naam omdat hij met mijn auto reed.
C23 E1
"uitgezonderd laden en lossen, van zaterdag tem donderdag van 18u tot 11u en vrijdag van 18u tot 5u."
Ik zal ´s proberen voor mij is dat ook verwarrend op het eerste zicht:
- die 2 borden met enkel
1 lang onderbord, eigenlijk zou het dan voor beide borden moeten gelden, en beide verbodsborden onderling ook, én omdat er UITGEZONDERD Laden en Lossen op dat één onderbord staat heft het de 2 verbodsborden op maar
enkel voor het laden en lossen tijdens die dagen en tussen die bepaalde respectievelijke tijdsuren.
Maar voor de E1-specifiek is zo´n laden en lossen extra overbodig want dat is sowieso stilstaan voor personenwagens en behoeft dan een
E3: Stilstaan en parkeren verboden.
Door de C23 is het parkeerverbod voor vrachtwagens eveneens overbodig.
Soit, laten we dat terzijde. |
C23: Verboden toegang voor bestuurders van | E1: Parkeerverbod
voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken.
"uitgezonderd laden en lossen, van zaterdag tem donderdag van 18u tot 11u en vrijdag van 18u tot 5u."
E1 slaat enkel op
parkerende voertuigen, vrachtwagens en personenwagens:
2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
*2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.
of de
"naakte" betekenis van die bordencombinatie, imho:
1. Verboden toegang voor voertuigen voor zaken of vrachtwagens (C23, E1 daardoor overbodig), maar mogen daar
uitzonderlijk wel parkeren enkel voor het laden en lossen van zaken van zaterdag tem donderdag van 18u tot 11u en vrijdag van 18u tot 5u én - maar niet enkel - natuurlijk ook voor het in- of uitstappen van personen.
2. Personenwagens vallen niet onder C23, maar wel onder E1: enkel parkeerverbod, maar dus
uitgezonderd, of mogen wel parkeren enkel voor het in- of uitstappen van personen of het laden en lossen van zaken, van zaterdag tem donderdag van 18u tot 11u en vrijdag van 18u tot 5u. Stilstaan volgens definitie* mogen personenwagens daar altijd (er staat geen E3), dus dat onderbord heeft geen waarde tov die E1, wel voor C23.
Tja,
De boetes zijn geschreven op een donderdag om 16.15u - een dinsdag om 11.08u - een maandag 11.10 en 11.37 u
donderdag om 16.15u : buiten de uren,
parkeren mocht niet, stilstaan* altijd.
dinsdag om 11.08u - een maandag 11.10 en 11.37 u: buiten de uren,
parkeren mocht niet, maar stilstaan mocht sowieso altijd (geen E3) ook als het binnen de uren was, het speelt eigenlijk geen rol.
Zelfde vb:
Rood is verbod... Blauw is de uitzondering op het verbod - ALS er UITGEZONDERD bijstaat (met voorwaarden)
Hier enkel een C3.
: De C3 geldt niet voor
- 7,5T laden lossen tijdens aangeduide tijdsperiodes.
Vb andersom:
als er
geen uitgezonderd bijstaat is het andersom ! dan geldt het verbod of verboden
enkel tijdens die bepaalde dagen en tussen uurtijden op het onderbord
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art70
Een opschrift mag de periode aanduiden tijdens dewelke het verbod geldt.
Vb. - van 7 tot 19 u
- van maandag tot vrijdag
Edit:
De boetes zijn geschreven op een donderdag om 16.15u - een dinsdag om 11.08u - een maandag 11.10 en 11.37 u
Enfin ik heb gisteravond mijn zoon van 19 die nog studeert hierover aangepakt.
Het zijn maar 1e graads boetes maar wel telkens 50 Euro.
Hij zegt dat hij dat bord verkeerd heeft begrepen en dat als ze hem de eerste keer hadden verwittigd door een briefje onder de wisser dat hij daar dan niet meer was gaan staan.
