Auteur Topic: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"  (gelezen 3112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 15:46:22 »
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Bron en © : GvA.be

Aan de aantallen te zien, gaat het ook om doden ter plaatse - de verkeersbarometer.
De werkelijke getallen zullen weer voor binnen een paar jaar op een verloren hoekje in de gazet zijn.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 december 2011 - 16:41:02 door jozef »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 19:05:02 »
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:12:30 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 19:08:07 »
Misschien gaan we die nep-studie nog empirisch bevestigen in België   ;)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 20:55:01 »
Misschien gaan we die nep-studie nog empirisch bevestigen in België   ;)

Tja, aan de 2 "mislukte studies" van Nuyts 2004 en 2006 hebben we geen vervolg meer gezien.

Alhoewel ik ergens wel begrepen had dat daar verder onderzoek ging op volgen.
Ondertussen hebben we feb 2011.

Citaat
RA-2006-90        Erik Nuyts

5.1 Conclusies

Eerder had het Steunpunt Verkeersveiligheid een onderzoek naar het effect van onbemande camera’s op de verkeersveiligheid berekend op basis van 3 wegassen in één politiezone (Nuyts, 2004). Bij de beleidsaanbevelingen was toen gesteld dat dit onderzoek uitgebreid zou moeten worden in de tijd en voor meer politiezones.
De conclusies van het nu voorliggende rapport zijn gebaseerd op 11 wegassen uit drie politiezones. Bovendien zijn de meeste na-periodes van de nu onderzochte wegassen langer dan bij het vorige rapport.

Daarom geven de huidige conclusies een beter beeld van de Vlaamse situatie dan het rapport uit 2004.

− Het effect van deze Vlaamse onbemande camera’s op letselongevallen is minder uitgesproken:
  een niet-significante reductie van 7% à 9%.
 Vlaanderen zit hiermee aan de lage kant van de internationale cijfers.
 Dit impliceert dat er waarschijnlijk nog ruimte is om de werking van de Vlaamse camera’s te verbeteren.
 Dit onderzoek liet echter niet toe om te vinden hoe dit zou kunnen

− In tegenstelling tot de internationale cijfers vinden we minder effect voor de letselongevallen dan voor alle ongevallen, inclusief ongevallen met enkel materiële schade.

− De effectiviteit van een weg waar de camera’s nooit gehomologeerd waren, maar waar een bord met dynamische snelheidsinformatie met “U rijdt te snel” staat, is zeker even groot als die van de locaties waar de camera’s wel flitsen.
 Dat dreiging van camera’s op zich reeds effect kan hebben wordt internationaal ondersteund.
 De dreiging moet wel ‘zijdelings’ hard gemaakt worden, ofwel omdat de camera’s ooit gewerkt hebben, ofwel omdat er andere werkende camera’s in de buurt zijn. Als mensen leren dat bepaalde camera’s nooit werken, zullen ze die negeren.

Met behulp van een regressieanalyse is geprobeerd om richtlijnen te zoeken onder welke omstandigheden onbemande camera’s het effectiefste zijn.
− We vinden geen indicatie dat onbemande camera’s effectiever of minder effectief worden als ze al langer op een locatie staan.
− We vinden voor Vlaanderen wel dat onbemande camera’s effectiever zijn voor letselongevallen als ze dichter bij elkaar staan.
 Het is dus effectiever om een redelijk aantal camera’s voldoende dicht bij elkaar op een rij te zetten.
 Een optimale afstand was niet te bepalen met de beschikbare data.
− Internationaal vindt men dat snelheidscamera’s het meeste effect hebben bij wegen waar het aantal ongevallen hoger lag dan het gemiddelde van hun type, en met een minimum van 0.5 ongevallen per jaar. Dit vinden we niet terug voor Vlaanderen.

5.3 Verder onderzoek

Verder onderzoek breidt zich uit in twee richtingen.

- In deze studie hebben we gegevens geanalyseerd van vijf politiezones. De data van andere zones die bereid waren om mee te werken hebben we niet gebruikt, omdat de naperiodes nog te kort waren (minder dan één jaar).
 Vanaf volgend jaar kunnen die data ook mee opgenomen worden in het onderzoek.

