http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1311689/weer-meer-vervuilende-wagens-verkocht-in-2012.aspxHoe is het wtf mogelijk ? Wie leest zo´n onkunde nog ?
Nu dat ze eindelijk ingezien hebben dat door jarenlange (extreme) verdieseling Belgie met fijne roetdeeltjes en NOx overbevuild is beginnen ze weer te zagen over CO2 achter de komma ?
Kijk eens naar de evolutie van de BRIC-landen ? vb
China grafisch
evolutie 1970-2011 wereldwijd:
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_gr%C3%B6%C3%9Ften_Kohlenstoffdioxidemittenten#Nach_L.C3.A4ndernen dan het aandeel eraan van de personenauto´s 7 % ofzo 20-25 % van
al het verkeer... soit ik drink plat water en geen bruiswater of frisdranken met CO2 in...
Weer naar de link:
Zelfs als het maar om verwaarloosbare %-jes (0,3 %/jaar) nieuwe wagens gaat -
testbank-normverbruik !-CO2 - en eigenlijk
niets afdoet aan de licht dalende tendens ervan (op papier toch); en dat in een land waar de overheid bij uitstek het verkeer zodanig in de knoop legt met files, wegmeubilair en allerhande verkeersremmende maatregelen (ook oerdomme verkeerslichten) en absurd vervuilende Vmax (70-50-30). En als men fabel CO2 nog neemt, het is toch wat er in de praktijk verbruikt en uitgestoten wordt wat telt en niet het normverbruik !
Wat een achterlijk gedoe met een testnorm en dan nog het onschadelijke CO2 !
man man.
De gemiddelde CO2-uitstoot steeg van 129,9 tot 130,2 gram/km, terwijl er zich het jaar voordien nog een daling had voorgedaan.
In 2010 beliep de gemiddelde CO2-uitstoot immers nog 137,9 gram/km. De stijging was het grootst bij wagens ingeschreven op naam van particulieren. De gemiddelde CO2-uitstoot hier steeg in 2012 van 126,8 tot 134,4 gram/km, terwijl deze in 2010 nog 135,4 bedroeg.
Het gaat niet over verkeersdoden hé, ook niet over giftig ultrafijnstof of schadelijk NOx... of whatever giftige uitlaatdeeltjes of gassen.
Weten die onnozel kiekens wat 130 g/km CO2 gemiddeld betekend omgerekend in liter brandstofverbruik van een gemiddelde personenwagen ? Iedere gemiddelde automobilist wil
dat graag gemiddeld verbruiken als de overheid het zou toelaten.
Der von der Europäischen Kommission vorgeschlagene Richtwert von 130 g CO2 pro km entspricht einem Verbrauch von 5,0 l/100 km Diesel bzw. 5,6 l/100 km Benzin. Das im Jahr 2012 in Kraft tretende EU-Emissionsgesetz schreibt eine Flottenemission von 120 g CO2/km vor.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftstoffverbrauch#Berechnung_der_CO2-Emission_auf_Basis_des_Kraftstoffverbrauchs
Toch eens wat anders posten:
http://www.mobimix.be/inhoud/2012/4/19/3075
Welke brandstof voor de toekomst?
Het voorbije Autosalon was het eerste salon waar verschillende merken hun wagens met minder of geen uitstoot tijdens het rijden voorstelden aan de particulieren. Maar wat brengt de toekomst? Rijden we in de toekomst echt allemaal elektrisch, of zijn biobrandstof, gas of waterstof een betere keuze?
Professor Eric Van den Bulck van de Faculteit Ingenieurswetenschappen gaf eind februari in die context een lezing aan de KU Leuven voor het vak ‘Energie en Maatschappij (Departement Werktuigkunde) getiteld ‘De juiste wagen’.
In de lezing wierp hij een kritische blik naar de alternatieven voor de toekomst en benadrukte hij dat de nodige omkadering noodzakelijk is om dezelfde effecten als bij de verdieseling te voorkomen.
“fOzon en fijn stof uit het oog verloren”
“De laatste dertig jaren zijn voertuigen properder geworden, zonder peperduur te worden”, zegt professor Van den Bulck. “De technologische ontwikkelingen werden gedragen door de economische groei, en iedereen kon daarvan mee profiteren. Maar Europa en de nationale overheden hebben de bal compleet misgeslagen met de maatregelen om broeikasgassen te beperken. Dat heeft een averechts effect gehad: men is andere problemen zoals ozon en fijn stof uit het oog verloren. Mede daardoor zagen we in België zelfs een extreme verdieseling. Met elektrische wagens kan het op dezelfde manier mislopen.”
Elektrische bussen en dienstwagens in de stad
Hij pleit wel voor elektrische wagens indien ze worden gevoed door hernieuwbare energie die op een duurzame manier worden opgewekt. Ook in het kader van de ‘propere stad’ zijn elektrische wagens zinvol: “Bij stadsbewoners is er veel ergernis over de uitlaatgassen die blijven hangen. De Vlaamse gemeenten moeten beseffen dat het de hele gemeenschap ten goede komt als ze investeren in elektrische bussen en dienstwagens.”
Rol weggelegd voor aardgas in de stad
Van den Bulck ziet een rol weggelegd voor aardgas: “Voor bestelwagens en kleine vrachtwagens op aardgas is er grote vooruitgang geboekt: de voertuigen zijn even performant als die op diesel, maar zonder schadelijke uitstoot. En er bestaat ondertussen een grotere keuze in voertuigen op aardgas. In vele Europese steden rijden de bussen op aardgas.”
Voor de auto op aardgas voor de particulier ligt het verhaal anders: “Voertuigen op aardgas zijn duurder, er zijn weinig kleinere modellen, en het rijbereik is slechts 300 kilometer. Nog veel onzekerheid dus, maar dat ze positief zijn voor het milieu is zeker.”
Wat is dan wel de juiste wagen voor de particulier, als je milieuvriendelijk wil rijden? “Heb je weinig geld, koop dan een kleine benzinewagen. Je mag benzine niet negatief bekijken: de moderne wagens verbruiken weinig en stoten weinig schadelijke stoffen uit. Heb je wat meer geld, koop dan een hybride wagen. Die is zeer nuttig in de stad. Heb je veel geld, schaf je dan een elektrische wagen aan.”
Het belangrijkste is echter een nieuwe auto te hebben, vindt Van den Bulck: “Nieuwe auto’s vervuilen veel minder dan die van vijf jaar geleden. Het verouderde autopark, vooral van dieselvoertuigen, is een echt probleem.”
Waterstof even goed als elektriciteit
Wat dan met andere alternatieven zoals waterstof of biobrandstof? “Een voertuig op waterstof is even valabel als een batterijvoertuig en geeft geen vervuiling. Het heeft potentieel, als men het in grote hoeveelheden kan verkopen. Daar wringt het schoentje, voorlopig zijn ze veel te duur. Voor de biobrandstoffen is het nog te vroeg: er zijn verschillende pistes, met positieve ontwikkelingen, maar het gaat allemaal zeer traag.”
Wat kunnen we zelf doen?
Eindigen deed de professor met enkele hoopvolle ontwikkelingen zoals de aardgas- en waterstoftankstations die verschijnen bij enkele bedrijven die hiermee proefprojecten aan het voeren zijn.
De presentatie kunt u bekijken op http://hiw.kuleuven.be.
(Bron: Campuskrant KU Leuven, eigen berichtgeving)
Aardgas jaja... het rijbereik is natuurlijk al meer als 300 km (300 km is eerder een minimum) tot 400 km zelfs voor een redelijk grote wagen met 23 kg CNG-reservoirs.