Hij leest: parkeerverbod van 18 tot 11 op de dagen dat hij er stond. Hij heeft zijn auto daar pas na 11 uur geparkeerd.
Nu komen alle boetes na de feiten thuisgestuurd op mijn naam omdat hij met mijn auto reed.
En donderdag om 16.15u was ook buiten die uren waar het parkeerverbod geldt... zoals het in Art 70 met onderbord V staat; en ook in Art 11 plaatsingsvoorwaarden:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art70
E1 Parkeerverbod
Een opschrift mag de periode aanduiden tijdens dewelke het verbod geldt.
Vb. - van 7 tot 19 u
- van maandag tot vrijdag
;
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art11Uw zoon dacht dus eigenlijk dat "uitgezonderd laden en lossen," enkel voor de de C23 geldt, wat het ook doet;
en de rest van de onderbordtekst voor het parkeerverbod C1 is enkel geldig tijdens die uren.
Ik ga wat veranderen aan de onderbordtekst, maar heel weinig... (en aanpassen naar zonebord)
Z O N E uitgezonderd laden en lossen van
zaterdag tem donderdag van 18u tot 11u
en vrijdag van 18u tot 5uWas het zo ongeveer ? Dan dacht hij buiten de aangegeven uren te mogen parkeren.
Bij de zoneborden met aanvullende mededeling is die tekst toch veel beperkter, bij 2 borden of 2 reglementeringen staat enkel maar "
herhaling" en dan nog tellend voor
één reglementering (zie afbeelding onder II):
Bij één verkeersbord is de mededeling uitgebreider.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=bijl7
Bijlage 7: Verkeerssignalisatie met zonale draagwijdte.
I Voorbeelden van afbeelding van verkeersborden op de verkeerssignalisatie met zonale draagwijdte
c) Signalisatie met zonale draagwijdte met aanvullende mededeling
II Voorbeelden van verkeersborden die twee reglementeringen met zonale draagwijdte aanduiden
Uit algemenen bepalingen zonebord:
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
1. Aan de verbodsborden en de borden betreffende het parkeren kan de zonale geldigheid worden gegeven.
Hun betekenis blijft ongewijzigd.
2. De Minister van Verkeerswezen bepaalt de verkeersborden die voor signalisatie met zonale geldigheid gebruikt kunnen worden.
3. Ze komen voor op een bord met witte achtergrond.
...
9. De betekenis van een signalisatie met zonale geldigheid kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een zwart opschrift of symbool.
Tja, een combinatie... en dan nog met zo´n gecombineerde medeling is mogelijk, lijkt wel een achterpoortje, maar volgens mij moeten de eigenlijke plaatsingsvoorwaarden per bord toch doorslaggevend zijn.
En dit waar de bijlage 7 uit voorkomt: afmetingen ? max 2 reglementeringen = max 2 borden met één ? naderbepalend zwart opschrift...
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art6
6.7.5.1° Bij de toegang tot een zone mogen ten hoogste twee reglementeringen ingevoerd worden.
In dit geval mogen de verkeersborden met zonale geldigheid, boven of naast elkaar geplaatst worden op een en hetzelfde bord, dat als minimumafmetingen 0,60 m X 1,60 m heeft. Deze afmetingen mogen verminderd worden tot 0,40 m X 1,00 m, rekening houdend met de plaatsgesteldheid.
Wanneer in een zone met twee reglementeringen slechts aan één ervan een einde wordt gesteld, moet de reglementering die van toepassing blijft door een herhalingsbord aangeduid worden.
Beide reglementeringen mogen op hetzelfde verkeersbord afgebeeld worden overeenkomstig bijlage 7 tot dit besluit.
Kan laden en lossen niet aanzien worden als "
3e reglementering" ? Ik denk het niet
Maar als "uitgezonderd laden en lossen van zaterdag tem donderdag van 18u tot 11u en vrijdag van 18u tot 5u" alleen nader bepalend is op de C23, en de E1 apart bekeken "moet" worden... het opschrift stond toch centraal onder beide borden ? dan telt het voor beide... verwarrend is het in elk geval.