- In dit onderzoek is enkel de effectiviteit van onbemande camera’s berekend.
 Om echt te kunnen vergelijken met andere maatregelen moeten kosten-baten ratio’s berekend worden.
 
http://www.steunpuntmowverkeersveiligheid.be/modules/publications/store/114.pdf
Amen ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 februari 2011 - 21:00:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 februari 2011 - 21:05:52 »
Tja, aan de 2 "mislukte studies" van Nuyts 2004 en 2006 hebben we geen vervolg meer gezien.
De vraag is dan ook hoe er met de realiteit omgegaan zal worden.

Voorbeeldje ;
Aan de beruchte Indaver-bocht waar soms wel 2 ongevallen per dag gebeurden, werd de rechter rijstrook opnieuw geasfalteerd - na eerdere beweringen dat er met dat asfalt niets mis was.
De eindeloze rij ongevallen hield meteen zo goed als op.
Wat later wordt er  dan ook nog een flitspaal neergepoot een eindje voor de bocht.
Hoe denk je dat die in een onderzoek zal scoren ???
Superpaal natuurlijk ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 december 2011 - 21:13:39 »
Ver boven het gemiddelde in Europa zou ik titelen, dus bij jonge bestuurders blijft het maar (relatief) stijgen.
Volgens *laatste pdf van statbel* steeg alleen 20 - 24 jarigen met 14 % terwijl het totaal in 2010 met 13,9 % daalde.

Ik zou de rijopleiding trachten naar Duits niveau te brengen en een p/c van hun puntenrijbewijs, zouden ze ondertussen al een databank hebben bij politie en justitie ? Anno bijna 2012 ?  ;D  

Duitsland voerde zijn puntenrijbewijs in toen er nog met vulpen geschreven werd... in 1974...   8)

En in Be ontbreekt nog enkel de stemming van het uitvoeringsbesluit van de wet die er al is van 1998...

Citaat
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111216_019

Aantal jonge verkeersdoden in België boven Europees gemiddelde
vrijdag 16 december 2011, 09u16
Bron: vrt

Per miljoen inwoners tussen 15 en 30 jaar oud sterven 136 Belgen in het verkeer. Dat meldt Radio 1 op basis van cijfers die mobiliteitsorganisatie Touring kon inkijken. Daarmee vallen er in ons land een derde meer jonge verkeersdoden dan het Europees gemiddelde.
Berekening: 269/1,981 milj*  = 136/miljoen * enkel die leeftijdscatergorie
*
Citaat
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/verkeersongevallen_2010_nl_tcm325-155617.pdf
...
Het aantal doden 30 dagen (= het aantal doden ter plekke + binnen de 30 dagen na het ongeval) daalt tot 812(-13.9%).
Het aantal doden ter plekke daalt met -13,3% van 840 in 2009 tot 728 in 2010.

De meeste doden 30 dagen vallen bij de autobestuurders (410), gevolgd door motorfietsers (99), voetgangers (100) en fietsers (69). De cijfers dalen voor moto’s > 400 cc (-28%).
Op 237 doden 30 dagen in de bebouwde kom zijn er 40 bestuurders van moto’s & bromfietsen, 67 bestuurders van andere motorvoertuigen, 30 passagiers, 24 fietsers en 74 voetgangers (31% van het totaal).

De cijfers worden slechter voor voetgangers (+12%).

Verhoudingsgewijs vallen de meeste doden 30 dagen in het verkeer in de leeftijdscategorie 18-34 jaar, namelijk 332 of 41% van het totaal, tegen 35% in 2009. Het aantal doden 30 dagen in de leeftijdscategorie 20-24 jaar stijgt met 14% (134 tegen 118 in 2009).
Op page 7 vind je de doden per leeftijdscategorie. (de 55-plussers leggen wel algemeen (veel) minder kms af)

Tja, en met de voetgangers + 12 %... zal ook wel met "pamperen" te doen hebben ?  :-\ :-X      
 
« Laatst bewerkt op: zondag 18 december 2011 - 12:59:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #6 Gepost op: zondag 18 december 2011 - 13:04:34 »
vervolg de Originele bron van ETSC is alarmerender als ik dacht, het EU-gemiddelde in de leeftijdscategorie
van 15-30 jaar is 103, Be zit er met 136 32% fors boven...

http://www.etsc.eu/documents/PIN_Flash_21.PDF

De meanstream wordt ook 2 weken laten wakker de press release was van 29 november 2011
http://www.etsc.eu/documents/PR_ETSC_PIN_Flash21.pdf
met 2 grafieken, bekijk figuur 6 maar.

