100 € is wel gepeperd, die plaats lijkt me zeker niet duidelijk gevaar of onnodig hinderen van de andere weggebruikers.
Tov de parking is dit geen verhoogde berm, en daar is men te ver verwijderd van de rijbaan om van verhoogde berm tov de rijbaan te spreken, maarja ik ben geen agent...
Waarom dus niet 50 € vraag ik me af, 100 € lijkt me automobilisten wegpesten uit Brugge.
Ik neem aan dat de politie zich
hierop baseert:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/graden/148-art2
Hoofdstuk II : Overtredingen van de 2e graad
Artikel 2
De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de tweede graad in de zin van artikel 29,§1, derde lid van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968:
19°
Bepalingen:
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
•op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
•op de fietspaden en op minder dan 3 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
•op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 3 meter vóór deze oversteekplaatsen;
•op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;
•op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is.
Artikelen: 24, lid 1,1°, 2°, 4°, 5° en 6°
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/189-art24
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
(parkeerartikel Art 25 die onder 2e graad valt komt niet in aanmerking)
Lijkt me eerder een overtreding onder Art 23, buiten de parkeervakken op een parking geparkeerd hebben of zoiets, 50 €