Jozef en Sniper : versta ik het verkeerd dat jullie die invrijheidstelling betreuren? Nu ik ken ook niets van strafrecht maar zit men in geval van onvrijwillige doodslag toch zolang in voorarrest?
In de eerste plaats heb ik het krantenartikel aangehaald zonder er een persoonlijk standpunt aan toe te voegen.
Je geeft aan dat die snelheid moorddadig was. Of ze nu 166 km/h bedroeg, zoals vermeld in het krantenartikel, of 105-110 km/h, zoals aangegeven door wooter: de kinetische energie en de remafstand zijn recht evenredig met
het kwadraat van de snelheid, en de betrokkene mag derhalve verondersteld worden zich ervan bewust geweest te zijn dat zijn snelheid in de gemeente Molenbeek een zeer hoog risico opleverde op een dodelijk ongeval.
Als hij niets anders op zijn kerfstok heeft, komt hij er, wegens zogenaamde "onvrijwillige" slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, waarschijnlijk vanaf met een boete en een voorwaardelijke celstraf. Met andere woorden: met enkel maar een boete als hij niet binnen een bepaalde termijn hervalt.
Persoonlijk vind ik een dergelijke "straf" totaal niet in verhouding met het doden van twee mensen. De loutere kwalificatie "onvrijwillig" houdt immers geen rekening met het feit dat het ongeval ontstond door zeer verregaande onvoorzichtigheid en nalatigheid. Het Belgisch recht built uit van omstandigheden waarin men verondersteld wordt zich "als een goed huisvader" te gedragen.
Witteboordcriminaliteit, waarbij het enkel om geld gaat, leidt in België al snel tot een effectieve gevangenisstraf van meerdere jaren. De door bewuste zware onvoorzichtigheid en nalatigheid gepleegde doding van weggebruikers leidt daarentegen zelden tot zulke straffen. Ergens kan ik dit niet met mijn geweten verzoenen: is geld dan belangrijker dan mensenlevens?
In deze context stoort het me dan ook alvast niet dat de betrokkene reeds 5 maanden in voorhechtenis zit.