Voor Be heeft men het gemiddelde van 2007-2009 genomen, eveneens bij UK CZ en SK, bij de andere landen 2008-2010.

ook duidelijkere taal en TITEL op deze site:
Citaat
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?contentdomains=POLICEB&id=VS201434254

Aantal jonge verkeersdoden in België fors boven Europees gemiddelde
Nieuws - 16/12/2011
-
Auteur Tom Depla

Op onze wegen vallen 136 jonge verkeersdoden per jaar en per miljoen jonge inwoners. Dat leidt mobiliteitsorganisatie Touring af uit de cijfers van de European Transport Safety Council (ETSC) en van de FOD Mobiliteit. “Ons land doet het veel slechter dan het Europees gemiddelde van 103 jongeren per miljoen jonge inwoners”, zegt Danny Smagghe van Touring.

In het onderzoek van de ETSC werden jongeren omschreven  als de leeftijdscategorie 15-30 jaar, omdat men in sommige landen al met een motorvoertuig mag rijden vanaf 15 jaar. De beste resultaten werden behaald in Zweden, gevolgd door Nederland en Zwitserland. België eindigt op de 25ste plaats als laatste West-Europees land en net voor Polen, Cyprus en Griekenland.

Dubbele van zelfmoorden

Ondanks een daling van 44% gedurende de laatste 10 jaar, blijven jongeren met 30% het hoogste vertegenwoordigd in het totaal aantal verkeersdoden in Europa. 1 op de 4 jongeren die omkomen, sterven in een ongeval. Dat is het dubbele van het aantal zelfmoorden. Het overgrote deel zijn jongens en jongemannen met 81%.

269 jonge verkeersdoden in 2010

In ons land daalde het aantal jonge verkeersslachtoffers van 540 in 2001 tot 269 in 2010. 18% van het totaal aantal verkeersslachtoffers behoort tot de leeftijdsgroep 18-24 jaar. Van alle jongeren samen die in ons land sterven tussen 15 en 30 jaar ligt dat voor 29,5% aan verkeersongevallen. In de leeftijdsgroep 15-30 jaar vallen 5 keer zoveel mannelijke als vrouwelijke slachtoffers. Ook opvallend: 19% van de jongens die stierven in het verkeer, waren met de motor of bromfiets onderweg.

Rijopleiding in drie stappen

Touring pliet voor een aangepaste rijopleiding in drie stappen. “Ten eerste minstens 6 maanden of 5.000 km opleiding, ten tweede een voorlopig rijbewijs met beperkingen inzake tijdstippen en passagiers en zero tolerantie voor alcohol en drugs en een derde fase met een training over risico’s vermijden, eigen grenzen leren kennen en anticiperen. Dit systeem wordt met succes toegepast in de VS en in Australië”, aldus Smagghe.

Ook VSV voorstander van getrapt rijbewijs

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) toont zich evenzeer voorstander van een rijopleiding in verschillende fasen, ook wel ‘getrapt rijbewijs’ genoemd. “Volgens internationaal onderzoek zou de invoering van zo’n systeem het verkeersrisico voor beginnende bestuurders met 10 tot 40% kunnen terugdringen en zo een aanzienlijk aantal jonge levens kunnen redden”, zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer.

Ik ben benieuwd of enkele politiekers hierop gaan reageren.
Het strafpuntensysteem is in menig buitenland al járen geleden ingevoerd, een overzicht:

Citaat
http://www.etsc.eu/faq.php#5
What countries in Europe have penalty point systems for drivers committing traffic offences?
Here is the list:

Austria Yes
Belgium No  
Cyprus Yes
Czech Republic Yes (since 2006)
Denmark Yes (since 2005)
Estonia No (planned)
Finland No  
France Yes (since 1992)
Germany Yes (since 1974)
Greece Yes (since 1983)
Hungary Yes  
Ireland Yes (since 2001)
Italy Yes (since 2003)
Latvia Yes (since 2004)
Lithuania Yes  
Luxembourg Yes (since 2002)
Malta Yes
Netherland No  
Poland Yes (since 1993)
Portugal No  
Slovakia No
 
Slovenia Yes
Spain Yes (since 2006)
Sweden No  
UK Yes (since 1995)

Are penalty point systems different in different countries?
Yes, they are. The following variants of penalty point systems are currently in force among the EU Member States: ...]
« Laatst bewerkt op: zondag 18 december 2011 - 13:44:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 15:25:31 »
Ik denk dat er een paar mensen het nieuws gemist hebben.

Voor de nieuwe staatssecretaris voor verkeer is het rijbewijs met punten definitief van de baan ...
Een van zijn eerste uitspraken na de benoeming trouwens, maar of ze ook de online media gehaald heeft is me onduidelijk.

