"In januari vorig jaar voerde de federale regering opnieuw het kliksysteem in, met de bedoeling om zowel in 2010 als in 2011 de accijns op diesel te laten stijgen met telkens 4 eurocent", vertelt Maarten Matienko, woordvoerder van VAB.
"Dat gebeurt zeer geniepig, omdat zo'n accijnsverhoging alleen wordt toegepast op het moment van een prijsdaling aan de pomp. Op 4 maart 2011 is de stijging van de dieselaccijns met 5,78 eurocent al voor driekwart gerealiseerd."
Daar is natuurlijk niks speciaals aan, Be heft quasi al een heel tijdje
de minimum accijnzen op dieselbrandstof die
door Europa opgelegd worden.
Of "onze fed-regering" daar wat aan kan doen ? Tja dat zijn nu eenmaal mee-ondertekende Europese richtlijnen hé.
Natuurlijk kan de brandstof goedkoper... zie andere EU-landen. Accijnzen zijn ook niet alles.
Het "omgekeerde cliquetsysteem" is al een tijdje op het einde van zijn Latijn, nu is het een 'positief kliksysteem'

De laatste 7 accijnsverhogingen waren dus allemaal voor de diesel:
totaal
5,78 cent enkel accijns, zie link petrolfed.
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/Evolutie_accijnzen_petroleumproducten_sinds_1971.01.01.xls
"Evolutie accijnzen (incl. energiebijdrage) op de petroleumproducten sinds 1 januari 1971"
Datum Benzine z lood Diesel EUR/l
20. Jun 09 0,6136 0,3529
19. Jan 10 0,6136 0,3616(30)
28. Jan 10 0,6136 0,3662(31)
14. Apr 10 0,6136 0,3728(32)
18. Mai 10 0,6136 0,3774(33)
26. Mai 10 0,6136 0,3929(34)
04. Jan 11 0,6136 0,4045(35)
25. Jan 11 0,6136 0,4107(36)
(30) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 8,7 EUR/1000 l
(31) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 4,6 EUR/1000 l
(32) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 6,6 EUR/1000 l
(33) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 4,6 EUR/1000 l
(34) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 15,5 EUR/1000 l; maximum van 40 EUR/1000 l per jaar bereikt
(35) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 11,6 EUR/1000 l
(36) toepassing 'positief kliksysteem', verhoging van de bijzondere accijns op diesel met 6,2 EUR/1000 l
nog altijd +20 cent meer accijns voor benzinerijders...
Elk jaar moeten de accijnzen geleidelijk omhoog van Europa, de volgende keer in 2012, dan 2014 denk ik.
Even googlen naar x-jaren terug (05/2008) :
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_tijd/budget/Europa_verhoogt_dieselaccijns.7316356-2214.art
Europa verhoogt dieselaccijns
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
vb. in EU-Spanje is 2 weken geleden de diesel "even duur" geworden als de superbenzine:
http://www.arena-info.com/index.php?id=8&tx_ttnews%5Btt_news%5D=31192&cHash=758abb20d53b1f0a31179f88112ef03b
EMPURIABRAVA, 27.02.2011 - 16:57 Uhr.
Diesel genauso teuer wie Benzin
PROVINZ GIRONA / KATALONIEN / SPANIEN: Dieselfahrer können seit dieser Woche nicht mehr mit dem Argument punkten, preiswerter tanken zu können. Die Preise haben sich angeglichen und beide Spritarten kosten im Moment fast überall 1,271 Euro pro Liter. Die Entwicklung hatten Experten schon vor einiger Zeit vorhergesehen und begründeten die These damit, dass 81% der spanischen Autos mit Diesel laufen. Im Moment kostet eine durchschnittliche Tankfüllung mit 55 Litern 69,90 Euro. Vor einem Jahr lag der Preis bei einer Benzinfüllung bei 60,30 Euro und für die gleiche Menge Diesel musste man 54,20 Euro zahlen.
De Spaanse staat heeft het geld (ook) dringend nodig, en 81 % dieselpw amai...
Naja speciaal is het niet dat diesel duurder is als benzine is niet meer als logisch, want diesel is duurder vanaf raffinaderij:
6 cent = ~ 12 % duurder als superbenzine 95, bron petrolfed:
http://www.petrolfed.be/dutch/docs/samenstelling_maximumprijs_motorbrandstoffen.xlsIn UK en Scandinavie zal het ook ongeveer zo zijn.
in UK kost de superbenzine 1,53 € de diesel 1,59 €.
In Zwitserland (niet EU) is omgerekend de diesel zelfs 10 eurocent duurder als de benzine.
euhm Zwitserland kost de super 1,34 € de diesel 1,44 €.
Hier lees ik zelfs dat de dieselaccijns ten laatste in 2016 evnhoog moet zijn als in onze buurlanden.
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/dossiertekst.aspx?id=330
Kiezen tussen benzine en diesel
Onvoorspelbaarheid overheidsbeleid versterkt nieuwe trend:
nieuwste generatie benzinemotoren interessanter dan diesel voor 1 op 2 Belgische automobilisten.
...
...
(helemaal onderaan)
De fiscale lasten op dieselbrandstof zullen de volgende jaren vermoedelijk toenemen. VAB adviseert kopers om bij de aankoop daarmee rekening te houden. Enerzijds is er Europa, dat België verplicht heeft om tegen 2016 de accijns van diesel gelijk te schakelen met de buurlanden door de accijns te verhogen met 4,9 eurocent per liter. Daarnaast is er de onvoorspelbaarheid van onze eigen overheid die waarschijnlijk nog bijkomende belastingen zal heffen op diesel.
Het kan snel gaan
als er een regering komt, of wordt alles
"lopende zaken" ?

edit: even de VAB nog eens checken, moet
2017 zijn:
http://www.europa-nu.nl/id/vi40f2mtbpxq/richtlijn_dieselaccijns
8. Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel (onderste alinea)
Het onderhavige richtlijnvoorstel bevat de volgende elementen:
· een verhoging van de minimumtarieven voor benzine (per 1 januari 2014 van 359 naar 380 per 1000 L) en voor diesel (per 1 januari 2012 van 330 naar 359 en per 1 januari 2014 van 359 naar 380 per 1000 L);
· indien een lidstaat ervoor kiest een onderscheid te maken tussen zogenoemde commerciële diesel en niet-commerciële diesel, mogen de accijnstarieven voor ongelode benzine en niet-commerciële diesel niet lager zijn dan het tarief voor commerciële diesel;
· de voorwaarde dat het op 1 januari 2003 geldende nationale tarief voor diesel twee maal zo hoog moet zijn als het op 1 januari 2004 geldende communautaire minimumtarief is geschrapt;
· indien een lidstaat ervoor kiest een onderscheid te maken tussen zogenoemde commerciële diesel en niet-commerciële diesel, wordt dit geëffectueerd door middel van een teruggaafregeling, die openstaat voor gebruikers van commerciële diesel uit alle lidstaten;
· de in de richtlijn Energiebelastingen opgenomen overgangsperioden voor bepaalde lidstaten worden verlengd in verband met de in het richtlijnvoorstel voorziene verhogingen van de minimumtarieven. In de praktijk betekent dit dat in 2017 voor alle lidstaten hetzelfde minimumtarief voor diesel geldt.