Verkeer wordt een onbelangrijk iets in het takenpakket van Wathelet, en glijdt daarmee steeds verder af in belang.
Een paar regeringen geleden was er steeds een minister voor, de vorige regering nog maar een staatssecretaris, en nu één die met vanalles anders bezig is.

De heer Melchior Wathelet, Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken, en Staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de Eerste Minister ;


Nu, Zweden, Finland en Nederland tonen dat het ook niet absoluut nodig is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 15:55:23 »
Ik denk dat er een paar mensen het nieuws gemist hebben.

Voor de nieuwe staatssecretaris voor verkeer is het rijbewijs met punten definitief van de baan ...
Een van zijn eerste uitspraken na de benoeming trouwens, maar of ze ook de online media gehaald heeft is me onduidelijk.

Verkeer wordt een onbelangrijk iets in het takenpakket van Wathelet, en glijdt daarmee steeds verder af in belang.
Een paar regeringen geleden was er steeds een minister voor, de vorige regering nog maar een staatssecretaris, en nu één die met vanalles anders bezig is.

De heer Melchior Wathelet, Staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken, en Staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de Eerste Minister ;


Nu, Zweden, Finland en Nederland tonen dat het ook niet absoluut nodig is.
Heb ik idd gemist dat nieuws.

Wat ik denk dat Be er niet aan gaat beginnen omdat ze toch geen fatsoenlijke organisatie daarvoor op poten kunnen zetten.
Daarenboven ook nog eens de 3 Gewesten die dan moeten overeenkomen...

Citaat
Nu, Zweden, Finland en Nederland tonen dat het ook niet absoluut nodig is.
Vooral Zweden dwingt zijn betere dodencijfers op een andere manier af.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 december 2011 - 15:57:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 21:36:49 »
Daarenboven ook nog eens de 3 Gewesten die dan moeten overeenkomen...

Juist: hoeveel strafpunten krijgt een Vlaming die in het Brussels gewest een Waal omver rijdt?  Wat het Waals gewest betreft, kunnen ze dan nog eens een onderscheid maken tussen de Franstalige en de Duitslage gemeenschap. Belgische folklore... ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 22 december 2011 - 23:16:24 »
Nu, Zweden, Finland en Nederland tonen dat het ook niet absoluut nodig is.

In Nederland bestaat er alleszins wel een puntenrijbewijs voor beginnende bestuurders, dat pas na 5 jaar definitief kan worden, naargelang...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs#Puntenrijbewijs




Zweden en Finland zal ik ook eens uitpluizen of ze zoiets hebben:
Beide hebben een soort voorlopig rijbewijs voor beginnende bestuurders met een looptijd van 2 jaar.

Zweden heeft wel een degelijke rijopleiding heb ik gelezen(google-vertaling), verplicht risicotraining:
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6rkort_i_Sverige

naja, feit is dat Be zowat de zwakste rijopleiding heeft in "West-Europa", als Touring al zelfs zegt "van heel Europa"...:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,3157.0.html

Citaat
Ons land heeft de minst professionele rijopleiding van heel Europa. De organisatie dringt daarom bij de nieuwe Staatssecretaris voor Mobiliteit aan om dringend werk te maken van de geplande professionele rijopleiding die moet samengaan met verhoogde en gerichte controles gefocust op plaatsen waar veel jongeren samenkomen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 december 2011 - 23:28:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 23 december 2011 - 21:39:16 »
naja, feit is dat Be zowat de zwakste rijopleiding heeft in "West-Europa", als Touring al zelfs zegt "van heel Europa"...:

Toen ze zélf nog eigenaar waren van een grote erkende rijschool, heb ik ze daar precies toch niet over horen klagen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 24 december 2011 - 15:56:06 »
Toen ze zélf nog eigenaar waren van een grote erkende rijschool, heb ik ze daar precies toch niet over horen klagen?

Bij mijn weten hebben ze (met VAB, ook rijschooleigenaar) altijd gelobbyd voor een rijschool-opleiding .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Schouppe: "Nooit eerder zo weinig verkeersdoden"
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 24 december 2011 - 20:29:14 »
Bij mijn weten hebben ze (met VAB, ook rijschooleigenaar) altijd gelobbyd voor een rijschool-opleiding .

VAB heeft de rijscholengroep waarvan TOURING eigenaar was, overgenomen.  ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone